Sommarföräldrar 2015 del 2

8 dagar till BF idag och de känningar jag tidigare haft är totalt bortblåsta. Sedan jag slutade jobba har jag knappt haft sammandragningar ens. Men tröttheten blir mer och mer påtaglig för varje dag och all vätska i ben och händer gör att kroppen känns tuuuung.

Dagens projekt är att gå ner till stallet och hämta en ny saltsten och ta med ut i hästhagen. Känns lagom ansträngande. Sen hade jag som plan att städa, baka bröd och plantera om tomaterna också, men vete fan om jag orkar...
 
8 dagar till BF idag och de känningar jag tidigare haft är totalt bortblåsta. Sedan jag slutade jobba har jag knappt haft sammandragningar ens. Men tröttheten blir mer och mer påtaglig för varje dag och all vätska i ben och händer gör att kroppen känns tuuuung.

Dagens projekt är att gå ner till stallet och hämta en ny saltsten och ta med ut i hästhagen. Känns lagom ansträngande. Sen hade jag som plan att städa, baka bröd och plantera om tomaterna också, men vete fan om jag orkar...

Jag känner igen det där, man har så mycket man vill göra men inte orkar på slutet :p mitt stora projekt varje dag sista dagarna var att gå till brevlådan och hämta posten :o

Kl.
Nu har vi kommit hem. Så himla skönt!!

Skulle förövrigt inte sagt att amningen kändes bättre.
Idag har det gjort så jädra ont, fick en ny observation innan vi åkte hem men dom tyckte på bb att det såg bra ut, att han får bra grepp och suger rätt osv. Möjligtvis hamnar vårtsn lite fel inne i munnen men jag vet inte hur jag ska korrigera det.
Har isf fått blodblåsor på vårtorna och sista amningen nu höll jag på att bryta ihop. Ringde en kompis och grät.
Hon rekommenderad amningsnapp tills vårtsn lägt och slava mot sårigs bröstvårtor. Skickade iväg sambon till Apoteket. Hoppas det funkar. Läste på lite på nätet och ser ju att vissa får problem att sluta med dem sen, men jag känner lite att det får bära eller brista. Jag tänker inte ha ont och jag tänker inte ge upp och ge ersättning. Då får amningsnapp vara ett bra alternativ! Jag vill fortsätta amma men inte på vilken bekostnad som helst!

Hur skulle ni göra när bebis inte vill göra annat än sitta fast vid tutten? Han kan äta i 45min och 15min senare kan han bli helt hysterisk tills han kommer till tutten igen. Han har ett enormt sug behov.
Jag vet ju att man inte rekommenderar napp förrens amningen sitter. Jag har kokat en som ligger på bordet och hånar mig medans bebis skriker.
Blir ju sån ond cirkel, bebis vill bara snutta, tuttarna får inte vila, jag får sår, det gör ont. Moment 22!
 
Jag känner igen det där, man har så mycket man vill göra men inte orkar på slutet :p mitt stora projekt varje dag sista dagarna var att gå till brevlådan och hämta posten :o

Kl.
Nu har vi kommit hem. Så himla skönt!!

Skulle förövrigt inte sagt att amningen kändes bättre.
Idag har det gjort så jädra ont, fick en ny observation innan vi åkte hem men dom tyckte på bb att det såg bra ut, att han får bra grepp och suger rätt osv. Möjligtvis hamnar vårtsn lite fel inne i munnen men jag vet inte hur jag ska korrigera det.
Har isf fått blodblåsor på vårtorna och sista amningen nu höll jag på att bryta ihop. Ringde en kompis och grät.
Hon rekommenderad amningsnapp tills vårtsn lägt och slava mot sårigs bröstvårtor. Skickade iväg sambon till Apoteket. Hoppas det funkar. Läste på lite på nätet och ser ju att vissa får problem att sluta med dem sen, men jag känner lite att det får bära eller brista. Jag tänker inte ha ont och jag tänker inte ge upp och ge ersättning. Då får amningsnapp vara ett bra alternativ! Jag vill fortsätta amma men inte på vilken bekostnad som helst!

Hur skulle ni göra när bebis inte vill göra annat än sitta fast vid tutten? Han kan äta i 45min och 15min senare kan han bli helt hysterisk tills han kommer till tutten igen. Han har ett enormt sug behov.
Jag vet ju att man inte rekommenderar napp förrens amningen sitter. Jag har kokat en som ligger på bordet och hånar mig medans bebis skriker.
Blir ju sån ond cirkel, bebis vill bara snutta, tuttarna får inte vila, jag får sår, det gör ont. Moment 22!

Ge napp, alla gånger!

Min BVC säger att jag inte får agera napp åt Edith, mina nipplar håller inte för det.

Och vi har gett båda våra barn napp direkt på BB utan att de blivit förvirrade vid bröstet. Sen har amningen strulat på andra sätt, men inte på grund av nappen.
 
Ge napp, alla gånger!

Min BVC säger att jag inte får agera napp åt Edith, mina nipplar håller inte för det.

Och vi har gett båda våra barn napp direkt på BB utan att de blivit förvirrade vid bröstet. Sen har amningen strulat på andra sätt, men inte på grund av nappen.
Gud vad skönt att du säger det, vet fler som gjort så men när det gäller ens egen blir man så himla osäker!
Då ska vi prova napp! Underlättar ju om sambon också kan ta bebis, går inte nu när han bara vill ligga vid bröstet!
 
@Rosen-Knoppen
Instämmer om nappen! Brösten måste få en chans att läka.
Jag använder xylocainsalva på bröstvårtorna när de ömmar eller när jag får skav eller sår.
Den har lite smärtstillande effekt med och det funkar för mig. Man får komma ihåg att tvätta bort den innan amning bara.
 
Jag känner igen det där, man har så mycket man vill göra men inte orkar på slutet :p mitt stora projekt varje dag sista dagarna var att gå till brevlådan och hämta posten :o

Kl.
Nu har vi kommit hem. Så himla skönt!!

Skulle förövrigt inte sagt att amningen kändes bättre.
Idag har det gjort så jädra ont, fick en ny observation innan vi åkte hem men dom tyckte på bb att det såg bra ut, att han får bra grepp och suger rätt osv. Möjligtvis hamnar vårtsn lite fel inne i munnen men jag vet inte hur jag ska korrigera det.
Har isf fått blodblåsor på vårtorna och sista amningen nu höll jag på att bryta ihop. Ringde en kompis och grät.
Hon rekommenderad amningsnapp tills vårtsn lägt och slava mot sårigs bröstvårtor. Skickade iväg sambon till Apoteket. Hoppas det funkar. Läste på lite på nätet och ser ju att vissa får problem att sluta med dem sen, men jag känner lite att det får bära eller brista. Jag tänker inte ha ont och jag tänker inte ge upp och ge ersättning. Då får amningsnapp vara ett bra alternativ! Jag vill fortsätta amma men inte på vilken bekostnad som helst!

Hur skulle ni göra när bebis inte vill göra annat än sitta fast vid tutten? Han kan äta i 45min och 15min senare kan han bli helt hysterisk tills han kommer till tutten igen. Han har ett enormt sug behov.
Jag vet ju att man inte rekommenderar napp förrens amningen sitter. Jag har kokat en som ligger på bordet och hånar mig medans bebis skriker.
Blir ju sån ond cirkel, bebis vill bara snutta, tuttarna får inte vila, jag får sår, det gör ont. Moment 22!
Hoppar in i tråden bara sådär;). Har läst en del, men inte postat tidigare. Väntar fjärde barnet som ska födas med planerat snitt i morgon:nailbiting:.
Jag rekommenderar starkt amningsnapp. Har använt mig av den till alla mina inledningsvis. Jag har ganska små bröstvårtor och i början när mjölken runnit till blir tutorna så spända att bebis inte kommer åt att få bra tag. Då är det idealiskt med amningsnapp. Skönt för blodblåsorna också, för dessa får man innan bröstårtorna vant sig.
Jag har använt amningsnapp under de första dygnen. Sedan har jag plockat bort den en bit in i amningstillfället då bröstet tömt sig och mjuknat något. Ganska snart (före en vecka) har jag kunnat plocka bort den helt. Jag har verkligen njutit av att amma mina tre barn och längtar så till att få amma den fjärde. För mig är det det mysigaste nästan. Har ammat dem i ett år var.
Men även för mig var det snudd på helvetiskt inledningsvis... Blodblåsorna gav med sig snabbt kan jag trösta med och den här gången är amningsnapp och tröstnapp med i bb-väskan:love:.
Kram!
 
Jag känner igen det där, man har så mycket man vill göra men inte orkar på slutet :p mitt stora projekt varje dag sista dagarna var att gå till brevlådan och hämta posten :o

Kl.
Nu har vi kommit hem. Så himla skönt!!

Skulle förövrigt inte sagt att amningen kändes bättre.
Idag har det gjort så jädra ont, fick en ny observation innan vi åkte hem men dom tyckte på bb att det såg bra ut, att han får bra grepp och suger rätt osv. Möjligtvis hamnar vårtsn lite fel inne i munnen men jag vet inte hur jag ska korrigera det.
Har isf fått blodblåsor på vårtorna och sista amningen nu höll jag på att bryta ihop. Ringde en kompis och grät.
Hon rekommenderad amningsnapp tills vårtsn lägt och slava mot sårigs bröstvårtor. Skickade iväg sambon till Apoteket. Hoppas det funkar. Läste på lite på nätet och ser ju att vissa får problem att sluta med dem sen, men jag känner lite att det får bära eller brista. Jag tänker inte ha ont och jag tänker inte ge upp och ge ersättning. Då får amningsnapp vara ett bra alternativ! Jag vill fortsätta amma men inte på vilken bekostnad som helst!

Hur skulle ni göra när bebis inte vill göra annat än sitta fast vid tutten? Han kan äta i 45min och 15min senare kan han bli helt hysterisk tills han kommer till tutten igen. Han har ett enormt sug behov.
Jag vet ju att man inte rekommenderar napp förrens amningen sitter. Jag har kokat en som ligger på bordet och hånar mig medans bebis skriker.
Blir ju sån ond cirkel, bebis vill bara snutta, tuttarna får inte vila, jag får sår, det gör ont. Moment 22!
Få bebis i sig maten som behövs och ökar i vikt så du ser att det är just sugbehov så självklart napp! Dottern snuttade konstant men vi hade också problem att få igång amningen med dålig viktuppgång (snackar alltså extremt dålig viktuppgång, kurvan var mer ett horisontalt streck) som följd. Amningsnapp är för övrigt toppen för att få läka tuttarna. Jag tänkte lite så att om det skulle bli så att den alltid får användas får jag väl köpa fler så jag kan vara ute en heldag och koka dem när vi landade hemma på kvällen. Plockade bort dem efter en tid när jag inte orkade böka mer med dem och då var det läkt. Tror jag härdade bröstvårtorna lite i nappen också för jag kände inte några problem efteråt. Delammade tills dottern var 1 år ca.
 
Gud vad skönt att höra så mycket positiva tankar om amningsnapp!
Just nu känns det väldigt bra! Har tom ammat lite utan nappen, bebis får börja med den när han är som hungrigast och sen när han lugnat ner sig och mest myser plockar jag bort nappen, gör inte alls lika ont då.
Blåsorna är nästintill borta, smörjer dom med bröstmjölk efter varje amning och sen lufttorka. När dom är torra smörjer jag med Purelan. Mirakelkur, blåsorna nästintill borta redan!
 
Idag gav jag mig på projektet att storhandla själv med A för första gången. Han sov hela vägen dit, under hela tiden där i bärselen mysknorrandes :love: och halva vägen hem. Sen vaknade han jätteledsen och jättehungrig en timme tidigare än han brukar. Det tog visst mer energi än vad man kan tro att storhandla.

Förresten, om ni inte har en snorsugare så är det en bra grej. A var nästan helt täppt häromnatten och jag fick sugit ut två jättekråkor. Efteråt såg han helt chockad ut över att kunna andas :D
 
Idag gav jag mig på projektet att storhandla själv med A för första gången. Han sov hela vägen dit, under hela tiden där i bärselen mysknorrandes :love: och halva vägen hem. Sen vaknade han jätteledsen och jättehungrig en timme tidigare än han brukar. Det tog visst mer energi än vad man kan tro att storhandla.

Förresten, om ni inte har en snorsugare så är det en bra grej. A var nästan helt täppt häromnatten och jag fick sugit ut två jättekråkor. Efteråt såg han helt chockad ut över att kunna andas :D
snorsug är bra :) själv använder jag liknande taktik på mig själv med tomma schampooflaskor, haha. Skulle egentligen vilja ha en sug anpassad för vuxna. Snorsug är sisådär för mina egna förkylningar.

Ett alternativ om det inte går vägen med snorsug är att spola ner snoret i halsen enligt detta knep: http://www.barnakuten.nu/bebisar/en-nastappt-bebis-kan-inte-andas-eller-ata/
 
Uppdaterar och flyttar fram listan lite :)

Juni

5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland.
11 - Thera, 33 år, andra barnet, Edith, född 11/6 kl 02.19, 4260 g, 52 cm.
17 - Honungshumlan, 27år, första barnet, Norra Halland, Anton född 20/5, kl 04.07, 3045g och 47cm

24 - Flo, första barnet
29 - Rosen-Knoppen, 26år, första barnet, Pojke, Stockholm. Truls född 25/6, kl 19.41, 3770 g, 50cm. Akut kejsarsnitt sätessbjudning.

Juli
3 - Mauen, 36 år, första barnen (tvillingar) 5/6 Pojke ca 01,30; 2734 g och 48 cm. Flicka ca 02,30; 2466 g och 46 cm.

6 - superstar, 28 år, första barnet, Uppsala
19 - Kaki, 25 år, första barnet

Augusti
15 - Amha, 25 år, andra barnet, Stockholms län
16 - Elli_J, 25 år, första barnet, småländska höglandet
23 - Equilina, 28 år, andra barnet
 
Sätter till mig själv på listan

Juni

5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland.
11 - Thera, 33 år, andra barnet, Edith, född 11/6 kl 02.19, 4260 g, 52 cm.
17 - Honungshumlan, 27år, första barnet, Norra Halland, Anton född 20/5, kl 04.07, 3045g och 47cm

24 - Flo, första barnet
29 - Rosen-Knoppen, 26år, första barnet, Pojke, Stockholm. Truls född 25/6, kl 19.41, 3770 g, 50cm. Akut kejsarsnitt sätessbjudning.

Juli
3 - Mauen, 36 år, första barnen (tvillingar) 5/6 Pojke ca 01,30; 2734 g och 48 cm. Flicka ca 02,30; 2466 g och 46 cm.

6 - superstar, 28 år, första barnet, Uppsala
19 - Kaki, 25 år, första barnet
29 - Lindon, 30 år, första barnet, pojke, Finland

Augusti
15 - Amha, 25 år, andra barnet, Stockholms län
16 - Elli_J, 25 år, första barnet, småländska höglandet
23 - Equilina, 28 år, andra barnet
 
Sätter till mig själv på listan

Juni

5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland.
11 - Thera, 33 år, andra barnet, Edith, född 11/6 kl 02.19, 4260 g, 52 cm.
17 - Honungshumlan, 27år, första barnet, Norra Halland, Anton född 20/5, kl 04.07, 3045g och 47cm

24 - Flo, första barnet
29 - Rosen-Knoppen, 26år, första barnet, Pojke, Stockholm. Truls född 25/6, kl 19.41, 3770 g, 50cm. Akut kejsarsnitt sätessbjudning.

Juli
3 - Mauen, 36 år, första barnen (tvillingar) 5/6 Pojke ca 01,30; 2734 g och 48 cm. Flicka ca 02,30; 2466 g och 46 cm.

6 - superstar, 28 år, första barnet, Uppsala
19 - Kaki, 25 år, första barnet
29 - Lindon, 30 år, första barnet, pojke, Finland

Augusti
15 - Amha, 25 år, andra barnet, Stockholms län
16 - Elli_J, 25 år, första barnet, småländska höglandet
23 - Equilina, 28 år, andra barnet

BF på min födelsedag :p
 
Välkommen @Lindon till vår tappra lilla skara :)

6 dagar till BF idag. Var hos barnmorskan för blodtryckskoll igår, går ca var femte dag just nu och det känns ganska skönt för varje besök där blir nästa hållpunkt i väntan. Nästa koll på fredag.

Sov riktigt bra inatt. Rejäla mensvärkssmärtor nån gång vid 02-tiden och så fort man känner nåt börjar man ju hoppas, men somnade om och har inte känt nåt mer idag.
 
Välkommen @Lindon till vår tappra lilla skara :)

6 dagar till BF idag. Var hos barnmorskan för blodtryckskoll igår, går ca var femte dag just nu och det känns ganska skönt för varje besök där blir nästa hållpunkt i väntan. Nästa koll på fredag.

Sov riktigt bra inatt. Rejäla mensvärkssmärtor nån gång vid 02-tiden och så fort man känner nåt börjar man ju hoppas, men somnade om och har inte känt nåt mer idag.

Tog en längre promenad idag och fick då ont i magen, mest på ena sidan, men tror det va en liten värk :D jag hoppas på förvärkar snart så att jag vet att det närmar sig. Den får gärna kika ut i nästa vecka för min del, eller iaf veckan därpå!

@Lindon roligt med en till sommarbebis! Välkommen!
 
5 dagar kvar till BF... I dagsläget har jag ingen brådska att få ut bebis :p Nu ska det bli 30 grader och strålande sol några dagar så jag vill bada :idea: Men idag har det ilat nedåt något ordentligt och min urinblåsa verkar ha krympt till 1 matskeds storlek. Och jag har börjat läcka lite mjölk... Så nånting händer, men jag tror fortfarande att det dröjer.

Njuter verkligen de dagar som är nu. Varje dag känns som ett oskrivet blad och vi tar allt som det kommer, pysslar i trädgården och solar och äter god mat. Perfekt uppladdning! Sen förstår jag att jag kommer ledsna om veckorna bara går men än så länge känns det bara mysigt att vänta :up:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 933
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 103
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 374
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 425
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp