Sommarföräldrar 2014

@sandra87_
Skönt att allt såg bra ut! De säger ju att man ska ringa vid minsta oro :)

Jag har ingen aning om viktuppgång, har inte vägt mig någon gång hos bm, känns ganska skönt ändå att inte tänka på det alls. Även jag har en del sen innan!

Jag har inte gått upp något på sistone tack och lov. Har lite sen innan plus att jag gick upp en del i början då jag fick lov att äta ofta för att inte må dåligt...
Jag tror jag börjar få karpaltunnelsyndrom, mina händer domnar bort, framförallt på nätterna men ibland också på dagen.. Blir så trött på alla besvär den här gången. Förra gången mådde jag mer eller mindre bra hela tiden...

Jo det kändes väldigt skönt att få se att alt var ok. Det första hon sa var att hon såg ett hjärta ticka.
Sen var det såklart skönt att hon hade tid att mäta osv så vi fick veta att hon växer som hon ska. :)

Angående vikten. Jag fick väga mig på inskrivningen och så nu då. På inskrivningen hade jag gått ner typ 2-3 kg sedan jag plussade så nu är jag väl ca 2 kg upp från startvikten.
Hoppas verkligen det håller i sig för sedan efter graviditeten är ju planen att vikten ska ner ett x antal kg. :)

@Madick Ja, det är tråkigt, men är ju iaf rätta årstiden ;)

@Energi Nej, det var nog på rörelserna, jag gjorde ramsan med fingrarna på magen samtidigt som jag sjöng ;) Brukar göra lite sånt innan jag somnar för då är trollet som mest aktiv. Från 20:00 och framåt. När jag vaknar till på nätterna för att vända mig känner jag fullt av rörelse.
Undrar om discotrollet kommer att hålla samma dygnsrytm sen :meh: ;)

Det är så frustrerande med ljumskarna och fogarna... Visst känner jag mycket mindre smärta nu när jag är hemma och själv kan bestämma min vila/rörelserytm. Men jag är van att vara aktiv och känner mig så lat och oduglig :( Fast jag vet ju att om jag gör mer så gör det ju jätteont senare.

@Pilo
Det där tycker jag är så himla svårt! Smärtan kommer ju så pass långt efter att man har gjort någonting, så det är svårt att veta sina begränsningar och när man borde ta det lugnt.
Här är promenader helt uteslutet, men städning och trädgårdsarbete verkar gå bra.

Åååh vad jag tycker att tiden går långsamt nu! 79 dagar kvar (tror jag) och det känns som en evighet!
Nu har vi iaf allt vi behöver förutom vagn. Känner mig helt vilsen där..

@Energi känner igen att tiden går långsamt, särskilt nu när jag har börjat fått riktigt ont. Tycker ändå jag har haft tur som är såpass mobil än, men att sitta är ingen barnlek längre. Hoppas trots det och gravidhjärna de lux kunna plugga klart, 37 dagar kvar till bf tror jag.

@Pilo
Det där tycker jag är så himla svårt! Smärtan kommer ju så pass långt efter att man har gjort någonting, så det är svårt att veta sina begränsningar och när man borde ta det lugnt.
Här är promenader helt uteslutet, men städning och trädgårdsarbete verkar gå bra.

Håller med! Det är frustrerande att smärtan kommer såpass långt efter..
Försöker också hålla igen, bära så lite som möjligt, inga promenader i onödan, etc.
Men ibland måste jag ut och tömköra hästen så psyket får lite må-bra. Så nu har jag ont mellan benen efter dagens tömkörning, det är ca 400 meter till banan och det är visst för långt för den här gravida människan :)
Dags att snabbt anlägga ridbana på tomten kanske? Sponsorer, någon? ^^

Det jag kan tycka är lite jobbigt med tömkörning är att jag måste ju faktiskt gå under passet också, det blir ju inte bara dom där 400 metrarna till och från banan :/ Jag skulle behöva sitta på en stol och jobba hästen runt om det inte skulle bli olidligt :)

Jag har blivit beviljad gravidpenning!!! Sådär en tre veckor i efterhand så jag har ju jobbat till nu för jag trodde inte jag skulle få beviljat... Nu ska det bli så skönt att få vara ledig!!!

Jag jobbar hästen mestadels på volt :p

Men så är inte min foglossning så extrem den här vändan *peppar peppar*, och jag hoppas det inte blir värre :-)

Grattis till ledigheten!!!

Någon som sitter på vettig mobil eller dator som kan leta reda på bf-listan?
Håller inte koll på alla :-)

Här kommer en BF-lista, jag tror att det är den senaste....

Juni
31/5 Hjartagna (första barnet) Flyttad på RUL från 8/6 Pojke
4 lillepia (första barnet)
6 keilir (andra barnet)
22 hjärter_dam (första barnet) Flyttad på RUL från 24/6

Juli
15 Energi (första barnet) flyttad på RUL från 23/6
18 Moonwalk (andra barnet)
19 majola (tredje barnet) en pojke
19 sandra87_ (första barnet)
23 Pilo (första barnet)

Augusti
15 DarkInNight (andra barnet)
24 Madick (tredje barnet)
25 Mustasukka (femte barnet)
26 Tora (ändrat efter RUL från 31/8, fjärde barnet)

Nu har vi fått datum för föräldrakurs, 3 st ska de ha. Tyvärr krockar det ena med att vi ska på UL den dagen. Någon som har gått sen innan? Undrar om vi missar mycket. Det är ju första gången för oss.

Min man vill verkligen inte vara med under förlossningen.. han är jättenervös och vill inte se mig ha ont. Visst vill jag väll ha honom där som stöd, men samtidigt vill inte jag tvinga honom till något som han kommer att må dåligt över. Men min mamma kommer att vara "stand-in" om det behövs.
Väntar på besked från FK med. Inte hört något om mina pengar för min sjukskrivning eller om gravidpenning. Skickade för tre veckor sen.

Var hos BM idag. Skrev i något sånt där må-bra-test där de rankar måendet så nu blir det besök hos psykologen också.
Vet inte riktigt hur jag ska känna kring det. Mer som tar av min tid och lilla energi ... Men ger det ett försök iaf.

@sandra87_ : Vad skönt att allt var ok! Jag har varit inne på kontroll pga minskade fosterrörelser med båda mina barn. Är jättenojig över att de ska dö i magen sent i graviditeten! Sonen hade (v 32) vänt sig tillfälligt i säte så därför kände jag av honom mindre, dottern (39+5) var helt ok men de erbjöd ändå igångsättning, vilket jag dock tackade nej till. De sa att även om alla maskiner säger att barnet mår bra så är det ändå mamman som har känt det i nio månader om om mamman subjektivt känner att något inte stämmer med ett fullgånget barn så tar de inga risker.

@DarkInNight: Hoppas du kan få hjälp och att allt löser sig till det bästa!

Jag var hos gyn igår och allt såg bra ut så långt. Första ctg-kurvan - allt normalt men ungen är ganska vild av sig så de hade svårt att få kontinuerliga kurvor för han smet iväg hela tiden. Blodtrycket var 110/75, hb 13,1 (motsvarar antagligen 131 i Sverige?). Har tyvärr gått upp nästan 10 kg redan (ville egentligen inte mer än 11 totalt, men det blir som det blir med det där). Hon rekommenderade magnesium mot sammandragningarna, annars skulle jag bara höra av mig om det blir värre. Har inte börjat öppna mig så hittills är de helt ofarliga som tur är, men obehagligt är det ju. Nästa besök är om tre veckor med ultraljud och därefter är det varannan vecka, så det kontrolleras ju regelbundet (ctg varje gång från och med nu). Vilket påminde mig om att jag borde gå och ta min magnesiumtablett nu...

Vi har första besöket efter inskrivning på måndag, spännande! Har börjat gå upp en aning, kanske ett halvt kilo sedan jag plussade nu, men det beror nog på att jag ÄTER igen och dessutom faktiskt ätit både chokladkaka och efterrätt ett par dar. Inte den nyttigaste vikten att lägga på sig. Lilla fröken sparkar gärna neråt (eller om det är händerna, hon ligger med huvudet nedåt) och det känns nästan som att tappa andan, det är liksom ingen utåtspark utan en inåtdragning om ni kan förstå känslan.

@majola
Erbjuds ni fler ultraljud där du bor eller är det något som ska kontrolleras?

Tack för tipset om magnesium till sammandragningar, kan det hjälpa även vid ridning kanske? :)

@DarkInNight : Magnesium är ju lite muskelavslappnande, det är därför det hjälper ibland. Om man tar stora doser så får man ju räkna med att allt liksom slappnas av (risk för diarré etc). Jag tänkte lägga mig runt 500 mg i början (med dottern åt jag upp till 1000mg per dag ett tag, hjälpte visserligen bra men jag fick biverkningar). Vilket påminner mig om att jag NU ska gå och ta den där tabletten - de ringde från "dagis" innan och jag var tvungen att susa ner och hämta dottern, hon har sovit så lite i natt och var helt otröstlig av trötthet stackarn.

Vi har tre ordinarie, större ultraljud: ett vul i v.9-12, ett i v. 19-22 och ett i v.29-32. Min gynekolog gör utöver det jättekorta ul i början innan man gör ctg varje gång bara för att kolla hjärtljud och att graviditeten är intakt, men det gör inte alla.

Aj vilken hemsk foglossning jag har i ryggslutet. Ingen aning pm varför, kan inte komma på att jag gjort något tokigt.

@majola vilken lyx! Tänk vad mycket oro man skulle slippa genom fler uultraljud!
Här får man ju bara ett i vecka 18-20 :/

@Madick
Jag hade också en jäkla foglossning för ett par veckor sedan som jag inte kunde komma på anledning till.

..till slut kom jag på att jag haft sex med sambon :D
Har ni kanske ägnat er åt något sånt? ;)

@majola vilken lyx! Tänk vad mycket oro man skulle slippa genom fler uultraljud!
Här får man ju bara ett i vecka 18-20 :/

Var det dig jag skulle hitta en artikel åt, men misslyckades och så fick du ett tidigt vul av din bm? Nu har jag hittat referenser till forskningen! Tyvärr på tyska, men den ursprungliga studien är på engelska, så man kan säkert hitta mer info om man söker! Väldigt interessant tycker jag...

http://www.medizin-im-text.de/blog/2012/482/der-fehlgeburt-vorbeugen/

I korthet handlar det om att man genom "tender loving care", dvs tät läkarkontakt, fler ultraljud etc, kan hjälpa kvinnor som har haft flera oförklarliga missfall att klara sig igenom en gravditet.

Jag tror inte att det var till mig, har dessutom haft turen att slippa genomgå missfall (peppar peppar..).
Men jag tror ett större omsorgstagande kring den gravida kvinnan skapar en trygghet som i det stora hela bidrar till bättre välfärd för både mamma, barn och alla runtomkring. Samt på sikt även lägre kostnader kring graviditet, förlossningar, komplikationer och eftervård.

Tyvärr är det ju inte så ännu, inte här iallafall... (bitter till tusen)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Höstföräldrar 2023
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka