Sommarföräldrar 2014

Jag har pratat med SpecMVC och de sa det var okej med Allegra, Livosin nässpray och Lomudal ögondroppar iaf. Tydligen är det många gånger tillverkaren som vill friskriva sig från ev problem många gånger, men visst ska man vara försiktig! Nasonex fick jag i vintras på recept mot bihålorna och det var också okej enligt läkaren, man får väga för och nackdelar helt enkelt.

Läkaren på mvc som jag träffade idag sa att de äldre allergimedicinerna oftast går, men att det är olika. Ex Tavegyl, men att den då är receptbelagd. De nyare som Kestin, zyrlex skulle jag inte ta. Men det är främst för att de inte har hunnit forskats på. Livostin nässpray och ögondroppar var ok.

Idag blev jag heltidssjukskriven pga foglossning... det finns värre saker i livet jag vet. Men jag älskar att arbeta och tycker så mycket om mitt jobb... inte kul att vara så begränsad och redan lämna arbetsplatsen.

@Pilo Det förstår jag att det känns att inte få jobba. Jag har ju drömjobbet nu och många av mina kontakter vill jag inte släppa i höst så jag har planerat för att vara föräldraledig 75% från början, eller ja, kanske en vecka helt. Ha telefontid och datorkontakter ett par timmar per dag.

@Madick Så skönt att kunna ha det så =) Jag arbetar som förskollärare så det är lite svårt... och jag känner att jag inte har skolat ut mig från jobbet. Saknar barnen och mina kollegor så mycket. Väntar på besked ifrån FK. Aldrig varit sjukskriven innan och är beräknad 23/7.

Känner att jag är så godissugen just nu. Men alla blodprov är bra och magen växer som den ska :love: Sjöng imse vimse spindel igår och gjorde rörelser på magen och fick respons! Hihi! Det är ju bara helt underbart! :love: Någon mer som får respons? Tyvärr blir det inte samma sak när pappa kommer med händerna och ska känna =/

@Pilo
Vad mysigt det låter! Fick du respons på bara rösten?
Jag kan buffa på magen och få rörelser tillbaka, men rösten, höga ljud eller musik struntar den i totalt. :)

@Madick : Vilken tur, det måste ju ha varit jätteläskigt!

Jag är tokförkyld igen och undrar lite om jag fått bihåleinflammation. Galet täppt in näsan och det gör jätteont (så att det tåras i ögonen) när jag försöker snyta mig. Dock ingen feber, men jag får bara feber vart tionde år ungefär (och hade sommaren 2012, så det är inte dags ännu!).

@Madick : Vilken tur, det måste ju ha varit jätteläskigt!

Jag är tokförkyld igen och undrar lite om jag fått bihåleinflammation. Galet täppt in näsan och det gör jätteont (så att det tåras i ögonen) när jag försöker snyta mig. Dock ingen feber, men jag får bara feber vart tionde år ungefär (och hade sommaren 2012, så det är inte dags ännu!).
Det kan inte vara allergi då?

Kanske det kan, men jag har ju varit "förkyld" sedan jag blev gravid i oktober så jag (och min husläare) tror mer på ganska nedsatt immunförsvar. Jag har aldrig varit allergisk tidigare i alla fall. Men om det inte går över efter förlossningen har han pratat om en eventuell allergiutredning. Hostar ju så jag kräks också (har visserligen varit bättre länge, men igår var det dags igen...).

Idag har vi vart till BM. Allt såg bra ut, sf mått 32 idag i v. 33+5. Bra blodtryck och blidvädret hade sjunkit lite till 108. Hon tycker det är ok om det håller sig kring 110. Jag hade gärna legat högre då jag känner av det (tror jag) på det viset att jag får mjölksyra av att t ex borsta tänderna..
Fick en läkartid den 7/5 för ev sjukskrivning om jag inte fått positivt besked från fk om gravidpenning.

Igår var en jobbig kväll, jobbade först sen hade jag stallet (6boxar att mocka och ordna mat) sen hem och laga lite mat och hade sammandragningar hela kvällen. Det var till och med så att det gjorde lite ont ibland. Men innan jag gick och la mig så hade det lugnat sig och idag har det vart lugnt.

Hur har ni det alla andra?

Jag mår fortsatt bra fysiskt, fogarna är gladare och jag somnar inte riktigt lika tidigt på kvällarna. Däremot är jag superallergisk mot björkpollen så den här veckan är det lite kämpigt, mycket kli och rinnande ögon.

Hemma ser det ut som ett bombnedslag, jag har ingen ork att fixa och sambon renoverar i källaren. Vi har planerat att renovera badrummet innan bebisen kommer men det drar bara ut på tiden mer och mer, hantverkarna svarar inte i telefon och det ena med det andra. Jag känner mig superstressad och vill inte vara hemma med nyfödd bebis i renoveringskaos. Vi har alla helger fram tom juni inbokade med olika aktiviteter, förvisso roliga sådana men jag orkar inte riktigt planera och engagera mig i detta. Vill helst bara lägga mig under täcket och sova en månad eller så och vakna till ett rent hem med nytt badrum.

Här har det lugnat ner sig lite, verkar äntligen ha kommit in i en lugnare period när det gäller graviditeten.
Kan dock inte rida utan att få sjuka sammandragningar, det är en sorg.

Men inatt har jag sovit sju timmar i sträck innan det var dags att kissa, dessutom väckte varken katt eller barn mig. Helt underbart!!

Meeen, börjar få problem med vad jag ska ha på mig!
Jeansen går att använda men inget jag vill ha på mig under hela dagar. Ska nog försöka hitta några mjuka snygga ( ja så gott det går) mjukisbyxor och en kjol till vardags. Tips?

Jag köpte jättesnygga klänningar och toppar på nätet och ett par tunna byxor på HM som faktiskt funkar riktigt bra. Mjukisbyxor börjar bli kört, resåren blir för hård.

Vaken tidigt alldeles för mig själv, hur skönt som helst. Hoppas de andra sover länge :-)

Mysigt med en stund för sig själv, det behöver man ibland.
Här vaknade dottern en stund efter mig. Nu sitter vi och äter gröt. Hon kollar på film (får annars inte ro att sitta still och får inte i sig någon mat, vissa strider tar jag inte) och jag surfar på buke.

Det är skönt att vi snart har sommar!
Mjuka luftiga klänningar över tjockmagen :)

Och så snart terminen är över tar jag sommarlov och laddar inför stundande förlossning med vila, vila och åter vila. Provar ett nytt koncept den här gången eftersom min förra metod var det motsatta och ja det gick ju som det gick..

Jag har nu ett par dagar känt av bäbis mindre än vanligt. Det rör på sig helt klart men kommer inte lika många sparkar utåt som jag har känt tidigare. Känns annorlunda mot innan. Bör man vara orolig?
Min svägerska kände inte av sin bäbis alls på 2 dagar när hon var gravid i vinstras. Åkte till FL o kollade och då hade han vänt på sig o sparkade inåt.
Tänker att det kan vara samma för oss och att lillan bara har bytt läge.

Jag har nu ett par dagar känt av bäbis mindre än vanligt. Det rör på sig helt klart men kommer inte lika många sparkar utåt som jag har känt tidigare. Känns annorlunda mot innan. Bör man vara orolig?
Min svägerska kände inte av sin bäbis alls på 2 dagar när hon var gravid i vinstras. Åkte till FL o kollade och då hade han vänt på sig o sparkade inåt.
Tänker att det kan vara samma för oss och att lillan bara har bytt läge.

Minskade fosterrorelser ska alltid kollas upp men hogst sannolikt ar ju allt ok.

@sandra87_
Som majola sa ska det kollas upp, ring till förlossningen/bm.
Men jag tycker inte att du ska oroa dig, jag var med om samma sak hela förra veckan. Eller ja, det är fortfarande likadant.

Enligt bm har bebisen inte lika mycket plats så den får inte in de där karatesparkarna längre. Nu är det mer svepande rörelser :)

Vilken vecka är du i nu?

Är i v 27+6 idag.
Så fort jag hade skrivit här så kände jag av en del ganska ordentligt. Sedan lugnade det ner sig lite igen. Men tänkte ringa om det fortsätter va så lugnt.
Borde man åka in trots att jag ska till Bm på måndag? Känner ju trots allt av bäbisen om än lite mindre än vanligt.

@sandra87_
Jag vet inte om man borde.. Jag skulle nog ha väntat till måndagen :)
Det var ganska exakt runt den tiden som jag också kände av mindre. Det gick från att vara vissa tidpunkter på dagen som den verkligen sparkade loss, till att röra sig regelbundet över hela dygnet. Men nu är det alltså mer svepande rörelser som gör att hela magen rör sig. Inga sparkar alls.

@Energi

Jag ringde trots allt och frågade vad de tyckte.
Hon jag pratade med trodde inte att det var någon fara men de hade det väldigt lugnt så jag fick komma in på en koll för säkerhets skull.
Allt såg jättefint ut som tur var. Det mättes överallt och lyssnades på hjärtat och så kollade vi äggviteämne i urinen samt blodtryck. Fick ligga o mäta nån kurva på sammandragningar och hjärta också. Vet inte vad det heter.
Känns skönt att veta att allt är ok! :)

Hade dessutom bara gått upp knappa 4 kg. Skönt med tanke att jag redan har en hel del övervikt att ta tag i sedan efteråt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka