Sommarföräldrar 2014

Någon som är allergiker här? Läste på förpackningen att man ska rådgöra med läkare och jag har tid om en vecka, men tänkte höra om någon vet... så varmt i helgen att det är grönt överallt.

Peppar,peppar har jag inte känt mycket än iofs... fast jag är så otroligt trött. Men det kanske bara är graviditeten? Är i v 27 nu.

Jag har pratat med SpecMVC och de sa det var okej med Allegra, Livosin nässpray och Lomudal ögondroppar iaf. Tydligen är det många gånger tillverkaren som vill friskriva sig från ev problem många gånger, men visst ska man vara försiktig! Nasonex fick jag i vintras på recept mot bihålorna och det var också okej enligt läkaren, man får väga för och nackdelar helt enkelt.

Hej alla igen! Läser här varje dag, men har inte orkat svara.

Märker av att graviditeten påverkar koncentrationen av medicinen i blodet och har blivit mer svajjig, vilket är hemskt frustrerande. Försöker ju verkligen och vill vara som vanligt, men det fungerar dåligt vissa stunder...
Problemet med min sjukdom är ju också att jag blir lite hyper ibland (får aldrig manier utan blir bara lite extra handlingskraftig och pratig och glad.) Då orkar jag mycket och får en hel del gjort, problemet är ju att det är så jag vill vara hela tiden, men det håller ju inte i längden... Det är svårt att lägga sig på en mellannivå, men det kommer med träning antar jag!

Alla ni som har skrivit om hur ni upplevt hur det blev att bli tvåbarnsförälder, tack för alla tankar och råd!
Problemet är väl att jag har svårt att be om hjälp, ofta slutar det med att jag servar mamma med fika o lunch o grejer när hon är här för att hjälpa till... Jag har ju världens bästa mamma, pensionerad barnskötare och helt underbar med vår dotter. Hon ställer gärna upp och vill. Problemet är att hon redan hjälper min syster jättemycket med hennes barn (minst fyra gånger i veckan) och jag inte vill "slita ut henne". Min syster behöver dessutom verkligen hjälpen, en av barnen utreds just nu, hen är väldigt intensiv och "svår" och jag förstår att min syster behöver all avlastning hon kan få.
Min mans föräldrar är döda tyvärr, men en av hans storasystrar med man hjälper gärna till och en av dotterns kusiner vill gärna också (min man är sladdbarn och fick barn sent i livet så systern har vuxna barn nu). De jobbar dock och har sitt liv och sina krämpor så vill inte utnyttja dem för mycket.

@Pilo
Jag har gått 27+3 idag enligt familjeliv iaf och känner mig trött också. Mest beror det på dålig kondition tror jag, men visst börjar graviditeten påverka mig nu mer fysiskt, magen är i vägen hela tiden och det har blivit långt till marken:o. Angående allergi så har jag för mig att jag läst någonstans att Loratadin var okej att äta vid allergi. Tar inget själv, mer än rhinocort ibland för känsliga bihålor och det är okej enligt 1177.se.

@Energi
Jag känner mindre rörelser från bebisen den här gången jämfört med förra graviditeten. Det oroar mig lite och är något jag ska ta upp vid nästa besök hos min barnmorska. Tröstar mig med att jag har moderkaka i framvägg och att varje graviditet är annorlunda.

@Moonwalk
Det är skit när ens psykiska mående blir sämre under graviditet...nu när man verkligen skulle behöva all ork.

Fick en riktig nedåt eftermiddag igår. .. Märks att depressionen är tillbaka.
Jag orkar då inte med min tvååring, är ju knappt med mig själv.
Sambon stack på jobb och istället för att gräva ner mig totalt i hopplöshet och tårar kom min underbara Mormor och var barnvakt så jag fick en stund med hästen.
Fick tillräckligt med energi för att ta mig igenom kvällen och iväg med dottern till dagis och mig själv på föreläsning.
Sen kommer jag inte orka mer idag känner jag men det får räcka. Utan mormors hjälp hade det bara blivit skit av allt. Är så sjukt tacksam över min snälla mormor som ställer upp bara hon kan, blir nog att svänga förbi henne med en blomma på hemvägen <3

@Moonwalk
Jag förstår precis vad du menar. Jag har bipolär typ 2 men omedicinerad. Precis när jag blev gravid hade jag seroquel men var tvungen att sluta iom graviditeten.

Har prövat fluoxetin och lamotrigin men inget har fungerat. Så jag går runt med en helt obehandlad bipoläritet. Som tur är har hormonerna gjort mig gott så graviditeten går bra, men jag fasar för när bebis har kommit..

@DarkInNight
Vad skönt med en förstående mormor när man inte orkar! Jag har en nästan tvååring och förstår att du tycker är jobbigt. Min lilla tös är supermammig nu, hon reagerar väl på graviditeten och märker att jag inte orkar lika mycket nu (både i kropp o själ). Hästar är bra grejer att pyssla med när man inte mår bra, det ger energi! Jag funderar på att smita iväg till hagen när mamma kommer på onsdag. Vi har american curlies med massor med päls som måste av, får leta reda på furminatorn först bara...

@Energi
Då vet du ju precis hur det är, även om det kan yttra sig olika såklart!

Ta hjälp nu innan är mitt råd, BVC/MVC har säkert en psykolog knutet till sig, be att få en gemensam tid dit för dig och din partner. Vi fick jättebra hjälp där när allt kraschade på riktigt drygt ett år efter dotterns födelse. Vad som var bäst var att vi fick verktyg att använda oss av i jobbiga situationer, en handlingsplan typ och det har hjälpt oss mycket!
Ska du börja med Seroquel efter förlossningen? Den närmsta tiden efter dottern hade kommit gick det jättebra, sen började jag svänga jättemycket. Att du redan har diagnosen kan ju hjälpa också tror jag, du vet varför du mår som du gör om du förstår vad jag menar. Jag trodde bara jag var konstig... Men jobbigt att Lamotrigin inte har fungerat för dig, den är ju en väldigt snäll medicin vad jag förstår.

@Moonwalk
Jag har inga toppar och dalar alls nu under graviditeten, så himla skönt!
Bm vet om diagnoserna (bulimi och bipolär) och har erbjudit psykologkontakt. Har tackat nej för tillfället men det är skönt att veta att det finns om jag behöver.

Kommer nog inte att börja med seroquel igen, mådde väldigt dåligt av den.

Idag har jag varit hos bm. 131 i järn , bra socker och sf-måttet har planat ut. Sist låg det två enheter över kurvan men nu ligger det precis på kurvan. Hon trodde att bebisen ligger med huvudet ner nu, med tanke på var hon hittade hjärtljuden.
Har fått tider fram till dagen innan bf. Det närmar sig! :nailbiting:

@Moonwalk
Ja efter att dottern kom ( hon fyllde två för en månad sen, kul att du också har en i den åldern!) har jag och mormor verkligen blivit ännu mer tajta. Det är himla roligt :)

...helst nu när jag mest irriterar mig på min mamma och pappa. Skyller på känslig-gravid-grejen...

Hon blev så glad över blomman, själv förstår jag inte riktigt det här med blomster men så länge det ger andra glädje så :D

e Bobok med fottern

Sitter och väntar på att få komma in till läkare. Läcker fostervatten och har gått två dagar för kort för att komma in på förlossningen. Glömde nässprayen i brådskan och ärnu tvärtäppt i näsan av allt pollen dessutom.

vad kan orsaka läckage och vad kan det bli för konsekvenser tro. Hon har sparkat som vanligt under em, men det har gurglat konstigt från magen flera ggr, som när det kommer in luft i en flaska som hålls upp och ner.

En snabb googling ger att en infektion kan göra så att fostervattnet läcker och man kan bli inlagd för observation.

Var hos BM imorse. Blodtryck och socker hade bra värden. SF-måttet var nu 34 i vecka 34+3 och bebisens hjärtslag 153. Han har legat på 143-155 de gånger som hon mätt så det verkar vara hans normala, iaf när hon är där och känner på magen. Vi pratade om att nästa gång jag ska dit 7/5 så ska vi göra en sammanfattning med eventuella önskemål inför förlossningen samt att jag kommer få med mig en utskriven journal hem att ta med om jag väljer att föda i Varberg eftersom det är "fel" landsting.

Plötsligt så känns förlossningen mycket närmare i tiden än vad det kändes så sent som igår... Det är ju ändå 38 dagar kvar till beräknat enligt min app....

Håller med om att förlossningen känns mkt närmare nu, 42 dagar kvar här. Var hos barnmorskan idag och allt såg bra ut. Magen har växt och ligger helt plötsligt över medel, men inte mycket. Hon kände även på huvudet och det är ruckbart nu. Jag kommer också ta med en journalutskrift nästa gång eftersom vi ska en snabbvisit till grannlandet :)

Urinprovet idag såg förresten mkt bättre ut, blir det värre eller att jag inte alls får sova på nätterna får jag åka in för att ul galla och njurar. Tyvärr hade jag gått ner i vikt också, fast jag trodde att jag skulle ha gått upp. Misstänker att det mest handlar om vätska då det bara är 1 kg och det har varit varmt och vi har ätit lite salt mat.

Sitter och väntar på att få komma in till läkare. Läcker fostervatten och har gått två dagar för kort för att komma in på förlossningen. Glömde nässprayen i brådskan och ärnu tvärtäppt i näsan av allt pollen dessutom.

vad kan orsaka läckage och vad kan det bli för konsekvenser tro. Hon har sparkat som vanligt under em, men det har gurglat konstigt från magen flera ggr, som när det kommer in luft i en flaska som hålls upp och ner.
Hur har det gått?

Korkad fråga: Hur vet man att man läcker fostervatten?

Det gick bra. Läkaren såg inga tecken på läckage och ultraljudet visade att hon låg med huvudet nedåt med en "vattenkudde", det var alltså inte så att hon proppade igen eventuellt hål. Jag var såklart välkommen tillbaka om det skulle bli något mer, men det såg bra ut nu. Gärna skulle jag ha binda om det blev fler ggr så de kunde testa hos sig. Klart lugnande besked!

Jag var på toa och när jag torkat mig och var klar och ställde mig så rann det en stril, mer än droppar men mindre än en skvätt. Det kändes inte att det rann ut mer än när det stänkte/landade. Chansade på att köpa snordyra Clearblue trosskydd som har pH-test så den detekterar om det är urin eller fostervatten och den visade blått = fostervattens pH.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka