Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Inatt sov jag 14 timmar i sträck! Nu känner jag mig som en seg kola ungefär haha. Jag har varit så mycket tröttare än vanligt den senaste veckan och allt jag tar mig för kräver nästan dubbelt så lång tid som vanligt, frustrerande!

Precis samma här! Behöver minst 10t sömn varje natt och på dagarna orkar jag inte mycket alls, främst för att allt jag vill göra blir så komplicerat när jag är så osmidig, klumpig och inte kan röra mig ordentligt. En kort hundpromenad blir ett helt projekt liksom... Samla ihop hundarna, hitta kopplen, koppla hundarna, ta på skorna, prångla sig ner för källartrappan osv.

Igår var M och jag på profylaxkurs, tillfälle 1 och det var väldigt givande, främst för att de har ganska stor fokus på partnerns roll. Hur han kan stötta och uppmuntra, något som jag tycker inte alls nämns mycket i alla de böcker jag läst. Kanske ett litet kort kapitel "till partnern" i bästa fall. Nu har han fått en massa verktyg som han själv kan välja hur han vill/kan använda när det blir dags sen, jag måste inte instruera och säga vad han ska göra utan han har fått lära sig vad han ska titta efter och vad han kan göra om jag t.ex. spänner mig.
Jättebra. Nu känns det otroligt mycket bättre inför förlossningen. :)

Fast jag var ju hos gyn på 38+0 och då sa hon "vi ses om två veckor" - gullungen är född på 38+3, så det måste ju inte finnas en massa förvarningar heller.

Idag har vi i samråd med vår bm beslutat att sluta amma. Han får bröstmjölk i flaska istället. Hon är så klok och menade att det viktigaste är att baby och föräldrar är nöjda och att man så långt det går undviker ersättning. Man måste gosa mer med en flaskbaby, men eftersom våra amningssessioner varit mer kamp än mys i alla fall, så är det lättare att ta en avspänd flaskmatning med extra gos! Att både mor och barn gråter blir ingen gladare av. Det känns som en lättnad faktiskt, trots att jag var fast besluten att amma.

Jag kan tipsa om min bästa avslappningsövning: Dela in kroppen i fem delar: huvudet är 1, bröstkorgen 2, mage/bäcken 3, överbenen 4 och underben/fötter 5. Andas in djupt och långsamt och när du andas ut gör du det "nedåt" och fyller sektion efter sektion. För varje del blir du mer och mer avspänd och på fem är du helt avslappnad. Jag tyckte den var rätt lätt att lära sig.

+ pastejja

Jag arbetar på en socialförvaltning, kontorsarbete. Inget betungande på det sättet. Men jag säger precis som Rumpnissen att jag börjar bli så trött så jag nästan somnar när jag är på jobbet. Så har dte inte varit tidigare.
Det är så frustrerande att känna sig hyfsat pigg när man kör till jobbet (och har massor med saker man skulle vilja göra) men när man kommer hem så är man som en urvriden disktrasa.
Vi ska flytta nu i månadsskiftet vilket ska bli skönt för det innebär att pendlingstiden försvinner. Vilket kommer göra mkt för våra dagar, underbart!
Jag har även tagit en veckas semester, sista veckan i juli. Underbart!
Sen har jag sagt ifrån att jag troligtvis inte kommer att arbeta mer än första veckan i augusti, de får se det som en bonus om jag kommer mer än det. Känns skönt!

Var hos bm i förra veckan o bad henne göra en extra koll på mitt järnförråd (Ferritin). Mitt järnvärde hade nämligen sjunkit från 106 till 103 trots att jag äter järntabletter, leverpastejmackor och dricker järnberikad juice varje dag. Mina järndepåer hade minskat avsevärt, från 75 vid inskrivningen till 23 nu. Gränsen för lågt värde går vid 20 så hon tyckte fortfarande att det var ok. Jag vet inte riktigt om jag håller med, det är ju en drastisk minskning alltså. Kan ju vara förklaring till att jag känner mig så förbannat slut.

Lite roliga nyheter! Vi har köpt barnvagn, tjoho! En Britax blev det. Vi fyndade på Blocket. Känns helkonstigt att ha en barnvagn här hemma nu, men bra med så klart.

Så himla skoj att det "ploppar" ut bebisar här i tråden! Men avundsjuk blir jag haha Fast min lilla får allt stanna i magen ett tag till, är ju bara i v.33. Men jag längtar mer o mer för varje dag.
Har även tvättat det mesta av barnkläderna, så allt blir mer o mer verkligt. Läääängtar!!

Kram på er allihopa :)

Jag är i vecka 32+4, så jag har också en bit kvar.
Kan man inte snabbspola till augusti??
Längtar efter bebben.

Sambon är nästan helt säker på att det kommer att bli en pojke.
Själv vet jag inte. Vågar inte gissa, men, det känns som en pojke om jag lyssnar på min magkänsla;)
Tycker det är oändligt lång tid kvar:grin:

Ja, det är väl första gången man längtar sig förbi sommaren haha

Jag kan tipsa om min bästa avslappningsövning: Dela in kroppen i fem delar: huvudet är 1, bröstkorgen 2, mage/bäcken 3, överbenen 4 och underben/fötter 5. Andas in djupt och långsamt och när du andas ut gör du det "nedåt" och fyller sektion efter sektion. För varje del blir du mer och mer avspänd och på fem är du helt avslappnad. Jag tyckte den var rätt lätt att lära sig.

Det där lät riktigt bra! Tackar :bow: Detta ska jag försöka komma ihåg :)

Kl

Men hallå, hur gör ni för att lyckas sova så många timmar?? Jag är överlycklig om jag får till 5-6 timmar per natt, och under den tiden hinns 2-3 toa-besök med oxå.......

Är i v 35+3 idag, och har fått stora städ-nojjan!! Hela förra veckan sysselsatte jag mej med att inreda lillans nya byrå, sortera bebis-saker, rensa varenda garderob, byta gardiner, osv osv.
Idag rev jag ut ALLT ur badrummet, och skurade allt från tak till golv, tog typ fyra timmar oh vi har INTE stort badrum.....Fint blev de iaf, oh ont i ryggen fick jag med, hehe :)

Funderar på oh börja tvätta alla kläder oh lakan, man vet ju aldrig när lillan planerar att anlända! Men oh andra sidan vill ja inte tvätta för tidigt, vill ju ha allt precis ny-tvättat.....Känner jag mej själv rätt kommer jag hinna tvätta rubbet typ tre gånger innan det är dax att börja användas :grin:
Kan upplysa er om att jag är riktigt trött på mej själv alltså.....Det räcker lixom inte med att städa.....Jag måste STÄDA, RENSA, SORTERA, ja jösses, vad är det för fel på mej??!! En kompis sa såhär idag "Jaha ja, har stora städ-nojjan slagit till, då dröjjer det inte förens lillan kommer". Jag satte direkt dövörat till oh bytte samtalsämne :D Ne då, snart är hon mer än välkommen lilla snuttan :love:

Jag har börjat tvätta allt. Lika bra o få det gjort :) Börjar också vilja fixa o få ordning. Men först väntar flytt till ny lägenhet, så jag får hålla på mig ;)

Men det kan jag förstå, trist att inte gå på semester när alla andra gör det. Jag jobbar på kontor och det kunde jag fortsatt med länge känns det som. OM det inte varit för stressen, inser att det inte är bra varken för mig eller den i magen. 2 veckor kvar sedan är det dags att gå på semester. Om allt går som det ska så kommer jag inte tillbaka till jobb på ett år sedan. Har funderat på att gå in en-två dagar i veckan efter kanske ett halvår, men vi får se hur det går med det.
Har du sålt eller bytt tillfälligt? Jag har skickat ut mina 3 på bete och rider egentligen Fiff fortfarande, men det har varit så körigt på jobb att kaften tagit slut, har inte ridit på ett par veckor. Ska se om det blir av idag. Har hittat en ny medryttare sedan kanske en dryg månad som verkar fungera kanon, jag är så nöjd!
Men jag har också begränsat med ork, och jag är inte van vid det, mycket frustreránde. Kör hem från festerna redan klockan elva och är då toktrött. Spyr minst och mår bäst de dagar jag sover mycket och inte jobbar. Kanske kroppen försöker säga något?

Alltså rent fysiskt hade jag kunnat jobba ända in, men stressen och kraven att prestera påverkar ju och gör mig trött och grinig. Jag har upptäckt att risken att spy står i direkt proposion till hur tidigt jag går upp på morgonen och hur bråttom jag har, samt givetvis om jag äter eller inte (jag spyr aldrig innan jag äter). Så vi verkar ha det ganska lika ;).

Jag har sålt. Fruktansvärt skönt och tråkigt på samma gång.

Förresten så är ju vi också övertygade om att det blir en pojke, det har vi varit sen vi fick veta att det skulle bli bebis!

Senast ändrad:

Undrar oxå hur alla klarar sova så mycket/länge?? Natt till söndag sov jag 3 timmar, och idag hela 5 timmar! ;)

Har hållit på och fixat, tvättat, städat, sorterat, kastat, ordnat, fixat & donat i flera veckor nu!! Är lite smått manisk och ska ha ALLT iordning innan bebbe kommer! :D Mannen verkar ha smittats han oxå, för han kommer på massor av saker som ska fixas när han är hemma på helgerna! :laugh:

Vad orättvist att ni kan hålla på och fixa iordning så mycket:D
Här ska hållas lägenhetsvisningar och då skulle man visst inte ha några bebisgrejer framme, så allt som var iordning har fått gömmas undan i förrådet:p Flytta ska vi göra snart också så det känns ju sådär att fixa iordning fint för liten:p

*kl*
Insåg idag när vi var och köpte en babysitter att vi helt missat mobil till både säng och barnvagn:eek: Vad som helst duger ju inte heller:angel: Jag vill ha nåt åt Diinglisar-hållet och i butiken vi var hade dom bara tråkiga pingu och muminvarianter.. Tar gärna emot tips på vart man kan hitta såna:)

Idag har förvärkarna påmint mig så gott som hela dagen att det inte ens är en vecka kvar till BF:banana::bump:

Hur har ni andra gjort med namn? Är ni klara med era förslag eller är det något som får bli bestämt när dom små kikat ut?

Har ni förresten passat på och beställt alla dessa gratispaket man kan få lite här och där?
Hade bara beställt Liberos innan och hittade nu ett par till som verkade rätt så trevliga, ena från Pampers och det andra från apoteket:laugh:

Vi har två flicknamn som vi velar mellan. Pojknamn har vi egentligen bara ett så i så fall får vi hoppas att det passar!

Jag har itne beställt några gratispaket alls! Det ska jag absolut göra, tack för tipsen!

*kl*

Usch ja e i en riktig svacka nu :cry: igår på dagen fick jag superont i mitt diskbråck. Har mellan två kotor i länd/svanken. Har inte kännt av det på hela graviditeten förrän igår och nu kan ja knappt gå. Gör så ont :crazy: sen när jag låg på soffan igår så kändes det som lillen stångade ner huvudet i bäckenbotten så ja trodde jag skulle gå av på mitten. Blev ungefär som när man slår i armbågen och får en sån där stöt :crazy: my god va ont det gjorde. O då låg ja still!! Hoppas verkligen mitt järn gått upp nu när ja ska till BM imorgon för nu e ja så trött på alla dessa piller och framför allt blutsaften. örk!!

Gratispaket har ja hämtat två. Pampers på Babyland inkl blöjspann och hämtade ut det på apoteket i helgen. Miniflaskor men det e ju bra och prova och se om det e nåt man vill fortsätta med.

Gick förövrigt och la mig 10 igår och sov till kl 6 idag, upp på toa och somnade om och sov till 9 :angel: gäller och passa på :)

Kan ni inte lägga in nån bild om det e nåt kul ni köpt som ni e sådär nöjda med :) jag ska lägga upp en bild på mitt skötbord vi fick i helgen tänkte jag. Blev så nöjd med allt vi köpte till och snyggt blev det :)

Ska ni flytta mitt i födseln eller? ;)
Om du har en massa förvärkar nu (säker på att det är förvärkar?), så kanske det kommer denna veckan!! :bump:

Egentligen vill vi flytta oxå. Bor iofs bra i utkanten på ett luuugnt villaområde med lekplats några meter bort.
Men skulle hellre bo lite mer på landet (fast inte långt ut), med stall så jag kan ha pållarna hemma istället för att ha dom inhyrda på två ställen. Och garage så gubben kan ha sina bilar på hemmaplan & greja med.
Vi får väl se om drömstället dyker upp! Har spanat in två fina ställen redan, där ägarna är gamla och borde flytta in till "byn" istället. :D

Nu blev jag ännu mer övertygad om att profylax är något bra, så synd bara att det inte hålls några kurser i det häromkring. Vi kollade upp det för rätt länge sen men då hade vi fått åka bort en hel helg så det kändes för tidskrävande/kostsamt :(
Kanske skulle kolla upp om jag hittar något nätbaserat...

Näe, du hade ju bara förvärkar och sen var det klart hihi ;)

Det låter som ni har en sund inställning till amningen. Det blir inte alltid som man tänkt men det kan bli bra ändå!

Jag bara sover, det har jag alltid varit bra på ;) behöver sällan (kanske hänt tre ggr detta år) gå upp på toa. Däremot är jag helt utsvulten när jag vaknar...
Jag tror det är kroppen som laddar, även om jag har hört att många har mycket sämre sömn mot slutet för att förbereda sig på den kommande dygnsrytmen.. Men jag har ju inte prickat in så mycket annat som jag läst/hört så jag sover vidare :P

Den där städnojjan har jag inte märkt mycket av, tyvärr, får jag väl säga. Vi har mest konstaterat att vi borde nog göra en storstädning snaaart, men vi får se om det blir av..

*kl*

Dyker in i tråden igen, efter att i princip bara sagt att jag ska ha barn i augusti en gång i urtiden när förra tråden var ung. :)

Nu är jag i vecka 33 och har haft en väldigt lätt graviditet så här långt. Med Matilda var det mycket jobbigare och tyngre men tidiga foglossningar, förstoppning, halsbränna och you name it. Förlossningen var också jobbig med igångsättning i v.42, efter två dagars kämpande fick vi ge upp och det blev ett snitt två dygn efter ankomst till förlossningen.

Den här gången blir det inte samma sak. Går jag över till v.42 igen blir det planerat snitt. Jag håller tummarna att kroppen har fattat galoppen den här gången och kommer igång på egen hand, men varken jag eller barnmorskan tror det blir något barn i förtid. :)

Nu har foglossningarna börjat göra att jag inte kan röra mig som jag brukar och det är frustrerande att veta att jag sannolikt inte har sju veckor kvar utan nio. *mutter*

Grattis till alla som fått träffa sina små nu!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 030
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
4 529
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 643
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar