Sommarbete

Angelique

Trådstartare
Hur gör ni med era hästar får de beta nå gräs i sommar alltså de som tävlar.
Vi har en 2 åring som ska gå premie iår hade vi tänkt samt ett avelssto och en 1 åring.
stot och 1 åringen ska stå på gräs alltså bete men vete fan hur vi ska lösa det med 2 åringen hon kan ju inte gå på bete då hon lär se ut som en kött bulle och bli trött och seg och knappast klara av att gå premie då..

Hur gör ni andra med era??

Sv: Sommarbete

Vi har en 2 åring som ska gå premie iår hade vi tänkt samt ett avelssto och en 1 åring.
stot och 1 åringen ska stå på gräs alltså bete men vete fan hur vi ska lösa det med 2 åringen hon kan ju inte gå på bete då hon lär se ut som en kött bulle och bli trött och seg och knappast klara av att gå premie då..

Ja för en premiehäst går det bra. Men vi låter våra tävlingshästar gå i grön hagen men just inget bete.
gulan

Mina hästar går på bete samtidigt som dom tränas/tränas, både kallblod och varmblod. Tar upp dom till vinerhagarna kvällen innan tävling, sedan får dom gå där till efter tävlingen då dom släpps ner på betet igen.

Såhär kan man också göra,
http://stallbredbyn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=466:qfegsnoeretq-och-betet&catid=47:lars&Itemid=154

Vi hade forra aret vara hastar pa bete fran mitten av maj till mitten av oktober. Det vill saga de levde i princip uteslutande pa gras (+ krafft) Ho fodrades enbart da de stod inne en halvtimma efter jogg.

De at sa mkt de ville och sa lange de ville. Hagarna slogs for ho i juni och var anda tillrackligt med gras for att helt livnara hastarna langt in pa hosten. De gick ute dygnet runt aven en bit in i november men fodrades da med ho.
Vi hade extremt bra resultat forra aret och har aldrig haft sa friska och glada hastar som da. De sprang sammanlagt in dryga halvmiljonen dollar och vi hade ett par 10 tider och flertalet 11 tider med olika hastar. Det enda jag andrade var att jag fick dra ner ngt pa krafften i juni da en del blev ngt val feta men inga storre andringar.

Jag tog in starthastarna dryga halvtimman innan de lastades for lopp och de gick ut direkt de kom hem. Enda undantaget om ngn av dem behovde badas da fick de komma in lite tidigare.

min herre går i lösdrift som nu har börjat grönska ordentligt och kommer att gå kvar hela sommaren även kompisens häst som också tävlar går där...
de delar lösdriften med allt från små shettisar till stora ridhästar...

kl, där jag står har vi märrhage och valackhage , det är stora hagar med gräs i och mina hästar kommer att få gå där , nångång även dygnet runt....tränaren jag hyr in mig hos vill inte att hans starthästar går där typ 2-3 dgr innan start, annars går dom också där och är ute dygnet runt dom med ibland. Nu är det inte så mycket gräs än och det är första sommaren jag har hästarna där så jag får se hur mycket det blir och sen får jag ta beslutet. Lagomt är bäst :)

Vi har haft våra på dagbete samtidigt som de tävlat, och fått stå inne på nätterna ( 22- 08 ca) och om det är ett längre tävlingsuppehåll har de kunnat gå ut på nätterna och sedan in ca 2-3 dagar innan tävling på nätterna igen.
Men jag tror det är lite olika från individ till individ, tror de blir fräschare i kroppen av att vara ute dygnet runt sommartid, samt mer avslappnade. (Vissa kanske blir mer loja?)

Dock tar vi in alla (om de ska vara ute på nätterna), både avelssto,unghäst och starthäst på eftermiddagen några timmar då myggen är som värst, passar på att hantera bäbisarna och stödutfodra dem som behöver, sen går de ut vid 20-tiden igen... Och de timmar de står inne kan jag lova att det snarkas högljutt:D
är som att komma in på dagis under sovstund.....

Proffstränaren jag jobbade hos (ströjobbar fortfarande på helgerna) hade 2-årshingstarna ute dygnet runt hela förra sommaren och in på hösten tillsammans med en 4-årig kbl valack som startades.

Dessutom hade han ett avelssto tillsammans med 2-3 andra starthästar (ston) som gick i stor kuperad hage med dels gräs men de stödutfodrades också med hö och kraft.

Fungerade väldigt bra, ena kallblodsstoet gick med 3-4 raka segrar. Men innan start togs de in 2 nätter innan så de fick sova av sig ordentligt.

Våra starthästar går ute på gräs dygnet runt, tas bara in vid ihållande dåligt väder eller några timmar på dagen om det är väldigt mkt insekter. Hästarna är helnöjda;)

mina starthästar gick på bete i stort sett dygnet runt, dock tog jag in dem mitt på dan när det var mycket insekter. Dock innebar det att man fick köra sent på kvällen för de kom in i stallet vid 12, jag gick in i fem minuter i huset och när jag kom tillbaka låg alla och snarkade.. så jag lät dem sova ett par timmar innan jag körde dem:D
Jag kan tycka att det är jobbigt för hästarna attt springa med full gräsmage med så ta en stund innan körning bara.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
592
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
546
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 863
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden