Sommarbete för tävlingshästar

fallon

Trådstartare
Hur gör ni som tävlar under sommaren?Får hästarna gå på bete som vanligt eller bara tex på natten alt dagen? Hur gör ni som måste övernatta vid tävlingarna? Hästen måste ju då ha hö och går den på bete blir det väl lite väl plötsligt omslag. Själv går jag fram o tillbaka till betet med mina. De får stå inne ca 8 timmar varannan dag för att äta hö, kraftfoder (lite kraftfoder får de varje dag), vila o bli groomade o ridna. Ibland rider jag givetvis mer och då kommer de också hem. Är det onödigt pjollrigt? Kommer att åka på två tävlingar med övernattning slutet på juni o början på juli. Tänkte släppa helt efter det.

Sv: Sommarbete för tävlingshästar

Min dam går ute dygnet runt ...
är inte iväg på "övernattnings" tävlingar ...
jag tycker det funkar jättebra.

Mina gick på bete som vanligt. Jag var inte iväg på övernattningstävlingar, så det är knepigt... antar att de struntar i höt om du lägger lite i hagen, annars får du väl stalla in dem ett par timmar några dagar varje dag innan tävlingen och ge dem hö då....

Hej, min häst blir så lätt tjock så hon får gå i vanliga hagen hela sommaren. Kanske att jag släpper henne på bete någon dag. Men väldigt begränsat..

Jag har precis börjat tävla distans och tänker låta min häst gå ute dygnet runt hela sommaren. Nu satsar jag inte på några placeringar utan bara att ta mig runt banan godkänt och det är ju en viss skillnad där kanske.
Angående foder vid övernattning så är det bara att ta några säckar och gå ut och repa gräs. Jag gjorde så åt Novan förra året när hon blev satt på boxvila pga ledinjektioner det tog lite tid att repa gräset men fungerade utmärkt utfodringsmässigt.

Min ena häst ska ut på foder. han har vart skadad så kommer nog inte vara igång och tävla under sommaren skulle jag tro, så han kommer nog gå på bete hos fodervärden.
Min nadra häst går i sin vanliga hage hela sommaren. Kommer stå inne på nätterna och fodras som vanligt med hö och karftfoder dom vanliga tiderna.

Hon gick på lite bete 2-3 veckor i Maj innan jag tog hem henne från säljaren så tycker redan hon har fått sitt sommarlov.

Min kommer att få gå i gräshage på dagarna och komma in på nätterna, alt tvärtom om det är väldigt varmt. Får både hö och kraftfoder morgon och kväll men i lite mindre mängd än vanligt. Han går inte upp i vikt av betet utan oftast tvärtom....:( Han tycker det är jobbigt med bromsar och flugor och springer av den anledningen tyvärr runt en del.....

mina hästar går ute dygnet runt, dagen innan tävlingen är så får de sova inne. alternativt 2 dagar, beror på hur långt jag ska rida och om jag ska övernatta... för ska jag övernatta på tävlingsplats så gissar jag på att hästen inte slappnar av där lika bra som hemma...

När mina tävlas tränas dom ca 4-5 ggr i veckan under betessäsong. Efter varje träningspass står hästen inne en stund (1-2 timmar) och får då hö och ev.kraftfoder. Det gör att det inte är några som helst problem att ta hö med sig vid övernattningar. Övrig tid står dom ute på betet...;)

Mina hästar står inne på nätterna även på sommaren. På dagarna gär de i gräshagar med "lagom mycket" gräs så att de inte blir för tjocka. Eftersom jag tränar och tävlar mkt så verkar de trivas med att komma in och få koppla av och sova ordentligt på natten. De kommer in i stallet en stund på em. också för att äta kraftfoder. Jag åker även iväg på meeting med jämna mellenrum, men eftersom hästarna är vana att stå inne och äta hö och kraftfoder så innebär de tävlingarna ingen större omställning. Sommaren är ju högsäsong när det gäller hopptävlingarna, så hästarna får vila ordentligt till vintern i stället. Detta fungerar bra för mig.

Om man åker iväg på ett meeting och stallar upp, när man har hästarna ute dygnet runt hemma blir ju detta också en omställning, (mer än att bara fodra med hö.) Ska man åka iväg med hästen så kan det kanske vara en bra ide att låta hästen stå lite på stall innan?
Bara en tanke.. :)

varför låter ni hästarnastå ute på dagen och inte på natten? , de första dagarna på sommarlovet har ju varit stekheta.. måste ju vara mycket skönare för hästarna att stå ute på natten och inne på dagen.. eller har jag fel?:) det blir väl lite omvänt men min pålle har inte reagerat något:P

Min islandshäst som tränas och tävlas går i beteshage hela dagarna samt beroende på insektsförekomst (han har eksem) även på nätterna. Alla hästarna tas in på eftermiddagen och står inne några timmar och äter hö och kraftfoder varje dag, och de som skall vara ute natt släpps ut igen. Vid flerdagarstävlingar har jag hittills antingen åkt hem eller ordnat övernattning i hage.

jag släpper aldrig mina hästar på bete. JAG tycker inte att tävlingshästar ska gå på bete, det går åt så mycket energi för dem att gå ute hela dagarna.
Ibland så brukar jag låta dom få gå i de stora gräshagarna bara för att få ha det lite gott. men om de går länge en hel dag brukar de få lite mindre hö den dagen.

*kl*

Släpper inte heller min på regelrätt bete. Hon går kvar i sin vinterhage där det vuxit upp tillräckligt så hon klarar sig under dagen. Går ut och in samt fodras enligt vinterns schema! Ev kommer hon kanske att få gå i en hage med lite mer gräs under dagarna i juli, men det får vi se.

//Alice

det är inte så ofta vi släpper dom i en stor gräshage, men ibland gör att unna dom något gott. och då drar jag ner på höt på kvällen bara för att då har de ju gått och hetsätit hela dagen, eller de timmar de har vart ute. men vi har mycket gräs i nästan alla våra hagar så de äter mer eller mindre varje dag. man kan ju liksom inte förbjuda dom :D

Tack för intressanta svar hittills:-) Jag fortsätter väl att knalla.. Det är nästan 2 km enkel väg så jag få se det som beach 2007. De två yngsta stona är båda i tävlingskondition nu och den ena blir helt klart trött av att gå ute dygnet om. Hon lägger sig och sover så fort hon kommer hem. Jag tar alltså hem dom varannan dag (ibland varje)och så får de stå inne dagtid för att slippa flugor o annat. Av svaren att döma är det väldigt olika hur vi gör med våra tävlingshästar. Min metod funkar fint, men jag undrade mest om det är onödigt "pjoskande" att hålla på så. Det finns säkert många som läser frågan och fnyser "hästar har väl gått ute dygnet om i alla tider"! Men vi kräver rätt mycket av våra tävlingshästar. ..Mina ska springa 5 mil med mig på ryggen tex :-)

jag förstår inte alls hur du tänker, mina hästar går ute dygnet runt och jag har aldrig upplevt dem som trötta! förutom när det har regnat i 24 h i sträck, men då brukar de få sova inne.

jag som rider distans måste ju verkligen ha jätte pigga hästar med massor energi, hur ska de annars orka springa mil efter mil?

mina hästar har gräs upp till knäna, hagen är för stor för 2 hästar, men men... vad gör man? jag hoppas det blir lite mindre under torkan... det brukar ju alltid vara någon torka!

mina hästar kommer dock snart att börja få tillskott, tex mineraler, och tävlingshästen korn och olja, gräset räcker inte riktigt till för att hålla honom i hull när det börjar bli lite sämre värden...

föresten vet ni en sak? det är vetenskapligt bevisat att hästar som går ute dygnet runt ligger ner och sover mer, det måste ju betyda att de blir piggare?! anledningen är att hästen känner sig tryggare på ett ställe där de kan fly och inte är instängd...

Min häst ska iväg på bete och kommer gå ute nattetid. Han komer ridas varje dag och tävlas vissa helger.
Vila får han istället göra i vinter när det ändå är för kallt för att rida. :)

jag förstår inte alls hur du tänker, mina hästar går ute dygnet runt och jag har aldrig upplevt dem som trötta! förutom när det har regnat i 24 h i sträck, men då brukar de få sova inne.

Alla hästar är ju olika. En del påverkas ju inte alls av att det får gå ute.

Dessutom är det ju inte speciellt hälsosamt om min hopphäst skulle få en massa extra kilon att bära på när hon ska hoppa.

motioneras hästen ordenkligt så blir den inte fet, jag har världens problem med att inte ha en häst som ser ut som ett skelett! jag kommer efter midsommar at börja stödfodra! och jag tror inte att hästen påverkas så mkt av att ha lite för mkt hull, jag menar du är på banan i ca 3 min... jag kan vara där i 10 h! det är ju lite skillnad, klarar inte hästen de minutrarna med lite extra hull så borde du nog träna mer....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka