Sommarbete för tävlingshästar

Sv: Sommarbete för tävlingshästar

motioneras hästen ordenkligt så blir den inte fet, jag har världens problem med att inte ha en häst som ser ut som ett skelett! jag kommer efter midsommar at börja stödfodra! och jag tror inte att hästen påverkas så mkt av att ha lite för mkt hull, jag menar du är på banan i ca 3 min... jag kan vara där i 10 h! det är ju lite skillnad, klarar inte hästen de minutrarna med lite extra hull så borde du nog träna mer....

Det är redan tillräckligt ansträngande för benen att hoppa, varför ska jag göra det ännu väre genom att låta hästen lägga på sig ngr extra kilo.
Det handlar ju inte om att dom inte orkar utan att det inte är direkt hälsosamt!

Och vad menar du med att jag är på banan i 3 min? Tror du jag bara rider tre minuter?

Mina tävlingshästar får alltid två veckors sommarlov och då går de ute om inte vädret är dåligt.

Min häst går i beteshage på dagarna, sen kommer hon in på natten och äter då hö, så någon invänjningperiod inför meeting behövs inte.

Skulle inte låta min tävlingshäst (förutsatt att den tävlas lite högre klasser >120cm) gå ute dygnet runt eftersom hon då inte skulle vila ordentligt.

Jo då mina hästar blir trötta.
Men du rider Distans? Och då har du troligen en Arab? Och araber det vet ju alla att de hästarna tål mer än andra..

Släpper helt och sen får de komma in när de är dåligt väder över natten och vid tävlingar. Har aldrig funderat över att de ska vara skadligt förrän jag började läsa här på buke. De har fungerat i alla år, så jag känner mig inte speciellt oroad när vi åker på meetings.

Min häst är 20 år just nu så jag tävlar inte längre, men när jag väl gjorde de en gång i tiden! Jag höll på att tävla i hopp och dressyr regelbundet i ca 3 år med honom och då på somrarna gick han på bete i 2 månader men ena månaden red jag honom också där han gick på bete. Det blev mer lättare ridning men jag höll iaf igång konditionen!

Jag släpper inte mina hästar på bete. Sommaren är ju den bästa tiden att rida på, mina vilar på vintern, när det är mörkt klockan tre och 20 minus ute :P
Tycker inte att hästar som rids en timme om dagen behöver så mkt vila, för ridskolehästar är det kanse lite välbehövlig semester. :)
De går i en ganska nedbetad hage och får hö ungefär som vanligt

Tävlingshästarna går inte på bete, men dock så betar vi dem för hand en del.

På meeting så betar vi dem även där, men inne på natten hemma och hage hela dagen dvs 7-20

Släpper helt och sen får de komma in när de är dåligt väder över natten och vid tävlingar. Har aldrig funderat över att de ska vara skadligt förrän jag började läsa här på buke. De har fungerat i alla år, så jag känner mig inte speciellt oroad när vi åker på meetings.

:rofl::rofl::bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka