Sommar för en 3åring

YaHilweh

Trådstartare
Vi har börjat titta på vad vi vill göra under semestern i sommar.
Vi ska till mina föräldrar på Öland i 2v och jag vet att i den åldern räcker nästan det.
Men vi känner att vi ändå vill göra något mer.

Vi har tittat lite på Astrid Lindgrens värld. Men vad har ni mer för tips?

En 3-åring är ju nöjd med rätt lite. Vid fint väder räcker ju en trevlig badplats, en picknick korg och leka med föräldrarna i vattnet och på stranden.

En 3-åring är ju nöjd med rätt lite. Vid fint väder räcker ju en trevlig badplats, en picknick korg och leka med föräldrarna i vattnet och på stranden.

Vet att hon är nöjd med lite. Det ha delar nog mest om att vi föräldrar vill göra något, men som ändå är anpassat efter henne. :)

Vi ska till mina föräldrar på Öland i 2v och jag vet att i den åldern räcker nästan det.

Jag kan rekommendera Pettson och Findus värld på Julita gård. Supermysigt och lagom stort för små barn. Lite djur och fina gamla byggnader att kika på. Man kan sova över på herrgården och får då fritt traska runt i parken, även efter stängning. Då ingår även en superbra frukost på värdshuset, som för övrigt är värd ett besök middagstid också. Och lunch. :d

Astrid Lindgrens värld fick jag däremot lite allergi av, galet mycket folk, typ hysterisk stämning och dyrt som tusan. Maten va inget att hurra för heller. Dit åker jag helst inte igen.

Mina har gillat kryssning med finlandsbåt. De gör om konferensplanen till lekland på sommaren , kul att åka båt. KryssningsAktiviteter. Vi åkte en 24h m Cinderella och barnen var mkt nöjda. Hyfsat billigt också.

Mina barn har alltid tyckt om barnens gård utanför Karlskrona. De har elbilar som barnen få köra i form av traktorer och lastbilar. Man få åka hölass och kolla på kossor.Finns lite djur med, kaniner,grisar och getter. Vattenland med olika typer av pooler och rutschbanor.Lagom för de yngre barnen, inte så stort.

På Öland måste ni åka till Lådbilslandet!

Astrid Lindgrens värld är dyrt och tråkigt.

Jag skulle ha satsat på någon av klassikerna High Chaparral eller Liseberg.

På Öland måste ni åka till Lådbilslandet!

Astrid Lindgrens värld är dyrt och tråkigt.

Jag skulle ha satsat på någon av klassikerna High Chaparral eller Liseberg.

Vi pratade om lådbilslandet, men jag minns inte riktigt vad det fanns för barn i hennes ålder där. Jag har själv bara vart där en gång och då är jag ändå uppväxt på Öland.

Skälby 4H i Kalmar är kul att besöka, med många djur att hälsa på. Det var ett tag sedan jag var där, men då fanns det även en spännande stor lekplats där.

Skälby 4H i Kalmar är kul att besöka, med många djur att hälsa på. Det var ett tag sedan jag var där, men då fanns det även en spännande stor lekplats där.

Just det. Den har jag helt glömt bort. Tack! Var flera år sedan jag var där (sist var när det var springbreak konsert och Wilmer x spelade :rofl: )
Men det ska kollas upp, hade inte de pettson och Findus teater i somras med?

Just det. Den har jag helt glömt bort. Tack! Var flera år sedan jag var där (sist var när det var springbreak konsert och Wilmer x spelade :rofl: )
Men det ska kollas upp, hade inte de pettson och Findus teater i somras med?

Ingen aning. Jag är 45 bast, så jag har inte lekt där på länge! :D

Mina barn har alltid tyckt om barnens gård utanför Karlskrona. De har elbilar som barnen få köra i form av traktorer och lastbilar. Man få åka hölass och kolla på kossor.Finns lite djur med, kaniner,grisar och getter. Vattenland med olika typer av pooler och rutschbanor.Lagom för de yngre barnen, inte så stort.

I Karlskrona finns ju även Marinmuseum, intressant för vuxna och nog ganska spännande även om man bara är en liten palt. Och länsmuseet, som är ganska barnvänligt.

Muminvärlden i Nådendal! Så jäkla bra för typ 2-3 åringar. Nästan värt att ta två dagar, finns mycket att leka i där och inte så hysteriskt med folk. Små teatersnuttar i hela parken och barnen blir involverade i allt. Rekommenderas!

ALV skulle jag rekommendera under lågsäsong när det är färre där. Visst, allt har inte öppet, men det räcker för en sån liten.

Det lilla lilla landet är också kul. :)

Vi tyckte Astrid Lindgrens land var jättebra men vi hade betydligt äldre barn med oss när vi var där ( minsta var 5 år och det var nog 10- åringarna som hade mest ut av besöket). Spara pengarna och gör mindre utflykter istället.

Vi tyckte Astrid Lindgrens land var jättebra men vi hade betydligt äldre barn med oss när vi var där ( minsta var 5 år och det var nog 10- åringarna som hade mest ut av besöket). Spara pengarna och gör mindre utflykter istället.

Tycker också alv är kanon. Grabben är dock 6 år och vi har alltid årskort (för dyrt, det är det. Särskilt om man prickar in en dag men massa folk och man har ett barn som inte har ro i att sitta still och titta på föreställningarna) så för oss är det typ en gåva till mänskligheten :D

Vi har varit på ALV var och varannat år totalt fyra gånger och älskat det varje gång. Barnen har haft kul ifrån 18 månader till 8 år. ( Vår äldsta är 8 år, men det var inte sista gången vi åkte dit.) Dock bör man undvika högsäsongen under industrisemestern och om man ska dit då ta med lunchmatsäck och gå på ett mycket begränsat antal föreställningar.

Leksand sommarland är bra och när man betalat in ingår allt utom zipline. Man får ta matsäck med sig för maten är dyr.

Lekplatsen på Skälby finns kvar, med nya lite modernare redskap. Och stoooora ytor att springa och busa på.
Pettson och Findus spelas någonstans i Kalmar, men jag vet inte var. (Mina barn är för stora för att uppskatta Pettson...) Undrar om det inte är i Bastionen (inramat av stadsmuren, nere vid Baronen)

ALV uppskattas nog mer när barnen är lite större än 3 år.

Liknande trådar

Småbarn Vad ska era barn få för kalendrar i år? Jag vägrar Nissedörr som kräver engagemang. Men vill ha lite extra december mys. 3,5åring som...
Svar
16
· Visningar
801
Senast: bumpo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 768
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 153
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka