1. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen för att komma till bättre ridväg, så jag rider på vänster sida. Det känns bättre att möta bilarna än att ha dem bakom sig.
eller... enligt Sveriges Rikes Lag, trafikförordningen.
2. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen, givetvis rider jag på höger sida för att komma till bättre ridväg. Om det känns obehagligt, hoppar jag givetvis av och leder min pälskling den biten.
Ja, hur tänker vi egentligen? Vi blir bemötta som vi själva bemöter våra medtrafikanter. Bara för att en flera hundra år lag säger att olyckor är bilistens fel... bör vi ändå tänka på andra än oss själva, både för vår egen, vår häst, vår foderhäst, medryttarhäst, sköthäst, våra medtrafikanters fordon, våra egna liv och våra medtrafikanters liv.
Jag är ledsen, men många ungdomar idag och även vuxna, som jag ser på olika diskussionsforum tänker enligt alternativ 1. Vad har deras föräldrar lärt dem? Räknar deras föräldrar med... "visst svinn får man räkna med". Vi kan göra nya barn och ny häst får vi ut på försäkringen... - Eh, nej... jag tror inte det va?
För att dra det ÄNNU mer till sin spets... Varför ska nyanlända lyda Sveriges Rikes Lag, när vi svenskar inte behöver göra det.
Var snälla mot varandra och andra, samt ha en ytterst härligt fin höstvecka. Färgerna ute är fantastiska, men det är snart dags att ta på sig skoteroverall... *burr*