Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen av er har rätt, i princip är bilägaren ansvarig, men det beror på omständigheterna. Om jag rider till affären, binder hästen i en bil och hästen repar lacken på en bil och sparkar sönder lycktan på en annan så är det mitt fel och knappast hästägaren. Hästägaren får inte vara vårdslös och allt man kommer inte undan allt och allting.
Strikt ansvar innebär att man är ansvarig även om den andra parten gör fel/är vårdslös, exv är ägaren ansvarig om hunden bits även om det är du som gör intrång och går in i trädgården/hemmet.
Det är alltid upp till ägaren av ett skadat objek att bevisa att det är någon annan som är skyldig, man kan liksom inte bara peka på någon och säga du har gjort fel, ro hit med pengarna. Du behöver bevisa att bilföraren gjort fel om du blir påkörd, ja rent utav bevisa att bilen ens var på plats vilket inte alltid är det lättaste om någon nekar. Polisen prioriterar ju inte direkt mindre brott och olyckor.
Det råder viss osäkerhet bland många om hur en ryttare skall uppfattas i trafiken. Om man leder hästen eller rider så gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar och om man kör med häst och vagn eller med släde så är det ett fordon.
Jag protesterade inte mot att bilföraren har strikt ansvar utan mot att bilägaren har det som du hävdat i tidigare inlägg. Det är en enorm skillnad att äga en bil, ha den på sin tomt och få den skadad av en häst eller stöta på en häst på vägen när man kör.
oups, blev fel, det är knappast bilägarens fel om hästägaren är vårdslös.