IngelaH
Trådstartare
Jag tycker inte det går att koppla det till att alternativ 1 alltid är fel och att det gör det mer osäkert för hästar/ryttare/bilister. Enligt lagen så ska du rida på höger sida, ja. Men är det alltid säkrare?
I mitt fall måste jag rida ca 50 meter längs en större väg för att sedan korsa den, på en sträcka där vägen kurvar sig lite. Ytterkanten av kurvan har en ordentlig vägren som det går att gå ner i om det blir akut (inte helt jämnt underlag, så det är inte första alternativet, men det går om det är kris) medan innerkanten av kurvan är brant backe/skog etc. D.v.s. om jag går i ytterkanten på kurvan (så att jag är synlig så lång tid som möjligt för bilister i båda riktningar, och så att jag har möjlighet att gå ner i dike) så gör jag det olagligt i en riktning - istället säger lagen att jag ska ligga på höger sida i innerkurvan, där sikten är sämre för bilister och där det inte finns något dike att hoppa ner i.
Annars håller jag med tidigare talare, att om man inte ska korsa vägen är det bättre att hålla sig på fel sida än att behöva korsa vägen två gånger.
Även om det är lagbrott och du säkert fräser bakom ryggen på bilister och cyklister.