Söker schäfer

S

StracciaT

Ser att det håller till en del schäfer-människor här så jag slänger ut en krok...

Är mycket intresserad av rasen men det verkar inte vara helt lätt att hitta rätt typ av hund. Vi önskar en frisk, stabil hund med arbetsvilja, dock ingen "maskin". Den ska fungera som familjehund samtidigt som jag ämnar träna (ev tävla) lydnad, bruks m.m.
Vill inte ha någon "räka" utan en hund med sund exteriör.

Någon som har tips på uppfödare, kontaktperson, hemsida etc
PM:a gärna!

Sv: Söker schäfer

Det finns många olika TYPER av schäfer (utseendet). Schäfern är en brukshund. Om ni inte vill jobba stenhårt så föreslår jag en tik. Vill ni satsa och jobba med hunden så är det han hund. Oftas så rekomenderas olika kennlar och alla som köper tycker sin kennel. Gå in på svenska brukshundsklubben. Dom rekomenderar. Jag själv älskar schäfer. Men har blandras nu. Jag hade inte råd med äkta ras.
Jag tävlade bruks med min schäfer. och tränade spår. Han skulle ha blivit skydds hund. Men fick cancer. Hoppas att ni hittar något ni gillar

Tack för ditt svar och tips!
Tråkigt med din förra hund, beklagar och vet precis hur det känns. Vi miste vår trognaste vän ganska nyligen, han var blandras (delvis schäfer).

Ja, en tik hade vi tänkt oss som nästa hund. Är inte aktuellt med valp ännu men vi vill se oss omkring i god tid för att verkligen hitta rätt.

Det finns massor med trevliga brukskennlar. Jag rekomenderar att du kollar på svensk bruksschäfers hemsida där det finns en del kennlar som är värda att kika på.

Lycka till!

Fast en tik med extremt arbetsglada föräldrar blir inte per automatik en soffhund eller en promenadlimpa för att det är en tik. Vill man inte jobba med hunden får man väl köpa en hund med utställningsmeriterade föräldrar som verkar mentalt bra och har känd bra höft status (inte extrem räkstatus). Jag väntar själv tik till hösten som ska tävlas och räknar med att få en fullt duglig sådan.

Förvisso kan en tik vara medgörligare (det får vi se , har bara haft hand om en men aldrig ägt;) ) . Men självklart ska en brukstik också jobba!

Ja, visst är det så. Givetvis måste man arbeta med sin hund oavsett kön! Någon promenadlimpa är vi definitivt inte ute efter...:D

Kan ändå förstå vad ERIKSSON menade med sitt inlägg, en tik är ofta mildare och har (förhoppningsvis;)) något lättare att koppla av.

Tack! :bow:

Har kollat närmare på hemsidan och diverse uppfödare... Nu återstår bara ett problem - HUR ska vi kunna hålla oss från att skaffa valp bums?! :D :p

Till våren hade vi tänk oss, men vi får se om vi kan hålla oss ;)

Det ska ju stämma med våra arbeten så vi kan vara hemma och ge nya familjemedlemmen bästa möjliga start. Dessutom har vi ganska nyligen mist vår gamla hund och vi behöver nog lite tid att sörja honom.

Enligt dina önskemål så tycker jag att en vit herdehund verkar passa dig bättre.

Nu har jag inte träffat många herdehundar, så min uppfattning kan vara fel :crazy: Men jag upplever att det finns för mycket osäkerhet inom rasen (för min smak!) Visst är detta tyvärr även vanligt bland "vanliga" schäfrar men då urvalet är större tror jag på bättre chanser att hitta en stabil hund.

Den vita herden är för övrigt bland det vackraste jag vet :love:

Nu har jag inte träffat många herdehundar, så min uppfattning kan vara fel :crazy: Men jag upplever att det finns för mycket osäkerhet inom rasen (för min smak!) Visst är detta tyvärr även vanligt bland "vanliga" schäfrar men då urvalet är större tror jag på bättre chanser att hitta en stabil hund.

Den vita herden är för övrigt bland det vackraste jag vet :love:

Det är väl ändå tvärtom ;) Ju fler uppfödare, desto svårare att hitta en seriös och bra sådan. Om det är få uppfödare är det ju ofta mer "seriös" avel det handlar om.

Vad jag menar är att det idag finns många olika typer av schäfer att tillgå, däribland mkt bra individer och tyvärr även mindre bra...:crazy:
Ang seriösa uppfödare har du säkert en poäng, det gäller att ta sig tid att hitta rätt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 770
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har i flera år letat efter den ultimata hundrasen för mig. Mina önskemål har förändrats en del under åren som gått, från att vilja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 893
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 597
Senast: ainasoja
·
Hundavel & Ras Här kommer ännu en tråd om att hitta rätt ras! Till nästa sommar ska jag och sambo köpa hund och planerar nu att börja besöka lite...
2
Svar
36
· Visningar
4 795
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18