Söker hane för avel - Bichon

Annce

Trådstartare
Hej,

Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma).
Vi bor i Skåne och är inte erfarna sedan tidigare.

Finns det någon som är intresserad att låna sina hane för avel till oss?

Din uppfödare bör kunna hjälpa till, annars kan du vända dig till rasklubben för hjälp. Avel är mer än att bara hitta en hane och få valpar, så se till att du har en bra mentor som kan hjälpa dig, speciellt som att du faktiskt skriver att du är oerfaren gällande hundavel. En duktig mentor finns alltid ett telefonsamtal bort och kan ge alla de tips och råd du behöver samt även support om problem uppstår. Att använda sociala medier som sin go-to när man söker information och hjälp är en jättedålig idé. Du vet inte vem som svarar, du vet inte om sbaret kommer från en duktig och erfaren person eller från någon som bara tycker väldigt mycket väldigt övertygande, men helt utan egen erfarenhet. Veterinären är också en dålig källa till hjälp om det inte är rent medicinskt, för de flesta veterinärer har inte ens sett en nyfödd valp i verkligheten. En duktig och erfaren uppfödare kan ofta betydligt mer än en veterinär gällande avel och uppfödning samt allt som kan hända.

I min ungdom så var jag kennelhjälp hos en uppfödare av bichon frisé, så jag lärde mig mycket om rasen och speciellt om pälsvård. Den uppfödaren var mycket duktig på att sköta pälsarna och bjöd sina valpköpare på gratis klippning under det första året. Efter det året så fick de betala för klippning, men många lärde sig själva att klippa och sköta pälsen.

En annan sak som är bra att känna till: det är ganska trögt att sälja valpar nu och många uppfödare sitter med osålda valpar. Har du tid, råd och lust att sitta med osålda valpar tills att rätt hem dyker upp, även om det tar flera månader? Jag är själv uppfödare sedan mer än 25 år tillbaka och vet av erfarenhet att alla de som påstår sig vilja ha en valp när man planerar att para tiken, sedan har en tendens att försvinna när det väl blir skarpt läge. Det är allt från att de inte har råd, de jobbar så mycket till att det helt enkelt inte passar med en valp just nu. Så, glöm listan på vänner och bekanta som påstår att de absolut ska köpa en valp, för du måste ändå vara beredd på att bli sittandes med osålda valpar betydligt längre än du tänkt.

Om du inte har besökt den, så har du rasklubbens hemsida här: Bichon Frisé Ringen
Där hittar du de avelskrav som gäller när man vill föda upp så friska och sunda valpar som möjligt samt så finns det kontaktuppgifter till de som har avelshanar som de lånar ut i avel.

@LaMagia har gett väldigt bra tips. Ett första steg är som sagt att gå in på rasklubbens hemsida och kolla under avel - där hittar ni klubbens avelsrekommendationer. Er tik bör vara över 24 mån gammal, undersökt för patella, ögonlyst och utställd innan ni planerar att para henne. Ni hittar även en hanhundslista på hemsidan.

Även jag är uppfödare och vill trycka lite extra på dels världsmarknadsläget där det, precis som LaMagia sa, är ganska trögt att sälja valpar just nu och många uppfödare sitter med valpar kvar. Dessutom bör ni ha en ordentlig buffert eftersom det inte är gratis att föda upp valpar. Ett oplanerat kejsarsnitt t ex kan kosta närmare 60.000 kr och täcks inte alltid av en vanlig försäkring.

Du är alltså ute efter att din tik skall få valpar eftersom hanhunden inte behöver vara av samma ras? Risken är att någon hanhundsägare känner sig smickrad och mer än gärna lånar ut sin hane oavsett hur den hunden är mentalt och hälsomässigt.

Jag skulle också säga backa några steg, det är lite sent ute att börja fundera på hane när löpet är runt hörnet.

Som tidigare skrivits, är tiken kollad ordentligt? Är det ett bra avelsmaterial, och hur bör hanen matchas för att på bästa sätt komplettera hennes styrkor och svagheter?

Hej,

Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma).
Vi bor i Skåne och är inte erfarna sedan tidigare.

Finns det någon som är intresserad att låna sina hane för avel till oss?
Är du inte erfaren inom avel så gå en uppfödareutbildning eller liknande.
Det kan hända otroligt mycket och i värsta fall förlorar du din tik vilket kan hända även om man har all erfarenhet i världen.

Håller med tidigare skribenter samt: det här är ett diskussionsforum, inte en annonssida. Annonser är inte tillåtna här. Jag har rapporterat tråden.

Om man gillar sin tik är det inte så underligt att man vill ha en valp efter henne. Men tänk på att bortsett från allt som kan hända får hundar sällan bara EN valp. Du kommer alltså att ha ett gäng valpköpare som kan behöva din stöttning i många olika frågor. Samt även ett visst ekonomiskt ansvar för vissa saker (dolda fel) under flera år.

Allt detta är något ni bör sätta er in i samt hundavel i stort.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 801
Senast: hundtant
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.