Sockeravgiftning, någon som hänger på?

Tänkte på den här tråden när jag läset Svenska Dagbladet nyss

"Minskar sockersuget
Sugen på något sött? En promenad kan minska behovet. Flera studier, bland annat vid universitetet i Exeter, har visat att en kort promenad på 15 minuter kan minska suget efter choklad och – lika viktigt – även den uppmätta mängd man faktiskt äter.

Det finns också studier som visar att promenader kan minska sötsuget efter många andra sorters godis och bakverk.
"
http://www.svd.se/tolv-ovantade-halsovinster-med-att-ga#sida-3

Tänkte på den här tråden när jag läset Svenska Dagbladet nyss

"Minskar sockersuget
Sugen på något sött? En promenad kan minska behovet. Flera studier, bland annat vid universitetet i Exeter, har visat att en kort promenad på 15 minuter kan minska suget efter choklad och – lika viktigt – även den uppmätta mängd man faktiskt äter.

Det finns också studier som visar att promenader kan minska sötsuget efter många andra sorters godis och bakverk.
"
http://www.svd.se/tolv-ovantade-halsovinster-med-att-ga#sida-3

Jösses vad motion jag kommer få :D

idag är jag duktig (även fast dagen inte är slut): ska skala ett par clementiner och ta som kvällsfika, och så har jag några nötter att tugga på som tröst. Fast det är inte jättegott så det blir som regel inte så mycket.

Igår fuskade jag och åt lite cheesecake. Skälet var att jag var på födelsedagsmiddag och valde att ta lite efterrätt också.

Jag hoppar på from imorgon då verkligenheten börjar på riktigt igen efter semestern!
Jag är sjukt sockerberoende och skulle lätt kunna äta 200 gr choklad och kakor vrje dag :o

Jag har råkat kliva upp på vågen och jag vill mest skjuta mig själv nu.

Från imorgon bara måste jag ta tag i både vikt och sockerberoende. Jag har småbörjat med att tacka nej till en hel del godsaker - men fyfan vad jag inser att det är där hela tiden. Åh jag har tagit med bulle till kaffet Varsågod lite efterrätt. Jag bakade lite mockarutor igår - smaka dom är jättegoda. Jag har massor julgodis kvar - det måste ätas upp.

Ett bra tips jag har, hur pinsamt det än må kännas, är att gå ut "officiellt" med att man inte ska äta socker. Jag gjorde det på FB av enkelhetens skäl. Jag skrev att jag måste bryta mitt sockerberoende och att jag därför bad folk att inte bjussa på fikabröd när vi ses, föreslog en knäckemacka eller frukt istället. Bad dom också påminna mig om jag skulle ta cola eller liknande till maten om vi käkade ute.

Jag kan helt enkelt inte fuska i mina vänners sällskap, då kommer de ge mig "blicken"

Mitt nya beroende är för övrigt grönsaksstavar och dip. Grönsakerna är ju bra, dipen är väl mindre hälsosamt men bättre än massa godis.

Måste dock erkänna att jag fuskat i helgen. Blev stressad och uppvarvad, så köpte godis och cola för att lugna mig. Måste hitta en annan strategi i de lägena. Nya tag! Får lägga på några dagar på de där 100 sen.

Just ja, min syrra, som retligt nog är hälsofanatiker och jobbar som instruktör på gym, hälsar att man ska borsta tänderna när man är godissugen. Fast jag tror inte det är nyttigt att borsta tänderna 57 gånger om dagen :angel:

Jag är på!
Började efter nyår på eget bevåg:) körde 3mån sockerfritt för två år sedan och det gav väldigt bra resultat. Men denna hösten har hästarna varit skadade och kilona har smygit sig på. Har ca 6kg som jag vill bli av med igen.. Resultatet för denna veckan är -0,8kg

Vad jag kommer ihåg från förra gången så jade jag godis/sockerbegär i ca 1månad och det var sjukt jobbigt. Jobbar dessutom i mataffär och vägen till vårat fikarum går förbi alla kakor och bageriet

Idag har jag varit duktig.
Jag har motstått fikabröd (OK, vetelängd med lite sött på, så frestelsen var inte den allra värsta men normalt sett hade jag kastat mig över brödet med stor iver).
Dessutom te i stället för varm choklad.

Mitt nya beroende är för övrigt grönsaksstavar och dip. Grönsakerna är ju bra, dipen är väl mindre hälsosamt men bättre än massa godis.

Skönt att se att det är fler än jag som fuskar.
I mitt fall alltså genom att skaffa nötter, men samma sak här: bättre än en massa godis.
Min "normala" favoritsynd är osthjärtan. Kan lätt trycka i men en påse om dagen. Och nu har jag inte ätit osthjärtan alls sedan innan nyår.
Bättre att använda mandlar: om inte annat så blir inte mängden så stor.

Köpte i lördags och har fortfarande kvar, och tror att det kan räcka både i kväll och imorgon kväll. Faktiskt rätt stor förbättring.
Och nej, jag köpte inte vansinniga mängder heller: igår åt jag nog 20-talet caschewnötter och fem-sex paranötter så det är inte alldeles orimligt.

Jag tänker inte köra hundra dagar men jag MÅSTE bryta sockerovanan.
Mitt problem är inte själva suget i sig (vilket också är enormt) utan att jag känner att det är meningslöst utan socker! Hur i h ska jag bli av med den känslan?

Jag tänker inte köra hundra dagar men jag MÅSTE bryta sockerovanan.
Mitt problem är inte själva suget i sig (vilket också är enormt) utan att jag känner att det är meningslöst utan socker! Hur i h ska jag bli av med den känslan?
Min syrra säger att man bryter själva beroendet efter 21 dagar.
Kan du byta det till något annat du tycker om? Eller bestämma att tex frukt är okej?

Jag tror att om man vänjer av kroppen med den söta smaken så försvinner ju de känslorna. Nu är man så van vid att allt ska vara sött, kaffe, te, viss mat osv.

Min syrra säger att man bryter själva beroendet efter 21 dagar.
Kan du byta det till något annat du tycker om? Eller bestämma att tex frukt är okej?

Jag tror att om man vänjer av kroppen med den söta smaken så försvinner ju de känslorna. Nu är man så van vid att allt ska vara sött, kaffe, te, viss mat osv.
Jag älskar frukt. Jag kan på envishet vara utan godis långt längre än 21 dgr och har varit det. Men socker= glädje för mig och den känslan återkommer hur länge jag än låter bli.
(Äter aldrig sött vanliga vardagar)

En dag till avklarad. Mandlar mat o kaffe så får jag inte ens sug. Problemet är ju att inte stoppa i sig något av bara farten. Vi har ju kiosk på jobbet...fritidsgård.

Tre munnar juice. Kunde inte motstå. Ingen katastrof men det var det söta sockret jag ville åt, så jo, en synd på det viset.

Själv sitter jag och ondgör mig över att jag envisades med att spara julmusten då den nu bildligt talat frusit inne :cool:
Den har stått på verandan sen jul................japp det var -14 häromdagen :banghead::banghead: glömde den :o
Så det blev ingen julmust idag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ifjol var vi några som hoppade på 100 dagar utan socker. Några höll i riktigt länge och bra med hälsoförbättringar som följd. Så jag...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 620
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag är sockerberoende deluxe. Totaltfast helt enkelt. Nu har jag fått möjligheten att få hjälp och stötning med att bryta sockrets makt...
2
Svar
34
· Visningar
2 489
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar