Sockeravgiftning, någon som hänger på?

Tackade nej till skumtomtar idag - trots att jag älskar dem.
Duktigt!

Själv har jag även idag hållit mig från den varma chokladen.
Och igår åt jag apelsin till "kvällsboken" i stället för att skaffa något roligare (läs; osthjärtan).
Fast apelsinerna var ganska goda.
I kväll blir det nog clementin (eller vad de nu heter; små citrusfrukter i alla fall) för det har jag några hemma.

Gillar du inte heller frukt i mat, typ russin och aprikoser?
Min partner lagar ibland en couscousrätt som jag tycker att det är på tok för mycket russin i, men jag kan äta den så jag har låtit bli att yppa något om just den rätten för han gillar den så mycket. (Men jag brukar tillåta mig att äta något annat gott och onödigt senare på kvällen som kompensation, tex en bit god ost eller så.)

KL Jag är med på tåget och slänger in en utmaning om 30 minuters motion om dagen också. Har gått bra i 5 dagar hitills. Heja oss alla!

KL Jag är med på tåget och slänger in en utmaning om 30 minuters motion om dagen också. Har gått bra i 5 dagar hitills. Heja oss alla!

äääähhhhh.

Jag rider tre hästar om dagen en vanlig arbetsdag, och 7-8 dagligen på lediga dagar.
Jag jobbar alltså inte med hästar utan har dem som en fantastiskt dyr och tidskrävande hobby (de är 16 stycken).
Räcker inte det?

Förutom då att mocka sju boxar, fixa hö åt 16 hästar (ett gäng på lösdrift som mockas manuellt), elda med ved.
Fast jo, visst, jag skulle ha nytta av lite promenader också och kan väl kanske sträcka mig till 30 minuters promenad (med häst, får mig ALDRIG till det annars) på lediga dagar. Dvs imorgon, och så normalt sett lördag och söndag.

Jag kom att tänka på den här tråden när jag drack min Julklapp, pepparkaks-kaffe, med mjölk.
Det behövs verkligen inga kakor då.
Så det rekommenderas.
Fast kakor går alltid ner. Även om de inte "behövs".

Ack, ja.
Kanske man skulle ta vägen förbi konsum efter jobbet och köpa lite mer skinka (och mimosasallad, sött och gott och kaloririkt...) och kanske en liten, liten mängd nötter.
Jag vet, ganska dumt att byta ut en ovana till en annan men nötter är inte lika pockande på att bli ätna som "riktigt" godis.

Än så länge går det bra här! Familjen har haft kvällar med både chips och choklad, men jag håller stånd :up: Jag har köpt hem mängder med frukt (fruktsocker är helt okej i min värld) att göra goda fruktsallader på som kvällsmys på helgen. Sedan köpte jag också en kaka mörk choklad med motivationen att det är bättre att jag tar en ruta mörk när jag blir för sugen än att jag inte kan stå emot och trycker i mig en halv kaka marabou :D

Än så länge går det bra här! Familjen har haft kvällar med både chips och choklad, men jag håller stånd :up: Jag har köpt hem mängder med frukt (fruktsocker är helt okej i min värld) att göra goda fruktsallader på som kvällsmys på helgen. Sedan köpte jag också en kaka mörk choklad med motivationen att det är bättre att jag tar en ruta mörk när jag blir för sugen än att jag inte kan stå emot och trycker i mig en halv kaka marabou :D

Fruktsallad är jättegott! Mycket godare än frukt en och en, tycker jag.

Gårdagen gick faktiskt bra, med några nötter på kvällen (fusk kan man tycka att byta ett "godis" till ett annat.
Men sanningen är att jag inte får i mig lika ohejdade mängder av nötter som av godis, så det är klart bättre.
Och visst är det ganska mycket kalorier i nötter, men nu är det ju inte kalorier så mycket som kolhydrater vi pratar om i den här tråden - som tur är.

Idag blir det väl resten av nötterna, misstänker jag. Men jag har inga sötsaker hemma och idag har jag inte tänkt åka och handla utan uggla här hemma och tycka synd om mig i den för dagen ganska stränga vinterkylan.

92.
Facit för den gångna veckan:
helt avstått från varm choklad (lite av en uppoffring eftersom den normala dagsransonen var ca 6 koppar).
ätit en skumtomte, en knäck och en chokladpralin. Lite fusk, men med tanke på hur min normala konsumtion ser ut så är det också lite av en bedrift.
Inga osthjärtan(stor bedrift) men lite naturell paranötter och cashewnötter. Klar förbättring.

Och här kommer jag. Start idag. En minichoklad 25 gr och pepparkaksdeg som på något sätt blivit kvar efter jul blev det idag. Min strategi under sockeravvänjning v1 är att äta precis vad jag vill bara det är inte är sötsaker/sockrat. V 2 så plockar jag bort bröd, pasta o ris.

Vad jag är glad över den här utmaningen! Den här veckan har min familj ätit chips, godis eller choklad nästan varje dag. Så är det inte i vanliga fall, men under semestern blir det gärna så. Alla kvällar har jag ätit antingen ingenting eller frukt. Och vet ni vad? Jag har inte ens varit sugen! Och jag vet att om jag inte tagit del av den här utmaningen hade jag ätit, alla dagar. Bara för att liksom. "Det är ju gott". Känns som jag fått lite perspektiv på det här med snacks nu :up:

Ikväll tror jag att det blir fruktsallad. Kommer nog köra på det en dag i veckan just för att det är så himla gott! Min kropp kommer få en fruktchock, jag har varit jättedålig på frukt tidigare :o:D

Nu ska jag inte bli stöddig, det har ju bara gått en vecka :p Jag kommer fortsätta äta kolhydrater som jag gör i vanliga fall. Vitt bröd äter jag väldigt sällan, så det blir inte svårt att undvika. Förutom det blir mina största sockerbovar vaniljkvarg, som jag provat att byta mot naturell men det går inte (:angel:) och så allt fruktsocker.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ifjol var vi några som hoppade på 100 dagar utan socker. Några höll i riktigt länge och bra med hälsoförbättringar som följd. Så jag...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 620
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag är sockerberoende deluxe. Totaltfast helt enkelt. Nu har jag fått möjligheten att få hjälp och stötning med att bryta sockrets makt...
2
Svar
34
· Visningar
2 489
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel