Sockeravgiftning, någon som hänger på?

Tja, jag hoppas ju låta bli att "trappa upp" över huvud taget.
Men jag har ju bara tagit bort det där extra på toppen, och inte gjort några som helst ingrepp i mina "riktiga måltider".

Jag vill inte känna mig förbjudna att äta socker/onyttigt i framtiden. Jag vill tillåta mig att äta lagom mängder just för att det kan vara gott. Alltså bara äta på en "tillåten" dag när jag faktiskt är sugen. Skulle faktiskt tycka att livet var skittråkigt om jag aldrig fick gå och fika eller äta en glass igen, hur töntigt det än låter :p

Jag tänker att man kan fortsätta efter de 100 dagarna. Att man kanske ser det som en livsstilsändring och inte bara en period. Fast man gör som man vill förstås. Att dyka med huvudet före ner i sockerträsket kan verka lite onödigt. Eller bara äta mer begränsat. Äta något man verkligen är sugen på och inte äta en halvgod sockerkaka bara för att man blir bjuden. Kanske köpa dyrt godis, dyra chokladpraliner, men då få kvalitet istället för kvantitet.

Jag tänker att man kan fortsätta efter de 100 dagarna. Att man kanske ser det som en livsstilsändring och inte bara en period. Fast man gör som man vill förstås. Att dyka med huvudet före ner i sockerträsket kan verka lite onödigt. Eller bara äta mer begränsat. Äta något man verkligen är sugen på och inte äta en halvgod sockerkaka bara för att man blir bjuden. Kanske köpa dyrt godis, dyra chokladpraliner, men då få kvalitet istället för kvantitet.

Ja.

Eller så äta den där halvt oinspirerande sockerkakan för att någon faktiskt ansträngt sig att baka.

Jo, förhoppningen är att "orka" fortsätta.
För i mitt fall: jag har ju fuskat lite då och då - men ganska lite. Och att ligga kvar på den nivån jag gör nu är klart positivt.
I mitt fall är det livsfarligt att tillåta mig att äta när någon bjuder på jobbet, för det kan vara flera gånger i veckan. Chefen, som vill uppmuntra oss, ställer exempelvis ut två enorma skålar med lösgodis på onsdagar. Trevlig gest, även om jag faktiskt har lyckats undvika att ta (jo, tandvärken har också hjälpt; inte lockande att börja tugga).

Däremot så som jag faktiskt har fuskat: i samband med bemärkelsedagar har jag ätit efterrätt men annars inte. Ganska bra beteende faktiskt.

Nästa steg är väl att försöka komma igång med lite konditionsträning i form av försiktig jogging, men det kommer inte att hända förrän vägen tinat fram och inte är halkig. Jag får väl ta med en häst i grimskaft för att se något slags nöje i att anstränga mig själv fysiskt.

Jag kan inte hålla på och unna mig. Är expert på genvägar. Det jag får äta är chips och den mörkaste ben&jerry. Börjar jag med annat så är det snart kört igen. Mådde rysligt efter chokladkakan igår. Jag tvingade mig att äta upp hela. Hade jag slutat när det var gott så hade jag ätit upp resten idag och så hade det varit en dag till förstörd.

Nu är man alltså halvvägs... Det går bra :D Värsta Semlenojan är ju över... Efter hundra dagar tänkte jag ta en freekout vecka :d. Hoppas jag kan hålla mig till en vecka av ren frosseri... Glass... choklad... pepparkakor... bullar... Lakrits... 50 dagar kvar...

Nu är man alltså halvvägs... Det går bra :D Värsta Semlenojan är ju över... Efter hundra dagar tänkte jag ta en freekout vecka :d. Hoppas jag kan hålla mig till en vecka av ren frosseri... Glass... choklad... pepparkakor... bullar... Lakrits... 50 dagar kvar...

Jo det är frestande.
Skulle aldrig funka för mig: skulle vara tillbaka i fördärvet direkt om jag lät mig själv få en hel vecka.

"en gång är ingen gång, två gånger är en vana". Mycket sant när det gäller mig och sötsaker.

Uschiamej, den här sista veckan har jag varit vansinnigt sugen. Mer eller mindre konstant.
Man skulle ju kunnat tro att suget skulle gå över - men nu har det slagit till igen med full kraft.

Dessutom var chefen extremt sugen igår och köpte tre kg lösgodis, ett par kakburkar och några påsar Pågens gifflar (kanel- och vanilj-) och lade i fikarummet.

Chefens generositet är inte att förakta.

Min prövning var inte heller att förakta.
Så jag tog mig en kanelgiffel och njöt verkligen.

Och känner mig rätt belåten över att inte ha trillat dit med mer än så.
Men på eftermiddagen när jag skulle hem var min plan att smita in i fikarummet och roffa åt mig när ingen annan såg (jodå, så "låg" är jag).
Tur för mig rimligen att någon hade gömt det som var kvar.

Imorse hade man tagit fram resterna igen - och det är inte lite som är kvar. Ska dock försöka stå emot idag ändå.

Igår var det först storfirande på jobbet med fem olika tårtor och sedan en aw med säkert tio kg godis framplockat, plus att man fick en goodiebag med både kakor och godis. Påsen gav jag bort till en bättre behövande, och det som fanns framme rörde jag inte. Inte ens sugen faktiskt, inte ens på den där chokladtårtan som såg så himmelsk ut. Istället sitter jag och suktar efter en god fruktsallad :up:

Igår var det först storfirande på jobbet med fem olika tårtor och sedan en aw med säkert tio kg godis framplockat, plus att man fick en goodiebag med både kakor och godis. Påsen gav jag bort till en bättre behövande, och det som fanns framme rörde jag inte. Inte ens sugen faktiskt, inte ens på den där chokladtårtan som såg så himmelsk ut. Istället sitter jag och suktar efter en god fruktsallad :up:
WOW!

Faktiskt lite stolt över mig själv.
I lördags när jag var och handlade, köpte jag också ett påskägg, en påse påskägg (ja, ni förstår) och en påse påskharar i choklad. Godiset stoppade jag i ägget för att ge bort till dem jag ska till på påsk.

Och jag har inte ens nallat på godiset trots att hela härligheten ligger hemma på köksbordet.

Jag vill inte känna mig förbjudna att äta socker/onyttigt i framtiden. Jag vill tillåta mig att äta lagom mängder just för att det kan vara gott. Alltså bara äta på en "tillåten" dag när jag faktiskt är sugen. Skulle faktiskt tycka att livet var skittråkigt om jag aldrig fick gå och fika eller äta en glass igen, hur töntigt det än låter :p

Finns ingen anledning att säga nej till allt socker. Det skulle bli ett socialt handikapp.

Ta bort sockret ur vardagsmaten och du är hemma.

I helgen åt jag glass som jag inte ens gillar. Rocky road, vidrigt. Känns som jag ibland behöver en påminnelse om att jag inte egentligen gillar sötsaker fast jag har sug efter sött. Nu på jobbet har dom köpt in hallongrottor av den degiga sorten. Och det älskar jag. Men jag har klarat mig. Hurra för mig.

Idag fick jag ett proppfullt påskägg med gott och lyxigt godis i. Inte ens när jag öppnade och rörde runt i det blev jag sugen. Jag plockade ut det en kollega ville ha och resten tar jag med hem och ger till familjen. Är uppriktigt sagt förvånad över att jag inte ens är sugen på chokladen, jag som alltid älskat det så mycket.. Har jag trott iallafall :p

I helgen var jag på 75-årsfirande, och åt av efterrätten. Varma bär med vaniljglass.
Jo, det var jättegott!

Så hittills har jag visserligen fuskat någon dag per vecka, men mängderna har varit små, och skillnaderna mot mitt tidigare beteende är enorma.
Jag har kunnat gå ner i storlek på både byxor och T-shirt på arbetskläderna, vilket förstås är glädjande för mig. Och är nere i innersta hålet på mina skärp/bälten. Positivt.

Och kommer att fuska vid påsk när jag får påskbrev från syrran och mamma.

Men kommer försöka hålla i för övrigt: nyttan är tveklös!

Idag har jag fikat! Inte var som helst utan på ett raw food café som inte använder socker. Istället är det dadlar och annat naturligt i som sötar. Kändes som ett okej fusk när en nära kollega slutar och ska firas av :)

Ja nu har jag både fuskat och gjort en en helomvändning i mina tankar. :)
Fusket först, jag var på fruhippa i helgen som var och tänkte beställa mineralvatten, jag körde:grin:
Så var det några som beställde alkoholfri drink, vad roligt tänkte jag och hakade på. Hoppas det var mest juice i den... men en sockerbomb:banghead: men jag blev inte sugen på fler i alla fall.
Och så har jag sett "The suger film", nu kommer jag fortsätta med att utesluta socker...
Ingen freek out vecka:arghh:. Vilken bra film, historik, politik och hur kroppen reagerar på socker. Mycket sevärd! Så nu kör jag på:D

Hallå där ute! En vecka kvar :bump: Hur går det för er??
Jotack huvudsakligen bra!
Fast visst, jag åt upp innehållet i påskbrevet från mamma, precis som planerat. Därefter har jag varit stoisk på jobbet trots kakor, bullar, godis i personalrummet i stort sett dagligen.
Igår åt jag några mandlar men det är ju - faktiskt - inte kolhydratbaserat så det tycker jag är tillåtet.
Tänker nog försöka fortsätta med den här goda vanan, annars kommer jag väl att fläska på mig igen och det är ju dumt nu när jag närmat mig mer normal och önskvärd kroppsform. Med lite tur, försvinner lite mer fläsk/stoppning och även om jag är rätt OK i vikt nu så skulle det inte skada med några kilon till.
En god vana kan man ju försöka hålla fast vid...

Fast jag har ju inte avstått helt utan fuskat lite med jämna mellanrum.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ifjol var vi några som hoppade på 100 dagar utan socker. Några höll i riktigt länge och bra med hälsoförbättringar som följd. Så jag...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 620
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag är sockerberoende deluxe. Totaltfast helt enkelt. Nu har jag fått möjligheten att få hjälp och stötning med att bryta sockrets makt...
2
Svar
34
· Visningar
2 489
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel