Sockeravgiftning, någon som hänger på?

Nej, sa hon så? Jag har varit hos dietist tre gånger ang celiakin och enligt henne ska frukt ingå i min kost.

Men du, du måste vara rädd om dig, du kan få följdsjukdomar om du inte sköter kosten.

Jaha där ser man, visserligen var den jag träffade en "vanlig läkare" på vårdcentralen som skickat remiss för bla gastroskopi till Shopiha hemmet som sen skickade svaren till läkaren på VC. Men hon var väldigt tydlig med att frukt inte är jättebra, inte råa grönsaker heller - utan helst kokta (:yuck:)

Ska träffa "min" sköterska på fredag - äntligen tagit tag i bla ADHD:n och har då möjlighet att träffa även en dietist (någon nytta ska man väl ha av alla diagnoser som dom skickar på mig :p) så jag tänkte försöka få till en tid. För som du säger - viktigt att sköta kosten.
Äter jag för mycket gluten så får jag bla ont i leder och rygg, är det något du känner igen dig i?

Jaha där ser man, visserligen var den jag träffade en "vanlig läkare" på vårdcentralen som skickat remiss för bla gastroskopi till Shopiha hemmet som sen skickade svaren till läkaren på VC. Men hon var väldigt tydlig med att frukt inte är jättebra, inte råa grönsaker heller - utan helst kokta (:yuck:)

Ska träffa "min" sköterska på fredag - äntligen tagit tag i bla ADHD:n och har då möjlighet att träffa även en dietist (någon nytta ska man väl ha av alla diagnoser som dom skickar på mig :p) så jag tänkte försöka få till en tid. För som du säger - viktigt att sköta kosten.
Äter jag för mycket gluten så får jag bla ont i leder och rygg, är det något du känner igen dig i?

Jag utreddes nästan tre år innan det fastställdes att det var celiaki. Var så sjuk och ont överallt, alltid problem med magen och mycket huvudvärk och minnet sämre än vanligt. Och trött, förlamande trött. Mycket kraftiga förkylningar som avlöste varandra, och... you name it..

Nu är allt så mycket bättre! Men jag äter fortfarande tillskott och ska göra det tills det är dags för nästa gastroskopi i höst. Sen får vi se hur tarmen har läkt och om jag kan sluta med tillskotten.

Jag och maken kör from idag LCHF. Sist sprack ju min viktminskning på att vardagen sakta smög in och att de andra i familjen åt annat. Men nu får vi se hur det går. Maken kommer att ha ett helvete som den stora sockergris han är men han är ju envis också. Han stora drog är att han blir "törstig" - och det kan bara botas med honungssötat te. Jag sitter på jobbet och är hungrig, omeletten räckte inte riktigt hela dagen som jag trott. Men snart är jag hemma och borta från jobbets toast och panpizza.

Jag utreddes nästan tre år innan det fastställdes att det var celiaki. Var så sjuk och ont överallt, alltid problem med magen och mycket huvudvärk och minnet sämre än vanligt. Och trött, förlamande trött. Mycket kraftiga förkylningar som avlöste varandra, och... you name it..

Nu är allt så mycket bättre! Men jag äter fortfarande tillskott och ska göra det tills det är dags för nästa gastroskopi i höst. Sen får vi se hur tarmen har läkt och om jag kan sluta med tillskotten.
Förlåt min okunskap, men visst är celiaki ett "annat ord" för gluten intolerans eller är det en annan nivå än intolerans? Finns ju tex dom som är laktosintoleranta och dom som inte ens tål mjölkprotein... Jag har nämligen aldrig hört celiaki tidigare ...

Kanske borde kolla igen känner jag rent spontat nu... Har väldigt problem med migrän (man hittar inget fel neurologiskt utan tror det beror på stress) och har även mycket problem med tex uvi och som sagt ont i leder och rygg, trötthet har jag i perioder, men det är inget som jag tidigare har kopplat ihop med gluten. Har väl mest tänkt att jag blir mera trött när jag har fysiskt ont.

Förlåt min okunskap, men visst är celiaki ett "annat ord" för gluten intolerans eller är det en annan nivå än intolerans? Finns ju tex dom som är laktosintoleranta och dom som inte ens tål mjölkprotein... Jag har nämligen aldrig hört celiaki tidigare ...

Kanske borde kolla igen känner jag rent spontat nu... Har väldigt problem med migrän (man hittar inget fel neurologiskt utan tror det beror på stress) och har även mycket problem med tex uvi och som sagt ont i leder och rygg, trötthet har jag i perioder, men det är inget som jag tidigare har kopplat ihop med gluten. Har väl mest tänkt att jag blir mera trött när jag har fysiskt ont.
Celiaki = glutenintolerans

Om jag var du så skulle jag kolla upp det så pronto som möjligt :)

Hur har helgen gått för er andra som håller på just nu?

Min helg gick helt åt helvete rent utsagt :(
Ny vecka, nya tag! :)

Hur har helgen gått för er andra som håller på just nu?

Här är det dag 27 som sockerfri, tjohoo :D

Men jag vet ärligt inte hur bra det är? Har inte varit förkyld på långt över ett år, men nu tjafsar både näsa och hals och jag tycker ju att mitt immunförsvar borde vara på topp nu :confused:

Men jag vet ärligt inte hur bra det är? Har inte varit förkyld på långt över ett år, men nu tjafsar både näsa och hals och jag tycker ju att mitt immunförsvar borde vara på topp nu :confused:
Lång skott: kan det inte vara så att det är kroppen som gör sig av med skit? Du vet typ folk som detoxar och dricker massa olika örtte och grejer säger ju att dom mår dåligt i början för att kroppen rensar ut?

Ditt immunförsvar kanske är på topp och reagerar på allt jä**a pollen. Jag är inte pollenallergiker vad jag vet men snorar och hostar. Blir bra på allergitabletter :D

Jaha, ja.

Fick ett återfall i sug igår (fast egentligen var jag nog mer hungrig än sugen) men höll mig i skinnet och köpte lite naturella nötter som jag glufsade i mig.

Har skött mig ganska bra sedan sist faktiskt. Motstått kaffebröd här på jobbet igen.

Ditt immunförsvar kanske är på topp och reagerar på allt jä**a pollen. Jag är inte pollenallergiker vad jag vet men snorar och hostar. Blir bra på allergitabletter :D

Kanske är så? Nåt är det, för jag har märkt att det inte är förkylning som bryter ut, nåt annat som retar.
Min strategi är att ignorera det, jag tränar på som vanligt :p

Mitt första inlägg här i tråden.

Klev upp på vågen för två dagar sedan, ett kilo till upp. Det har märkts på kläderna... Så fick ett idiotfnatt på mig själv o satte stopp för allt socker. Ska härmed försöka undvika även pasta, potatis och bröd. Undviker redan gluten(förutom att jag ibland åt bröd) och äter ingen laktos sedan typ halva mitt liv.

Abstinensen slog in redan igår med huvudvärk. Men har inte så stort sötsug utan hjärnan säger att jag är hungrig. Fast jag tycker inte jag borde vara det? Äter något utan socker o är lika hungrig efteråt. Är det inte lustigt vad socker kan göra? Magen skriker efter mat trots att jag ätit. Men hänger i o hoppas ta mig över puckeln. Jag brukar ha fruktansvärt dålig karaktär...

Har slutat helt med socker, gluten, mjölkprodukter o allt tillagat (åt alltså raw) en gång tidigare. Klämde då i mig massa raw snacks när jag var hungrig och hade inget sockersug alls. Gick ner 4kg på 4månader. Men när jag skulle testa att slussa in gluten igen (se om jag blev kass igen) så kom det med besked! I minst ett halvår efter VRÄKTE jag i mig godis. Det fanns inget stopp! O de där fyra kilona? De är tillbaka och lite därtill.

Får jag vara med här? Känner att jag kan behöva nåt att svara mot, nåt mer än min egna dåliga karaktär...

Nu skall jag ut o promenera med en häst istället för att rida. :-) svårt med motivationen bara när magen skriker LUNCH NU TACK!!!! trots att den precis fick en chiapudding en timme före egentligt lunchbehov borde uppstå...

Nu är jag igång igen. Jag började med en variant av lchf i måndags, idag onsdags
Alltid lite speciellt när man börjar. Men- känner samtidigt hur mkt bättre kroppen mår av att dra ner eller undvika socker

Mitt första inlägg här i tråden.

Klev upp på vågen för två dagar sedan, ett kilo till upp. Det har märkts på kläderna... Så fick ett idiotfnatt på mig själv o satte stopp för allt socker. Ska härmed försöka undvika även pasta, potatis och bröd. Undviker redan gluten(förutom att jag ibland åt bröd) och äter ingen laktos sedan typ halva mitt liv.

Abstinensen slog in redan igår med huvudvärk. Men har inte så stort sötsug utan hjärnan säger att jag är hungrig. Fast jag tycker inte jag borde vara det? Äter något utan socker o är lika hungrig efteråt. Är det inte lustigt vad socker kan göra? Magen skriker efter mat trots att jag ätit. Men hänger i o hoppas ta mig över puckeln. Jag brukar ha fruktansvärt dålig karaktär...

Har slutat helt med socker, gluten, mjölkprodukter o allt tillagat (åt alltså raw) en gång tidigare. Klämde då i mig massa raw snacks när jag var hungrig och hade inget sockersug alls. Gick ner 4kg på 4månader. Men när jag skulle testa att slussa in gluten igen (se om jag blev kass igen) så kom det med besked! I minst ett halvår efter VRÄKTE jag i mig godis. Det fanns inget stopp! O de där fyra kilona? De är tillbaka och lite därtill.

Får jag vara med här? Känner att jag kan behöva nåt att svara mot, nåt mer än min egna dåliga karaktär...

Nu skall jag ut o promenera med en häst istället för att rida. :-) svårt med motivationen bara när magen skriker LUNCH NU TACK!!!! trots att den precis fick en chiapudding en timme före egentligt lunchbehov borde uppstå...
Om jag blir riktigt hungrig efterätt ha dragit ner på kolhydrater eller socker så är det fär att jag ätit för lite eller behöver ta lite mer fett.

Efter 32 dagar sockerfritt och huset här hemma fullt med ungarnas godis bestämde jag mig för att testa och äta socker och se om det händer nåt med kroppen av det. Var inte sugen alls på socker, ville bara se om det ändras något i mig. Så jag smakade chokladrutor, kanske två handfulla sådana och ännu fler polkagrisar. Det var gudomligt gott! Men inget sockersug som triggats, och det gav ingen mersmak, jag var nöjd som det var.

Idag är jag svullen med en tung känsla, i hela kroppen, tom fötter och händer. Ansiktet är plufsigt med framträdande dubbelhaka och magen ser gravid ut. Kan även berätta att den senaste veckan har kroppen börjat forma om sig (tränar på med inplanerade vilodagar) och jag har börjat tappa i vikt Så nu är det slut med sockertest, tillbaka till sockerfritt, det känns så mycket bättre i kroppen då :bump:

Nu har jag och maken kört lchf i tio dagar. Inga problem men gu va jag saknade mina chips nu till helgen. Jag har liksom glömt alla snacksersättningar så jag googlade lite och gick sen och mikrade lite ost...det är ju så enkelt men hjärnan hänger inte med. Maken kan inte begripa konceptet alls. Han gör sallader som han dränker i vinäger o olivolja (inte speciellt gott) och äter nötmusli med grädde o fil som en häst. Tror mig inte när jag säger att han kan ta aioli på köttfärsbiffarna. -Får man äta det? Är det inte socker i det? Så kolhydrat/sockeravvänjningen går utmärkt. Och det mår vi bägge så mycket bättre av.

Jaha, ja.
Jag har fuskat lite vissa dagar - men lyckats avhålla mig från att köpa sötsaker.
Senaste fusket var igår här på jobbet: en pensionär kom och hälsade på och hade bakat, två medarbetare gjorde sista arbetsdagen och hade också med sig.

Men facit hittills är antagligen ganska bra.
Jag vet inte vad jag vägde innan nyår, men säkert över 80 kg.
I måndags vägde jag mig och var då nere på 68.7kg fullt påklädd och med skor/sandaler. Så drygt 10 kg ner.
Vill gärna bli av med 3-5 kg till, men under 60kg ska jag nog inte väga.
Hurra, hurra, vilken nytta jag haft av @purity_666 initiativ!

Här går det fint. Bakade rabarberkaka på jobbet igår och det var inga problem med att avstå. Smakade så det inte var hypersurt innan jag ställde fram det men bara en halv tesked. Kände verkligen att det inte gjorde mig något att jag inte fick äta. Vikten går det sådär med för jag har fortfarande svårt att äta tillräckligt med fett. Men sockersuget är borta.

Jag genomgick en ofrivillig sockeravgiftning för två veckor sedan. Låg i fem dagar med 40 graders feber och sen två till med 38 grader, så jag åt typ ingenting under dem dagarna, knappt så jag kunde behålla vatten. Det tog jag som ett start skott för viktminskningen igen, har smakat läsk sen dess och det smakar ju bara bläää. Åt dock lite lördagsgodis tsm med dottern i helgen men sockersuget har inte kommit tillbaka, är jag sugen på något under dagen så trycker jag i mig ett äpple. Och eftersom vi är mitt i renovation av huset så har det blivit en jäkla massa skitmat, så nu ska det dras ner på så mycket som möjligt.

Har testat innan att bara sluta men det brukar bita mig i röven efter ett par veckor så jag är just nu igång med att fasa ut sockret och skitmaten. Och än så länge går det faktiskt väldigt bra tycker jag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ifjol var vi några som hoppade på 100 dagar utan socker. Några höll i riktigt länge och bra med hälsoförbättringar som följd. Så jag...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 620
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag är sockerberoende deluxe. Totaltfast helt enkelt. Nu har jag fått möjligheten att få hjälp och stötning med att bryta sockrets makt...
2
Svar
34
· Visningar
2 489
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?
  • Just nu funderar jag på... Del 3