Sockeravgiftning, någon som hänger på?

fast imorse kunde jag inte hålla mig.
Det berodde inte så mycket på sötsug som på provokation och skämt.

Min chef åtgärdar sitt sötsug genom att köpa stora mängder lösviktsgodis och hälla upp i skålar som placeras i fikarummet.
En i gruppen sätter en sked i skålen så att man inte ska fingra på godisarna.
En annan i gruppen gjorde en gest av att äta soppa med sked.
Jag sade att "jaha, det är så här du menar att man ska använda skeden!", tog matskeden och plockade upp en godis och stoppade allt i munnen.

Ja, vi hade roligt.
På en rätt låg nivå.
Och jag kan leva med att ha stoppat i mig en "dals gräddkola" alldeles i onödan - utan att ens vara sugen på den.
Typ ständig tillgång på godis och andra sötsaker på jobbet, är något som jag börjar tycka borde betraktas som ett arbetsmiljöproblem. Det bidrar ju till övervikt och gör därmed arbetsplatsen till en obesogen miljö.

Jag har inget att invända mot att tex högtider firas med tårta, men just ständig tillgång på sötsaker gör mig skeptisk och fundersam. På mitt jobb finns inte det problemet, men det verkar vara ganska vanligt ändå.

Typ ständig tillgång på godis och andra sötsaker på jobbet, är något som jag börjar tycka borde betraktas som ett arbetsmiljöproblem. Det bidrar ju till övervikt och gör därmed arbetsplatsen till en obesogen miljö.

Jag har inget att invända mot att tex högtider firas med tårta, men just ständig tillgång på sötsaker gör mig skeptisk och fundersam. På mitt jobb finns inte det problemet, men det verkar vara ganska vanligt ändå.

hehe.

Eller så kan man se det som att flera personer som jobbar på en arbetsplats är generösa och vill dela med sig.

När det gäller chefen så är det dels ett sätt att visa oss uppskattning, hon köper av privata pengar och ställer stora skålar på borden i fikarummet.
Och också ett sätt att hantera sitt eget sötsug och det är väl möjligen här det blir problematiskt.

igår fanns det hembakta kanelbullar, vet inte vem som hade bakat och bjöd, men nog handlar det om en omtanke!

Jag - och mina arbetskamrater - har full rätt att välja att äta eller avstå.

hehe.

Eller så kan man se det som att flera personer som jobbar på en arbetsplats är generösa och vill dela med sig.

När det gäller chefen så är det dels ett sätt att visa oss uppskattning, hon köper av privata pengar och ställer stora skålar på borden i fikarummet.
Och också ett sätt att hantera sitt eget sötsug och det är väl möjligen här det blir problematiskt.

igår fanns det hembakta kanelbullar, vet inte vem som hade bakat och bjöd, men nog handlar det om en omtanke!

Jag - och mina arbetskamrater - har full rätt att välja att äta eller avstå.
Ja, givetvis menar ingen illa! Men jag tänker ändå att allt det söta och feta lättillgängluga tillsammans med överviktsepidemin ger skäl att fundera på HUR man uttrycker sin generositet och välvilja.

Jag tycker att det har blivit lite svårare att oreflekterat boka fikabröd när jag arrangerar möten, tex.

Ja, givetvis menar ingen illa! Men jag tänker ändå att allt det söta och feta lättillgängluga tillsammans med överviktsepidemin ger skäl att fundera på HUR man uttrycker sin generositet och välvilja.

Jag tycker att det har blivit lite svårare att oreflekterat boka fikabröd när jag arrangerar möten, tex.

Egentligen har du självklart helt rätt.
Att sötsaker/fikabröd är ett så vanligt inslag i vardagen är intressant.
Särskilt med tanke på att min arbetsplats är en vårdcentral, där övervikt är ett uppenbart och vardagligt problem som diskuteras. Flera av arbetskamraterna är överviktiga, även om majoriteten inte är det.

Att uppskattning ska visas i ätbar form är konstigt.

En av arbetskamraterna bjöd på fika spontant en fredag. Hon hade valt att köpa gott bröd, ost och lite grönsaker.
Mycket bättre egentligen jämfört med kakor el liknande, och lika generöst.

Jag har hållt på nu i 3 veckor och tappat 8 kg!!

Jag är på min nittonde dag och tappat knappt tre kilo :mad: Lägg då till att jag är igång med träningen dvs löpning 7 veckor = 4/5 dagar i veckan och börjat med styrketräning på utegymmet och förra veckan hade jag träningsvärken from hell. Alltså jag hatar att det inte händer mer, jag käkar för bövelen inte det minsta gluten heller som annars eventuellt skulle kunna vara bov i viktdramat :rage:

Nu ska jag ut och vandra milen.

Jag är på min nittonde dag och tappat knappt tre kilo :mad: Lägg då till att jag är igång med träningen dvs löpning 7 veckor = 4/5 dagar i veckan och börjat med styrketräning på utegymmet och förra veckan hade jag träningsvärken from hell. Alltså jag hatar att det inte händer mer, jag käkar för bövelen inte det minsta gluten heller som annars eventuellt skulle kunna vara bov i viktdramat :rage:

Efter 8.5 veckor hade jag tappat 15 kg.. Det var någongång runt 19 mars! Så jag är superhappy!!! :D

Lite drygt 1 kilo i veckan är ju en väldigt bra minskning

Du har nog rätt :)
Det är nog mina hjärnspöken som inte vant sig vid en gammal tjockiskropp än och vill se snabbare resultat, precis som det var förr i tiden.
Jag känner igen det där med att ha bråttom, men 1 kilo i veckan är vad de flesta rekommenderar som lagom minskning. Kroppen ska ju hinna med sig själv också. Tränar du så väger musklerna som kommer en del.
Jag tycker du är superduktig! :bump:

Jag känner igen det där med att ha bråttom, men 1 kilo i veckan är vad de flesta rekommenderar som lagom minskning. Kroppen ska ju hinna med sig själv också. Tränar du så väger musklerna som kommer en del.
Jag tycker du är superduktig! :bump:

Hi hi, tack! Nu blev jag glad :D

JAG skulle säga att 3 kilo på 19 dagar är alldeles utmärkt! MYCKET utmärkt, dessutom!!

Jag är av socker igen, dock inte lika strängt nu. Anledningen är min fruktansvärda huvudvärk som jag har så ofta. Svårt att säga om det beror på det, men jag tycker att jag hade något mindre ont i huvudet under de där hundra dagarna. Nu har jag varit "på" socker i en knapp månad där jag kört varannan vecka sockerfri och varannan med socker tillåtet. Trots att jag inte tycker att jag ätit några mängder socker sitter jag med stark huvudvärk sen en vecka tillbaka. Somsagt, kanske inte beror på det men helt klart värt ett försök :p

Nu blir det att prova sig fram lite. Sockerfritt i grunden och sen fuska någon gång med fika osv om jag känner att det fungerar. Har funnit charmen i veganska raw-produkter så gott kan jag äta på helgen ändå om jag vill, både hembakat och glass som finns att köpa.

Det roliga tycker jag är att jag har inte alls svårt att låta bli sockret när jag inte får, blir knappt sugen, men när det är tillåtet? Ja, då jäklar blir jag sugen. Vill ha-begär :p

Du har nog rätt :)
Det är nog mina hjärnspöken som inte vant sig vid en gammal tjockiskropp än och vill se snabbare resultat, precis som det var förr i tiden.

Kan säga som så: jag har inte tappat ett kg/vecka.
Jag vet i och för sig inte hur mycket jag blivit av med, mer än att det märks på kläderna och att enstaka arbetskamrater på ett väldigt hänsynsfullt sätt frågat (det kan ju vara känsligt om det är ofrivilligt...).

I söndags var det första maj.
I min familj "majar" man då dvs har picknick.
I år blev det på en dressyrtävling som jag red, och mamma hade - som vanligt vid majning - fixat maten.
Gott!
Räkpaj med grönsallad.
Och efterrätt: någon god, saftig kaka med vaniljkvarg (eller något, äkta vaniljstång var det i) och ett slags sylt med passionsfrukt.
Japp, jag syndade.

Men mitt syndande har i stort sett begränsat sig till en gång per vecka och då rätt sparsamt så jag är ändå nöjd.

Jag har åtminstone inte köpt sötsaker, kakor, chips, osthjärtan eller annat sedan nyår och det är en väldig framgång.
I eftermiddag ska jag dock köpa ett paket kex att ställa vid ridbanan när vi ska ha träning hemma, ett gäng som leker. Med lite tur blir det dock inte jag som äter...

Ååh! Denna tråd är verkligen något för mig, är det okej om jag hoppar in nu??

Äter ALLDELES för mycket socker. Min bov är framförallt läsk, energidricka och godis... Jag är riktigt jävla socker torsk... Jag är dessutom gluten och laktosintolerant och fuskar en del när det kommer till gluten, så ni kan säkert gissa hur min mage mår ;)

Senaste tiden måste jag ändå säga att jag varit helt okej duktig, varit sjukskriven så har inte riktigt haft råd att handla godis, men när jag jobbat har jag ätit godis inprincip varje dag (i perioder), väldigt duktig på att tröstäta... Men läsken och framförallt energidrickan har ramlat ner i vagnen/korgen...
Men from imorgon så är det stopp med läsk, saft, oboy, energidricka, godis ect. Ska även sluta äta pasta.. (Potatis äter vi nästan aldrig hemma). Ska försöka ta tag i hela kosten och återinföra vegetarisk kost - aldrig mått så bra som när jag åt vegetariskt :) ska även försöka komma igång med träningen igen, åtminstone promenader.
Men vi börjar med något litet: From imorgon, inget mer rent socker samt 30 min promenad per dag!

Tips till er som vill ta bort pasta men kanske inte bli "utan tillbehör", på dom glutenfria hyllorna i butikerna så finns det bla bönpasta. Toppen för oss glutenkänsliga och jättebra för dom som vill välja bort den "vita" pastan :)

Ååh! Denna tråd är verkligen något för mig, är det okej om jag hoppar in nu??

Äter ALLDELES för mycket socker. Min bov är framförallt läsk, energidricka och godis... Jag är riktigt jävla socker torsk... Jag är dessutom gluten och laktosintolerant och fuskar en del när det kommer till gluten, så ni kan säkert gissa hur min mage mår ;)

Senaste tiden måste jag ändå säga att jag varit helt okej duktig, varit sjukskriven så har inte riktigt haft råd att handla godis, men när jag jobbat har jag ätit godis inprincip varje dag (i perioder), väldigt duktig på att tröstäta... Men läsken och framförallt energidrickan har ramlat ner i vagnen/korgen...
Men from imorgon så är det stopp med läsk, saft, oboy, energidricka, godis ect. Ska även sluta äta pasta.. (Potatis äter vi nästan aldrig hemma). Ska försöka ta tag i hela kosten och återinföra vegetarisk kost - aldrig mått så bra som när jag åt vegetariskt :) ska även försöka komma igång med träningen igen, åtminstone promenader.

Men vi börjar med något litet: From imorgon, inget mer rent socker samt 30 min promenad per dag!

Tips till er som vill ta bort pasta men kanske inte bli "utan tillbehör", på dom glutenfria hyllorna i butikerna så finns det bla bönpasta. Toppen för oss glutenkänsliga och jättebra för dom som vill välja bort den "vita" pastan :)

:nailbiting: hur vågar du fuska med gluten?

Jag blir så sjuk om jag gör det (råkat få i mig kontaminerad mat två gånger efter diagnos) och iaf två dagar blir helt förstörda, så dålig blir jag av gluten. Så det är strikt naturligt glutenfritt som gäller för mig.

Potatis äter jag, och majsbröd, så det blir en del kolhydrater men jag kan inte vara utan. Socker däremot går det bra att vara utan, märker att jag mår bättre nu :)

:nailbiting: hur vågar du fuska med gluten?

Jag blir så sjuk om jag gör det (råkat få i mig kontaminerad mat två gånger efter diagnos) och iaf två dagar blir helt förstörda, så dålig blir jag av gluten. Så det är strikt naturligt glutenfritt som gäller för mig.

Potatis äter jag, och majsbröd, så det blir en del kolhydrater men jag kan inte vara utan. Socker däremot går det bra att vara utan, märker att jag mår bättre nu :)

Så dålig som du beskriver det blir jag inte, (tack och lov), men orolig mage och många toalett besök blir det...

Ska jag vara väldigt ärlig: jag har mått ganska dåligt psykiskt och har inte orkar med maten. Ska vara glad om jag får i mig någon mat vissa dagar... Min sambo och jag har ett väldigt nytt förhållande vilket gör att han inte riktigt har 100 koll på vad jag kan och inte kan äta, sen att han och bonusen tycker att bönpasta smakar skit gör ju inte saken bättre...

När jag fick min diagnos hade man redan konstaterat att jag var laktosintolerant så jag tittade på läkaren som sa att jag ska undvika gluten och utbrast
"Vad fan ska jag äta då?! Kommer ju få leva på frukt!"
"Nja" svarade hon "Personer som är känslig för gluten ska oxå vara försiktiga med fruktos" (Vill minnas att hon sa fruktos, kan ha hetat något annat -iaf sockret i frukten... )Ett tips där är att man kan äta frukt som Fodmap rekomenderar (tex jordgubbar och apelsin) och undvika tex äpplen.

Så dålig som du beskriver det blir jag inte, (tack och lov), men orolig mage och många toalett besök blir det...

Ska jag vara väldigt ärlig: jag har mått ganska dåligt psykiskt och har inte orkar med maten. Ska vara glad om jag får i mig någon mat vissa dagar... Min sambo och jag har ett väldigt nytt förhållande vilket gör att han inte riktigt har 100 koll på vad jag kan och inte kan äta, sen att han och bonusen tycker att bönpasta smakar skit gör ju inte saken bättre...

När jag fick min diagnos hade man redan konstaterat att jag var laktosintolerant så jag tittade på läkaren som sa att jag ska undvika gluten och utbrast
"Vad fan ska jag äta då?! Kommer ju få leva på frukt!"
"Nja" svarade hon "Personer som är känslig för gluten ska oxå vara försiktiga med fruktos" (Vill minnas att hon sa fruktos, kan ha hetat något annat -iaf sockret i frukten... )Ett tips där är att man kan äta frukt som Fodmap rekomenderar (tex jordgubbar och apelsin) och undvika tex äpplen.

Nej, sa hon så? Jag har varit hos dietist tre gånger ang celiakin och enligt henne ska frukt ingå i min kost.

Men du, du måste vara rädd om dig, du kan få följdsjukdomar om du inte sköter kosten.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ifjol var vi några som hoppade på 100 dagar utan socker. Några höll i riktigt länge och bra med hälsoförbättringar som följd. Så jag...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 620
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag är sockerberoende deluxe. Totaltfast helt enkelt. Nu har jag fått möjligheten att få hjälp och stötning med att bryta sockrets makt...
2
Svar
34
· Visningar
2 489
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar