Socialt - jo men visst!

Skorpion76

Trådstartare
Känner du igen dig i följande situation? Du ska gå och ta en fika med ett gäng kompisar och alla de andra röker utom du. När ni har suttit och snackat om ditt och datt en stund tycker rökarna att det är dags att ta sig ett bloss på pinnen. Eftersom du är den enda som inte röker blir du sittande ensam kvar. Hur roligt är det?
Very Lazy Pethead

Har inte heller så många rökare i umgängeskretsen, så det är vanligen ett icke-problem.

Men om jag skulle råka bli sittande ensam så som du skriver så är det väl enklast att följa med ut, och ställa sig uppvinds i gruppen bara? :)

De flesta jag känner som rökte har slutat. De få som fortfarande röker känner inte varandra (tillhör olika sfärer av min bekantskapskrets), så det är osannolikt att situationen skulle uppstå. Men om så vore fallet skulle jag inte tycka att det gjorde så mycket att sitta kvar själv i tio minuter.

När jag började på grundutbildningen 1990 råkade det bli så att nästan alla utom jag i mitt gäng rökte. Jag hängde med dem ut ibland på raster och liknande. Diskussionerna var ofta trevliga och jag har faktiskt aldrig störts av röklukt just när den produceras. (Det är skillnad om något är inrökt.)

Jag dricker inte kaffe. Jag brukar hänga med till kaffeautomaten ändå när alla vallfärdar dit. Såvida jag inte vill sitta själv en stund.

Jag tycker det genomgående funkar så att det förutsätts att man själv följer med. Tex på mitt jobb så framåt nattimmarna kan alla sitta och spela kort eller sitta och bara snacka. Vill man vara med går man dit, vill man inte är man kvar där man är. Det förutsätts att om man inte kommer vill man endera inte vara med på kort/samtal eller vill vara ifred ensam.

Känner du igen dig i följande situation?
Nej.
Precis som många andra redan skrivit så har jag i princip inga vänner som röker. Av någon anledning verkar (mitt intryck) rökning ha blivit populärt igen bland barn från yngre tonåren och uppåt, jag ser mängder med ffa tjejer runt 14-16 som röker, men bland de vuxna jag umgås med privat och yrkesmässigt är det ett ytterst litet fåtal som röker.

Fast jag förstår din poäng, och det är säkert litet trist. Eventuellt skulle jag följa med dem ut, litet beroende på situation. Eller inte, svårt att säga.

Känner du igen dig i följande situation? Du ska gå och ta en fika med ett gäng kompisar och alla de andra röker utom du. När ni har suttit och snackat om ditt och datt en stund tycker rökarna att det är dags att ta sig ett bloss på pinnen. Eftersom du är den enda som inte röker blir du sittande ensam kvar. Hur roligt är det?
Very Lazy Pethead

Händer mig varje vecka. Antingen följer jag med ut eller så sitter jag kvar. Upplever du det som ett problem?

Very Lazy Pethead
Det har nog inte hänt regelbundet sedan 2004 när jag jobbade på ett äldreboende. Idag röker väldigt få av mina vänner. Skulle det hända idag så skulle jag precis som förr hänga med ut. Man kan väl stå ute även om man inte röker?

Jag dricker inte kaffe. Jag brukar hänga med till kaffeautomaten ändå när alla vallfärdar dit. Såvida jag inte vill sitta själv en stund.

Jag tycker det genomgående funkar så att det förutsätts att man själv följer med. Tex på mitt jobb så framåt nattimmarna kan alla sitta och spela kort eller sitta och bara snacka. Vill man vara med går man dit, vill man inte är man kvar där man är. Det förutsätts att om man inte kommer vill man endera inte vara med på kort/samtal eller vill vara ifred ensam.
Vad mysigt det lät på din arbetsplats:)

TS: Det är ju bara att följa med ut om du knner dig ensam, eller låta bli.

Very Lazy Pethead

Ingen tvingar dig väl att sitta kvar? Vad tycker du att rökarna ska göra då? Får de inte röka när de är i sällskap med dig?

Nej jag känner inte igen mig alls. Jag ser inte det som något problem överhuvudtaget. Antingen följer jag med ut eller så sitter jag kvar.

förstår inte problemet. Vill jag följa med så gör jag det å vill jag inte så stannar jag kvar..

Vi är exempelvis ett gäng som alltid har matlåda med oss till jobbet och äter i vårt fikarum. Framemot våren/sommaren brukar de flesta vilja äta utomhus. Jag gillar inte att äta utomhus så jag fortsätter äta i fikarummet ändå, men går sedan ut och dricker en kopp kaffe med övriga.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 110
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 472
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama