Snuttetrasa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

ylvalill

Trådstartare
Jag har en bonusdotter som fyller 10 år nu i vår. Hon är en jättego tjej, jag tycker jättemycket om henne och vi kommer väldigt bra överrens. Det är dock en sak som bekymrar mig lite när det gäller henne. Hon har en snuttetrasa som hon springer omkring med jämt. Alltså inte bara när hon skall sova utan även mitt på dagarna. Hon suger även på tummen när hon har denna trasa. Jag har visserligen ganska begränsad erfarenhet av barn men min uppfattning är att hon är lite väl gammal för att hålla på så. Jag har aldrig påpekat detta för henne och jag vet inte om sambon har haft den diskussionen med henne heller, i alla fall inte "på allvar".

När är det normalt att sluta med "snuttefiltar" och sånt? Suga på tummen gör man väl typ när man är 2-3 år eller? Hur hjälper man barnen att sluta med det och hur bör man ta upp det med dem? Jag har en känsla av att metoden "är du inte lite väl stor för det där nu...?" inte skulle gå hem för bonusdottern hade nog gärna varit yngre än vad hon är, verkar inte alls ha någon längtan efter att bli "stor".

Vad har ni för erfarenheter på detta område. Det känns lite "känsligt", speciellt eftersom det inte är min egen dotter det handlar om....
 
Sv: Snuttetrasa?

Jag har aldrig träffat någon 10-åring som använt sig av napp/tumme/snuttetrasa. Mina barn kastade napparna i 2-3 årsåldern, sonen hade sin snuttefilt (endast i sängen) tills han var 6. Dock använde han den sällan, men den skulle ligga där.

Inte heller har jag träffat barn där jag har arbetat (förskola/skola) där någon varit såpass stor och haft snuttefilt. Men 6-åringar som har napp när de ska sova vet jag finns...

Jag skulle nog ta upp saken med flickan eller be den biologiska föräldern göra det. Det är lite "onormalt" att använda tumme och snuttefilt när man är 10.
 
Sv: Snuttetrasa?

Jo, jag antog att det inte var speciellt vanligt och det bästa är väl att jag tar upp det med min sambo så att han får ta det med dottern. Vet inte om snuttetrasan kan ha någonting att göra med att hon känner sig otrygg efter föräldrarnas skilsmässa eller något sådant, men hon verkar inte särskilt otrygg. Lite närhetssökande och så kanske men hon har en bra kontakt med sin pappa och vad jag vet så funkar det även ganska bra hos mamman där hon bor halva tiden.
 
Sv: Snuttetrasa?

Det är säkert en trygghetsfaktor för flickan. Fast man ska nog inte göra en jättegrej av det hela. Tids nog kommer hon nog själv att förstå att hon skiljer sig från mängden med tumme och snutte.
 
Sv: Snuttetrasa?

Det här med barn kan vara väldigt känsligt... Till och med mera känsligt än det man uppfattar som kritik mot ens häst/hästhantering/hästutfodring. Så ta det försiktigt med pappan.
 
Sv: Snuttetrasa?

Att ha kvar sin snutte trasa när man är så gammal är väl inte helt vanligt.
Även om det säkert förekommer mer än man tror.
Hon börjar ju bli så stor nu att det kan bli riktigt jobbigt för henne om det skulle komma fram i skola t ex.
Men samtidigt så verkar den ju vara en väldig trygghet för henne så det är ju svårt att bryta den vanan hon har.
En möjlighet är ju kanske att föreslå henne en speciell plats där hon kan ha sin snuttefilt.
T ex att hon sätter eller lägger sig i sängen en stund med den och när hon "gosat" färdigt så får den ligga kvar i sängen.
Men att man samtidigt förklarar att det inte är okej att promenera runt med den.
Den tillhör sängen. Då kan man ju hoppas att det blir så tråkigt att sitta/ligga sängen så att användandet minskar av sig själv.
 
Sv: Snuttetrasa?

Jag tror att sambon har försökt med denna variant tidigare och jag tycker att det låter som ett bra sätt. Då blir det lite mer som "nånting man ska ha när man ska sova" och det tycker jag är mer ok än när hon springer omkring med den jämt. Jag vet inte varför sambon har släppt på kravet att hon skall lämna snuttetrasan i sängen, kanske är det nåt dåligt samvete som spökar. (Skilsmässan, brist på tid för henne eller vad som helst....)
 
Sv: Snuttetrasa?

Jag och min sambo brukar ha väldigt bra kommunikation när det gäller barnen. Han brukar be om feedback på hur jag tycker att han är som pappa osv och brukar inte ha svårt att diskutera problem och sådant som jag tycker annorlunda om än vad han gör. Jag tror inte att han kommer att ta illa upp. Jag ville bara känna mig säker på att det inte är "normalt" med snuttetrasa och tumme upp i denna ålder. Jag har ju som sagt inte så stor erfarenhet av barn.....
 
Sv: Snuttetrasa?

Be sambon göra ett nytt försök. Men se till att han inte släpper efter den här gången.
Tjejen börjar ju bli så stor att hon kan bli riktigt retad ju.
Men det är ju samtidigt viktigt att hon inte känner nån skam över sin snuttefilt.
 
Sv: Snuttetrasa?

break_a_leg skrev:
Det är säkert en trygghetsfaktor för flickan. Fast man ska nog inte göra en jättegrej av det hela. Tids nog kommer hon nog själv att förstå att hon skiljer sig från mängden med tumme och snutte.
:bow: :bow:

Håller med helt. Det är nog svårare än man tror för barn att gå igenom skildsmässa och sånt. Filten är en trygghet för barnet, låt henne ha den tills hennes situation är helt trygg. Alternativt försök att avleda henne när hon snuttar med något som hon tycker är kul. Rita eller pyssla eller leka på hennes villkor då glömmer hon kanske mer och mer sin snutte.
 
Sv: Snuttetrasa?

Att avleda henne brukar funka bra för stunden. Hon gillar att vara med och greja och pysslar gärna med det mesta, men så snart hon inte har något annat i händerna så kommer trasan fram igen.

Jag vet att skilsmässor tar hårt på barn och det här med tryggheten är det som känns som det största frågetecknet när man funderar på att hjälpa henne att vänja sig av med snuttetrasan. Samtidigt vet jag att hon använde sin snuttetrasa även innan föräldrarna skildes så det är inte skilsmässan som har fått henne att börja med den.

Jag vet inte riktigt hur man skall göra, hon är ju som sagt så stor så att kompisarna skulle göra en rejäl affär av det om de fick reda på det. Samtidigt borde väl problemet ge sig av sig självt så småningom eller? Någon gång måste hon väl anse att hon är "för stor" för att suga på tummen...? Hon är ju trots allt snart 10 år. Om detta är någonting som får henne att känna sig trygg i en för övrigt ovan situation så kanske man inte borde lägga sig i alltför mycket heller?
 
Sv: Snuttetrasa?

Jag tycker det låter sunt det som du skriver. Låt tiden ha sin gång. Risken är om man inte låter henne ha den, att hon blir otryggare och kanske får något annat problem. Som att kissa i sängen eller dylikt, och det är tio ggr värre för henne om hennes kompisar får reda på det än snuttefilten. (mina formuleringar är ej de bästa, idag sorry)

Du kanske ska öppna din famn för henne, ta henne i knät och gosa lite. Jag vet att det kan vara känsligt för en 10-åring men kanske just vad hon behöver.

Lycka till, det är säkert inte lätt att stå i din situation heller!
 
Sv: Snuttetrasa?

Min bonusdotter är i samma ålder och har en gammal nalle (som har fungerat som snuttefilt) som hon gärna fortfarande HAR MED SIG hit när hon är här, men hon går inte omkring och gosar med den och suger inte på tummen (vilket jag iofs inte tror att hon nånsin har gjort speciellt mycket heller).

Det låter, som flera andra säger, lite "onormalt" för en 10-åring att göra så... Men inte gör hon väl så inför kompisarna? Gör hon så hemma hos mamman? Eller är det bara hos pappan hon vill vara "liten bebis" igen och vad kan det i så fall bero på?
 
Sv: Snuttetrasa?

Nej, hon gör det inte inför kompisarna men jag tror att hon har den på samma sätt även hos mamman, fast det vet jag inte. Nallar har hon också en del som hon släpar med sig om hon skall sova över hos nån kompis och så men det känns mer som normalt beteende för en 10-åring.
 
Sv: Snuttetrasa?

Hon är ganska "kramig" av sig och kommer gärna och sätter sig i knäet både hos mig och hos sin pappa, eller vill hålla i handen om vi är ute någonstans. Det har jag absolut ingenting emot och på den fronten så känns det inte som att det är några problem. Hon har inte riktigt kommit in i den fasen där det är "pinsamt" att kramas eller att hålla i handen ännu utan söker gärna kontakt på det sättet på ett naturligt sätt.
 
Sv: Snuttetrasa?

Jag hade både snuttfilt länge och sög på tummen ända upp i mellanstadiet...

Väldigt jobbigt, tummen har man ju altlid med sig, och den brukade glida in i munnen utan att man tänkte på det vid tex högläsning å sånt i skolan *jättepinsamt* Jag fick testa massa olika sorter tex "stop och väx" som mananvänder för att sluta bit apå naglarna - men det enda som hjälpte var tandställning. Tnadställningen har ett slags galler som hängde ner så att man inte fick plats med tummen.
Tumsiuning är hemskt dåligt för tänderna, och just för at tdet var så svårt att vänja isg av med tummen (eftersom den alltid finns) så komerm jag vänja mina barn vid napp om de visar anlag för tumsugning.

Snuttfilten minns jag inte hur jag vänjde mig av med - men man kankse skule kuinna klippa loss en LITEN bit (ca 10X10cm) hon kan ha med sig i fikan för trygghetskull.
sen kansek man sucessivt kan klippa den mindr och mindre tills den inte finns mer.
 
Sv: Snuttetrasa?

Jag tror inte du ska göra så stor affär av detta..hon behöver uppenbarligen ngn slags trygghet, men det kan även vara en "tvångsgrej" så hon kan inte släppa den....hm..känner faktiskt flera "äldre" som suger på tummen när dom ska sova..:o tyvärr..

Det som slår mig är hur gör hon med snuttefilten om hon sover över hos ngn kompis..? Låter hon den bara ligga kvar hemma ?

Prata med henne om hon kanske skulle kunna tänka sig att byta ut snuttefilten mot ngt annat..(har ni möjlighet att kanske skaffa ett litet husdjur i utbyte) som ger henne trygghet..

Min lilla dam:angel: på 5 år fick byta sin fårfäll (som hon släpade runt på överallt) mot en hamster..så nu slipper jag dra runt på fällen ..och hamstern sköter hon om ypperligt - får mycket kärlek o "goss", hon har fått den så tam att den ligger och myser på hennes mage när hon tittar på tv:rofl: eller sitter o äter smulor med henne när hon äter..

Lycka till..
 
Sv: Snuttetrasa?

Tummen sög jag på upp i lågstadiet, men förnekade det. Det tog abrupt slut när någon tog ett foto på mig i skolan (bevis!) med tummen i munnen...

Mitt ena brorsbarn 3,5 år har en snuttetrasa. Min bror och svägerska har nu bestämt att hon bara får ha den är hon ska sova, vilket hon finner sig i (något motvilligt såklart). Jag tycker du kan säga till din bonusdotter att "Det är väl dags att sluta ha snuttetrasan nu", vänligt men bestämt, utan att det behöver bli någon jättestor grej varken mellan dig och henne eller mellan dig och din karl.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 987
Senast: Amha
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 231
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp