ylvalill
Trådstartare
Jag har en bonusdotter som fyller 10 år nu i vår. Hon är en jättego tjej, jag tycker jättemycket om henne och vi kommer väldigt bra överrens. Det är dock en sak som bekymrar mig lite när det gäller henne. Hon har en snuttetrasa som hon springer omkring med jämt. Alltså inte bara när hon skall sova utan även mitt på dagarna. Hon suger även på tummen när hon har denna trasa. Jag har visserligen ganska begränsad erfarenhet av barn men min uppfattning är att hon är lite väl gammal för att hålla på så. Jag har aldrig påpekat detta för henne och jag vet inte om sambon har haft den diskussionen med henne heller, i alla fall inte "på allvar".
När är det normalt att sluta med "snuttefiltar" och sånt? Suga på tummen gör man väl typ när man är 2-3 år eller? Hur hjälper man barnen att sluta med det och hur bör man ta upp det med dem? Jag har en känsla av att metoden "är du inte lite väl stor för det där nu...?" inte skulle gå hem för bonusdottern hade nog gärna varit yngre än vad hon är, verkar inte alls ha någon längtan efter att bli "stor".
Vad har ni för erfarenheter på detta område. Det känns lite "känsligt", speciellt eftersom det inte är min egen dotter det handlar om....
När är det normalt att sluta med "snuttefiltar" och sånt? Suga på tummen gör man väl typ när man är 2-3 år eller? Hur hjälper man barnen att sluta med det och hur bör man ta upp det med dem? Jag har en känsla av att metoden "är du inte lite väl stor för det där nu...?" inte skulle gå hem för bonusdottern hade nog gärna varit yngre än vad hon är, verkar inte alls ha någon längtan efter att bli "stor".
Vad har ni för erfarenheter på detta område. Det känns lite "känsligt", speciellt eftersom det inte är min egen dotter det handlar om....