Sv: Snutten
Jag kan också tycka att det är för mycket 'press' på barn att passa i en mall nuförtiden. De 'ska' kunna gå bra när de är ett, de 'ska' ha fått sina tänder blablabla, prata en viss ålder, lägga blöjan en viss ålder osv.
Barn är individer och mognar i olika steg. Jag har föräldrar på jobbet som är helt hysteriska för att lille Liam (exempel) inte är utan blöja fast han är över två. Ja, men det kommer när det kommer. Låt barn utvecklas i sin egen takt.
Jag hade problem med min dotters förskola för de försökte tvinga henne att börja potträna när hon fyllde två, fast hon inte alls var mogen för det. Utan att informera oss föräldrar om det. Till sist hade jag ett barn som illvrålade när hon skulle till dagis för hon ville inte sitta på pottan. Till sist fick jag ur personalen att de tyckte det var dags. Ja, men det tycker inte jag, hon är inte mogen. Så de fick sluta och sen en dag så sa min dotter bara att Mamma, nu vill jag inte ha blöja mer, då tog vi bort den och sen har det funkat jättebra. Så stressa inte, de tar olika lång tid på sig.
Samma med snuttefiltar, det kan vara tryggheten i en föränderlig värld och när barnet är moget för det så släpper den det behovet och vissa behöver aldrig någon. Vi är ju alla olika. Men låt det ta den tid det tar.
Lite svamligt kanske, men det är en yrkesskada