Snösulor - hjälper det om man har en ömfotad häst?

Sv: Snösulor - hjälper det om man har en ömfotad häst?

+soofia

Berätta mer!

Det där har jag tänkt i min desperation SÅ många gånger, men aldrig ens vågat föreslå det för hovslagaren då jag känt att 'nej, det lär ju inte gå'. Men just för det behövs hela sulor, men det blir rena gjutformen för styltor.

Så berätta jättegärna mer, typ av hel sula, vilken snösula osv?

(ProPad har jag använt och gillar, överlägsen som snösula. Men det fungerar inte att ha fram på min, han är för plattfotad och blir öm av den förbenade skarven mellan mittpartiet och resten)

Haha, jag hade själv heller aldrig kommit på tanken, det var hovslagaren som föreslog faktiskt! Jag kan inte namnen (det var bara en vinter) men vanlig hård hel plastsula med snösula utanpå. Det fungerade faktiskt jättebra! Ömheten försvann och han hade inte en enda tappsko!

Lycka till!

KL

självklart beror mycket ang. styltor på hovens utforming och vilka sulor.

Jag har haft flera ponnyer och halvblodshästar med vanlig plastsula, de har funkat utmärkt mot styltor.

på fullblodet, kan jag inte ha snösula, då de trycker och han är känslig, samt lättare tappar skorna med sula. På honom har jag glasslock fram om det blir kramsnö, bak behöver jag inget ö.h.t - fastnar inget oavsett om det är stylt väder eller bara vanlig snö. smidigt!

så som sagt: beror jättemycket på hovens utformning.
hade jag en häst som lätt tappar skor rent allmänt skulle jag aldrig få för mig att sko med dubbla sulor, inte ens enkla, då risken för tappskor ökar betydligt vilket också är fullt logiskt.

Min gamla pålle var tvungen att ha ringskor en vinter, inte kul, snacka om att det bildades styltor... Men hovslagaren satte då på sulor som det var som en halv boll mittpå, då fastnade ingen snö alls:laugh:.

Personligen skulle jag aldrig sätta snösulor på en ömfotad häst och ffa inte nu när det är barmark (åtminstone här), av samma åsikt som många andra redan fört fram, det fastnar smuts under. Även vanliga sulor måste ju tätas på något sätt, så man inte får in allt skit under, har haft både tjärdrev(?) och silikon. Silikon tätar ju helt, men vet inte hur bra det är för hoven.

Om man spaltar upp det i rätta benämningar så blir det mkt mera lättförståligt.

Det finns snow Grips, snösulor och sulor av olika kvalite och hårdhet.

Oberoende på val men utifrån själva grunförutsättningen är att materialet måste vara mer sviktande än snöklampets packningsförmåga för i annat fall kommer aldrig det ske en svikt under hoven som leder till att snönklampet släpper under själva skon.

Alternativ 2 är att materialet är av en struktur som gör att snöklamp omöjligt kan fastna under själva skon och har man en sviktande sula med en stuktur däe snöklampet inte släpper så kommer snöklampet sitta kvar under skon och packas mer och mera med secundärt resultat att den sviktande sulan leder till tryck mot själva hovens sulhorn.

Oberoende om man har snow grips, snösulor eller ngn typ av heltäckt sula så bör man ha i åtanke att hästens underlag är helt avgörande för hur mkt skit som kommer kunna fastna under detta material och secundärt ge sultryck mot hovens naturliga sula.

Det finns därför ingen generell lösning utan det är flertalet faktorer som är avgörande. För att nu svara på själva grundfrågan så är svaret mkt enkelt. Om man har en ömfotad häst (och med det tolkar jag det som en häst med tunna sulor för i annat fall är den ömfotad beroende på för hårt verkad bärrand eller för hårt nedverkade trakter) så gäller det att åstakomma ett skydd över själva hovens sula så vare sig primär eller secundär belasning tas upp över själva sulkroppen.

Det är mkt lätt teoretiskt att genomföra men inte alltid lika självklart enkelt att utföra praktiskt eftersom det hela tiden är en individuell lösning som är den bästa.

och jag har vanliga sulor utan tätning. Sömn förra hovslagaren sa: kan det komma in kan det komma ut samma väg. Visst kan det vara aningens jord på sulan men inte mer än så. Inga problem med röta nu heller, men hade problem med det när jag hade silikon

Med vanliga sulor får man styltor. hoofgrips funkar om man inte bara skrittar, men kan ge sultryck av ringen.

mitt tips är att antingen sko med sula o med 4hål o sätta i Polarsulan vb eller sko med den heltäckande "kasta-ut-snön-sulan från samma tillverkare.
då kan man göra rent under o den funkar bäst.

Är det hård is under blötsnö plus backigt vill man slippa åka som Bambi.

Utan ngt som kastar ut snön är det som att dubba sommardäcken- broddarna får kass effekt.

Även vanliga sulor måste ju tätas på något sätt, så man inte får in allt skit under, har haft både tjärdrev(?) och silikon. Silikon tätar ju helt, men vet inte hur bra det är för hoven.

Det där tänkte jag på när jag tittade på pållens sulor när skoningen var klar. Det borde kunna komma in skit där med - lika väl som det kan komma in under snösulor.

Jag frågade dock aldrig hovis om det. Men han sa själv någonting om att kanske testa med silikon nästa gången.

Jag tror han menade att vi skulle testa o se först hur detta funkade.

Kände lite lättnad nu när Alex W skrev att hon inte har silikon och att det funkar ändå.

PS. Vad är tjärdrev? DS.

Tjärdrev är som små trådar (lin tror jag det är) doppade i tjära. Kan läggas i strålfårorna mellan sko och hov för att torka upp lite. Alternativt packas i lite mer och ut till bakkant av sulan, för att 'täta'. Finns andra alternativ med, t ex solepack/tjärpasta osv.

Min häst har alltid sulor pga ömmar när hon går på stenigt underlag. Har några vintrar bytt ut sulorna mot snösulor och det har fungerat rätt bra. Hon har inte ömmat om inte underlaget varit riktigt stenigt.

I vintras tipsade många om att man kunde göra sulor av glasslock och pilla in i hoven för att snön inte skulle fastna. Jag gjorde det och tryckte fast dem utanpå sulan i skon. De satt kvar och det blev inga styltor. Fungerade lika bra bak där hon inte har sulor. Ett litet tips som är både billigt och bra.:D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 524
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 220
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 767
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka