Snösulor - hjälper det om man har en ömfotad häst?

Iser

Trådstartare
Behöver lite snabba tanker från er här.
Hovslagaren kommer om några timmar och vi har diskuterat att sätta sulor fram på min häst eftersom han är rätt så ömfotat. Men sen började jag tänka att nu är det ju snart "snösäsong" och då behöver han ju ändå snösulor.

Men har dessa någon effekt mor ömfothet överhuvudtaget?
Jag tänker att de täcker ju ändå en rätt stor del av sulan. Så de kanske tar dom värsta stötorna. Eller är det för liten effekt?

Har aldrig haft sulor innan. Hur funkar de sen när det kommer snö. Det blir väl inte styltor med dom hoppas jag?

Ska självklart diskutera detta med hovslagaren också, men vore skönt att höra lite olika åsikter först.

Sv: Snösulor - hjälper det om man har en ömfotad häst?

Hej!
Jag har haft sulor på ömfotade hästar, och då hade jag först hela sulor och sen snösulor ovanpå det eftersom det blir jättestora styltor av att bara ha hela sulor. När det blir snö blir det ju ofta lite mjukare för hästarna men om du rider mkt och behöver sulor skulle jag rekommendera dubbelt :)

Lycka till !

snösulor hör inte hemma på häst om det inte är snö. är hästen dessutom känslig i sulan bäddar det för ytterligare problem, då lera och annan skit pressas in under snösulans kanter och orsakar tryck.

Jag har inte snösulor på min häst och har inte haft det på flera år, tycker inte de hjälper tillräckligt men vanliga sulor har vi skott med på ett par hästar.
Jag tycker det funkar precis som snösulor, inte så värst effektivt mot snön men jag skulle inte vilja ha sulor + snösulor, känns som om det kan öka "risken" för tappskor. Tycker över lag att de med snösulor har mkt tappskor vinterhalvåret.
Tror inte att snösulor kan väga upp vanliga sulor, snösulorna sitter ju bara i kanten medans en vanlig sula går över hela underdelen av foten. Snösulan "ska" väl inte dämpa heller...

Jag har också haft sulor + snösulor på två av mina och det har fungerat utmärkt. Har inte märkt av någon extra tappskoperiod heller.

Som mackan säger, det kan bli väldigt mkt värre med snösulor på en ömfotad. Speciellt om/när det inte är snö.

Själva 'röret' som ligger innanför skon kan om de har plattare sulor ligga och trycka mot sulan och det i sig kan ge ömfothet (och gör ju ont om hästen redan är ömfotad)

Under lersäsongen packas det gärna lera under ringen med, och det ökar ju trycket, dessutom ökas risken för hovbölder iom nötningen som blir.

Nu kanske du redan är i stallet med hovis, men som sagt inte snösulor på den om det var min.

Hade förra vinter Pro pad "funktionssulor" (tror jag dom heter?) funkar kanon, vår fullblodsvallack är sååå öm när det blir hårt ute, inge snö fastnar heller när man har såna.
Vår hovis säger att risken för tappskor ökar avsevärt om man sätter på sulor, ju mer emellan sko och hov ju större är risken för tappsko, speciellt om det är lera, snö är inte så farligt men just lera.

Jag har också haft sulor + snösulor på två av mina och det har fungerat utmärkt. Har inte märkt av någon extra tappskoperiod heller.

+soofia

Berätta mer!

Det där har jag tänkt i min desperation SÅ många gånger, men aldrig ens vågat föreslå det för hovslagaren då jag känt att 'nej, det lär ju inte gå'. Men just för det behövs hela sulor, men det blir rena gjutformen för styltor.

Så berätta jättegärna mer, typ av hel sula, vilken snösula osv?

(ProPad har jag använt och gillar, överlägsen som snösula. Men det fungerar inte att ha fram på min, han är för plattfotad och blir öm av den förbenade skarven mellan mittpartiet och resten)

Hmm. Det var en grå plastsula. Ganska oböjlig. Snösulorna var ljusa (inte svarta) och kunde användas en hel säsong. Ibland fler om man kom ihåg var man lagt dem... Jag har en toppenhovis som skor om rätt så ofta (5-7 vecka). Jag VET att många hovisar inte vill sko med dubbla sulor för det ÄR lite meckigare men absolut inte omöjligt. Att skorna sitter lite sämre borde vara rätt, det finns ju mer som kan röra sig men jag märkte inte av fler tappskor på vintern än annars. Jag är mer rädd när det är så j-vla lerigt...

Och styltmässigt så fungerade det som med 'bara' snösula? För där har varit den stora stötestenen i mina funderingar, hjälper det med snösulan över vanlig, får snösulan den platsen att röra sig som krävs?

Hmmm, om hovis verkar på gott humör idag kanske jag ska viska lite ändå om det då. Han är ganska van vid mina mer eller mindre vilda idéer och förslag och brukar ta dem med jämnmod, men den här är jag inte säker han inte får en halv hjärtattack av ;)

Är hästen öm även med skor så skulle jag undersöka hoven hos expert innan man ens börjar diskutera skor, du kanske redan har gjort allt du kunnat men om inte så hade jag kliat mig i huvudet innan jag red en sån häst. Mina går barfota och kan ömma någon gång på grusväg, har tre och en skodd fram pga att han har lite mera plattfot.
Saker att kolla: är strålen ok, frisk och växer i rask takt mellan verkningar?
Är hoven väldigt plattfotad kan en period utan skor och riktig barfotaverkning hjälpa.
Är vinkeln korrekt-jämför med proffsverkade hästar på ex nätet.
Är hästen överhuvudtaget van vid att gå på hårt underlag, hoven måste användas på det underlag den ska jobbas på.

Med vänliga hovhälsningar Jenny

KL

Tack för era snabba och kloka svar!

Jag hann kolla svaren i Iphonen innan hovslagaren kom. Och med era svar i bakhuvudet var det inte svårt att komma överens om att testa med sulor fram. Då får vi se hur det går.

Vanliga, hela sulor alltså? Håller tummarna att det funkar - men det brukar göra det =)

Delvis KL

Jag frågade faktiskt hovslagaren om dubbla sulor, hel sula + snösula. Och han tyckte att jo han visste nån enstaka som provat det och det hade verkat fungera. Och jodå, visst kunde vi prova sen i vinter om jag ville.

Så nu ligger han mest troligt hemma på kammaren och ber böner om en snöfri vinter så han ska slippa bli inblandad i det experimentet ;)

Men, blir det en dryg vinter ut stylthänseende ska jag nog baske mig prova med snösulor ovanpå vanliga, peppad av tråden. Jag har som sagt tänkt tanken MÅNGA gånger/många år, men slagit bort den. Men har någon annan redan testat den vilda igen så kanske jag inte var SÅ galen när jag tänkte det ;)

Och L kommer ju gå med hela sulor BF även i vinter, bak med bara snösulor (så då kan jag jämföra). Shettisen tror jag vi kan ta av sulorna på när snön kommer, och ersätta med snösulor. (Han går med sulor BF nu då han körs på grusvägarna och reagerar när det är större grus/sten annars)

Hej!
Jag har haft sulor på ömfotade hästar, och då hade jag först hela sulor och sen snösulor ovanpå det eftersom det blir jättestora styltor av att bara ha hela sulor. När det blir snö blir det ju ofta lite mjukare för hästarna men om du rider mkt och behöver sulor skulle jag rekommendera dubbelt :)

Lycka till !

Vaa! Jag har haft vanliga sulor på en ömfoting och det har funkat hur bra som helst mot snö.

Är hästen öm även med skor så skulle jag undersöka hoven hos expert innan man ens börjar diskutera skor, du kanske redan har gjort allt du kunnat men om inte så hade jag kliat mig i huvudet innan jag red en sån häst.

Vad menar du med expert? Är inte en hovslagare expert på hovar? Min hovslagare rekommenderade mig att testa sulor och tyckte inte det var konstigt alls att han kunde var sulöm med tanke på hans historik.

Mina går barfota och kan ömma någon gång på grusväg, har tre och en skodd fram pga att han har lite mera plattfot.

Kul att dina klarar av att gå barfota. Jag hade gärna haft min barfotad också, men han klarar tyvärr inte av det.

Saker att kolla: är strålen ok, frisk och växer i rask takt mellan verkningar?
Strålen ser i mina ögon OK ut. Hovis har inte sagt att det skulle vara något fel och han brukar säga till om något inte är riktigt bra. Han vet hur petig jag är med min kille.

Är hoven väldigt plattfotad kan en period utan skor och riktig barfotaverkning hjälpa.

Han har gått barfota tidigare och det var ingen success. Jag kommer nog inte att testa det igen. Tycker det är onödigt att han ska gå och spänna sig så och just nu behöver han mest av allt att motionera regelbundet vilket inte funkar om han är barfota.

Är vinkeln korrekt-jämför med proffsverkade hästar på ex nätet.
Den var det när den röntgades i somras i alla fall.

Är hästen överhuvudtaget van vid att gå på hårt underlag, hoven måste användas på det underlag den ska jobbas på.
Förstår inte riktigt hur du menar här. Det är ju inte så lätt att anlägga asfalts- och grusvägar i hagen. Men det är ju inget nytt för honom att gå på varken grus eller asfalt heller.
Det är inget nytt direkt att han ömmar och gärna vill gå där det är mjukt.
Men det är inte förräns nu när han börjar bli i form, som det har börjat hindra oss i våra träningar.

Vanliga, hela sulor alltså? Håller tummarna att det funkar - men det brukar göra det =)

Yes! Vanliga hela sulor.
Min hovis sa dessutom att dom brukar funka nästan lika bra som snösulor mot styltor.

Vi får se...
Ibland kan han säga saker bara för att lugna mig. Men jag ska se först om han har rätt innan att jag säger något annat:p

Jag har hört andra vittna om det. Dessvärre har jag bara upplevt motsatsen själv, dvs att hela styltor blir rena gjutformarna för styltor. Tror dock det kan hänga ihop med hovstorlek med.
Mycket mjuka sulor, böjliga som glasslock typ, de däremot funkar perfekt som snösulor även om de är hela.

Vaa! Jag har haft vanliga sulor på en ömfoting och det har funkat hur bra som helst mot snö.

Okej, då var det väl tur! :) Jag har däremot haft totalt motsatt erfarenhet, det blev enorma snöstyltor, men är ju viss skillnad om man har plast eller lädersulor.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 524
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 220
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 767
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka