"snorklar"? noskvalster?

Sv: "snorklar"? noskvalster?

Forskade om noskvalster? Egenforskning eller annat? Konstigt att alla veterinärer säger att det smittar indirekt, samt att kvalstret lever kan leva utanför hundens kropp ett tag. Vad gör ett kvalster som ligger kvar i en bil om en annan hund går in? Skiter i det och självdör?

Vad menar du med "egenforskning"? Detta var en veterinär som gjort en studie där hon bla tittat på hur många hundar som verkade vara smittade med noskvalster genom att klyva skallarna hos ett antal hundar på patologen (och fick fram den siffra som ngn nämnde ovan).
På den föreläsningen sa hon att man påvisat att det smittar via direktkontakt men inte via miljön. Denna studie kan ju dock inte säga till 100% att det inte finns någon känslig individ som lyckas snorta in slem i näsan som en smittad individ lämnat, men det är uppenbarligen en låg risk..
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

tack för alla svar,och tips,men det är löst nu,och tack och lov så var det inte noskvalster! :bow:
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

Det var ju skönt : ). Hittade ni något annat fel?

vi var in till veterinären den 20 dec och drog ut en infekterad hörntand,när vi sen skulle hämta hem han så blödde han ur nosen,jag fick lite panik,och frågade veterinären om det verkligen skulle vara så, då förklaade han att hörntänderna sitter så långt upp så att det kan börja blöda ur nosen,förknippade det genast med snorklingarna,och frågade om tanden kan ha påverkat det,och det trodde han kunde stämma,eftrsom tanden var så pass dålig att den kan ha irrierat nosen.
vet ville inte sätta in behandling förens vi visste om det vart skillnad efter tandutdragningen..

och sen dess har han inte snorklat en enda gång! :bow: :banana: :bump:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
763
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 151
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp