Snedtända på avlivningsmedel

Sv: Snedtända på avlivningsmedel

Jag har inte själv varit med men hört om ett fall i närheten som gick hemskt illa med sprutavlivning. Vetrinären var tvungen att spruta flera gånger och sedan tror jag ändå att de fick använda bult.

Har hört talas om två fall (bägge unghästar). Därför används bara bult om jag måste ta bort någon häst.

Min häst avlivades idag med Somulose och sprattlade rätt rejält, såg ut att kämpa för livet en kort stund. Veterinären hade inte varit med om en sån kraftig reaktion tidigare men sa att det fanns risk för att hästar kan snedtända och gå bärsärkagång av detta medel.

Denna häst spände upp sig precis innan sprutan gavs då han verkade se nåt intressant längre bort, alternativt så reagerade han på vårat kroppspråk.

Som vid all avlivning så är det några saker som är viktiga.

1. Hästen ska ha så lugn miljö runt sig att inget annat kan leda dess uppmärksamhet.

2. Hästen måste ha fullständigt förtroende och finna trygghet hos dom/den personen som ska utföra avlivningen.

3. All yttre påverkan som leder till att hästen drar upp sitt eget adrenalin beror till 99% på att den/dom som i just denna stund ska hjälpa hästen med en trygg, lugn inverkan i själva verket själva har p.g.a situattionen dragit upp ett eget högt adrenalin. Djur är mästare på att avslöja människans kropps språk och hur den männskliga kroppen reagerar vid stress,ex.

4. Även om nu Somulose är en dubbelverkande avlivningsvätska som inom ca 10 sec slår ut både hjärta och hjärna så kan det även leda till sk. "nervryckningar" (vilket kan se ganska otäckt ut)

5. Att avliva en häst med spruta, (i detta fall med Somulose ) så leder det alltid till en lång förberedelse, Kanyl ska sättas på rätt plats och hästen för efter det inte röra huvudet för då kan denna kanyl (som är ca 20 cm lång) penetrera huvudartären och avlivningsvätska senare gå ut i övriga kroppsvävnader i stället för som tanken är, direkt genom kroppens blodomlopp.

6. I hästens slutskede gäller det alltid att den finner stöd,förtroende och främst lugn från alla inblandade, en hysterisk hästägare som till varje pris ska vara med är inget ngn häst känner förtroende för i just detta skede.

7. Kort sagt så är all avlivning med spruta en process som tar minst 60 minuter. Detta beror på att hästen först ska sederas med enbart och inget annat än Plegicil, muskulärt för att efter verkan ge Somulose en mer snabbverkande dubbelverkan.

Jag har tagit bort några hästar med just Somulose och det tog max tio secunder efter att prepparatet sprutades in,, hästarna gick tre steg helt lungt och sedan stöp dom helt odramatiskt.

Jag föredrar hellre avlivning med bult utfört från en lugn person som verkligen kan sin sak i sammarbete med det lugnet jag genom tidigare förtroende har till den enskilda individen. Det kräver ingen lång förberedelse mer än den sträckan man ska gå från stallet till den valda platsen för avlivning. Där stannar vi upp och "gosar lite" med hästen och sedan "pang" ett värdigt avslut i lugn och ro helt utan stressade förberedelser. Hästen är garanterat medvetslös innan den ens hunnit falla.

Tyvärr finns det fall med avlivning av spruta där hästen efter konstaterad död från Veterinären och placerad under pressäning tre timmar senare när kadaverbilen ska hämta den, återfunnits vid liv krypandes flera meter i från den konstaterade avlivningsplatsen.

Jag har mkt svårt att se ett sådant beteende som "nervryckningar"

Tack så jättemycket för ditt utförliga svar:bow:
Fick nu svaren på det som jag undrat över.

Punkt 1,2 och 3 och 6 är fullständigt uppfyllda.
I detta fall blev hästen nyfiken/spänd av något som skedde en bit bort (ev en stavgångare, dom r konstiga typer), alla inblandade var mkt lugna och sansade och talade lugnt till hästen som också åt i en hink. Tyvärr spände han till precis när sprutan skulle till att injiceras så det gick inte att avbryta. Intressant att det bör ges tillsammans med Pleg, undrar varför det inte gjordes på min häst? Okunnighet, slarv eller lättja från veterinären eller bara en annan standard...?!?

Punkt 4: 10 sekunder är helvetes:devil: för lång tid. Det hinner hända mycket på den tiden.

Jag kommer också att välja bultavlivning framöver. 3 hästar med spruta och det blir bara värre och värre reaktioner för varje gång.

Hur vet du/har du fått reda på detta???:
Tyvärr finns det fall med avlivning av spruta där hästen efter konstaterad död från Veterinären och placerad under pressäning tre timmar senare när kadaverbilen ska hämta den, återfunnits vid liv krypandes flera meter i från den konstaterade avlivningsplatsen.

då min häst reagerar dåligt på plegacil så är alltså avlivning med spruta inget alternativ??

kl

Har också hört om gånger när det har varit väldigt traumatiskt vid avlivning med spruta. Har själv varit med vid tre tillfällen med spruta, minns dock inte vilka preparat de fick, men då har det alla gånger varit mkt sjuka hästar (varav 2 föl) och dessa gånger har det varit helt odramatiskt.

Vi avlivade en kompis häst för några veckor sedan på klinik och då avrådde veterinären på det bestämdaste oss från att vara med, vilket vi inte heller var.

Har varit med på ett antal avlivningar med bultpistol också och de har alla varit "bra", men en del sprattel och blod.

Har faktiskt bara ,ta i trä, avlivat en egen häst och den bultades fast jag var inte med själv pga av mitt upprörda tillstånd vilket inte skulle vara bra för honom. Det gick också bra.

Tack så jättemycket för ditt utförliga svar:bow:
Fick nu svaren på det som jag undrat över.

Punkt 1,2 och 3 och 6 är fullständigt uppfyllda.
I detta fall blev hästen nyfiken/spänd av något som skedde en bit bort (ev en stavgångare, dom r konstiga typer), alla inblandade var mkt lugna och sansade och talade lugnt till hästen som också åt i en hink. Tyvärr spände han till precis när sprutan skulle till att injiceras så det gick inte att avbryta. Intressant att det bör ges tillsammans med Pleg, undrar varför det inte gjordes på min häst? Okunnighet, slarv eller lättja från veterinären eller bara en annan standard...?!?

Punkt 4: 10 sekunder är helvetes:devil: för lång tid. Det hinner hända mycket på den tiden.

Jag kommer också att välja bultavlivning framöver. 3 hästar med spruta och det blir bara värre och värre reaktioner för varje gång.

Hur vet du/har du fått reda på detta???:

Min mammas arbetskamrats kompis fick uppleva detta och det stod en del i tidningar om det har jag för mig så det stämmer ja.

Vill bara påpeka att när en permanentkanyl väl är på plats, vilket normalt bara tar ngn minut, så gör det inget om hästen rör på huvudet eftersom själva kanylen, när den är på plats, består av en mjuk plastslang.
Även jag föredrar bultning framför sprutning.
PL

Som vid all avlivning så är det några saker som är viktiga.

5. Att avliva en häst med spruta, (i detta fall med Somulose ) så leder det alltid till en lång förberedelse, Kanyl ska sättas på rätt plats och hästen för efter det inte röra huvudet för då kan denna kanyl (som är ca 20 cm lång) penetrera huvudartären och avlivningsvätska senare gå ut i övriga kroppsvävnader i stället för som tanken är, direkt genom kroppens blodomlopp.

7. Kort sagt så är all avlivning med spruta en process som tar minst 60 minuter. Detta beror på att hästen först ska sederas med enbart och inget annat än Plegicil, muskulärt för att efter verkan ge Somulose en mer snabbverkande dubbelverkan.

Om man wäljer att sedera med Plegicil så är det, precis som du skriwer, wiktigt att hästen får lugn och ro medan den går ner, men det finns andra (och i mitt tycke) bättre sätt att sedera inför en awliwning - om man alls ska ge lugnande. Domosedan i kombination med wissa substanser kan ge kramper i dödsögonblicket, men i kombination med andra preparat fungerar det bra. Brukar också ge ew sedering intrawenöst så slipper man wänta så länge på effekten.

Din punkt 5 begriper jag inte alls... Det är brukligt att lägga permanentkanyl när man awliwar (eller injicerar wäwnadsretande substanser, ger dropp osw). När kanylen är på plats awlägsnar man själwa kanyldelen och kwar i kärlet finns bara en tunn plastslang. Denna kan inte perforera kärlet. Det låter som att du beskriwer ett förfarande där man anwänder sig aw en grow så kallad kokanyl (sådan man bla ger kalk till pareskossor med, dock är den kanske 10 cm lång - 20 cm långa kanyler finns inte i sortimentet!!) och den kan förstås sticka hål på jugularwenen där den ska ligga. Man lägger aldrig kanyl i artären, men du kanske menade att kanylen skulle kunna perforera jugular + carotid om hästen hoppar till? Med permanentkanyl kan hästen röra sig obegränsat (ska den sitta en stund brukar man antingen fästa den i huden med dukklämmor eller sy fast den med twå enkla suturer).

Ja det var ju det som länkades från bla, borås tidning..

Det var omskrivet i tidningarna. Fallet med hästen som inte var död.

http://boras.expressen.se/nyheter/1.1016251/jag-glommer-aldrig-den-synen

http://www.bt.se/nyheter/boras/hastar-kan-overleva-avlivning(445349).gm

Stod i de flesta tidningarna, men de där jag hittade vid snabb googling. Finns en tråd om det på Buke med från då det hände.

Hoppla, det hade jag missat helt.
Otäckt.
Blir nu lite irriterad på att distriktsvet inte informerat mig om att detta kan hända trots att det var min 3:e häst som avlivades med Somulose (samma vet alla gångerna). Har inte veterinärer någon skyldighet att informera om biverkningar eller måste man läsa på själv innan?

Med permanentkanyl kan hästen röra sig obegränsat (ska den sitta en stund brukar man antingen fästa den i huden med dukklämmor eller sy fast den med twå enkla suturer).

Kanylen på denna häst syddes fast med två stygn.

Hur snabbt ska Somnulose verka och efter hur stor dos börjar det verka?
Det är ju ändå ganska mycket som ska i. Vad är det som händer i hästkroppen när de första dropparna kommer in i blodet? Känner dom sig "dimmiga" eller "sömniga"? Exakt NÄR slår det ut hjärnan och medvetandet.
Jag vet att det kan vara svårt att svara på men rent generellt alltså...

Det är wikigt att awliwningmedlen slår ut medwetande och andning innan hjärtat stoppas. Jag wet att det war diskussioner om detta när Somnulose först kom, men studier wisade att det skulle wara ok.

Nu wet jag förstås inte hur det känns när Somnuloset werkar (tack&low), men jag uppfattar det som att hästarna först är opåwerade, därefter (efter några sekunder) stannar upp och ser ut att undra "wad nu då?" och sedan faller de. Äwen om de krampar är de helt borta när de slår i backen.

Just den där inåtwända, lite snopna - wad nu? brukar inte wara förknippad med rädsla utan mer ren förwåning. Jag tror definitiwt att det blir swart direkt därefter, hästen blir alltså inte lullig utan slocknar sekundsnabbt.

Nu wet jag förstås inte hur det känns när Somnuloset werkar (tack&low), QUOTE]

Det vore ju onekligen intressant om nån kunde prova...och sen tala om för oss andra hur det kändes. OBS, detta är INTE en uppmaning att prova. Jag lovar att det inte kommer att funka. Man kan DÖ.

Jag upplever också som om de blir förvånade, men det kanske är en konstruktion som vi människor vill att det ska vara. Uppfattade det dock som om min häst menade "SHIT-va fan är det som händer" i lite mer negativ bemärkelse. Hoppas det inte var så.

Hoppla, det hade jag missat helt.
Otäckt.
Blir nu lite irriterad på att distriktsvet inte informerat mig om att detta kan hända trots att det var min 3:e häst som avlivades med Somulose (samma vet alla gångerna). Har inte veterinärer någon skyldighet att informera om biverkningar eller måste man läsa på själv innan?

De ska informera, och även ha annan avlivningsmetod (i realiteten blir det ju bult) snabbt tillgänglig som back-up, just eftersom det finns flera rapporterade fall på somulose visat sig ha otillräcklig effekt.

Jag har blivit informerad båda gångerna, om allt fån agonala suckar till att de kan bli exalterade till att det finns en liten risk att det kan ha otillräcklig effekt.

Båda mina har sederats innan, med pleg + något mer jag glömt, kan kanske leta upp papprena. Sen har en vanlig permanentkanyl (inga 20 cm monster inte) satts in och fästs med ett par stygn. Och hästen fått röra huvudet etc som den vill/e. En kort promenad med havrehinken ut till ridhuset. Där har en person hållit hästen, en annan person injicerat vätskan (med handskar och skyddsglasögon, tagit ett par steg tillbaka, och sen har det 'kickat in', somulosen. Den ena föll som sagt prickfritt, den andra blev exalterad (men hon var 'borta' på ögonen innan det).

Inte synts någon speciell reaktion vid själva injicerandet, men är ju svårt att veta vad som händer. Dock så lagom när det varit färdiginjicerat och personen hunnit ta ett par steg bort, så i båda fallen såg hästen - med förmänskligande uttryck - lite förvånad ut. Sen var de inte medvetna längre, av blicken att döma.

Proceduren att sätta perm.kanyl har tagit kanske fem minuter. Att låta sederingen verka tog samma tid som vid all annan sedering. Den ena sederades lätt i.m först pga sprutskräck, och sen i.v. Den andra i.v direkt. Det var inte så lång tid som 60 min från 'start till slut'.

Jag har bultat 3 med, samtliga har fallit som de ska, men varit varierande grad av kramper och agonala suckar etc. Den ena galopperade med benen och hade 'synlig puls' en stund efter (stund = 1 - 1½ minut kanske, de tog inte strikt på 60 sek regeln, men jag klockade inte, och stod inte kvar i mer än max några minuter) och var ganska 'rörlig'. Den andra var riktigt dålig, den föll, suckade och var still. Den tredje föll direkt men föll lite olyckligt (med näsan först, och sen på sin egen nacke) och slog en vurpa och blev liggande med hals/huvud väldigt avvigt, men hade knappt några ryckningar i ben etc, däremot små muskelskakningar i hela kroppen, som när de fryser ungefär, nästan darrande. (Sett liknande på hund, fast där var det tungans muskler som böljade i vågrörelser, ganska fascinerande taget ur sitt sammanhang).

Sen har jag tagit bort en med 'gamla' avlivningsvätskan, och never again på icke liggande häst. Den 'kämpade' emot, och ville inte lägga sig. Inte våldsamt på minsta vis, men den vinglade, stapplade, gick ner på knä, tog sig upp igen, ner på knä igen innan den slutligen la sig. Kändes som det tog 'lång tid', och något jag gärna slipper bevittna igen.

En har avlivats med kulvapen. Inte en enda ryckning eller agonal suck.

Så, med ALLA metoder kan det skilja en del. Jag använder lika gärna somulose igen som bult, dock så är somuloseanvändade hur man än vrider på det en mer 'omfattande' process. Men har man en häst som inte har något emot veterinärer etc så behöver det inte vara ett problem. Bult är dock överlägset det allra snabbaste, både för häst och ägare. Däremot är det ju en blodigare process.

Minns att jag verkligen 'tyckte om' att de dör med avslappnade läppar med somulose. Ser ut som de sover, fast med öppna ögon då. Mulen är mjuk och avslappnad. Bultade hästar drar upp läpparna och blottar tänderna, och blir kvar så. Det var nog det som berörde mig mest första gången, det är eg inte otäckt, det är bara så ovanligt se en häst så, och just det var jag inte informerad om.

Men som sagt, om det blir bult eller somulose nästa gång får den dagen avgöra. Innan valde jag efter den där upplevelsen med 'gamla' vätskan enbart bult. Sen blev det ett snabbt avlivningsbeslut på klinik, de använde somulose, och jag fick ju en prickfri, perfekt första erfarenhet av det, och då kändes det som jag gärna valde det igen när det alldeles för snart var dags igen. Och otäcka saker kommer om tre sägs det ju, och alldeles för snart stod jag där igen. I det fallet var valet lika självklart bult, då jag varken ville att den hästen skulle behöva transporteras till klinik, vänta en endaste minut i onödan på avlivning och inte heller ville ha kroppen liggandes.

Just den där inåtwända, lite snopna - wad nu? brukar inte wara förknippad med rädsla utan mer ren förwåning. Jag tror definitiwt att det blir swart direkt därefter, hästen blir alltså inte lullig utan slocknar sekundsnabbt.

Exakt samma 'förvånade' uttryck har ju jag också sett i de två fall jag har erf av. Och just 'hey, vad nu?' och sen släcks ljuset. Känns inte negativt, utan just mer 'vad nu?'

Jag har ju haft en pc-chock med, och där var första tecknet att hästen stelnade till och såg 'förvånad' ut, innan det 'bröt lös'. Men där var det en annan förvåning, mer 'hjälp, vad händer nu då?'. Så den med somulose känns verkligen som 'vad nu?' Som att de registrerar att något 'ovanligt' händer, men innan de hunnit 'tänka tanken klart' så släcks lyset. Även på den som blev överexalterad och skuttade 10 meter bakåt på bakbenen och sen slog över, så blicken var tom under den tiden, lyset var släckt för länge sen. (och det var/är därför det ändå inte på något vis kändes som en hemsk eller dålig upplevelse, även om jag naturligtvis föredragit att det gått lugnt och stilla till. Det enda otäcka med minnesbilden är just att det var som en robot, blicken var tom och död, men kroppen fortsatte röra sig ändå. Inte att 'stackars hästen' for runt, utan att det inte var 'hästen' längre, utan kändes som nåt skal)

Jag avlivade två hästar förra året med Somnulouse, ingen av dem sederades innan. Den ena var redan medvetslös och avlivades akut (efter en lång stunds kraftansträngningar för att komma upp ur liggande) och den andra hade ett brutet ben men stod upp och var vaken. Det "ska" säkert gå till så som du skriver, men i dessa två fall gjorde det inte det och båda avlivningarna var över inom 5 sekunder efter att injektion gjorts. Några 60 minuters förberedelser var det definitivt inte tal om.

I det första fallet var alla inblandade halvt hysteriska eftersom hästen hade fallit omkull och försökte ta sig upp och alla gjorde allt de kunde för att hjälpa honom. När han väl förlorade medvetandet ville inte veterinären att han skulle behöva lida mer och hämtade avlivningsvätska direkt. Så från att beslutet var taget till att han blev avlivad gick det nog inte mer än 60 sekunder. Med häst nummer två var det en planerad avlivning under i alla fall 3 timmar, men hon blev ändå inte sederad. (Det var trots allt på Ultuna, de kanske inte har någon rutin att sedera där?) Hursomhelst gick det väldigt stilla till för båda, inte en enda ryckning.

Man brukar inte sedera, så de awliwningar du beskriwer är fullt normala. Coari beskriwer awliwningar som h*n warit med om, det är inte riktigt detsamma som att "det är så det ska gå till". Sedering eller ej får awgöras från fall till fall, men för en häst med en fraktur är det direkt olämpligt - hästen blir ostadig på benen och lägger wikt på det brutna - SMÄRTA, panik, hoppar runt, går ner på knä osw. När man ger awliwningswätska direkt så dör hästen och hinner inte reagara.

Effekten aw awliwningwätskan är dessutom helt oberoende aw om hästen, hästägaren eller öwrigt folk som närwarar är lugna eller ej. Stress påwerkar ej själwa awliwningen eller ewentuella kramper. I Coaris fall är det anwändandet aw Plegicil som ensam sedering som gör att det är wiktigt med en lugn miljö, eftersom Plegicil + stressad häst kan få rakt motsatt effekt mot den awsedda. Man måste wänta 10-20 minuter på att Pleg ska ha fullgod effekt efter intramuskulär injektion och då kan proceduren förstås ta längre tid.

delvis kl men jag förstår inte vitsen med att sedera??
så sant hästen inte har veterinärskräck eller sprutskräck så verkar det helt överflödigt?

Man ska egentligen INTE sedera vid avlivning med Somulose. Sedering medför en försämrad cirkulation. Det är också viktigt att injicera medlet i rätt hastighet , inte för snabbt.
Många av de skräckhistorier man hör talas om vid avlivning med Somulose tror jag beror på just dessa faktorer.
Enda anledning att sedera är väl om hästen är så stressad och stickkänslig att det inte går att få i permanentkanylen.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 606
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar