Snedtända på avlivningsmedel

Sv: Snedtända på avlivningsmedel

Aldrig säger jag, är inte det "senaste" medlet de använder?
Nej bult har vi haft på alla hästar utom en som togs bort på kliniken, brutalt men säkert

Tog absolut inte en timme när min häst avlivades med Somulose.
Han låg redan ner för han hade något fel på bakbenen men vet kom och gav inget lugnande innan,och hästen var borta drygt fem-tio minuter efter att veterinären kom fram till honom i hagen,inget sprattel..

Jag skrev senare i inlägg 41 att vid akut avlivning ges inget lugnande utan då är det pang på. En häst som redan ligger ner och omöjligt kan resa sig "brukar inte" springa iväg.

Jag kommer inte ihåg vad min häst fick (avlivingen kom plötsligt, så jag var i ganska stor chock), men personligen är jag emot sprutor. Ville att en kompis med jaktlicens skulle avlivat honom, han ville ställa upp också, men fick inte för veterinären. Jag vet att den killen hade gjort det på ett bra sätt, jag hade kunnat lita på honom.
Nu var min häst så dålig att han dog direkt, men jag har hört hemska historier om hästar som blivit helt galna. Det var det som surrade genom mitt huvud. Nu fick han en lugn död i alla fall, men jag hade aldrig förlåtit mig själv om han hade fått lida av avlivningen.
Nästa gång, hoppas aldrig den dagen kommer, ska hästen skjutas, även om det då får bli en veterinär som gör det.

Är det inte obligatoriskt att Veterinärer går på årlig hörselkontroll??

:rofl:
Det skulle man ju kunna hoppas men förmodligen inte..

Det här med avlivning är en smaksak..kommer alltid att finnas fördelar och nackdelar med båda sätten.Dom två jag har avlivat som varit i min ägo har fått spruta och det har gått väldigt fint och bra till båda gångerna.

Eh du vad jag vet så är melanin inte ett sömn hormon utan ett hormon som styr vårat pigment i huden det är de jag har lärt mig efter att ha läst människans anatomi i alla fall.
Melanocyter i i huden tillverkar melanin.. Sorry vill inte verka petig

Nej för sömnhormonet heter melantonin.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 606
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18