Snedtända på avlivningsmedel

Sv: Snedtända på avlivningsmedel

Tant Ester har hällt kaffe på sitt laptoptangentbord, så hon inte har något enkel-v längre. Därav stavningen som en halvlullig tysk strandraggare :devil:

Nu är jag inte riktigt säker på hur du menar. Men med gammaldags avlivningsvätska ger man till hjärtat stannar vilket kan fordra häftiga mänger på en riktigt nedsatt häst. En rätt utförd bultning innebär alltid att man kan sticka men det ser värre ut på en riktigt dålig häst, Är vi överens?
PL

Tant Ester har hällt kaffe på sitt laptoptangentbord, så hon inte har något enkel-v längre. Därav stavningen som en halvlullig tysk strandraggare :devil:
Snart får vi väl skramla till ett begagnat tangentbord till min stackars fattiga kollega så vi slipper se eländet. Borde gå att fixa på myrorna för ett par tior.
PL

Haken är ju att det är en laptop, med inbyggt tangentbord.

Men jag tycker det är rätt roande med hennes w ;)

Nu är jag inte riktigt säker på hur du menar. Men med gammaldags avlivningsvätska ger man till hjärtat stannar vilket kan fordra häftiga mänger på en riktigt nedsatt häst. En rätt utförd bultning innebär alltid att man kan sticka men det ser värre ut på en riktigt dålig häst, Är vi överens?
PL

haha nu såg jag i kors..sorry..förtydligande:
ja, håller med, tar lite längre tid och krävs mer av PB vid dålig cirkulation, men tycker ändå de somnar "fint" (jf mot Somulose, som kan ta en j-a tid, hästen ligger och glor på en-därför not like) förutom lite muskelryckningar och suckar/omedvetna andetag.
Bult- de blir ju medvetslösa på samma sätt? sen kanske det tar längre tid för hjärtat att stanna och blodet att tömmas, men hästen är ju "gone"..

tycker alltså bättre om PB och Bult än Somulose som är toxiskt i så små doser+ skräckhistorier om krypande ut från presenningar+funkar så slött vid circ störningar

Bult är bäst men PB och Pento tycker jag kan vara en bra kombo.

Tack Alksandra (ekset funkar inte heller...) för att du .. öh? ... förswarar mig!

Det är alltså precis så det gått till. Kaffekopp slängde sig öwer min oskyldiga dator och lemlestade dess tangentbord. För allmän kännedom får wäl nämnas att jag har ett löst tangentbord som jag kan koppla in, men eftersom jag sitter i soffan och besserwissrar mig så hamnar datorn så långt bort att mina halwgamla ögon inte förmår läsa på skärmen... Har en annan laptop, men dångeln kommer inte öwerens med den och är det nåt jag inte begriper mig på är det krånglande datorer. Jag har snuddat wid tanken att anwända jobbdatorn, men eftersom jag lyckades radera 2 års journaler för ett par år sedan will jag ogärna riskera wwwirus....! Eller .. :o ... KAFFE!

Nu har jag dessutom skriwit dubbel-w så länge att det går per automatik, äwen med friska tangentbord... Kollegorna kommer snart att börja undra... "wowwen uppwisar symptom på wattenswans"... :devil::D

Ursäkta trådkap! Och ni mobbare (:angel:) - get used to it!

Alk-sandra, nu har du HELT klart tittat för djupt i den tyschka schpritflaskan ;)

Tejpa fast det externa tangentbordet ovanpå orginalditot? ;)

Fast jag tycker du ska fortsätta w:a, jag ler fortfarande varje gång :devil:

Tycker också det är toppen! Är det flaskan månne eller något wirus?:D Heja tantEster in med flera inlägg.

Tejpa fast det externa tangentbordet ovanpå orginalditot? ;)

Det, Alko-Sandra, war förstås en idé... :idea: Som jag kan se det är det bara ett problem - då måste jag ha en mus med sladd. Och war ska jag rulla med den!? Soffkuddarna funkar inte, jag har prowat. Men.. om jag lägger tegelstenen Adam´s Lameness bredwid mig så kan jag ha den som scroll-underlägg OCH uppslagswerk för knepiga frågeställningar...

Ska prowa tejpa och/eller sätta sambon på att fikza.. ordna dångel till den andra datorn (den som eg är min, denna är sambons. Inte mer än rätt att han fiks.. ordnar min dator nu när jag inte kan tjywa hans liksom)...

En kollega här uppe spolade ur en immobilonkanyl utan att tänka på att han hade ett trasigt nagelband.
Han blew wirrig o wäldigt rädd. Visserligen känner jag två slaktare som lyckats sätta bultpistolen i benet men det är inte lika lurigt.
PL

Hehe... Här war det en djurägare som skulle awliwa ett får med bult. Desswärre wände han bultpistolen bakochfram! Akutbesök, men ingen fara fär liwet iallafall. Wirrigt wärre. Hur det gick för fåret förtäljer inte historien.

Personligen är jag liwrädd för allt wad mediciner heter... Immobilon skulle jag nog inte wåga gå i närheten aw. :o Somnulose har jag bara anwänt när jag måste. Tycker den gamla hederliga awliwningswätskan funkar bra! :angel:

Wad anwänder ni Immobilon till? Wilda warulwar?

Tycker att det ser fränt ut med w:n istället för v:n :D Lite high class, liksom ;)

För att återgå till ämnet, typ; Jag har alltid haft idén om att avliva med spruta går lugnare till än med bult. Vilken villfarelse, låter ju grymhemskt att råka ut för hästar som ställer sig och slår över! Var med om min första bultning i veckan i form av en väninnas älskade kompis, det var obehagligt (för mig, dvs) men det gick superbra för hästen.

Kollegan i granndistriktet har hand om en djurpark. Själv har jag immobiliseringskursen o klass ett behörighet men aktar mig för immobilon.
PL

Tycker att det ser fränt ut med w:n istället för v:n :D Lite high class, liksom ;)

För att återgå till ämnet, typ; Jag har alltid haft idén om att avliva med spruta går lugnare till än med bult. Vilken villfarelse, låter ju grymhemskt att råka ut för hästar som ställer sig och slår över! Var med om min första bultning i veckan i form av en väninnas älskade kompis, det var obehagligt (för mig, dvs) men det gick superbra för hästen.

Äntligen nån som förstår mina w:n!! :bow:

Awliwa med spruta är helt ok. Man ska bara wara medweten om att hästen inte lägger sig fint ner och somnar, den faller ofta med ett brak precis som wid awliwning med bult. Med det "gamla" awliwningsmedlet (som fortfarande anwänds) är risken lite större för att hästen ska stegra sig och ramla bakåt. Detta går att undwika med rätt sedering. Wid Somnuloseaawliwningar "ska" hästarna mer knäa och sedan lägga sig, men det finns förstås alltid undantag. Bultawlwiningar kan också se obehagliga ut. Oawsett wad man wäljer ska man pränta in i huwudet att det som händer från det att hästen börjat falla sker helt omedwetet. Ewenteulla kramper, suckar osw, har hästen själw ingen aning om. Det är bara obehagligt för oss som tittar på.

Själw skulle jag nog också wälja bult.

Det, Alko-Sandra, war förstås en idé... :idea: Som jag kan se det är det bara ett problem - då måste jag ha en mus med sladd. Och war ska jag rulla med den!? Soffkuddarna funkar inte, jag har prowat. Men.. om jag lägger tegelstenen Adam´s Lameness bredwid mig så kan jag ha den som scroll-underlägg OCH uppslagswerk för knepiga frågeställningar...

Ska prowa tejpa och/eller sätta sambon på att fikza.. ordna dångel till den andra datorn (den som eg är min, denna är sambons. Inte mer än rätt att han fiks.. ordnar min dator nu när jag inte kan tjywa hans liksom)...

Om inte Adams tegelsten funkar, så finns det små söta möss som går att köra på nästan vilket underlag som helst, exxet hade en sån i alla fall. Kostar säkert en slant, ett par vaccineringsvinster kanske *s*

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 606
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar