Snedtända på avlivningsmedel

Sv: Snedtända på avlivningsmedel

Man ska egentligen INTE sedera vid avlivning med Somulose. Sedering medför en försämrad cirkulation. Det är också viktigt att injicera medlet i rätt hastighet , inte för snabbt.
Många av de skräckhistorier man hör talas om vid avlivning med Somulose tror jag beror på just dessa faktorer.
Enda anledning att sedera är väl om hästen är så stressad och stickkänslig att det inte går att få i permanentkanylen.

*KL*

Oj va många här som är duktiga. SLU måste vara helt värdelösa på avlivning med Somulose eftersom dom aldrig hitills har misslyckats och i alla fall, utom akuta avlivningar (med akut menas avlivning inom 35 minuter) alltid försepråkar utför sedering i halsmuskeln med enbart plegicil ska ske 45-60 minuter innan avlivning med Somulose genomförs.

Förklaring: Plegicilen påskyndar effekten av Somulose verkan. Bl.a. Domesedan ger en fördröjande verknings effekt så det är under inga omständigheter att rekomendera.

Bara måste fråga,, menar du att man först försöker sätta din den permanenta kanylen och stressar upp hästen för att sedan när det är lögn i helvete att få dit den bestämmer sig för att sedera den???

I så fall tror fasen att det kommer gå åt helvete.

Din punkt 5 begriper jag inte alls... Det är brukligt att lägga permanentkanyl när man awliwar (eller injicerar wäwnadsretande substanser, ger dropp osw). När kanylen är på plats awlägsnar man själwa kanyldelen och kwar i kärlet finns bara en tunn plastslang. Denna kan inte perforera kärlet.

Om jag skriver att redan innan permanentkanylen är på plats så har kärlet skadats helt utan Vets vetskap.

Det är precis då som avlivnings vätskan inte fyller önsvärd funktion och går genom blodomloppet utan läcker ut i själva kroppen.

Blir det mer begripligt då???

Du kanske kan förklara orsaken till den avlivade hästen som las under pressänningen och döförklarades för att tre timmar senare hittades vid liv släpandes 25 meter längre bort.

*KL*

Oj va många här som är duktiga. SLU måste vara helt värdelösa på avlivning med Somulose eftersom dom aldrig hitills har misslyckats och i alla fall, utom akuta avlivningar (med akut menas avlivning inom 35 minuter) alltid försepråkar utför sedering i halsmuskeln med enbart plegicil ska ske 45-60 minuter innan avlivning med Somulose genomförs.

Förklaring: Plegicilen påskyndar effekten av Somulose verkan. Bl.a. Domesedan ger en fördröjande verknings effekt så det är under inga omständigheter att rekomendera.

Bara måste fråga,, menar du att man först försöker sätta din den permanenta kanylen och stressar upp hästen för att sedan när det är lögn i helvete att få dit den bestämmer sig för att sedera den???

Vad jag vet så pågår det just nu en undersökning på SLU där man försöker ta reda på om de hästar som ej dött trots Somulose injektion fått lugnande före.

För några år sedan handlade veterinärmötet om just avlivning av häst och redan då poängterade SLU:S duktiga anestesiolog att man ej bör ge lugnande vid Somulose-avlivning. Konstigt att SLU då ger lugnande i dag?

Det är väl ganska så sällsynt att hästen är så stressad att det inte går att sätta kanyl. I dessa fall kanske det är bättre att ge Domosedan och bulta i stället då den troligen ändå inte blir tillräckligt lugn på en premedicineringsdos Plegicil.

Förresten skriver Gisburne i sitt inlägg att de inte sederade hennes häst på Ultuna...

En fråga: Jobbar du på Ultuna så att du är med på många avlivningar?

Senast ändrad:

Om jag skriver att redan innan permanentkanylen är på plats så har kärlet skadats helt utan Vets vetskap.

Det är precis då som avlivnings vätskan inte fyller önsvärd funktion och går genom blodomloppet utan läcker ut i själva kroppen.

Blir det mer begripligt då???

Du kanske kan förklara orsaken till den avlivade hästen som las under pressänningen och döförklarades för att tre timmar senare hittades vid liv släpandes 25 meter längre bort.

Knappast. Så fungerar det inte. I ditt scenario skulle jugularwenen wara söndertrasad och då skulle, förutom medicinen, äwen stora mängder blod läcka ut "i själwa kroppen", dws i halsen. I sällsynta fall kan detta ske och då ser man det omedelbart på det fotbollsstora hematomet...

Att lägga permantentkanyl på häst är enkelt och tar inte någon tid.

En fråga: Jobbar du på Ultuna så att du är med på många avlivningar?

Nej men jag arbetar mkt ihop med deras Chefs Veterinär.

På SLU har jag varit med vid fem avlivningar på två egna och tre kunders hästar.

På fält har jag med chefs veterinär varit med vid tre akuta avlivningar och med sthlms nödslakt (som avlivar med bult) vid drygt 25 tillfällen på mina kunders hästar.

Det ingår i min service att jag erbjuder mina kunder att bistå med min medverkan i denna svåra stund så dom själva slipper ta del av avlivningen om dom känner sig illa till mods.

Det är ofta mkt bra,, hästen känner mig och har förtroende sedan tidigare, jag finner det alltid lika obehagligt men har mental förmåga att inge lugn och förtroende för individen.

Aldrig har jag varit med om att ngt "traumatiskt" har inträffat,, även om jag själv anser att bult och omedelbar avblodning är det det bästa alternativet för den enskilda individen.

Senast ändrad:

På SLU har jag varit med vid fem avlivningar på två egna och tre kunders hästar.

På fält har jag med chefs veterinär varit med vid tre akuta avlivningar och med sthlms nödslakt (som avlivar med bult) vid drygt 25 tillfällen på mina kunders hästar.

Det ingår i min service att jag erbjuder mina kunder att bistå med min medverkan i denna svåra stund så dom själva slipper ta del av avlivningen om dom känner sig illa till mods.

Det är ofta mkt bra,, hästen känner mig och har förtroende sedan tidigare, jag finner det alltid lika obehagligt men har mental förmåga att inge lugn och förtroende för individen.

Aldrig har jag varit med om att ngt "traumatiskt" har inträffat,, även om jag själv anser att bult och omedelbar avblodning är det det bästa alternativet för den enskilda individen.

Det var en bra service till kunderna, snällt! :)

Man ska egentligen INTE sedera vid avlivning med Somulose. Sedering medför en försämrad cirkulation. Det är också viktigt att injicera medlet i rätt hastighet , inte för snabbt.
Många av de skräckhistorier man hör talas om vid avlivning med Somulose tror jag beror på just dessa faktorer.
Enda anledning att sedera är väl om hästen är så stressad och stickkänslig att det inte går att få i permanentkanylen.

Somnulose ska injiceras "lagom" snabbt... 10-15 sekunder ska det ta allt som allt. Injicerar man för snabbt finns risk att den substans som förorsakar hjärtstillestånd hinner werka innan CNS och andning är awstängda och ges injektionen för sakta finns risk för otillräcklig effekt - hästen stupar ändå, men döden kan låta wänta på sig och det kan bli nödwändigt att komplettera med bult och awblodning.

Sedering är som sagt inte nödwändig men man ska fundera lite på wilket preparat man ska anwända om det blir aktuellt. Alfa2agonister, Domosedan m fl, rekommenderas inte som ensamt sedatiwa eftersom de, precis som Coari säger, påwerkar cirkulationen negatiwt och därmed kan förlänga dödsförloppet (hästen blir förstås medwetslös ändå, men den kan ligga och andas längre, hjärtat slår längre och den kan sucka otäckt). Pleg har jag aldrig warit med om att anwända ensamt inför awliwningar, det känns inget widare eftersom sederingen kan bli otillräcklig, däremot i kombination med andra preparat eller som premedicinering om man wäljer att söwa hästen först.

I en studie gjord aw djursjukwårdarelewer på SLU 2007 förespråkas en kombination aw t eks Sediwet och Butador, denna ska tydligen ge kortast induktion. Inget jag prowat själw, dock.

Wilken weterinär anlitar chefen då?

OT
Gulligt aw dig att ställa upp i en så swår situation. Detta bekräftar ju att du måste wara en helt annan person irl än här på Buke. En trewlig irl, alltså. Det wore werkligen spännande att träffa dig liwe. Inte för att jag fiskar efter en date alltså, utan aw ren nyfikenhet!

Senast ändrad:

*KL*

utför sedering i halsmuskeln med enbart plegicil ska ske 45-60 minuter innan avlivning med Somulose genomförs.

Mycket märkligt. Anslagstiden på Pleg när det ges intramuskulärt är 10-15 minuter. Warför wänta längre? På en timme har effekten hunnit awta rejält. Menar du att man will wänta ut den sederande effekten och då få nån sorts skjuts i awliwningen? Dom har nog bytt chef sen jag war där senast...

Måste man inte avbloda även om man inte använder bult? Trodde alltid man var tvungen att avbloda.

Huu vilken tråd:eek:

Jag... som inte kan anse mig vara en lugn person i en sån här situation, vet vad jag inte ska välja den dagen.

Det blir bult- helt klart.

Måste man inte avbloda även om man inte använder bult? Trodde alltid man var tvungen att avbloda.

Nej, man behöwer inte awbloda wid farmakologisk awliwning, medicinerna orsakar att hjärtat stannar. Bult dödar inte, det bedöwar bara inför själwa awliwningen - awblodningen.

Jag har varit med om både bult och Somulose, i vårt fall gick Somulose lugnare än bult.
Båda var dock för hästen lika snabba och humana, hästen som bultades ryckte en del men man såg tydligt att hästen inte var medveten då rörelserna var mycket stela och krampaktiga, samt att rörelserna kom några sek. efter fallet.

Hästen som fick Somulose dog knall fall, han var död innan han satte sig.

Så för mig är de ganska likvärdiga. Är dock mkt medveten att alla metoder kan slå fel, bult kan klicka och det är viktigt att den som bultar är utbildad ordentligt så den tar rätt.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Coari, jag tycker det är du som är duktig! Tänk att du löst mysteriet med den ibland uteblivna effekten av Somulose!
Du bör genast kontakta läkemedelsverket och berätta om monsterkanylen och det sönderhackade kärlet. Utan vets vetskap. Nu vet vi alla!
Och tillverkaren, eftersom de inte heller har en förklaring.
Jag är jättenyfiken på hur Plegicil rent farmakologiskt potentierar effekten av Somulose! Utveckla gärna. Ser fram emot en publicering.
I tillverkarens instruktionsvideo framgår det tydligt att sedering med alfa2agonister (ex Domosedan) fördröjer effekten av Somulose (tar lite längre tid innan hästen faller), men de rekommenderar ändå att använda dem, för att minska stress, där det behövs.
Vet inte hur du menar med permanentkanyler, att det utan sedering skulle vara "lögn i helvete att få dit dem", har inte hänt mig, antagligen har vi skilda erfarenheter.

Slutligen ett utdrag från det ännu ovetande läkemedelsverket:

"Inom gruppen ”QN – Nervsystemet” finns ett par rapporter som rör bristande effekt av avlivningsmedlet Somulose, som är ett licenspreparat avsett för avlivning av häst, nöt, hund och katt. Det finns i den tidigare svenska biverkningsrapporteringen, och även från England, flera meddelanden om bristande effekt av Somulose hos häst. Somulose innehåller som aktiva ingredienser barbitursyraderivatet sekobarbital (quinalbarbiton) som ger CNS-depression och lokalbedövningsmedlet cinkokain (dibukain) som i stora doser ger hjärtstillestånd. Det finns ingen säker förklaring till den bristande effekten. En möjlighet är att ett litet antal individer har en lägre känslighet för Somulose än vad som är vanligt hos de flesta hästar. En annan möjlig orsak till den bristande effekten kan vara en nedsatt cirkulation, vilket kan innebära att sekobarbital och cinkokain når målorganen (hjärnan respektive hjärtat) så långsamt att dosen inte blir tillräcklig för eutanasi. Avlivning av hästar är en krävande uppgift och tillgängliga metoder har både fördelar och nackdelar. För farmakologisk (kemisk) avlivning finns det ännu inte någon helt optimalt substans (2). Veterinärer som av Läkemedelsverket beviljas licens för Somulose informeras om att det förekommer fall av bristande effekt. Det rekommenderas att man vid användning av Somulose har beredskap för alternativ avlivningsmetod."

TS: jag har inte sett någon häst excitera innan de dör med Somulose, men det står i instruktionerna att det är mkt viktigt att medlet ges under 10-15 sekunder. Somulose är en blandning av två komponenter: en som stänger ner hjärtat och en som gör att hjärnan "slocknar". Detta ska optimalt ske ungefär samtidigt.
För långsam administrering kan resultera i en fördröjd effekt.
För snabb administrering kan innebära att hjärtat stannar innan hjärnan stänger ner.
Detta borde teoretiskt kunna innebära en hel del "sprattel" eftersom om hjärtat stannar (av den hjärt-toxiska komponenten) blir det ju svårt för den "hjärn-toxiska" substansen att nå hjärnan.
Att din häst var stressad kan säkert dessutom ha medverkat.
Olyckligt att det hände, men tyvärr finns det hästar (och människor) som inte reagerar enligt boken på vissa läkemedel. Det finns tyvärr inga helt "bra" sätt att dö på.
Förhoppningsvis gick det fortare än vad du upplevde det som..

Jag gillar inte Somulose för att det är så toxiskt, tycker det är onödigt att utsätta människor för risken, men oftast dör de (hästarna ;) ) knall och fall. Har dock sett att det ibland fungerar dåligt på mkt sjuka hästar med nedsatt cirkulation.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 606
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar