Snedtända på avlivningsmedel

Sv: Snedtända på avlivningsmedel

Detta bekräftar ju att du måste wara en helt annan person irl än här på Buke. En trewlig irl, alltså. Det wore werkligen spännande att träffa dig liwe. Inte för att jag fiskar efter en date alltså, utan aw ren nyfikenhet!

Tja warför inte,, det är ju lite swårt att öwer internet ge dig en klapp på rumpan.:p

Date :eek:

Fiska:d ja det kan wi göra.;)

Nyfiken du??? Är inte du "tjej" och gud wa owanligt med en tjej som är nyfiken.:cool:

Nej, man behöwer inte awbloda wid farmakologisk awliwning, medicinerna orsakar att hjärtat stannar. Bult dödar inte, det bedöwar bara inför själwa awliwningen - awblodningen.

Att bult bara är en bedövning det vet jag, men jag trodde man stack hästen i alla fall för säkerhetsskull.

Att bult bara är en bedövning det vet jag, men jag trodde man stack hästen i alla fall för säkerhetsskull.

hm. att kalla bult för bedövning är väl en grav underdrift. Bulten går ju in i hjärnan och orsakar hjärnskador och total hjärndödhet. Avblodningen är ju det sista försäkringsmedlet om att hästen verkligen är stendöd, men mer än bedövning skulle jag nog som sagt anse att bulten rätt använd, definitivt är.

Vid bultning så är det inte för säkerhetskull utan ett krav att avblodning sker inom 60 sec.

hm. att kalla bult för bedövning är väl en grav underdrift. Bulten går ju in i hjärnan och orsakar hjärnskador och total hjärndödhet. Avblodningen är ju det sista försäkringsmedlet om att hästen verkligen är stendöd, men mer än bedövning skulle jag nog som sagt anse att bulten rätt använd, definitivt är.

Under alla år jag jobbat som slaktare så har bult varit en bedövning, precis som gas och el. Djuret blir hjärndött och man vill att hjärtat skall slå för att kunna avbloda djuret, och de gör man med ett stick i kranskärlen till hjärtat.

Spruta har jag ingen erfarenhet av alls och någonstans inbillat mig att man sticker även vid avlivning med spruta. Bara för att vara säker.

Under alla år jag jobbat som slaktare så har bult varit en bedövning, precis som gas och el. Djuret blir hjärndött och man vill att hjärtat skall slå för att kunna avbloda djuret, och de gör man med ett stick i kranskärlen till hjärtat.

Spruta har jag ingen erfarenhet av alls och någonstans inbillat mig att man sticker även vid avlivning med spruta. Bara för att vara säker.

Jomen hjärndöd kan du ju inte kalla för BEDÖVNING?

Det är LAGEN som kallar det för bedövning. Oavsett vad man tycker om det är så är bult att anse som en bedövning, och avblodning avlivningen. Däeför det är krav på avblodning inom 60 sek. Det är inte tillåtet låta dem 'självdö' efter bulten.

Så i 'laglig' mening är bult bedövning.

4 § Ord eller uttryck som används i denna författning har följande betydelse:

avlivning: varje metod som leder till att ett djur dör,

bedövning: varje metod som inför slakt eller annan avlivning gör ett djur medvetslöst,

bultpistol: instrument med penetrerande bult för mekanisk bedövning före avlivning. För fjäderfä avser begreppet bultpistol även instrument med icke-penetrerande bult,

SJVFS 2007:77
6 KAP. BEDÖVNING

Tillåtna bedövningsmetoder
2 § Följande bedövningsmetoder är tillåtna att använda till respektive djurart, med de begränsningar och detaljerade anvisningar som anges i 3-34 §§.

Hästdjur: Bultpistol, kulvapen

18 § Efter utförd mekanisk bedövning ska en kontroll göras av att djuret uppvisar följande tecken
1. djuret ska omedelbart falla samman och får inte visa några tecken på resningsförsök,
2. normal andningsrytm ska inte kunna ses hos djuret,
3. djurets ögon ska vara öppna och blicken stirrande och riktad framåt.

7 KAP. SLAKT
1 § Nötkreatur, får, getter, renar, hjortar och övriga idisslare, grisar, hästdjur samt fjäderfän, strutsfåglar och kaniner får slaktas enligt föreskrifterna i detta kapitel. För annan avlivning än slakt, samt för foderslakt av de djurslag som inte omfattas av 7 kap., gäller 8 kap.
2 § Avblodning ska påbörjas
1. inom 60 sekunder efter bedövning med skjutvapen,

3 § Avblodning av ett djur ska utföras genom att man öppnar båda halspulsådrorna eller det gemensamma blodkärl som dessa ådror utgår ifrån.

§ Efter avblodningen ska det göras en kontroll i syfte att säkerställa att djuret är dött innan ytterligare steg i slaktprocessen får utföras på detta djur. En sådan kontroll ska utföras visuellt på samtliga djur.
För andra djurslag än fjäderfä ska den visuella kontrollen kompletteras med stickprovskontroller där avsaknad av hornhinnereflex eller frånvaro av smärtkänslighet kontrolleras.
Vid misstanke om att ett djur inte är dött ska djuret omedelbart bedövas på nytt och avblodas.

8 KAP. ANNAN AVLIVNING
1 § De avlivningsmetoder som är tillåtna att använda till respektive djurslag framgår av nedanstående tabeller. Tabellerna gäller med de begränsningar och detaljerade anvisningar som anges i 2–22 §§

Tabell A. Annan avlivning av livsmedelsproducerande djurslag
(gäller även när dessa hålls för andra ändamål än livsmedelsproduktion)

Hästdjur:
Avblodning av medvetslösa djur
Distansavlivning
Narkosmedel m.m.

Distansavlivning
12 § Enstaka förvildade, förrymda eller skadade djur, som inte är möjliga att fånga in utan att djuren åsamkas ett större lidande, får avlivas med för jakt- eller avlivningsändamål avsedda kulgevär och hagelgevär enligt nedanstående tabell.

Hästdjur.
Vapen klass 1 (endast kulgevär)
Expanderande kula4, Klass 1, med minst 11,7 g kula, minst kaliber 7,62 mm
Längsta skjutavstånd 50 meter
Bröstskott

2) Med “bröst” avses det område (hjärtat, lungor, stora kroppskärlen) som används som träffområde vid normal jakt.

Allmänna råd till 8 kap. 12 §
Bröstskott för andra djur än hund och katt bör kompletteras med avblodning i enlighet med bestämmelserna i 3 §.

Jodå jag är väl medveten om allt det lagen säger och förfarande sättet, men eftersom det finns många här på forumet som inte är bekanta med avlivning med bult och som har diverse förutfattade meningar om det och saker de "hört" osv, så är det viktigt anser jag att påpeka att det inte är ngn liten "bedövning" vi talar om utan alltså ett bultskott som sliter sönder hjärnan, dvs en rejäl och total HJÄRNDÖDHET vi pratar om. Och det anser jag är en viss skillnad mot termen "bedövning" så som den termen avses i vardagliga bemärkelser.

5. Att avliva en häst med spruta, (i detta fall med Somulose ) så leder det alltid till en lång förberedelse, Kanyl ska sättas på rätt plats och hästen för efter det inte röra huvudet för då kan denna kanyl (som är ca 20 cm lång) penetrera huvudartären och avlivningsvätska senare gå ut i övriga kroppsvävnader i stället för som tanken är, direkt genom kroppens blodomlopp.

6. I hästens slutskede gäller det alltid att den finner stöd,förtroende och främst lugn från alla inblandade, en hysterisk hästägare som till varje pris ska vara med är inget ngn häst känner förtroende för i just detta skede.

7. Kort sagt så är all avlivning med spruta en process som tar minst 60 minuter. Detta beror på att hästen först ska sederas med enbart och inget annat än Plegicil, muskulärt för att efter verkan ge Somulose en mer snabbverkande dubbelverkan.

Tog absolut inte en timme när min häst avlivades med Somulose.
Han låg redan ner för han hade något fel på bakbenen men vet kom och gav inget lugnande innan,och hästen var borta drygt fem-tio minuter efter att veterinären kom fram till honom i hagen,inget sprattel..
Jag valde att inte vara med då det kunde påverka honom negativt samt att jag inte kände något behov av att se honom dö.jag sa hejdå när han levde.

Man sticker INTE hästar som avlivas med spruta..det medlet dödar både hjärta och hjärna omgående.

precis, veterinären kollar noggrant att hästen verkligen är död. så dessa fall där sprutade hästar har vaknat upp igen beror på slarv från vets sida, hästarna vaknar inte upp från döden....

Skulle gissa på att det var det gamla avlivnings medlet som egentligen bara är en överdos av sövningsmedel vid de fallen där hästar har vaknat igen?:confused:

Nej men ett hjärta kan gå så långsamt o tyst att det inte går att höra på en häst som fått nästan tillräckligt.
PL

Dum fråga kanske, men kan man inte göra hjärtstick på häst? Så som man gör på hundar och katter, att för 'säkerhets skull' injicera rakt i hjärtat också?

Då gissar du fel! Det har nyligen varit fall med just somulose.
PL
Ve och fasa inte kan väl en veterinär slarva!?
var? när? Hur?Ngn Källa? (tillförlitlig tack;)) så en häst kan gå från att hjärtat knappt slår (eller i alla fall så lite att man inte hör det) Till att helt plötsligt kunna släpa sig 35 meter eller ännu värre-börja löpa amok?;) släpper dom urinet även fast dom inte dör också? Vi är uppenbarligen intresserade av samma saker eftersom vi ses i denna diskussionen också;) Undrar vad som skulle hända om vi sågs irl- skulle vi slåss då kanske?:D

Ingen kan i dagsläget säga vad det beror på att det inte fungerat på vissa hästar. Det varnas för detta när licenser delas ut. Finns en del på läkemedelsverkets hemsida.
Har även stått i svensk veterinärtidning men där kommer du inte åt artiklarna utan att vara medlem.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 606
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar