Snea ryggkotor, vart går man?

Ackio

Trådstartare
Jag fick för första gången i livet igår massage. Bara lite lätt av en vän som utbildat sig då vi satt och umgicks en bunt människor. Han kände igenom min rygg och säger att jag har flera snea kotor och sa att jag skulle gå till en **** (glömt bort vad han sa). Är det kiropraktor man ska kontakta? Har för mig det men lika bra att fråga här.
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Jag fick för första gången i livet igår massage. Bara lite lätt av en vän som utbildat sig då vi satt och umgicks en bunt människor. Han kände igenom min rygg och säger att jag har flera snea kotor och sa att jag skulle gå till en **** (glömt bort vad han sa). Är det kiropraktor man ska kontakta? Har för mig det men lika bra att fråga här.
Vet du vad din vän menade när han pratade om sneda kotor? Det är inte ovanligt att spinalutskotten avviker från en spikrak linje (i båda planen) litet här o var, men det är i sig inte något alarmerande - alls. Det intressanta är att kotkanalen, där ryggmärgen löper, är fri från förträngningar. Hade den inte varit det så hade du antagligen haft någon form av besvär, har du inte det så tror jag inte att det finns någonting att bekymra sig om öht.
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Det finns ingen som har en helt spikrak rygg, men att ha "sneda ryggkotor" låter väldigt flummigt.

Det går inte att påstå att någon har "sneda ryggkotor" genom att känna eller titta utanpå. Dessutom kan de inte vara speciellt sneda, för då hade du haft rejäla problem.

Och sen så kan man inte flytta på kotor annat än med kraftigt våld (slägga, bilolycka etc) så du ska absolut inte gå till någon för att "rätta till" ett "problem" som du dessutom inte har.

Fel från början till slut alltså.
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Det är inte så enkelt som att du har en skolinspektion, då? Rätt vanligt, och inget att göra åt.
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Vet inte. Hade två snea kotor vid svanken, en nära nacken och en mellan skulderbladen.

Kanske därför min hållning är kass? :/
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Skolios, såklart. :cautious: Sådär, nu har autocorrect lärt sig ett nytt ord!
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Tack för skrattet i alla fall ;) Visste inte man kunde ha skolinspektioner i ryggen :p
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Tre böjar låter mycket för en skolios, det är mer som små kurvor på ryggraden.

Har du dålig hållning så låter det mer troligt som orsak till ryggen, för egen del får jag omgående ont om jag låter ryggraden hänga i ytterlägen, så att säga, istället för att hålla den rak och i balans med musklerna. Inmedmagenutmedsvankenbakmedaxlarna, så mår ryggen bättre. Står jag bara och hänger putar en kota i nacken ut, t ex, men står jag ordentligt gör den inte det.
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Eller hur :o Shit vad ont det skulle göra släpa runt på dem :p

Jag går lite framåtsjunken. Trott det varit pga tung byst som det blivit så. Axlarna fram, ihopsjunken. Hmm.. ska man kontakta VC då?
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Eller hur :o Shit vad ont det skulle göra släpa runt på dem :p

Jag går lite framåtsjunken. Trott det varit pga tung byst som det blivit så. Axlarna fram, ihopsjunken. Hmm.. ska man kontakta VC då?

Börja träna yoga. Det gör under för dålig hållning och stela ryggar. :up:
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Yoga? :p *försöker föreställa mig michellingubben göra yoga och fnissar*

Vilken typ av yoga? :o Finns ju massa olika.
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Kan kotorna påverka balansen med? *fundera* För sista åren är min balans inte som förr :o
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Det beror väl vad du har tillgång till. Prata med en instruktör för rådgivning. Jag går på olika klasser, klassisk yoga, ashtanga och virya. Poweryogan har jag inte hunnit gå på, men jag har fullt upp med de klasser jag har ändå.

Yoga är en träningsform alla kan göra, oavsett kroppsform. Yogan tar hänsyn till individens förutsättningar.
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Kan kotorna påverka balansen med? *fundera* För sista åren är min balans inte som förr :o
Balansen sitter i hjärnan, och den plockar sin gyroinformation från innerörat.

Om ryggen är sned sätter hjärnan igång och kompenserar med en annorlunda hållning, som i förlängningen kommer ge dig ont i massvis med muskler.
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Muskelvärk har jag iof..

honung: Tror inte nån håller i yoga i min lilla byhåla :o Så tänkte väl mer hitta en video och träna hemma.
 
Sv: Snea ryggkotor, vart går man?

Kan kotorna påverka balansen med? *fundera* För sista åren är min balans inte som förr :o

Jag har uträtad halsryggrad efter ett gäng smällar på nacken. Detta gör att min balans är lite halvkass, jag märker inte av det när jag rider eller typ sitter på en balansboll. Däremot märks det en hel del i vardagen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 899
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp