snart min pålle!

Sv: snart min pålle!

Gud vad alla har fina hästar, blir så avis!
Jag måste ju dela min ögonsten med andra....

namn: Assa frá Hafnarfirdi
född: -91 (är hon så pass...oj), importerad som vildhäst från island
vid 7 år, då var hon dräktig, så hon reds in mkt sent.
anv: går i verksamhet, tränas av mig när jag får tid,
vilket är alldeles för sällan, hon blir aldrig mer än så, tyvärr...
övrigt: femgångare, trots det med travtaktig tölt och fyrtaktig trav,
om det vill sig illa... spänner hon sig blir det pass istället.
Går allt bra, vilket det brukar göra, har hon underbart
bekväma gångarter,
bra: hon är ett riktigt uppåttjack! Hon läker alla mina sår och
skulle gå till världens ände om jag bad henne.
dåligt: Hon kan vara mkt lat om man inte är bestämd mot henne,
och blir rädd för saker, Kräver en bra hand och bra balans,
annars blir hon "labil"

Det blir mycket negativt, men hon är helt fantastisk ändå... klart att det vore kul att rida kurser o tävla o så, jag längtar efter det också... men samtidigt, varför inte bara vara glad o ha kul?

skulle vilja lägga ut bilder på henne... men jag är idiot när det gäller såna grejer... filippan? du kanske kan göra det åt mig :smirk:

Nämen! Vilka fina bilder! Vad roligt! :) Hur kommer det sig att du har fotat honom? Känner du Pernilla?

Jo jag vet det där med sadeln, undrar om den behöver stoppas om eller nåt? :( Passade bra förut... :crazy: Sen var han ju lite tjock på de bilderna också :o

Assa är så vacker! Här kommer lite bilder på henne! :)

assa2.jpg

assabetar.jpg

assaliggeriboxen.jpg

åh, tack, du är en ängel!!! :bow:

Känner nu när jag ser bilderna hur mycket jag saknat henne, min lilltjej... :love: Hoppas mamma tagit väl hand om henne *mutter*

På sidan du gjort till äpplaröstallet (jättefin förresten!!!) hittade jag en fin bild på henne, där hon står i stallhagen, framifrån lite snett... vet du vilken jag menar?

Jag är så himla dålig på datorer, så jag har ingen aning om hur man pysslar med sånt där.... :confused:

Finns det vilda hästar på Island? Nån måste väl ha rått om den om den är importerad hit. Hon har ju stamtavla!!

Senast ändrad:

Pernilla och Kurtan har tävlat i både min gamla och nya klubb - och man fotar ju gärna vackra silverhästar ;) :love: Bilderna är tagna till Hrimfaxis tidning :)

Undrar om inte din sadel blir för smal när pållen är lite rundare? Då glider den lätt fram. Ibland kan man behöva ha två sadlar - en för smal tävlingskondition och en vidare för trivselvikt/"vinterpäls" :angel:

Annars är risken att man under de rundare perioderna "trycker bort" lite bra ryggmuskler :o

Jaha, så det är så det ligger till :D Jättefina bilder som sagt, tack så mycket :love:

Jo, det är nog så att den blir för smal... Men nu börjar han själv bli lite smalare igen så den ligger väl lite bättre nu iaf... hoppas jag :crazy: Här är en bild från december http://web.comhem.se/~u79300692/kufl/bilder/dec/trav.jpg tycker du att den ser ut att ligga bra där? (man ser kanske inte så bra men den ligger ju inte över klippningen eller vad man ska säga iaf) Han är smalare där...
Det vore bra att ha två sadlar! Vi har ett sådant stort sommarbete med mycket gräs att det är svårt att hålla dem i bra form vid den tiden :o Och så tar det lite tid att banta ner dem igen... Suck!

Usch, hoppas att hans ryggmuskler inte är helt förstörda nu bara... Blä, nu fick jag dåligt samvete :(

Korven skrev:
Finns det vilda hästar på Island? Nån måste väl ha rått om den om den är importerad hit. Hon har ju stamtavla!!

Jo, det gör det... Ungefär som russen på gotland, någon äger dem, men ge går fria. Ofta släpps de tex ut på fjällen över sommaren, men tas in på vintern när de rids, det är lite olika som jag har förstått det... Fölen föds ofta i det vilda, och när de sedan samlas in, ser ägarna vilket sto de hör till, och märker dem, men de hanteras inte av människor än.
Assa blev inte alls hanterad, utan gick som vildhäst i en flock, hon fick föl en gång på island, och var dräktig igen när vi köpte henne.
För att kunna få på och av henne från de olika transporterna var de tvungna att binda fast henne i en annan häst.
När hon väl vant sig vid oss var hon jättekul att jobba med, eftersom hon var "så mycket häst", hon lyssnade fantastiskt bra på kroppspråket och följde en som en hund om man gjorde rätt. Tyvärr är det ju sådant som nöts bort med tiden, av vårt ofta grova kroppsspråk.
Hennes ovana vid människor fick tråkiga följder också; när de skulle sko henne inför resan över till Sverige måste något ha hänt, förmodligen slängde de omkull henne. I flera år efter det hade hon jätteproblem med att skos, o få hovarna kratsade; till en början rasade hon bara ihop, sedan lutade hon hela sin vikt mot stackaren som höll på med henne, förmodligen eftersom hon inte litade på att hon skulle kunna stå på benen.
Det är hemskt vad folk gör med djur, och vad det kan få för konskevenser!

Det var förresten precis den bilden jag menade!
Hon är nästan smal där :o

tack ska du ha!

assa skrev:
Assa blev inte alls hanterad, utan gick som vildhäst i en flock, hon fick föl en gång på island, och var dräktig igen när vi köpte henne.
För att kunna få på och av henne från de olika transporterna var de tvungna att binda fast henne i en annan häst.
När hon väl vant sig vid oss var hon jättekul att jobba med, eftersom hon var "så mycket häst", hon lyssnade fantastiskt bra på kroppspråket och följde en som en hund om man gjorde rätt.

Allt det där stämmer på min häst, utom dräktigheten då. Hon var totalt ohanterad när hon kom till Sverige. Första veckorna vågade de som importerade henne inte ens släppa ut henne, för hon skulle inte gått att få in igen. Detta då hon sprängde 2 av 3 staket när hon släpptes ut första dagen. Hon var så rädd för människor att hon sprang vart som helst där de inte var. Efter ca 2 veckor i box med social träning var det dock så mycket bättre att det gick att släppa ut henne med de andra. Hon lärde sig snabbt och är väldigt mycket häst. Jag jobbade på gården som importerade henne hela hennes första år i Sverige och köpte henne sedan själv.
Har nästan aldrig grimma på henne då det bara känns onödigt, hon går ändå ingenstans dit inte jag ber henne gå. Inte ens vid den något otrevliga avmaskningen eller de enstaka gånger hon har fått duscha. Har tom. lastat henne utan grimma eller andra hjälpmedel.

För att hästen är ohanterad och lite vild av sig gör inte hästen till en vildhäst!

tja, det är väl en definitionsfråga... hon var ju inte tam, eftersom hon bara sett människor på avstånd, när de gjort obehagliga saker med hennes polare (typ suttit på dem, fångat in dem... såna konstigheter).
Så hon skulle egentligen inte kunnat vara så mycket vildare, óm man inte räknar henne som tam bara för att nån hade anspråk på henne... hon var ju inte ens döpt, och skulle förmodligen aldrig ha blivit det om inte ägaren behövde tjäna lite pengar.
Det spelar ingen roll för henne, eller oss eg. så man får tycka lite som man vill!

Red henne i helgen, hon är så fin!!

har det löst sig med sadeln? testa svanskappa annars för de e ju magen(när dom e tjocka) som trycker fram sadelgjorden som trycker fram sadeln till det smalare läget...alltså precis bakom bogbladen/på bogbladen i värsta fall. de ska ju vara ca 5cm bakom bogbladen.

*lånar knapp*

Namn: Perla från Knapetorp
Ålder: 7
Andvändningsområde: kompis, allround
Bra: Hon har skapligt lätt för att samla sig, och har hyffsade gångarter :)
Dåligt: Kan bli lite lat och istadig ibland :devil:

perlaochjag3.jpg

perlaochjag2.jpg

Silverkedjan skrev:
Malin - det är läbbigt vad lik Tindra är sina släktingar på Thrösturs sida :love: Är hon lika människokär och gillar att greja med saker i munnen som de flesta också?

NU ser jag detta jättegamla svar till mej :crazy:

Ja, Tindra är otroligt social och gillar att smaka på ALLT. Vi har lyckats jobba bort att smaka på matte nu, men grimskaft, hinkar och matbyttan tuggar hon glatt på.
Vad kul att höra att hon är lik sina släktingar. Tindra är även väldigt lik sin mamma, som också lär vara lik Thöstur. Råkar du ha bilder på Thröstur? Har sett den du har på nätet och en från Hestur.is, men alla är av intresse!

Sesselja 15 år i somras

Tindra i februari

/Malin

Meijo skrev:
Namn: Tindra från Lilla Edet
Ålder: 7 år
Användingsområde: Kurser och tävling(hittills LV o LT)
Bäst: Hennes goa underbara psyke o personlighet. Hennes vackra ögon och hennes charm. Hon har något som gör en glad ;)
Dåligt: Finns inget dåligt....

Bilder: :p
Tömkör: http://img.photobucket.com/albums/v203/kardemumma/a7a4017e.jpg
Träning på banan:
http://img.photobucket.com/albums/v203/kardemumma/a50f7c88.jpg
Tindra:
http://img.photobucket.com/albums/v203/kardemumma/29a5fc8d.jpg

Nej men vilken härlig häst :love:

Men gud.....

precis en sån har jag också,ser henne nu när jag tittar ut men hon är svenskfödd och hennes pappa heter Flaumur.

Jag måste säga att du har en otroligt fin häst!! :D

// Åsa

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag har sån enorm ångest inför morgondagens veterinärbesök. Min herre är en gamling på 11 år. Han är väldigt pigg och kry för sin ålder...
Svar
9
· Visningar
5 735
Senast: Åsa A
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 086
Senast: Lindi
·
Islandshäst Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd, så det fick bli här, då det är en islandshäst det gäller och det är det häsr...
Svar
12
· Visningar
2 011
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka