Får tillbaka en ansenlig summa då jag jobbade i Danmark årets första fem månader. Sett på helår har jag betalt för mycket skatt. Pengarna går till sparande och semester.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jodå har både sjukpenning och extra sjukpension via jobbet. Men man kan inte jämka sina bolån när man har en medlåntagare, eller om det var i kombination med sjukpenning, eller för att medlåntagare inte står som ägare. Ngt var det iaf som inte gick när jag frågade. Däremot kan man säga att man vill att alla räntor går direkt på min deklaration så man slipper krångla med det.Det låter märkligt. Har du ingen sjukpenning eller sjukersättning som det dras skatt på?
Räntan är dock något lägre än de bästa sparkontona just nu, även efter dragen skatt, men ändå ett bra alternativ mot att ha det liggande på ett nollräntekonto.Jag brukar få tillbaka 400-700 kr. Jippi!
Läste att om man låter pengarna vara kvar på skattekontot så får man rätt bra ränta på dem och det är ingen skatt på den räntan.
Nån som har gjort så?
Kommer få tillbaka rätt mycket i år. Betalt av mycket på ett lån, haft rörlig ränta på bolånet och jobbet har troligen dragit för mycket skatt i förhållande till lönen pga en del vabb. Skulle gissa på 20-40000 brukar vara bättre på att försöka ligga nära noll men har inte orkat i år, det var lättare när räntorna var mer stabila, under många år var jag avlönad från två arbetsgivare så då var det mer viktigt att ha koll, men har släppt det lite nu tyvärr.Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala.
Jag brukar få tillbaka några tusenlappar och enligt egna beräkningarna blir det så även i år. Ändå är det lite spännande.
Brukar ni få tillbaka?
Och vad gör ni i så fall med dom pengarna?
Mina åker oftast in på sparkontot om jag inte har något särskilt planerat.
Det låter konstigt. Om du betalar räntor på ett lån du har och får avdrag i beskattningen så kan du ju räkna in dem i en jämkningsansökan.Jodå har både sjukpenning och extra sjukpension via jobbet. Men man kan inte jämka sina bolån när man har en medlåntagare, eller om det var i kombination med sjukpenning, eller för att medlåntagare inte står som ägare. Ngt var det iaf som inte gick när jag frågade. Däremot kan man säga att man vill att alla räntor går direkt på min deklaration så man slipper krångla med det.
Kanske får ta och kolla på det igen helt enkelt. Men jag har ingen tight ekonomi så får se om jag orkar ta tag i det.Det låter konstigt. Om du betalar räntor på ett lån du har och får avdrag i beskattningen så kan du ju räkna in dem i en jämkningsansökan.