Snälla, hjälp mig!

N

Nathaaliiie

Hejsan! Nu är det så att jag ska få min allra första häst i sommar, efter att ha "slavat" på ett ställe i form av att ha skött hela stället, gått ut med 2-3 hästar per dag och mockat, fodrat, ja allt man som ska göras, utan möjlighet att rida i nu ett helt år. Innan dess har jag ridit på ridskola från och till sedan fem års ålder, är nu fjorton. Under året på den här gården har jag lärt mig hur mycket som helst, det viktigaste i horsemanship, hantering osv, men har som sagt inte ridit och det är väl för tillfället inte min starka sida. Och att jag är en fruktansvärt nervös person och har ett grymt lågt självförtroende gör ju inte saken bättre nu när jag ska skaffa egen häst. Men iallafall, det är meningen att jag ska ha hästen på det här stället och få "hjälp" om det behövs utav ägaren till de ponnyerna/hästarna som jag nu har skött, men jag vill inte. Stallhyran är grymt hög, där är en fruktansvärt bortskämd elak tjej som också ska skaffa häst (hon kan ingenting och förkänar den INTE DET MINSTA!) på stället som är fruktansvärt lat och slarvig, orkar bara inte plocka upp hennes skit nu längre, så jag vill alltså flytta hästen till skolstarten ungefär har jag tänkt, till ett stall med gång avstånd från mitt hus. Där jag rider nu tar det cirka en kvart med bil. Men mitt problem är inte att jag inte tror att jag klarar av det, bara att jag inte riktigt har koll på vad som görs "nån/några ggr per år" saker som t.ex tandläkarbesök, när, hur, var?? Eller när man avmaskar, klipper, verkar, vaccinerar, m.m. Okej, verka vet jag, men skriv ändå ner precis ALLT som ska göras under året utanför vardagen! Skriv liksom efter datum, t.ex klippning i början av maj, tandläkarbesök i slutet av maj, osv.Allt detta eftersom att mina föräldrar inte är hästkunniga. Så snälla, jag ber! Hjälp mig!! :D

/taaack till alla som svarar! :D:love:

Sv: Snälla, hjälp mig!

varför ska du skaffa häst när du inte verkar vilja det? Det finns väl andra alternativ till att köpa egen när varken du eller dina föräldrar verkar ha så stor koll på hur det är att äga häst.

Jag skulle rekommendera att du börjar på ridskola igen så att du får självförtroende i ridningen. Annars blir det lätt fel!

hej

detta är nu väldigt individuellt för alla hästägare, jag tycker att de är bra att skaffa en bok om hästhantering och ridning :)
det är inte nå svårt att ha egen häst mycket är eget sunt förnuft. mina hästars schema ser ungefär ut såhär:

januari: vanlig ridning, fri tillgång på hö ute på lösdrift
februari: vanlig ridning, fri tillgång på hö ute på lösdrift
mars: vanlig ridning, fri tillgång på hö ute på lösdrift
april: vanlig ridning, hästarna börjar fälla päls och får då b vitamin tillskott och hö i portioner
maj: vanlig ridning, hö portioner, tillvänjning på grönbete och släpp i stora sommarhagar, avmaskning om de har mask
juni: vanlig ridning, sommarbete
juli: vanlig ridning, sommarbete, VACCINERING och koll av tänder
augusti: vanlig ridning sommarbete
september: vila, stödutfodrar med hö om de behövs
oktober: vanlig ridning, b vitamintillskott om de börjat sätta päls och avmaskning om de behövs.
november: vanlig ridning och portioner med hö
december: vanlig ridning och fri tillgång på hö ute på lösdrift

med vanlig ridning menar jag 4-5 dagar i veckan eller mer :) i olika variationer, kan vara markarbete, ridning, klättring osv. kollar hästarna varje dag så de inte fått nå sår osv, och på somrarna är jag mycket noga med insekterna då de lätt blir stressade av dom! Jag klipper ej mina hästar då de går ute året runt. avmaskning två gånger om år om de har mask och vaccinering en gång om år. mina föräldrar kan inget om hästar heller men man lär sig med tider. vad de ska ha för tillskottsfoder räknar du ut genom en analys på grovfodret annars är de svårt att veta. Fri tillgång på saltsten har mina jämt och friskt vatten.

jag skor mina var 8:de vecka

det är inge svårt men du måste våga lita på dig själv! tänk på att hästen ska ha DIG dom ledare, det är viktigt! :) tänk på att hästar lätt tar för sig om du är osäker! kanske du kan börja på ridskola samtidigt eller ta lektioner med din häst.

Det finns jätte bra böcker som du kan läsa, där det står det mesta som du behöver veta.

Men finns det inget annat stall i närheten som du kunde få ha en sköthäst, där du kan få lära dig mer om både ridning och häst kunskap?
(ju mer du lär dig desto säkrare kommer du att bli ;))
Att ha en egen häst är ju ett stort ansvar. Och det är alltid jätte bra att ha någon att rådfråga saker med, hur erfaren eller oerfaren man än är..

Nej alltså du verkar helt ha fått det om bakfoten, jag menar inte att jag har dåligt självförtroende i sällskap med hästar, jag menar att jag är osäker ifall jag ska ha kvar hästen där jag rider nu eller inte. Jag har hållit på med hästar och horsemanship i 9 års tid och behöver verkligen inte börja om på nytt på ridskola, ridskolan är föresten det största misstaget jag gjort i mitt hästliv! Jag har haft flera foderhästar förut, ursäkta att man är nervös för sitt första riktiga köp.. Och snälla, kom inte och säg till mig att jag inte vill och inte har koll, har somsagt nästan hållit på med hästar i 10 år... Behöver inga kränkande kommentarer från en nybörjare.

Ae, förlåt. Nu lät jag riktigt elak, det var verkligen inte meningen! :crazy: Det var jag som förklarade dåligt från början, jag läste igenom allt nu precis och jag förstår att du missuppfattade mig, så jag ber så hemskt mycket om ursäkt! Hoppas att du förstår! :banana:

Hej Hej!! Tänkte att jag kanske kunde hjälpa dig lite...
Vaccinering brukar man göra en gång om året kolla i hästens pass när det var gjort senast för det räcker att du överskrider med en dag så måste du göra om hela grundvaccineringen.
Klippa mina hästar brukar jag göra på hösten när dom börjar bli riktigt svettiga.. sedan får jag iaf klippa dom med ca 1 månads mellanrum sen brukar jag ha en tumtregel att inte klippa efter sista februari för då kan man rubba pälsfällningen. Tänderna kollar jag ca 1gång om året det är ju praktiskt om du kollar tänderna när du har köpt hästen och sen om ett år igen. Avmaskning gör jag före betessläpp och efter men det är numera receptbelagt ¨så jag brukar be min vetrinär om recept på avmaskningsmedel när jag vaccinerar och sen skor jag med ca 7-8 veckors mellanrum... hoppas du fick lite hjälp!!!

Åh ja, det gjorde du verkligen!! Tack så hemskt mycket! :D

Förutom det vanliga då så ser min hästs "schema" ut så här.
Influensavaccin 1 ggr/år. Ev. grundvaccin om den inte är vaccinerad.
Stelkramsvaccin vartannat år
Vaccin mot Botulism 1 ggr/år. (Grundvaccin 1 ggr var fjärde vecka i 3 månader ) Om den ska äta Hösilage.
Tandkoll/tandrasp 1 ggr/år
Skoning var 7:de vecka. Kan variera beroende på häst. Ibland oftare på sommaren.
Klipper 1 ggr per år i samband med installning i oktober.
Avmaskar före och efter betesgång.

Senast ändrad av en moderator:

Avmaskning görs efter man gjort en träckprovsundersökning som påvisat att hästen verkligen har mask. Man maskar definitivt inte bara för att, utan träckprov först, därefter maska OM det behövs.

Man maskar heller inte som dig, före och efter..utan HELA sommaren med rätt intervall om man nu på ett eller annat sätt vägrar göra träckprov.

Jag tkr att ridningen är det minsta problemet med en häst, visst hästen ska ju såklart inte slänga av dej varje gång och du ska inte känna dej osäker på hästen när du rider. Men att kunna hantera den från marken och ha kunskap om hur man sköter om den tkr jag är den största biten!

För de flesta hästar gör faktiskt illa sig någon gång, behöver inte vara allvarligt så att vet behöver komma ut, men ändå så att de måste vila ett tag och man behöver göra rent såret.
Att ha koll på foder är oxå viktigt! Att man vet att hästarna är grovfoderätare först och främst och oftast faktiskt inte behöver kraftfoder, som de flesta verkar tro... :grin:

Man ska ha koll på att utrustningen ligger bra, framför allt sadeln...

Det är en väldig massa saker man ska ha koll på, och jag kunde inte allt när jag skaffade häst nu i efterhand inser jag ju att jag borde ha haft större kunskap innan. Men jag hade min häst i ett stort stall så det fanns folk att fråga och det tkr jag är väldigt viktigt och att man försöker ta reda på saker själv genom att läsa osv...

För även om du kan anlita "professionellt" folk så finns det ju väldigt mkt åsikter om allting, så det är ju bra om han t.ex. har ett hum om hur en sadel ska ligga även om man åker till en sadelutprovare...

Verkning: 6-8:e vecka
Avmaskning: Innan och efterbete brukar man säga, men nu kan man ta träckprov så man vet om man behöver avmaska lr inte, är även bra så man vet vad man ska avmaska mot...

Min häst var avmaskad när vi köpte henne i november, var tunn då men är ett fullblod så trodde det var därför, men hon blev inte "tjockare" trots maten så gjorde träckprov och hon hade jätte mkt mask :eek: Så träckprov är bra!!

Tandkoll: 1 gg/år lite kortare mellanrum på yngre hästar
Vaccinering: Botulism varje år iaf, hästinfluensa varje år (tror jag) och sen stelkramp var annat (tror jag)...

Klipper gör jag inte så... Sen brukar jag ta ut en ET till min häst ibland bara för att kolla igenom muskler osv :)

Det är upp till var och en om man vill maska sin häst, och NÄR man gör det.

Träckprov är heller inte säkert. Det visar undersökningar gjorda på slakteri i Linköping.
500 hästar ingick, och vid träckprov visade bara 30% på inälvsparasiter, medan det efter slakt visade att 65% av hästarna var bärare av dem.

Det är alls inte upp till var och en eftersom ALLA drabbas om folk håller på och leker med maskmedel. Tror du inte att resistensen håller på breda ut sig eller vad ? Ska vi som sköter oss drabbas för att en del inte kan ta reda på fakta ? Vadå NÄR man gör det...????? Man måste väl för sjutton ta reda på maskarnas livscykel eller hur ? Ska man stoppa i fullt friska hästar maskmedel menar du ? Så himla smart.

Man ser inte alla maskar via ett träckprov om du nu inte visste det. Men man ser de maskar hästen alltid har mest av, dvs stor/liten blodmask. Dessutom så är träckprov missvisande om folk inte vet vad dom sysslar med...tex tar prov på fel tidpunkt eller nära inpå en avmaskning.

Styngflugan syns inte och bandmasken syns ibland, men inte jämt. Styngflugan ser du UTANPÅ hästen medans om du obducerar en död häst kan ses massinvasion av larver i magen. Bandmasken syns via blodprov.

Jag behöver ingenlektion av dig då det gäller avmaskning!
Och jag dödar och obducerar inte min häst för att få reda på om den har mask.
Däremot avmaskar jag när JAG anser att det ska göras.
Som sagt var: Träckprov är missvisande och inget jag förlitar mig på.
Att du leker Besserwisser imponerar inte på mig ett dugg.

Linköpingsstudien handlade om bandmaskar om du nu inte visste det. Bandmasken är svår att se på träckprov. Jag leker inte Besserwisser, men okunskap som din är rent skrämmande. Varför taggar utåt när du blir överbevisad ? tycker INTE du ska sitta här och lära ut en massa felaktigheter som kan påverka massor av hästar i negativ riktning. Varför kan du inte lära dig maskarnas livscykel istället för att själv anta att, jaha nu ska jag nog maska tror jag ? Det är ju lite som att: jag tror kanske att jag är sjuk och behöver medicin, men helt säker är jag inte.

Om du nu blir salig på din tro, så blir jag det på min.

Kan inte vara lätt att alltid vilja ha rätt, eller hur? :)

Ja nu är det ju ingen tro utan fakta. Men du kanske glömt läsa fakta ? Nej, det är inte min vilja att ha rätt, bara att andra inte ska komma och sätta falska regler på hur man TROR det ska vara utan att ens ta reda på saniningen. Har du överhuvudtaget läst någon forskning om maskar ?

Vill du ha rätt och tycker du är så duktig så starta en egen tråd där du kan diskutera det.

Ts, ber om ursäkt för trådkapet!

ungefär såhär gör jag:Vaccin en gång per år,fri tillgång till hö,kraftfoder endast om hästen behöver det (tex sämre hökvalitet),så mycket utevistelse som möjligt,kollar tänderna efter behov om jag misstänker att det är något fel,(man bör inte raspa tänder i onödan),klipper hästarna gör jag inte,men man bör inte klippa hästar efter februari,verkas/skos var 7:e-8:e vecka.

Ang avmaskning så hör jag till dom som avmaskar vår och höst på äldre hästar och 3-4 gånger per år på hästar under tre år.Kör kolla masken någon gång då och då,men eftersom det ändå inte går att lita på resultatet så har jag nästan lagt ner det nu. Och jag tycker att det är upp till var och en.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 111
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2