Snälla, hjälp mig!

Sv: Snälla, hjälp mig!

Ingen som vill svara på hur jag ska kunna veta om hästarna har bandmask?
Jag har under 20 års tid aldrig haft en häst som har blivit sjuk av avmaskning eller dött av det.jag har haft två hästar som har avlivats.-Båda av hög ålder.
Jag har aldrig haft ett kolikanfall på mina hästar.Jag känner inte heller någon annan häst som har blivit sjuk och dom har under alla tider avmaskats på samma sätt som mina.

Bandmask KAN synas på träckprov. Dock är rekommendationen från de parasitologer vi har i Sverige att inte bekymra sig över bandamasken så länge hästarna inte uppvisar symptom (kolik, avmagring, svårt att hålla hull, pälsproblem).

Det är inte risken att hästen blir sjuk av att avmaskas, vem har påstått det?

Risken är att vi snart har medel som INTE FUNGERAR. Fenbendazol finns det redan hög resistens mot, den slutade vi använda för många år sen. Idag finns det två verksamma grupper medel som tar lilla blodmasken. Inga nya medel är på väg att forskas fram. Resistens finns redan nere i Europa och i USA, får vi hit de stammarna går det fort.

De som då verkligen har problem med mask, vad ska de ta till då när ingenting fungerar eftersom vi nött ut de medel som funkar?

Träckprov är heller inte säkert. Det visar undersökningar gjorda på slakteri i Linköping.
500 hästar ingick, och vid träckprov visade bara 30% på inälvsparasiter, medan det efter slakt visade att 65% av hästarna var bärare av dem.

Skriv ALL fakta. Undersökningen i Linköping rör bara bandmask. Läser du vidare i undersökningen hittar du också att INGEN av hästarna haft problem av bandmasken.

"citat" direkt från artikeln.

"I medektal hade hästarna ca 80 bandmaskar, medan det hos en enskild individ fanns över 900 st...........Ju kraftigare infekterad hästen är av Bandmask desto större chans att det syns i träckprov.
Rekommendationer för avmaskning med Droncit är två gånger om året. Före betesgång för att förhindra att betet blir smittat med bandmask till nästa årsamt efter avslutad betesgång för att skydda hästenmot bandmaskens härjningari kroppen under vintern. Vid kraftig infektion av bandmask kan kolik eller andra tarmstörningar uppkomma."

slut citat

Kartläggningen omfattade 500 slakthästar, där 65 % efter slakt visade sig vara bärare av bandmask. Medan endast 30 % urskiljde bandmask vid träckprov.

Står ingenting om att hästarna haft eller inte haft problem av bandmasken.
Men det fattar väl vem som helst att de inte mår BRA av den i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Läste inte igenom alla inlägg, så jag ber om ursäkt ifall jag upprepar mig.

Jag tycker att du ska leta reda på ett stall där du verkligen trivs! Att ha bra stallkompisar tycker jag är jätteviktigt. Speciellt när man är ny (inte inom hästvärlden, utan som hästägare, det är ändå nytt med allt ansvar för dessa saker du frågar om. Jag är själv i samma sits) så är det ju jätteviktigt att känna att man har stöd och att man har någon att fråga om såna saker.

Jag har flera personer som hållt på med hästar i hela sitt liv, framförallt hon som ägde min häst innan har jag fått massa hjälp av. Visst, man kan leta reda på information och scheman i böcker eller skriva av de svar du fått här. De kan funka bra, men... om det händer något så är det alltid skänt att ha någon att fråga.

Tex när min häst fick en hovböld i vintras, jag hittade honom halt i hagen och visste inte riktigt hur jag skulle göra. Ringa vetrinär såklart, men vilken och skulle jag ringa direkt eller ställa in honom och avvakta? Vad skulle jag säg till vet, var det akut eller kunde det vara en lättare stukning?
DÅ var det så skönt att kunna ringa till henne och fråga om råd. Det gick jättebra med hästen och han blev bra fort. Sen har jag frågat om massa andra saker, tex om avmaskning och tandläkarkoll.

Så mitt bästa råd, (det som verkligen gjort att jag känner mig trygg i att vara hästägare) är att ha någon på plats att rådfråga. Någon som du kan ringa i stort sett när som och som är duktig och kan hjälpa dig med allt nytt. Snart kommer det vara lika självklart för dig som att rykta, det gäller bara att få erfarenheten först.

Vissa fattar ju långsamt. Jag har inte påstått att hästen blir sjuk av maskmedel?! Men den dagen maskarna blir resistenta och hästarna sjuka pga att maskmedel inte längre fungerar pga sånna som er så kan iaf jag fortfarande se min häst i ögonen och ärligt säga att jag gjort så gott jag kunnat..

Kan du vänligen peka till källa för ditt citat. Eftersom jag känner den som gjorde undersökningen i Linköping känns inte ditt citat som något hon skulle säga.

HÄR hittar du vad den som faktiskt gjorde undersökningen har för ståndpunkt:

Fakta om hästens bandmask

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 111
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2