Snälla, hjälp mig!

Sv: Snälla, hjälp mig!

Jag har skickat in träckprov via veterinär och fick då veta att det inte var helt tillförlitligt med enbart träckprov,även blodprov behövs.Och där går faktiskt gränsen,jag tar inte ut veterinär två gånger om året för att ta träck och blodprov.Eftersom jag har haft ganska stor ruljans på hästar i mitt stall de tre senaste åren och hästarna har kommit från ställen där jag vet att man inte avmaskar särskilt noga så har jag valt att avmaska alla. Jag har flera veterinärer här som skriver ut 10 pack med den avmaskning man vill ha utan problem,och vi är inte släkt eller bästisar på något sätt.På de hästar jag säkert ser/vet har mask kör jag Cydectin eller Ivomec comp.Jag har hittils aldrig haft fel i mina gissningar och förlitar mig på min egen kunskap i den frågan.Det är faktiskt i mitt fall en pengafråga,jag kan inte ta träckprov på 10 hästar 2 gånger om året för att sen inse att hälften behöver avmaskas,det kostar för mycket tyvärr.Att avmaska en häst när man köper 10 pack kostar 50-80 kronor.Hade jag bara haft en hade jag definitivt gjort det.Men såhär gör jag helt enkelt.

Det är upp till var och en om man vill maska sin häst, och NÄR man gör det.

Träckprov är heller inte säkert. Det visar undersökningar gjorda på slakteri i Linköping.
500 hästar ingick, och vid träckprov visade bara 30% på inälvsparasiter, medan det efter slakt visade att 65% av hästarna var bärare av dem.

jag förstår inte varför det ska vara så svårt att ta in att det inte längre är godkänt att maska hur som helst! Att sedan dessutom tipsa en okunnig om att det är rätt är ju rena vansinnet. Har vi lagar och regler som regelerar detta så ska det följas!

Du är ju en sådan som bidrar till det vi vill förhindra, att maskarna blir resistenta. Så sitt inte och ge tips om att det är rätt att göra så, håll det för dig själv tills du brutit den ovanan!:devil:

Om du läst mitt första inlägg så ser du att jag INTE tipsat någon om hur man ska avmaska.
Jag har dessutom i flera inlägg påpekat att det är hur JAG maskar.
Jag har heller inte på någonstans sagt att det är RÄTT att maska som jag gör.

Men du kanske har svårt för att läsa innantill?
Då jag redan tagit denna diskussion med andra i tråden ser jag ingen anledning att börja om en ny disussion med dig.
Du får hitta nån annan att hoppa på.

Vad gäller min "ovana" så lär den hänga med länge då jag inte har en tanke på att sluta avmaska.

Dagligen:
Kolla över häst, utrustning och stall.
Fixa mat och stall

2-3 månader:
Verka/sko.

6 månader:
Träckprov om du anser att det behövs. Vår & höst.
Kanske ta ut Equiterapeut om hästen i övrigt är frisk? Annars så ofta som kanske 1 ggn/månad....

Årligen:
Vaccinera
Kolla tänder
Kolla sadeln, kan behövas stoppas om eller bytas ut.

Klipper gör du som du vill, men klipper du efter februari kan du störa sommarpälsen. du kan klippa året runt om hästen har stora problem med svettningar och tränas/tävlas hårt, men då måste du täcka den med UV-täcke på sommarn för skydd för flugor och solen.
Oftast klipper man på hösten när vinterpälsen börjar komma igång, men har inte hästen så kraftig pälsväxt och inte svettas på vintern, så anser jag att klippning är helt överflödig.

ang det stallet du står i....
det finns kanske något annat stall som du kan ha hästen i?
jag kanske bara talar för mig själv, men jag tycker det är gabske kul att ha yngre människor i stallet, som jag kan lära ut saker till och berätta hur olika saker funkar och varför men ska göra vissa saker och inte andra och när och var och hur det ska göras...

alla har varit unga och gröna i början och få bra hjälp i stallet är A och O! att ha någon med erafrenhet att prata med när hästen skadar sig är inte bara lugnanade för dig själv, det kan även vara skillnaden mellan en hel och trasig häst framtiden.
du kanakse inte förstår varför hästen står så brett med benen och kanske inte reagerar på det, medans en erfaren människa ser att det fång och kan råda dig att ringa på veterinär och ta hästen till grushage istället.... (kanske dåligt exempel, men ni vet vart jag vill komma.... )

att ha en egen häst är skrämmande, men väldigt nyttigt. Lycka till!!!!!!!!!

Fast det är ju enbart bandmasken som inte är tillförlitlig via träckprov...resten är tillförlitlig. Hästar har ju dock mest av blodmaskarna, och dom syns garanterat i provet.

Det är fullkomligt idiotiskt och respektlöst att inte göra träckprov.

Jag själv älskar iaf min häst :love: och därför vill jag inte att hon blir sjuk pga att jag avmaskat som en idiot och maskarna blivit resistenta...

Jag har haft massor av hästar med bandmask.Så du menar att man helt enkelt ska köra på med vanligt träckprov som inte är 100% tillförlitligt och strunta i om hästen har bandmask?

jag :love: åxå min häst, men har avmaskat henne eller tagit träckprov på ca 2,5 år.

har inte funnits något anledning till varken det ena eller andra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

gör det mig till en idiot och respektlös? knappast.....

Om avmaskningsmedlet slutar fungera på dina hästar så lär dom bli ordenligt sjuka den dagen de blir fulla av mask och inget hjälper mot masken.

varför ska du skaffa häst när du inte verkar vilja det? Det finns väl andra alternativ till att köpa egen när varken du eller dina föräldrar verkar ha så stor koll på hur det är att äga häst.

Jag skulle rekommendera att du börjar på ridskola igen så att du får självförtroende i ridningen. Annars blir det lätt fel!

Håller inte alls med. Självklart kan du köpa egen häst! som någon anna skrev, sunt förnuft och grunderna krävs. såsom daglig utevistelse, bra foder, borstning, lite ridning.
Jag har också glömt allt de här med vaccination, avmaskning, raspning av tänder.. inte sjutton börjar jag på ridskola bara för det. Ta hjälp av oss här på buke, kanske sök på google om dom grejorna. eller bäst av allt, fråga någon kunnig i stallet om dessa saker.

Jätte duktigt av dig att verkligen bry dig och fråga om dessa viktiga saker tycker jag :) INte alla som gör det eller vågar fråga/bryr sig. Lycka till med nya pållen och följ ditt hjärta när det gäller val av stall! Det är DU och DIN häst, du och dina föräldrar bestämmer. kram

Jag har haft flera foderhästar förut, ursäkta att man är nervös för sitt första riktiga köp..
Hur har du skött foderhästarna om du inte vet de grundläggande sakerna som avmaskning och vaccinering? :confused:

har somsagt nästan hållit på med hästar i 10 år... Behöver inga kränkande kommentarer från en nybörjare.
Du ska nog inte kalla en med (är jag säker på ) större erfarenhet än dig för nybörjare ;)

10 år är ganska lång tid. Är det verkligen ingen som har lärt dig om dessa saker som du frågar efter??

Jag tycker att om du nu skaffar en häst - så se till att ha den i ett stall det det finns folk som VILL och KAN hjälpa dig i alla frågor.
Även om du får svar över internet så är det absolut inte samma sak som när du väl skaffar hästen.
Det är MYCKET man måste kunna för att skaffa häst.
Att kunna se om hästen har minsta sjukdomstecken, eller kunna ge den en bra foderstat är ju två viktiga saker. Har du inte den kunskapen måste du ha hästen på ett stall där många andra har den kunskapen och viljan att ge dig tips och råd, samt som kan säga till dig om du missat något/gjort ngt fel.

Sen är det såklart viktigt att du återupptar lektionsridningen (Kan du ju göra på din häst), eftersom du har haft ett rätt långt riduppehåll.
Lite synd om det ska gå fel redan från början.

Lycka till!

Linköpingsstudien handlade om bandmaskar om du nu inte visste det. Bandmasken är svår att se på träckprov. Jag leker inte Besserwisser, men okunskap som din är rent skrämmande. Varför taggar utåt när du blir överbevisad ? tycker INTE du ska sitta här och lära ut en massa felaktigheter som kan påverka massor av hästar i negativ riktning. Varför kan du inte lära dig maskarnas livscykel istället för att själv anta att, jaha nu ska jag nog maska tror jag ? Det är ju lite som att: jag tror kanske att jag är sjuk och behöver medicin, men helt säker är jag inte.

detta var något helt nytt för mig. var iofs fem år sedan jag hade häst. men då var ALLA tvugna att avmaska när vi bytte hagar (dvs sommar och vinterhage) är de alltså farligt att avmaska om man inte först tar ett prov som ser om hästen har mask? trodde avmaskning förebygger för att inte hästen ska få mask?
Jag hade dock inget val, avmaskning var suuuuperviktigt och gjorde man inte det samtidigt som de andra så fick man inte ha sin häst i hagen.
vad är det som är farligt? att maskarna blir resistenta? Finns de något som visar på ökad resistent? eller är det som pencilin, att man inte ska äta i onödan för att unvika att bli resistent, vilket är väligt ovanligt?
Detta är inget påhopp mot någon, blev bara så paff när jag läste detta, jag är så inkörd på att det är SUPERVIKTIGT att avmaska innan man byter hage.
/ Lina

Senast ändrad:

Hugger en knapp.

Ingen som vill svara på hur jag ska kunna veta om hästarna har bandmask?
Jag har under 20 års tid aldrig haft en häst som har blivit sjuk av avmaskning eller dött av det.jag har haft två hästar som har avlivats.-Båda av hög ålder.
Jag har aldrig haft ett kolikanfall på mina hästar.Jag känner inte heller någon annan häst som har blivit sjuk och dom har under alla tider avmaskats på samma sätt som mina.Återigen med tanke på att det kommer och går en hel del säkra maskhästar i mitt stall så skulle det bli på tok för kostsamt och tidskrävande att skicka in träck och blodprov på allihop.Speciellt med tanke på att det hipp som happ dyker upp nya. (jag rider in hästar,köper någon då och då som jag rider in/till och säljer samt har inhyrningsstall)Det har aldrig pratats om sånt här innan (i alla fall inte att hästar kan bli sjuka i dagens läge av att bli avmaskade) Ärligt talat så tror jag att en liten del av detta är diverse lab som har kommit på ett sätt att tjäna pengar.Hade jag haft en häst så hade det inte spelat mig någon roll,men kalla mig f*n inte djurplågare för det för då blir jag :devil: Mina hästar har det väldigt bra och jag är känd för att vara en sann djurmänniska.Hästarna kommer alltid först,men det finns faktiskt gränser.En utav er som skriver här erbjuder dessutom tjänsten att analysera träckprov :angel:

2-3 månader? :eek:
8-12 veckor??

Nja, då måste nog hästen ha väldigt bra hovar och vara oskodd.
Jag skulle nog snarare säga 6 - MAX 8 veckor om inte hästen har väldigt bra fötter.

tänkte lite fel.
jag hade 10-12 veckor på min häst (skodd, på veterinärs inrådan till å med!!!), men det "normala" är givetvis 6-8 veckor. :angel:

Håller inte alls med. Självklart kan du köpa egen häst! som någon anna skrev, sunt förnuft och grunderna krävs. såsom daglig utevistelse, bra foder, borstning, lite ridning.
Jag har också glömt allt de här med vaccination, avmaskning, raspning av tänder.. inte sjutton börjar jag på ridskola bara för det. Ta hjälp av oss här på buke, kanske sök på google om dom grejorna. eller bäst av allt, fråga någon kunnig i stallet om dessa saker.

Jätte duktigt av dig att verkligen bry dig och fråga om dessa viktiga saker tycker jag :) INte alla som gör det eller vågar fråga/bryr sig. Lycka till med nya pållen och följ ditt hjärta när det gäller val av stall! Det är DU och DIN häst, du och dina föräldrar bestämmer. kram

Åh gud tack så mycket, det är sånna som du som behövs för att stärka folks självförtroende! Tack så mycket för att du tog dig tiden! :laugh::love:

Hugger en knapp.
Jag har under 20 års tid aldrig haft en häst som har blivit sjuk av avmaskning eller dött av det.

Hästar blir inte sjuka eller dör av avmaskningen det är risken för resistenta maskar som är problemet!!:crazy::mad: Har maskarna väl blivit resistenta det är DÅ det blir farligt!!:eek:

Vet du ingenting om risken för att antibiotikan ska sluta verka? :cry::eek:och vilka toppmöten världen över som hålls idag för att rädslan för resistens är så stor på grund av människors felanvändning.
Hur svårt är det att fatta att överanvändande av maskmedel och antibiotika skapar en jättehög risk för resistens!!!:crazy:
Det här är ingen nyhet och det är oerhört viktig att folk förstår hur viktigt det är att se seriöst på det här.
Till exempel genom att använda maskmedel och antibiotika med förnuft!!!

Och jag skriver i alla fall mig fri från påståendet ovan(skogstroll) då jag inte har någon som helst vinning av att människor börjar använda skallen när de avmaskar annat än att framtidutsikterna för fortsatt friska djur ser betydligt ljusare ut.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 111
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2