Snälla, hjälp mig!

Sv: Snälla, hjälp mig!

jag snackar om forskningsresultat samt att resistensen som breder ut sig. Är det så himla svårt att förstå ? varför ska man ge sk felaktiga goda råd egentligen ? Felaktiga goda råd som äventyrar för många flera än bara dig ? Vem ger dig rätten att leka med maskmedel så att fler än dig drabbas i slutändan ?

Jo, det går att lita på resultatet. Går det inte att göra det är det du som gjort provet fel. Men förklara gärna varför du anser att ett träckprov är mindre tillförlitligt än en chansningsmetod ?

Ang avmaskning så hör jag till dom som avmaskar vår och höst på äldre hästar och 3-4 gånger per år på hästar under tre år.Kör kolla masken någon gång då och då,men eftersom det ändå inte går att lita på resultatet så har jag nästan lagt ner det nu. Och jag tycker att det är upp till var och en.

Nyfiken på varför du anser att det inte går att lita på resultatet?

Jag gör egna träckprov och har hjälpt flera stall att komma tillrätta med parasitproblem på markerna, träckprovet är ovärderligt i att just få KONTROLL på situationen.

Det största problemet är väl att "folk" inte har tillgång till kunnig hjälp när de väl fått sina provsvar, eller innan så de vet när de ska ta proverna. Väldigt trist eftersom det är ett viktigt ämne. Vad gör vi den dagen inga medel fungerar? Fram för mer kunskap, förebyggande åtgärder och minskad användning av avmaskningsmedel så vi har något att ta till i de fall det verkligen behövs.

Till TS:

Träckprov på våren som avgör om du behöver avmaska eller inte. Fråga gärna i masktråden efter träckprovet så får du bra hjälp!

Jag har inte gett goda råd till någon.
Jag har på Ts önskemål skrivit hur JAG gör och alltid har gjort, och alltid kommer att göra.
Huruvida Ts kommer att maska sin häst är upp till henne.

Det är upp till var och en om man vill maska sin häst, och NÄR man gör det.

Träckprov är heller inte säkert. Det visar undersökningar gjorda på slakteri i Linköping.
500 hästar ingick, och vid träckprov visade bara 30% på inälvsparasiter, medan det efter slakt visade att 65% av hästarna var bärare av dem.

Där har du fel. Nu för tiden så får du inte ens tag på något maskmedel utan att få det utskrivet av en veterinär och för att få det måste veterinären ha resultatet från träckprovet.

Innan denna regel infördes så gjorde jag som alla andra gjorde, jag maskade på hösten och på våren oavsett bara.

Nu när vi måste utföra träckprov(vilket är jätte bra) så har jag inte behövt maska min häst någon gång faktist och det är ju toppen att jag slipper trycka i honom en massa "medicin" i onödan.

Så har du inte en massa gamla sprutor med maskmedel hemma så kan det du säger inte vara sant eftersom att du inte får tag på något utan träckprovet.

Såhär gör jag under året på ett ungefär. Lite svårt att dela upp det i månader:

Januari: ET kollar igenom (kommer 2 ggr per år)
Februari:
Mars: B-vitamintillskott under fällperioderna (islandshäst). Börjar med Switch (mot fästingarna) redan i mars och sedan kontinuerligt över sommaren och en bit in på hösten.
April: Inköp av sommarens flugmedel
Maj: Tandkoll
Juni: Träckprov tas nån gång på våren/i början på sommaren, beroende på när de släpps på bete. Avmaskning om nödvändigt efter träckprov.
Juli: ET igen
Augusti:
September: B-vitamin i fällperioden. Kollar att alla reflexer funkar inför höstens uteritter, nya batterier till pannlampan.
Oktober: Träckprov i okt/nov nån gång. Om hon haft styngflugor så blir det avmaskning. Fast i år får jag fråga veterinären om det i så fall pga de nya reglerna.
November:
December: Vaccinering mot botulism, A2 och stelkramp (det är nån av dem som inte görs varje år, men minns inte om det var stelkramp eller botulism.)

I övrigt så kommer hovis var 8:e vecka (oftare på sommaren) och så rider jag för tränare en gång i månaden. När det kommer nytt grovfoder blir det att ta analys på det och beräkna foderstat.
Försäkringen dras på autogiro en gång i månaden.
Under sommaren och våren och en bit in på hösten går hon dessutom med flugtäcke och jag smörjer var 3:e dag då hon visat lite klitendenser.

Kan säkert ha glömt nåt, men det är ungefär så våra rutiner ser ut iaf.

Kan tipsa om en bra grej också:
Samtidigt som jag köpte hästen köpte jag en almanacka där jag skriver upp allt som har med hästen att göra. Viktiga datum, vad jag har gjort med henne varje dag (om hon vilat eller ridits och hur ridningen i så fall har sett ut/gått), vilket foder och vilka tillskott hon får och när hon börjar/slutar med det. Skador, sjukdomar, vad jag använt för insektsmedel, vilka mediciner om aktuellt, storlekar på utrustning, vaccinationer, viktiga telefonnummer. Ja, allt sånt.
Nu efter 5,5 år kan jag gå tillbaka och se exakt vad vi har gjort varje dag sen jag köpte henne:idea:! Krävs bara ett par korta anteckningar på kvällen innan man lägger sig, inget jobbigt alls, men väldigt användbart sen!

Lycka till med nya hästen:laugh:!

Eftersom jag har veterinär i släkten har jag inga som helst problem med att få maskmedel utskrivet.
Då det finns 9 hästar i stallet skriver hon ut en 10-pack åt gången.

Beträffande "gamla sprutor" så använder jag inte sådana på min häst.

Eftersom jag har veterinär i släkten har jag inga som helst problem med att få maskmedel utskrivet.
Sorgligt att höra.
Får dina barn penicillin utskrivet också om du ber om det?

tack så hemskt mycket, ska verkligen gå och köpa en almanacka jag också ! :D

Ja du kan tycka vad du vill.
Jag är långt ifrån ensam om att maska vår och höst.

Mina barn har aldrig behövt penicillin, och då de är vuxna bestämmer de ju själv om de vill ta det om de får sånt utskrivet.

Men om dina barn aldrig behövt pencillin, hur kan du då veta att dina hästar behöver just maskmedel ? Det är ju samma sak. Man kan ju liksom inte se innuti en häst vad den har, man måste ju testa för att få fram ett resultat och därefter behandla om det visar sig så.

Nej, du är inte ensam att maska som du gör, men tror du inte att receptbeläggningen har en orsak om du funderar lite ?

Ja du kan tycka vad du vill.

I den här frågan handlar det inte om tyckande, utan om fakta.
I många länder breder resistenta blod- och spolmaskstammar ut sig just för att folk inte tar till sig fakta och ändrar gamla mönster...

Att du är långtifrån ensam om att avmaska slentrianmässigt vår och höst är just det som gör att vi även här kommer att få problem med resistens. :idea:

Ju fler som tar till sig nya fakta och börjar ta hänsyn, desto bättre.

Jag tycker det låter vettigt att du ens kommit på allt som rör hästen förutom bara ridning, finns så många som inte borde ha häst som inte bryr sej om det du just frågat om.

Du har ju fått en massa svar men jag svarar ändå.
Fakta från tidigare ägare:
Först o främst så borde ju få lite fakta av den förra ägaren om hur hästen har mått i munnen osv, men sen om man kan lita på det h*n säger är ju en annan femma har man fått lära sej genom åren.

Så för att med gått samvete kunna träna och bygga upp en glad och arbetsvillig häst kan du ju göra en koll på allt när du får hem hästen innan ni börjar träna, sen ser du vart eftersom om du måste skaffa annat foder, bett, sadel osv eftersom hästar ändrar sej i både kropp och psyke med tiden.

Besikta hästen innan du köper:
Så börja med en bra besiktning innan du köper hästen så ni ser att den är frisk, inte har några reservationer så det blir krångel med försäkrningbolaget sen.
När du får hem hästen så se till att försäkra den ordentligt, se till att försäkringen gäller från den dagen du skrivs som ägare.

Räkna ut en bra foderstat för din häst:
Se till att få analyser på fodret hästen ska äta och räkna ut en foderstat som passar honom/henne, sen får du hålla koll på hästens vikt, humör osv, man kan inte lita blindt på foderstaten, kanske du måste lägga till eller ta bort nått i höväg tex.

Kanske du måste maska hästen?:
Gör ett träck prov innan ni släpper ut den i den nya flocken. Eller så kanske förra ägaren har gjort prov och kan ge dej provresultaten. Maska om det behövs enligt provresultatet. Jag blir lite osäker över hur många ggr om året man tar träckprov(har haft stallägare som skött det) men det finns nog någon här med svaret.

Tandkoll i samband med vaccinering:Ta ut en tandläkare kanske inte behövs i första hand, man kan ju rida hästen ett tag och se hur den reagerar på bettet om den är orolig i munnen eller liknande.
Annars så ser du till att samköra tandkoll i samband med vaccinering(alltså av veterinären) en gång om året, när du ska vaccinera din häst ser du i hans/hennes pass. Hittar veterinären något mer än skarpa/vassa kanter så får du ta ut en riktig hästtandläkare som kan åtgärda ev problem.
Jag själv brukar hellre ta ut en tandläkare 1 gång om året då dom har bättre kunskap än en veterinär och är det något då så kan han åtgärda det på plats eller skicka iväg hästen till klinik för åtgärder. Min hästtandläkare rådde mej till att ta ut honom vartannat år istället då min häst inte har haft något fel i munnen någon gång.
Ett tips är att se till att få fler i stallet att vilja kolla sina hästars munnar när tandläkaren kommer ut, då kan det bli lite biligare.

Kolla sadeln noga:
Innan du börjar rida din häst så se till att ta ut en KUNNIG sadelutprovare som ser igonom din sadel samt hur den ligger på hästens rygg. Det finns alltför många dåligt liggande sadlar som skapar dåliga hästryggar och andra spänningar i kroppen på hästen.
Så ser du till att sadeln passar från början kan du spara en massa pengar och problem i framtiden.
Sen måste du hålla koll på sadeln, hästen kanske sätter mer muskler/tappar fett och då kan du behöva stoppa om sadeln eller köpa en ny. Denna förändring kan ske fort och då menar jag inte på ett år eller så utan på en månad kan den ligga från helt perfekt till helkasst om hästen är under en uppbyggnads period.
Börjar det bli fel och hästen kämpar emot så blir det en massa onödiga pengar på rehabilitering och hästen kan börja förknippa ridningen med nått negativt.

Sko hästen:
Fråga förra ägaren när hästen blev skodd senast och i vilket intervall han/hon brukar bli skodd. Sen kan ju det intervallet självklart ändras beroende på hagar/foder/träning/årstid mm, det märker du. Men ta ut en bra hovslagare(jag vet, det är inte så lätt att veta om hovis är bra eller inte när man inte har så mycket kunskap om hovar själv), det är inte alltid den dyraste som är bäst, inte heller den som gått hovslagar utbildningen behöver vara det. Jag själv vet och efter några missar med dåliga hovisar så har jag nu en billigare och desutom självlärd pga sitt intresse och han har verkligen hjälp min häst efter dom dyra utbildade förstört mer än hjälpt. Men bara för att jag "lyckats" få det så behöver inte det betyda att det är så med alla.
Prova en hovis som du känner till eller som andra har bra erfarenheter av så får du själv avgöra sen om du tycker hästen funkar bra.

Jag har säkert glömt något. Observera att det jag skrivit är sånt som jag själv tycker man ska göra, efter egna erfarenheter,skaffade min häst när jag var 17 och allt blev inte bra direkt, man lärde sej under tiden, så kan man få någon annan att skippa vissa missar så är ju det toppen.
Sen är det skillnad på en helt "grön" hästägare som desutom är ung och på en som haft hästar tidigare och genom åren lärt sej att se utvecklingar på hästen och själv kunna avgöra vissa saker.
Så eftersom det är din första häst är det bättre att börja med att ta hjälp av erfarna människor innan man själv har lärt sej se/känna vissa saker. Med erfarna människor så menar jag veterinärer, tandläkare, sadelutprovare osv.
Och du är säkert medveten om att en häst kostar pengar, oftast mer än det man räknat med.

Lycka till med din nya häst:)

Beträffande "gamla sprutor" så använder jag inte sådana på min häst.

Korkad veterinär. Borde inte en sådan kunna bli av med jobbet likasom att en läkare inte får skriva ut en massa mediciner för att hans patienter ber om det?

Det är inte min sak att avgöra det.
Men tycker ni inte att det räcker med EN tråd om träckprov och avmaskning?
Det var ju inte det Ts ville diskutera, eller hur?

Hur JAG gör har ni inte med att göra.
JAG kommer att fortsätta maska som hittills oberoende av vad ni eller någon annan tycker.

Det är långt ifrån en mördare, tjuv, inkompetent läkare/veterinär/tandläkare/bilmekaniker osv, som finns också. Betyder det att det är rätt?

En snabb analys vad din avmaskning vår höst gör:

Alternativ 1. Dina hästar behöver inte avmaskas och du slänger bort pengar i onödan och de ev. larver som inte nås av avmaskningen utan ligger och väntar får gott om tillfällen att bygga på motstånd mot medlet = resistens.

Alterntiv 2. Dina hästar släpper ut ägg och avmaskningen innan betet tar bort dessa. Bara det att 4, 8 eller 12v senare (beroende på vilket medel du använder) släpper hästarna ut lika mycket ägg igen som de tuggar i sig och återsmittas av.

Tilltalas du av något av alternativen? Vad är syftet med din strategi? Varför ointresset av att lära sig något nytt? Du har inte heller svarat på varför du anser träckproven vara missvisande.

Det är inte min sak att avgöra det.
Men tycker ni inte att det räcker med EN tråd om träckprov och avmaskning?
Det var ju inte det Ts ville diskutera, eller hur?

Hur JAG gör har ni inte med att göra.
JAG kommer att fortsätta maska som hittills oberoende av vad ni eller någon annan tycker.

All okunnighet tycker jag har sin plats att diskuteras, oavsett tråd.

Hur DU gör påverkar fler än bara dig och dina hästar. Därför har vi all rätt i världen att lägga oss i.

Jodå, det räcker med 1 tråd om maskning. Men eftersom TS frågade om maskning så bör man ju ts korrekt information eftersom TS verkar ganska grön ang hästeri.

Då kan Ts gå in och läsa tråden om Träckprov och Avmaskning
Infon Ts fått angående maskning av MIG är endast hur JAG gör.

Jag försöker inte pådyvla, lära eller informera Ts om HUR man ska avmaska.
Tycker du och andra här borde göra detsamma.

Senast ändrad av en moderator:

Att ta träckprov är inte så nytt. Det har gjorts i många år.
Vad beträffar varför JAG inte är intresserad av att lita på resultaten av dem har ju inte du med att göra, eller hur?
Hur vet du att det handlar om okunnighet?
Hur vet du hur vi sköter våra hagar efter avmaskning?
Vem är du att leka gud och bestämma vad andra ska göra?

Och framförallt har du inte med att göra hur mycket pengar jag lägger på avmaskningsmedel.

Därmed lämnar jag denna diskussionen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 111
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2