Sv: Snälla, hjälp mig!
Jag tycker det låter vettigt att du ens kommit på allt som rör hästen förutom bara ridning, finns så många som inte borde ha häst som inte bryr sej om det du just frågat om.
Du har ju fått en massa svar men jag svarar ändå.
Fakta från tidigare ägare:
Först o främst så borde ju få lite fakta av den förra ägaren om hur hästen har mått i munnen osv, men sen om man kan lita på det h*n säger är ju en annan femma har man fått lära sej genom åren.
Så för att med gått samvete kunna träna och bygga upp en glad och arbetsvillig häst kan du ju göra en koll på allt när du får hem hästen innan ni börjar träna, sen ser du vart eftersom om du måste skaffa annat foder, bett, sadel osv eftersom hästar ändrar sej i både kropp och psyke med tiden.
Besikta hästen innan du köper:
Så börja med en bra besiktning innan du köper hästen så ni ser att den är frisk, inte har några reservationer så det blir krångel med försäkrningbolaget sen.
När du får hem hästen så se till att försäkra den ordentligt, se till att försäkringen gäller från den dagen du skrivs som ägare.
Räkna ut en bra foderstat för din häst:
Se till att få analyser på fodret hästen ska äta och räkna ut en foderstat som passar honom/henne, sen får du hålla koll på hästens vikt, humör osv, man kan inte lita blindt på foderstaten, kanske du måste lägga till eller ta bort nått i höväg tex.
Kanske du måste maska hästen?:
Gör ett träck prov innan ni släpper ut den i den nya flocken. Eller så kanske förra ägaren har gjort prov och kan ge dej provresultaten. Maska om det behövs enligt provresultatet.
Jag blir lite osäker över hur många ggr om året man tar träckprov(har haft stallägare som skött det) men det finns nog någon här med svaret.
Tandkoll i samband med vaccinering:Ta ut en tandläkare kanske inte behövs i första hand, man kan ju rida hästen ett tag och se hur den reagerar på bettet om den är orolig i munnen eller liknande.
Annars så ser du till att samköra tandkoll i samband med vaccinering(alltså av veterinären) en gång om året, när du ska vaccinera din häst ser du i hans/hennes pass. Hittar veterinären något mer än skarpa/vassa kanter så får du ta ut en riktig hästtandläkare som kan åtgärda ev problem.
Jag själv brukar hellre ta ut en tandläkare 1 gång om året då dom har bättre kunskap än en veterinär och är det något då så kan han åtgärda det på plats eller skicka iväg hästen till klinik för åtgärder. Min hästtandläkare rådde mej till att ta ut honom vartannat år istället då min häst inte har haft något fel i munnen någon gång.
Ett tips är att se till att få fler i stallet att vilja kolla sina hästars munnar när tandläkaren kommer ut, då kan det bli lite biligare.
Kolla sadeln noga:
Innan du börjar rida din häst så se till att ta ut en KUNNIG sadelutprovare som ser igonom din sadel samt hur den ligger på hästens rygg. Det finns alltför många dåligt liggande sadlar som skapar dåliga hästryggar och andra spänningar i kroppen på hästen.
Så ser du till att sadeln passar från början kan du spara en massa pengar och problem i framtiden.
Sen måste du hålla koll på sadeln, hästen kanske sätter mer muskler/tappar fett och då kan du behöva stoppa om sadeln eller köpa en ny. Denna förändring kan ske fort och då menar jag inte på ett år eller så utan på en månad kan den ligga från helt perfekt till helkasst om hästen är under en uppbyggnads period.
Börjar det bli fel och hästen kämpar emot så blir det en massa onödiga pengar på rehabilitering och hästen kan börja förknippa ridningen med nått negativt.
Sko hästen:
Fråga förra ägaren när hästen blev skodd senast och i vilket intervall han/hon brukar bli skodd. Sen kan ju det intervallet självklart ändras beroende på hagar/foder/träning/årstid mm, det märker du. Men ta ut en bra hovslagare(jag vet, det är inte så lätt att veta om hovis är bra eller inte när man inte har så mycket kunskap om hovar själv), det är inte alltid den dyraste som är bäst, inte heller den som gått hovslagar utbildningen behöver vara det. Jag själv vet och efter några missar med dåliga hovisar så har jag nu en billigare och desutom självlärd pga sitt intresse och han har verkligen hjälp min häst efter dom dyra utbildade förstört mer än hjälpt. Men bara för att jag "lyckats" få det så behöver inte det betyda att det är så med alla.
Prova en hovis som du känner till eller som andra har bra erfarenheter av så får du själv avgöra sen om du tycker hästen funkar bra.
Jag har säkert glömt något. Observera att det jag skrivit är sånt som jag själv tycker man ska göra, efter egna erfarenheter,skaffade min häst när jag var 17 och allt blev inte bra direkt, man lärde sej under tiden, så kan man få någon annan att skippa vissa missar så är ju det toppen.
Sen är det skillnad på en helt "grön" hästägare som desutom är ung och på en som haft hästar tidigare och genom åren lärt sej att se utvecklingar på hästen och själv kunna avgöra vissa saker.
Så eftersom det är din första häst är det bättre att börja med att ta hjälp av erfarna människor innan man själv har lärt sej se/känna vissa saker. Med erfarna människor så menar jag veterinärer, tandläkare, sadelutprovare osv.
Och du är säkert medveten om att en häst kostar pengar, oftast mer än det man räknat med.
Lycka till med din nya häst