Snälla! Hjälp mig med tölten

Daredevil

Trådstartare
Jag har en snart 7 årig 4-gångare på foder, det är tänkt att jag ska "trimma" henne och förbättra konditionen eftersom att hon skall säljas till sommaren (hon är i princip bara inriden)

Till saken hör att jag är inbiten hoppryttare och har ingen aning om hur jag ska hjälpa henne att hitta tölten som hon har så svårt för. Jag har lyckats, men hon orkar inte tölta långt utan det blir bara några meter innan hon faller in i trav.

Jag ska träna för tränare med henne, men hon tycker att det är så tråkigt och jobbigt att hon bara orkar 30 min, så jag vill gärna vänta lite med det, för att hon ska slippa den "pressen", tills dess rider vi mest i skogen för att hitta framåtbjudningen som hon saknar.

Så snälla hjälp mig att hjälpa henne att hitta tölten! :bow:

Sv: Snälla! Hjälp mig med tölten

Rid mycket lösgörande övningar och variera arbetet ordentligt så hon hittar framåtbjudningen. Man kan ju, precis som du säger, även träna på riktigt i skogen!

Och hittar du en bra tränare borde denna kunna anpassa arbetet efter hästens kondition och förutsättningar. Har dessutom hästen inga töltmuskler blir det jobbigt att tölta, och skönt att trava!

Det lättaste är kanske att lämna bort henne till någon som kan fixa både tölten och en ny ägare om hon ändå ska säljas. Jag tror i det här fallet att det är det smidigaste och ger det bästa priset för det är styv konkurrans om köparna för tillfället.

Tack, jo det ska jag verkligen tänka på! Hon har inte blivit så mycket riden innan så hon tycker mest att det är stressande att vara på ridbana, men letar förfullt efter en islandhäst tränare, men de verkar inte existera här.

Viss, det kanske vore det bästa. Men ägarna vill helst inte sälja henne, det är därför jag har henne tills vidare för att de förhoppningsvis ska kunne behålla henne. Sen har jag stått med box och ingen häst nu ett bra tag, och eftersom att vi känner varandra så tyckte de att det vore kul för både henne och mig.

De har inte haft tid att rida henne, så hon har gått ute på lösdriften och blivit riden av några små barn max 1 gång i veckan. Det är därför hon är så pass otränad.

för min snart 7-åring har tölten varit svår och då jag köpte henne orkade hon inte tölta mycket för det var jätte tungt för henne.. Bygg på muskler och kondition och ta tölt en lite sträcka och ta ner ti skritt före hon faller ner till trav.. På min travstarka häst så tog hon i början alltid travsteg före hon tog ner till skritt, rid ner henne in i skritten så hon inte tar de där små trippande stegen (om hon då gör det). Men bygg på med muskler i guppig terräng så hon börjar orka tölta längre sträckor men kom ihåg att hon behöver också vila. Om hon är stark i traven så få henne lösgjord i den.. Så tränade jag med min de tar en tid men nu börjar tölten bli riktigt bra :D
Hoppas du fick något av detta svammel :P

Erica

rid för instruktör!
se till att du sitter ordentligt på häcken och inte har en hängande hand. ett spö som du kan sätta på rumpan ibland för att påminna henne om bakbenen kanske? :D

Ut i naturen. Fortsätt som du börjat.
Få fram framåtbjudningen.
Den kommer mer med bättre kondition.

Oja det är klart! :) Gick att få ut mycket av ditt "svammel". Tyckte att det var mycket bra tips! Ska bara hitta den känslan då, att skritta innan traven kommer.

Är det bra träning att klättra för att få upp "töltmuskler"? Hon tycker att det är så nedras kul att vara ute i skogen och klättra, stanna i uppförsbackar, och skritta igen. (så som jag brukar göra med hbl:en)

tovahestwite
Ska träna i morgon, får väl se hur det kommer att funka. Vad Meyla tycker om saken. Hittills har hon verkligen misat sitt misstycke om att vara på ridbana, men imorgon ska vi få "draghjälp" av hennes hagkompis som ska träna samtidigt.

glimjandi
Skönt att veta att jag är på rätt väg i alla fall!

:bow:

Klättring är aldrig fel, jag har klättrat miltals genom åren. Har haft turen att ha backar i mina stall och det ger fin bakkärra. Den behövs för att få bra tölt.

ut o kör på i naturen! är hon pigg på hemväg så passa på då :D

aa... smart! Haha, att jag inte tängt på det tidigare! Jo tack, det brukar alltid gå aningens "fortare" påväg hem... (hon är ju hungrig!) :angel:

Tränade ju idag, det gick över förväntan! Hon var jättefin, mjuk och gick i en bra form. Tyckte att det var jobbigt att tölta i sanden, så vi gjorde inte det, utan tog tile påvägen hem. Provade att rida bettlöst, och hon verkar trivas riktigt bra med det! :)

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar