Snälla hjälp mig, måste få svar! anmälan?

A

anonyma_jag

jag måste få lite hjälp. jag har letat på jordbruksverkets hemsida men hittar ingen info om det. antagligen letar jag på fel ställe...

det är så att hösilaget i stallet är det äckligaste som finns! i 2 månaders tid har stallägaren kört in mögliga balar och förväntar sig att våra hästar ska äta det :confused:
det har legat döda möss i några av balarna också och då har vi sagt att vi vill ha en ny bal inkörd men stallägaren hävdar att det går så bra att fodra med det ändå.

stallägaren ger själv det mögliga hösilaget till sina hästar! vi andra försöker rensa ut det så gott det går.

sedan har jag fått veta att det skulle vara förra årets hösilage stallägaren låter våra hästar äta nu! för att h*n vill ha slut på dom först.

får det verkligen gå till så här? kan vi kräva att få in andra balar?

vi har sagt att vi kan köpa in eget, men vi kommer inte få avdrag på stallhyran trots att deras mat ser ut som den gör!

vad är rätt?

snälla jag behöver hjälp. alla hästarna i stallet lider av detta äckliga hösilage :cry:

jag funderar på att ringa och anmäla dom, vad händer då?

är väldigt tacksam för lite info inom detta område!

Sv: Snälla hjälp mig, måste få svar! anmälan?

Du ringer till miljö- och hälsokontoret i din kommun och berättar hur det ligger till.
Foder ska vara av bra kvalitet, det är odiskutabelt, och det får inte gå till så som det gör i ert stall.

På det sista stället mitt sto var inackorderat fanns det en massa höns som strövade omkring fritt - de låg i hösilaget, de sket i hösilaget osv. När man skulle ta hösilage fick man handen full av hönsskit :crazy:

Stallägaren tyckte inte alls att det var något att klaga på, hon menade att hästarna själv sorterade bort hönsskiten (vilket jag inte håller med om). Jag ringde dock till miljö- och hälsokontoret och pratade med en inspektör som menade att detta kunde vara mycket farligt för hästarna. Inspektören ville gärna veta vilken gård det rörde sig om, och jag ångrar mig än idag att jag inte talade om det...

Lycka till!

Immer

tack för svaret!

då är det inte heller godkänt då att det flyger en massa fåglar i stallet som dessutom skiter i vattenkopparna hos hästarna då?

jag ska leta lite på länken du gav mig och se om jag hittar rätt fakta att visa upp för stallägaren, eller om jag anmäler direkt imorgon bitti.

det är inte bara det med maten som inte är godkänt i stallet. det finns mer.

Å andra sidan kan du knappast lasta stallägaren för att du själv ger detta skitfoder till din häst - din häst har du själv ansvar för. Du har två val - flytta från stallet eller köpa in foder själv.

Sen kan du ju iofs anmäla stallägaren ändå.

Å andra sidan kan du knappast lasta stallägaren för att du själv ger detta skitfoder till din häst - din häst har du själv ansvar för. Du har två val - flytta från stallet eller köpa in foder själv.

Sen kan du ju iofs anmäla stallägaren ändå.

Måste faktist hålla med.

Jag kan i viss mån hålla med. Men om man betalar för foder så har man ju rätt att kräva att detta är hygieniskt godtagbart.

Jag var ju självi den situationen för några år sedan. Men jag valde att köpa eget hösilage i småbal trots att jag inte fick avdrag på stallhyran. Fast iofs handlade det bara om några månader, vi hade köpt vår gård då och väntade bara på att få flytta dit.

Immer

Det låter inte trevligt. Att ge dåligt ensilage är hemskt. Det är klart att du ska reagera.
Men jag har för mig att det inte behöver vara fel att ge förra årets ensilage.

Föra årets behöver inte vara fel.........Men det ska fortfarande vara bra kvalitet !
Hej från Hambo

*delvis kl*

nej, jag kan inte lasta stallägaren för att jag är tvungen att ge detta till min häst. men som någon skrev så förväntar man sig att den maten som ingår i stallhyran är bra och inte möglig!

sedan så spelar det roll om det är årets eller förra årets bara kvaliteten håller. men i detta fallet har stallägaren gett oss en analys på årets hösilage men låter oss få förra årets. hur rätt är det då?

sedan det med att köpa in eget, jag skulle gärna köpa in eget om det fanns någonstans att ställa det. jag skulle få ge hö i så fall om det bara ska vara till min häst. men var ska jag ställa det?? det finns inget vettigt och bra ställe där man kan förvara hö utan att det också börjar mögla.

att köpa in hösilage till 1 häst funkar inte. å några av de andra i stallet har helt enkelt inte råd att tvingas köpa in eget.

Jag har svårt att tänka mig att ensilaget skulle vara av så dålig kvalité att det skulle vara ett fall för miljöinspektörerna. Har hästarna blivit sjuka? Hostar?

Är du sedan säker på att det är mögel? Det kan nämligen bli jästtillväxt i ensilagebalar som är lätt att förväxla med mögel.

Hur luktar balen?

Att bonden dessutom tar analys på sitt grovfoder är ännu ett tecken som gör att jag inte tror att ensilaget är så dåligt som du tycker. De riktigt oseriösa som ger sina hästar dåligt foder skulle för det mesta inte komma på tanken ens att göra en analys.

Det kan stämma det du säger, men jag tycker att du ska läsa lite av de trådar här på buke där frågan om det är mögel i balen har diskuterats. Det är nämligen lätt att tro att det är mögel fast att det inte är det.

Att sedan fåglar flyger runt och skiter är ju inget du kan lasta stallägaren för. Det är upp till var och en att tvätta ur sin hästs krubba. Fågelskit kan sprida sjukdomar så det är bra att ta bort så mkt som möjligt men det är inte jättevanligt att hästar blir smittade även om hästägaren är slarvig. Så det är bara att torka!

Det du däremot kan, bör och skall göra i din situation är ju att ta en seriös diskussion med stallägaren om att du inte tycker att han når upp till sin del av avtalet. Om stallägaren tycker att det är den kvalitén du får för det priset så får du ju antingen acceptera, flytta eller försöka omförhandla.

ja, det är mögel. inget snack om saken.

det stallägaren har gjort fel är att ge oss förra årets balar när h*n har analyserat årets balar. analysen är dessutom beställd av hyresgästerna. annars hade det väl aldrig skett.

Visst låter det som om du råkat ut för en riktig skojare, men då måste du ta ansvar för din hästs hälsa och flytta därifrån. Om stallägaren missköter sina hästar eller ej bedöms av djurskyddsinspektör, ofta tillsammans med veterinär, vid ett besök efter att kommunen fått in din anmälan. Om hästarna serveras mögligt hösilage tycker jag att du kan göra en anmälan med gott samvete.

Däremot kommer naturligtvis inte djurskyddsinspektören att bry sig ett smack om att du köper mögligt hö av en oseriös stallägare. Han eller hon kommer att ta dig i örat och fråga ur i himmelens namn du kunnat vara så dum att du matat din stackars häst med ett foder som du vet är hälsovådligt.

Du är inte tvingad att stå kvar i stallet och du är inte tvingad att köpa hösilaget. Om du har köpt en vara men får en annan, icke likvärdig, är det ju snarare en rättsak. Eller ett fall för konsumentombudsmannen, inte vet jag.

I första hand måste du iallafall göra det som är rätt för din häst. Annars kan likaväl du bli anmäld för vanskötsel.

Det låter inte trevligt. Att ge dåligt ensilage är hemskt. Det är klart att du ska reagera.
Men jag har för mig att det inte behöver vara fel att ge förra årets ensilage.

Nej ensilage håller sig i 36 månader sen inplastnig.
Frågade grannen som har stor gård, Vi fick plasta in en del i år. Bara plasten är hel är det ingen fara. Men är det möss i det är ju plasten skadad och ensilaget ofoderbart.

Större risk att mössen hamnat i balen vid pressning. Och det är just då man ska vara orolig för botulism.

Visst kan du anmäla men det är ganska sällan inspektörerna gör ngt åt sånt här tyvärr.
Däremot har du själv ett ansvar att se till att DIN häst mår bra & får foder av bra kvalitet, om detta inte går att fixa i nuvarande stallet ser jag ingen annan lösning än att flytta hästen.
Det är lätt att skylla på andra men du har ansvaret att inte låta din häst stå kvar på ett sånt här ställe!

Mössen hamnar inte i hösilagebollen för att de tuggar sig in utan för att de kommit med vid tillverkningen, tex att den som gjort höbollarna klippt gräset för lågt som i sin tur resulterat i att man fått med sig döda djur.

Låter som ett stall där jag stod en kort tid. Jättejobbigt när man blir tvungen att flytta, dyrt med dubbla stallhyror osv osv.

Man kan ju tro att stallägaren ska fatta, men ibland verkar det som om folk som har stall tror att de blivit Gud i och med att de fått ett stall. SORGLIGT! Och hyresgästerna har noll rättigheter. :devil:
I värsta fall blir man svartlistad - för att man inte vill ha mögligt hö...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 881
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 972
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 272
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat