Snäll att rida själv, stressad ihop med andra.

H

Helmerlina

Jag rider en häst ibland som är hur go som helst att rida när jag rider själv på ridbanan. Han är lyhörd, lyssnar på förhållande hjälper, lugn o fin. Ingen direkt stress, kan tom upplevas som lite lat för att vara denna häst.

Men om jag rider på ridbanan ihop med andra hästar blir han superstressad. Han nonchalerar mina förhållande hjälper, det blir lätt en dragkamp mellan häst o ryttare.

Det är som natt o dag, från att vara en relativt lättriden häst blir han jättejobbig o svårriden.

Han går ute flera timmar om dagen i stora hagar ihop med andra hästar.

Finns det ngn som har ngn teori om hur jag ska gå vidare?

Sv: Snäll att rida själv, stressad ihop med andra.

Har du ridit den här hästen länge?

Min va sådan när han va yngre,kunde inte koncentrera sig alls på mig när det va andra kusar på ridbanan samtidigt,men det gick över med träning,nu klarar han t.o.m att vara med på lektion på ridskolan utan problem.

nu är väl problemet så att han blir lite mer krånglig vid uteritter i sällskap av andra än när man rider själv (alltid ska det vara något;))

Jag har ridit honom i några månader. Han är bara 6 år och inte så mycket riden.

Du menar att det handlar om träning (som så mycket annat) *L*. Jag rider honom ihop med andra 1-2 ggr per vecka.

Han är ju inte så gammal,jag skulle om jag var dig verkligen passa på att rida mkt tsm med andra,för att träna hästen att lyssna på dig fast det går andra hästar där samtidigt,tror absolut han kommer bli bättre och bättre med mer träning:)

Lycka till!

Mvh Arabizar

Ja, jag ska ta alla chanser jag har att rida med andra. Övning ger färdighet.

Tack för dina svar!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 082
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar