Sv: SnÅl!!

*kl*

Red min första klubbtävling i onsdags. Spontant infall att rida en LC:2 då träningen börjat gå bättre de senaste gångerna. Trodde vi skulle kunna prestera ett godkänt resultat, men...visst var min pålle seg och ville inte gå fram ordentligt, men vi kom sist i klassen. 57.9%. Massa kommentarer om tempot (trött beteshäst med gräsmage), o s v. Inte en enda kommentar som beskrev något positivt. Jag kände mig verkligen neddömd. Hästen är otroligt lydig, går i fin form, står stilla i halterna. Jag får verkligen rida honom, han går inte av sig själv s a s. Blev uppriktigt ledsen. Något bra borde vi ju ha gjort? Jag var själv nöjd med min häst, tyckte att han gjorde sitt bästa, men visst. Jag kan säkert rida bättre...Suck. Tappade lite av gnistan efter detta som ju skulle vara kul?!:confused:

*ryser* Det skrämmer mej. Sådana domare borde få skriftlig bedömning av ryttarna. :devil:

Tyckte tidigare att det var fel med för hårda domare, men nu tycker jag att de gör sitt jobb mer än väl.
Men en domare kan vara hård och ändå skriva konstruktiv kritik med positiva ord emellanåt. Om inget annat på sluttampen. :idea:

Tyckte denna domaren var väl sträng! Kommentarer??

Dressyr är en bedömningssport = tyckande. Domare tycker olika, ser olika osv. Ekipaget fungerar olika på olika tävlingar osv.

När man får bedömning från flera domare blir problematiken annorlunda. Poängen kan bli helt olika och ibland är det så beroende på att de ser olika eftersom de sitter olika. Men det kan även vara så att de tycker helt olika.

Har fått en 9:a på "samlad galopp,och halt - hälsning" från c-domaren. Sidodomaren gav en 5:a och skrev vinglig, sned uppridning. Det var en int. tävling. På filmen är det helt rakt och jag anser mej vara värd 9:an. ;)

*kl*

Uppenbarligen ser de inte samma saker, det är bara att kolla på Scandinavian Open ju på kvalet bland 6 åringarna.

Dessa är de olika placeringarna de tre domarna hade på ett par ekipage:

6 1 6
10 4 4
3 12 3
15 5 12

på 5-åringarna fanns också klara skillnader:

3 9 1
7 2 10
19 4 1
9 15 23
23 24 7
42 19 30

kl

visst, som ngn nämnde, det kanske inte är domarens jobb att peppa ryttaren att fortsätta tävla, men domarna måste väl ändå någonstans vilja att ekipaget ska utvecklas.. eller? och då är det faktiskt vetenskapligt bevisat att ens motivation blir oerhört negativt påverkad om man bara får höra att man gjort fel. jag vet i alla fall att det här stämmer med mig, det känns inte bra att bara höra "fel, fel, fel, fel, fel, fel", då känner jag mer "men gud vad sääääämst", men hör jag "fel, fel, fel, fel, fel, bra kämpat" å andra sidan får det mig att känna större vilja att ta itu med problemen. :p

Så du tycker att domare ska vara peppande psykologer? ;)
Som sagt, jag skulle inte förlita mig till det utan försöka ha en peppande omgivning istället, tränare, familj, vänner. Domare ska döma och skriva ärligt anser jag, detta betyder också att har de inget positivt att skriva så vill jag inte att de hittar på något :p Har de något positivt däremot så är det såklart trevligt om det står med, men då ska det ju vara "anmärkningsvärt" positivt och inte bara skrivet som tröst. Men smaken är som baken.

visst, domare ska skriva ärligt, det har jag inte sagt något om. och jag sa väl inte att domare ska vara peppande psykologer heller ;)
men man tar åt sig kritik bättre om man får något positivt med sig också. och jag tror att det är väldigt få som rider utan att göra någonting bra alls, det handlar inte om att hitta på något. om hela ritten är på en jättelåg nivå, men det finns något som fungerade lite bättre, tycker jag att det borde uppskattas. då är det faktiskt något som är anmärkningsvärt bra, i förhållande till resten av ritten. :p

det är bra med konsekventa dommare men dom skall faktiskt se till att man gör sitt bässta å trycka dit en och annan bra replik tycker jag nog :)

jag tävlade själv i helgen.. o i lb1 an så. jag fick nog dom poängen jag förtjänade.. vi brukar ligga runt där..
MEN. inte en enda positiv sak någonstans.

och då fick vi till jämna halter och hästen gick i stadig form... men inget... så det tyckte jag va tråkigt.. vet vad jag har att jobba på. och lyckas vi bara få till det kommer alla poäng höjas...

men från att i första fått att han va mjuk och fin till andra klassen av en annan domare" spänd för dagen" e lite trist.... :rofl: skillnanden va bara att ja red mer framåt ;)

men det är bara ta nya tag. tycker man ska tänka på hur det känns själv... ja menar iaf så länge det är lokala och klubbisar.

men jag tycker alltid att både positivt och negativa saker ska framföras.. men inte bara det ena utan både ris och ros ska delas ut... har ju till o med fått ros på min dponny som inte gick i form nånstans ;)

Är väl 60 som är godkänt?

På clear-rounderna som varit vid träningstävlingar här så har det iaf alltid varit 50% som är godkänt. Jag skulle nog också sätta det som gräns, men gränsen för en bra ritt däremot kan man ju själv sätta på 60% om man satsar på tävling :p
Bättre att ha realistiska mål och bli glad än att ha för höga mål, bara man ändå rider som om man satsar på 100%! ;)

En grej jag funderar på angående procenten, är inte särskilt uppdaterad men åtminstone när jag var med på lite klubbtävlingar och dylikt så var hoppning inräknat som ett moment i LC1:an.. De hade aldrig med det i samband med programmet, och räknade man ihop poängen så var det då inte 250 som var max utan 240 har jag för mig. Därmed blev procenten sämre än den borde :crazy:
Sen när maxpoängen höjdes så blev man glatt överraskad att procenten också höjdes :rofl:

Någon hoppning i LC1 har det inte varit på en herrans massa år, vill minnas att det nog var 20 år sedan jag såg det ungfär.

Nej precis, men i de gamla protokollen står det med som ett moment och är medräknat i totalpoängen, trots att jag tvivlar på att det utövats sen jag började rida.

50% har jag alltid fått lära mig.

60% klassas idag som fullt godkänt. Siffran 6 = fullt godkänt, siffran 5 = med tvekan godkänt. Förr ansågs 50% vara godkänt så du har inte lärt dig fel en gång i tiden, men det har alltså ändrats. :)

Nej precis, men i de gamla protokollen står det med som ett moment och är medräknat i totalpoängen, trots att jag tvivlar på att det utövats sen jag började rida.

Men det kan väl knappst stå med på protokoll som gäller för programmen nu för tiden, hur mycket LC1 har andrats på dessa år vågar jag inte svara på, men nuvarande som gäller är från 2003 så det är ju dem man bör använda och inget från 1980.

Nej, att man ska använda dom har jag inte påstått?
Jag tyckte bara det var anmärkningsvärt kul att man "plötsligt" fick bättre procent på likvärdiga ritter pga att det räknades fel. Förhoppningsvis gör inte det nu längre! ;)
(Jag syftade på programmet/protokollet som gällde innan det som kom ut 2003, vilket förmodligen hängde med ett bra tag.)

Förr i tiden var en ritt på 50 % godkänd. Nuförtiden på lok-reg-nat kan inte 50 % ses som ett godkänt resultat utan man skall uppnå 60 %. Tycker nog att man bör sträva efter det på klubbtävlingar också...men om det är godkänt eller ej är ju mest för sin egen del, kan ju bli placerad även fast man rider under 60 % om det inte är så bra ekipage med.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 603
J
  • Låst
Dressyr Är det fler än jag och min vän som tycker att domarna dömer rätt snålt på regionala tävlingar i ex La upp till Msv? Att man får en sexa...
Svar
1
· Visningar
956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar