Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen ifrågasätter nånsin om de får HÖGA poäng - höga poäng innebär sanningen hos folk, låga poäng måste innebära att det är en kass domare som dömt ner och är orättvis.... ? eller?
Tycker som du. Det är så olika på domare. En del är posetiva fast det inte gått så bra- en del väldigt kritiska fast det gått bra. Det är en bedömningssport. Är det ens intresse så kast det negativa över axeln och jobba vidare. Det ska vara kul att tävla. Man ska alltid tävla med sig själv. INGEN annan.Debuterade med mitt sto i LC:1 på klubbtävling i helgen, ok, hon gick inte i stadig form och det gick kanska lite fort ibland... men tyckte jag fick pinsamt dåliga poäng! Hon tog tex ett litet steg åt sidan bak i första halten, och fick en 3a för det...
Har skrivit en del på regional tävling och de domarna har inte ens varit så stränga! Borde inte klubbtävlingar vara lite "mildare" än regional!!??
Inte ett enda positivt ord i kritiken, de domarna som jag skrivit för brukar i alla fall printa dit ett "vårdad uppvisning", "vårdat ekipage", "bra försök" eller likn. även om de ridit som berusade potatissäckar!!
Tyckte denna domaren var väl sträng! Kommentarer??
Dommarna dömmer inte enart efter ritten utan oxå hur dem, tycker om ryttarn och hästen samt ekipaget, antagligen hadde dommaren redan fårn början bestämt sig för att intet ycka om dej, och de e bara till och acceptera ... vissa dommare komer tycka om er andra inte. Jag tycker själv att de e dumt och dommaren ska inte dömma ekipaget utan ritten, men de gör dem endå
Hej!
Är det verkligen så att domaren alltid ska skriva kommentar om poängen blir under 6? Dottern tävlade i helgen för tredje ggn, hon är alltså helt nybörjare, men de protokoll vi fått har inte kommentar på många av raderna. Ponnyn gick ex fint på en lb:1a, gick större delen av programmet i form, lite segt dock, men inga större missar, det blev 4 och 5 på de flesta, och utan kommentar?
Domaren bör skriva kommentarer på allt under 6. Gärna på allt över 6 också om det hinns med. Att inte skriva någon kommentar på 4r och nedåt anser jag nog som ganska slött.
Jag har faktiskt blivit redigt sur ett par gånger när jag fått alldeles för höga poäng på vissa punkter...
Kom på det nu föresten. Fick en kommentar om "rund och fin volt" och en 7a tror jag.
Hmm.. Hästen gick på en fyrkant och utåtställd på halva volten
Så vissa domare är lite konstiga.
*kl*
Red min första klubbtävling i onsdags. Spontant infall att rida en LC:2 då träningen börjat gå bättre de senaste gångerna. Trodde vi skulle kunna prestera ett godkänt resultat, men...visst var min pålle seg och ville inte gå fram ordentligt, men vi kom sist i klassen. 57.9%. Massa kommentarer om tempot (trött beteshäst med gräsmage), o s v. Inte en enda kommentar som beskrev något positivt. Jag kände mig verkligen neddömd. Hästen är otroligt lydig, går i fin form, står stilla i halterna. Jag får verkligen rida honom, han går inte av sig själv s a s. Blev uppriktigt ledsen. Något bra borde vi ju ha gjort? Jag var själv nöjd med min häst, tyckte att han gjorde sitt bästa, men visst. Jag kan säkert rida bättre...Suck. Tappade lite av gnistan efter detta som ju skulle vara kul?!
Som sagt är det inte domarnas uppgift att peppa ryttarna att fortsätta tävla, det är tränare, föräldrar, kompisar osv. som gör det. Domaren dömer det denne ser för dagen, ingenting annat.