Sv: Snål!!

Steg bakåt i halten = underkänt! Högst 4.

Om det också är åt sidan, vingligt, steg in i halten, seg igångsättning, för lite visat (ska vara stillhet 6 sek) samt hästen ej på tygeln......

Ser fram emot videon. :angel:

Sv: SnÅl!!

Ingen ifrågasätter nånsin om de får HÖGA poäng - höga poäng innebär sanningen hos folk, låga poäng måste innebära att det är en kass domare som dömt ner och är orättvis.... ? eller?

Jag har faktiskt blivit redigt sur ett par gånger när jag fått alldeles för höga poäng på vissa punkter... :angel: :D

Kom på det nu föresten. Fick en kommentar om "rund och fin volt" och en 7a tror jag.
Hmm.. Hästen gick på en fyrkant och utåtställd på halva volten :angel:
Så vissa domare är lite konstiga. :rofl:

Senast ändrad:

Efter att ha läst igenom hela tråden kom jag fram till en lösning på domarproblemet....se till att rida in i h*****e bra, då finns inget att dra av för. :D
Det kan inte vara lätt att döma när man i varje moment måste väga en massa fel mot ett fåtal förtjänster, skulle domarna dra av för ALLA fel jag och min häst gör borde vi vara på minuspoäng tämligen ofta...:crazy:

Om det ändå vore så enkelt.....:angel:

men du har helt rätt i att det enda som hjälper är att rida bättre! alltid :)

Jag tycker bara att det är bra att domarna är hårda för då lär sig folk att rida. Det finns en ryttare i vårt stall som rider som jag vet inte vad. H*n sitter som en hösäck, bankar med sporrarna, står rakt upp utan eftergift över hindrena, får inte ner hästen i form osv. Problemet är att alla fjäskar för den ryttaren och säger att h*n är jättebra på att rida, att det ser så fint ut osv. Tror ni inte att h*n tar åt sig det och skryter för alla hur bra h*n är? Anledningen till att de fjäskar för denne ryttare är för att h*n är en väldig tkänslig person och börjar lätt gråta. Det bryr jag mig inte ett skit om, jag tycker synd om hästen och min högsta önskan just nu är att någon duktig ryttare säger till den ryttaren att den rider otroligt dåligt. Det handlar inte bara om ryttarens känslor utan också om hästens välbefinnande.

Tyckte tidigare att det var fel med för hårda domare, men nu tycker jag att de gör sitt jobb mer än väl.

Debuterade med mitt sto i LC:1 på klubbtävling i helgen, ok, hon gick inte i stadig form och det gick kanska lite fort ibland... men tyckte jag fick pinsamt dåliga poäng! Hon tog tex ett litet steg åt sidan bak i första halten, och fick en 3a för det...

Har skrivit en del på regional tävling och de domarna har inte ens varit så stränga! Borde inte klubbtävlingar vara lite "mildare" än regional!!??

Inte ett enda positivt ord i kritiken, de domarna som jag skrivit för brukar i alla fall printa dit ett "vårdad uppvisning", "vårdat ekipage", "bra försök" eller likn. även om de ridit som berusade potatissäckar!!

Tyckte denna domaren var väl sträng! Kommentarer??
Tycker som du. Det är så olika på domare. En del är posetiva fast det inte gått så bra- en del väldigt kritiska fast det gått bra. Det är en bedömningssport. Är det ens intresse så kast det negativa över axeln och jobba vidare. Det ska vara kul att tävla. Man ska alltid tävla med sig själv. INGEN annan.

Dommarna dömmer inte enart efter ritten utan oxå hur dem, tycker om ryttarn och hästen samt ekipaget, antagligen hadde dommaren redan fårn början bestämt sig för att intet ycka om dej, och de e bara till och acceptera ... vissa dommare komer tycka om er andra inte. Jag tycker själv att de e dumt och dommaren ska inte dömma ekipaget utan ritten, men de gör dem endå

Dommarna dömmer inte enart efter ritten utan oxå hur dem, tycker om ryttarn och hästen samt ekipaget, antagligen hadde dommaren redan fårn början bestämt sig för att intet ycka om dej, och de e bara till och acceptera ... vissa dommare komer tycka om er andra inte. Jag tycker själv att de e dumt och dommaren ska inte dömma ekipaget utan ritten, men de gör dem endå

Men snälla......

Domaren ska döma det h*n ser och inget annat (sen kan man diskutera vad vissa ser och inte men det är en annan sak).
Sen finns det de som lägger in personliga synpunkter i bedömningen, men de är i minoritet.

Hej!
Är det verkligen så att domaren alltid ska skriva kommentar om poängen blir under 6? Dottern tävlade i helgen för tredje ggn, hon är alltså helt nybörjare, men de protokoll vi fått har inte kommentar på många av raderna. Ponnyn gick ex fint på en lb:1a, gick större delen av programmet i form, lite segt dock, men inga större missar, det blev 4 och 5 på de flesta, och utan kommentar?

Hej!
Är det verkligen så att domaren alltid ska skriva kommentar om poängen blir under 6? Dottern tävlade i helgen för tredje ggn, hon är alltså helt nybörjare, men de protokoll vi fått har inte kommentar på många av raderna. Ponnyn gick ex fint på en lb:1a, gick större delen av programmet i form, lite segt dock, men inga större missar, det blev 4 och 5 på de flesta, och utan kommentar?

Domaren bör skriva kommentarer på allt under 6. Gärna på allt över 6 också om det hinns med. Att inte skriva någon kommentar på 4:or och nedåt anser jag nog som ganska slött. :crazy:

Domaren bör skriva kommentarer på allt under 6. Gärna på allt över 6 också om det hinns med. Att inte skriva någon kommentar på 4:or och nedåt anser jag nog som ganska slött. :crazy:

Precis, men går det RIKTIGT dåligt eller att det är många småmissar kan det vara svårt att hänga med. Om en häst halvskenar genom hela programmet t ex :p

Men åtminstone kommentar på två tredjedelar av 4-or och 5-or tycker man att man borde hinna med.

Å andra sidan - om ritten överlag var dålig (nybörjarritt) så kanske det ger mer att ge bra kommentarer längst ner än att se till varje detalj? Ändå svårt att försöka förbättra hundra småsaker till nästa ritt, bättre att fokusera på grunden och att allmänt vara mer noggrann :angel:

Man kan alltid skriva en kommentar på allmänt intryck - Typ - "Hästen går mot handen och sänker ryggen genomgående - det sänker poängen."
Sen får man hoppas att de har gjort någon rörelse bättre, så att man kan ge lite positivt. Volter eller halter kan bli bättre, och precisionen kan vara bra, utför rörelser på rätt ställe......

Jag har faktiskt blivit redigt sur ett par gånger när jag fått alldeles för höga poäng på vissa punkter... :angel: :D

Kom på det nu föresten. Fick en kommentar om "rund och fin volt" och en 7a tror jag.
Hmm.. Hästen gick på en fyrkant och utåtställd på halva volten :angel:
Så vissa domare är lite konstiga. :rofl:

Samma sak med mig. Jag fick mitt protokoll idag och då stod det något i stil med "Bra volt". Hm, volten blev som ett ägg och hästen var utåtställd ;)

*kl*

Red min första klubbtävling i onsdags. Spontant infall att rida en LC:2 då träningen börjat gå bättre de senaste gångerna. Trodde vi skulle kunna prestera ett godkänt resultat, men...visst var min pålle seg och ville inte gå fram ordentligt, men vi kom sist i klassen. 57.9%. Massa kommentarer om tempot (trött beteshäst med gräsmage), o s v. Inte en enda kommentar som beskrev något positivt. Jag kände mig verkligen neddömd. Hästen är otroligt lydig, går i fin form, står stilla i halterna. Jag får verkligen rida honom, han går inte av sig själv s a s. Blev uppriktigt ledsen. Något bra borde vi ju ha gjort? Jag var själv nöjd med min häst, tyckte att han gjorde sitt bästa, men visst. Jag kan säkert rida bättre...Suck. Tappade lite av gnistan efter detta som ju skulle vara kul?!:confused:

en trea för det var nog väldigt snålt.
(tycker jag)
även om det inte blev den finaste halt som har funnits.

har du kanske någon film?
och vad fick du för procent?

ta nya tag:
lycka till nästa gång.

*kl*

Red min första klubbtävling i onsdags. Spontant infall att rida en LC:2 då träningen börjat gå bättre de senaste gångerna. Trodde vi skulle kunna prestera ett godkänt resultat, men...visst var min pålle seg och ville inte gå fram ordentligt, men vi kom sist i klassen. 57.9%. Massa kommentarer om tempot (trött beteshäst med gräsmage), o s v. Inte en enda kommentar som beskrev något positivt. Jag kände mig verkligen neddömd. Hästen är otroligt lydig, går i fin form, står stilla i halterna. Jag får verkligen rida honom, han går inte av sig själv s a s. Blev uppriktigt ledsen. Något bra borde vi ju ha gjort? Jag var själv nöjd med min häst, tyckte att han gjorde sitt bästa, men visst. Jag kan säkert rida bättre...Suck. Tappade lite av gnistan efter detta som ju skulle vara kul?!:confused:

Ta nya tag och jobba vidare! Det domaren måste ha dragit ned mycket på, enligt det du beskriver här, är bjudningen. All ridning bygger på framåtbjudning och det verkar som din häst kanske inte riktigt svarar för framåtdrivande skänkel och då detta är en grundhjälp så är det ett stort problem som bör åtgärdas, hur fint i form din häst än går. Jag gissar på att det var det som drog ned poängen rejält. Fullt godkänt är svårt att få om det syns att ryttaren får arbeta för att få hästen att ta sig framåt.

Försök hitta ny gnista hos både dig och din häst och arbeta hårt med bjudningen och vid nästa tävling, visa domaren att du tagit åt dig kritiken och åtgärdat problemet. Då kommer poängen. :)

Stackare!
Nåväl, det går säkert bättre nästa gång! :) Vilken placering fick du?

En 3:a på en halt som hästen går bakåt i tycker inte jag är för dåligt poäng.

Ja och då gör de inte ett korrekt jobb....:devil:

Man måste för bövelen kunna kritisera utan att det påverkar ritten...:confused:
Jag tycker och tänker ganska mycket offentligt, både här och irl och jag tycker inte att det påverkar mina poäng iaf...:angel:

/Malin

Som sagt är det inte domarnas uppgift att peppa ryttarna att fortsätta tävla, det är tränare, föräldrar, kompisar osv. som gör det. Domaren dömer det denne ser för dagen, ingenting annat.

Jag anser att du har fel där och det tycker några av domarutbildarna också. En domare SKA skriva något om bedömningspoängen är 6 eller under. Då ska det vara konstruktivt. Men domaren SKA skriva något positivt också. Detta gäller utbildingsklasser dvs främst de lokala och när det gäller unghästar. Domarna får itutat sej att de ska vara rädda om de nya, inte skrämma iväg. Dock ska detta ske på ett proffsigt sätt.

Att lägga till ett "kämpa på" eller annat positivt tänkande, kostar absolut ingenting och det är något vi ska jobba för att fler "gamla domare" att använda.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 603
J
  • Låst
Dressyr Är det fler än jag och min vän som tycker att domarna dömer rätt snålt på regionala tävlingar i ex La upp till Msv? Att man får en sexa...
Svar
1
· Visningar
956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar