Galapago

Trådstartare
Debuterade med mitt sto i LC:1 på klubbtävling i helgen, ok, hon gick inte i stadig form och det gick kanska lite fort ibland... men tyckte jag fick pinsamt dåliga poäng! Hon tog tex ett litet steg åt sidan bak i första halten, och fick en 3a för det...

Har skrivit en del på regional tävling och de domarna har inte ens varit så stränga! Borde inte klubbtävlingar vara lite "mildare" än regional!!??

Inte ett enda positivt ord i kritiken, de domarna som jag skrivit för brukar i alla fall printa dit ett "vårdad uppvisning", "vårdat ekipage", "bra försök" eller likn. även om de ridit som berusade potatissäckar!!

Tyckte denna domaren var väl sträng! Kommentarer??

Sv: SnÅl!!

Det är ju svårt att bedöma utan att ha sett ritten, men vad fick du för procent? Har du någon film?

Överlag så tycker jag dock att domarna på klubbtävlingar inte ska vara så stränga, och självklart ska de komma med positiv feed back också.

Det är på sätt och vis bra att de är konsekventa. Att de inte är "snälla" för att det är på lägre nivå, men självklart ska man döma utifrån klassen, är det LC ska man inte fokusera lika mycket på formen osv MEN det betyder ju också att de får färre saker att bedöma. Då blir ryttarens sits viktigare, vägarna och korrektheten i momenten blir viktigare osv för att få en bra procent. Hade du däremot haft hästen i bra form kanske det vägt upp lite och räddat momentet med någon poäng.

Har varit med om domare som dömt riktigt hårt, men de dömte rättvist i den bemärkelsen att alla fick lika dåligt men i förhållande till hur bra det gick (dvs alla fick ungefär lika stora glapp i procent/poäng mellan bra ekipage och bra ritter/sämre ekipage och sämre ritter) så i slutändan blev ändå placeringarna rättvisa.
Kan kännas surt att råka ut för en sån domare första tävlingen, men själv känner jag att jag tar åt mig kritiken bättre om felen syns på poängen än om domarna är snälla och t ex sätter 5:a eller 6:a trots att hästen går i övertempo och över tygeln :p

Överlag så tycker jag dock att domarna på klubbtävlingar inte ska vara så stränga, och självklart ska de komma med positiv feed back också.

Det tycker inte jag är så självklart. Ska domarna vara lekledare som uppmuntrar och klappar på axeln? Det känns snarare som tränarnas uppgift. OM det verkligen inte finns något bra att anmärka på (något anmärkningsvärt bra) ska de väl inte känna sig tvingade till att smöra? :devil: Men däremot konstruktiv kritik - träna mer på detta, tänk på detta osv ska ju självklart domarna stå för. Annars blir det svårt att veta vad man gjort fel.

Men vilket är egentligen värst? Att få ganska bra poäng, beröm osv när det går dåligt (om det går dåligt) första gångerna och sen komma ut i riktiga världen och få ett bakslag när det inte gullas längre?

Jag skulle nog tycka det andra scenariot var värst. Hellre att det på klubbtävlingar "accepteras" av andra att procenten är lägre och att 5:or kan räknas som bra, att man runtomkring så att säga har en mer accepterande syn än att domarna har det. För att sen få SÄMRE poäng trots att man rider BÄTTRE skulle kännas helt fel, åtminstone om det gäller samma program.

På nästa tävling kanske du får en domare som har den stora poängpåsen med sig!

Det finns faktiskt domare "åt båda håll". Jag tycker det är huvudsaken att domaren konsekvent håller sin skala genom hela klassen så att alla får likvärdiga poäng.

Tycker att en domare ska ge nån positiv kommentar, hur ska man annars kunna peppa en ung ryttare att fortsätta och utvecklas till något bra? Att bara komma med negativa påpekanden är det ingen som orkar ta till sig om det inte finns något positivt - det kallas psykologi ;) .
Konstruktiv kritik är bäst, men det måste ingå något bra idet oxå!

Som sagt är det inte domarnas uppgift att peppa ryttarna att fortsätta tävla, det är tränare, föräldrar, kompisar osv. som gör det. Domaren dömer det denne ser för dagen, ingenting annat.

Sen till trådskaparen: Exemplet du tog upp att du fick en 3:a på inridningen, den bedömningspunkten gäller både inridningen fram till halten, halten och vägen hela vägen till C, inte bara halten.

KL

Hellre en domare som är snål med poängen på klubbtävling, än domare som går ifrån den egentliga bedömningsnivån och är för snäll, "för att det är klubb" med resultat att alla som tävlat på klubbnivå missbedömer sin ståndpunkt och sen ger sig ut på lokal med en snedvriden värdsbild ang. sin och hästens nivå. Tycker man ser en massa av sånt och förstår inte riktigt tänket att det skall vara någon sorts light nivå för att det är klubb. bedömningsskala och nivå skall dömas efter TR, inget annat.

sen tycker jag att det visst - det ska stå KREATIV kritik i slutkritiken, dvs ngt positivt och sen kreativ kommentar om hur man ska jobba vidare för att få bättre poäng.

Jag hatar detta ang domare är snåla, att dom skriver fel saker osv.
Den domaren tyckte att du var värd de poängen punkt slut! Du skall inte sen sätta dig och klaga ute på buke! Ingen smart idee! Domare kan se detta och känna igen dig, du tar en väldig stor risk att göra detta.

Jag tycker att domare ska döma lika oavsett tävling.

Om hästen inte stod still i halten, och dessutom var ostadig i form och tempo kan jag mkt väl förstå att det blev låga poäng.

Sen tycker jag att även om poängen är låga så kan kritiken vara konstruktiv och skriven på ett positivt sätt.
Här kan jag tycka att det är ok att komma med lite mer uppmuntran och tips på en klubbtävling än på en vanlig tävling.

Domare kan se detta och känna igen dig, du tar en väldig stor risk att göra detta.

:confused:
Domarna ska fortfarande bara döma det de ser inne på banan och inget annat.
Ev personliga åsikter om häst/ryttare osv ska lämnas utanför bedömningen (och ja jag vet att det inte alltid är så IRL :smirk: ).

:confused:
Domarna ska fortfarande bara döma det de ser inne på banan och inget annat.
Ev personliga åsikter om häst/ryttare osv ska lämnas utanför bedömningen (och ja jag vet att det inte alltid är så IRL :smirk: ).

Om jag säger så, det kan hända att domare dömer med personliga åsikter..

Jag tycker att om poängen var förtjänade så är det inget fel med att personen gav låga poäng.
Men jag tycker att kritiken ska vara konstruktiv, och positivt riktad så att man inte bara får hör att man är kass utan vad man ska tänka på för att bli bättre.

kl
Är det inte så att domaren skall skriva en kommentar vad som behövs att få godkänt i ett moment där h*n sätter tex 5 och över godkänt ska det skrivad vad som var bra...

Har jag uppfattat detta fel ?

Degree :angel:

Fick 50%, en kompis filmade, ska se om jag kan visa det... är inte så datateknisk...:angel:

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 603
J
  • Låst
Dressyr Är det fler än jag och min vän som tycker att domarna dömer rätt snålt på regionala tävlingar i ex La upp till Msv? Att man får en sexa...
Svar
1
· Visningar
956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar