Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Hedinn: Tell me about it :p Jag har en som jag inte lyckas få bort från huvudet hur mycket jag än försöker. Ska inte ha fler, ska inte ha fler...

Haha och jag tänker snarare "Hur kan jag lösa det för att kunna köpa den här?" eftersom jag blev av med mitt sto i höstas har jag ju en plats "ledig". Är ju kul att ha en ridhäst också, inte bara en unghäst...

REIN: Nämen, ska du flytta ifrån fina och soliga (:angel:) Karlstad?

Jag har förresten en vän som brukar ha koll på lite speciella/knepiga hästar då hon själv gillar såna och därmed ofta blir erbjuden den typen av hästar. Kan ju kolla med henne om hon vet nåt, eller bara att hålla utkik, om du vill? Hon bor dock inte här utan i Stockholmsområdet, men du kanske är beredd att åka en bit för rätt häst?

Min Munni fick en idé att INTE gå in i släpet, det blev precis som Eros, värre o värre för varje gång till han tvärstod med alla fyra benen. Punkt. Alla år innan har han helt enkelt bara klivit in, frivilligt medan jag stått bredvid och gått ut på samma vis. Jag fick börja om igen, ifjol var dte lastträning närtan varje dag på sommaren när jag var ledig och nu kliver han in igen som det aldrig varit något annat. Orsaken till det som utlöste var troligen en böld som sprack (skulle till vet klin o öppna den) och han kopplade obehaget till det. Har kört försiktigt och allt sådant så antar att det var ett obehag tillkopplat med det som hänt.

Ang bett.... Anders Eriksson och bett, jag ogillar hans bettsyn, han förespråkade till för några år sedan att tjocka bett är snälla bett och jag tycker inte kans kunskapsnivå är så pass hög att jag lyssnar på honom. Jag har i alla år åkt till Djurtandvårdskliniken utanför Söderköping och haft en veterinär som arbetat där som jag hellre lyssnar på. Tredelat och rakt har jag köpt av dem efter utprovning.

Haha och jag tänker snarare "Hur kan jag lösa det för att kunna köpa den här?" eftersom jag blev av med mitt sto i höstas har jag ju en plats "ledig". Är ju kul att ha en ridhäst också, inte bara en unghäst...

REIN: Nämen, ska du flytta ifrån fina och soliga (:angel:) Karlstad?

Jag har förresten en vän som brukar ha koll på lite speciella/knepiga hästar då hon själv gillar såna och därmed ofta blir erbjuden den typen av hästar. Kan ju kolla med henne om hon vet nåt, eller bara att hålla utkik, om du vill? Hon bor dock inte här utan i Stockholmsområdet, men du kanske är beredd att åka en bit för rätt häst?

Japp, nu har jag minsann gjort stan. Och den är INTE särskilt solig ;) Även om jag faktiskt trivs toppenbra här, underbar stad och trevligt folk med världens goaste mentalitet.

Ja jag vill gärna hålla ordentlig utkik åt alla håll, då lär man ju hitta något bra tillslut! Tror dock inte jag har möjlighet att köpa något NU, men som sagt vill jag leta ordentligt tills det känns helt rätt ändå, så det är ju ingen brådska.

Det är till största del hans uppväxt och inridning som format honom, inte stammen tror jag.

Ja precis, för även om jag vill ha denna superkänsliga häst så söker jag ju inte ha en häst som är "förstörd" eller blivit illa behandlad. Även om detta oftast är orsaken till varför hästen är så känslig. Jag vill helt enkelt att det skall vara en väldigt speciell typ av individ som är svår av naturen.

Sådana finns det gott om, känsliga hästar alltså, med mycket motor och lite "egenhet", utan att vara förstörda, så jag tror inte du kommer ha så stora svårigheter med att hitta en när du väl börjar leta på riktigt :)

Min kusin har ju en sådan crazyhorse som hon nog vill sälja...:angel: Ni kanske kommer ihåg henne sen i höstas, hon som slängde av mig två ggr sen lämnade jag tillbaka henne :D Jag kan sakna henne lite i flocken ibland, hon var så himla trevlig att umgås med! Skulle haft henne som fölmärr istället, om jag hade haft råd med en till...

rondext.jpg

rond1.jpg

Vacker är hon!! :love:

Idag har jag ridit både en tur på Andi i morse och en långttur på Kveikja med fikapaus i en så vacker svensk idyll så man blev alldeles varm i själen! Stenhägnade gärden, gammal steninhägnad trädgård med gamla blommande buskar o växter och en lada från säkert mitten 1800, bostadshuset var bara stenruiner kvar av. Vackra dungar av bok och ek ute på de stora gärdena. Alltså jag blev så jäkla kär i stället så jag hade kunnat tänka mig att sälja Rinna o bygga upp nytt där! Men vi nöjde oss med fikapaus ;)

Kveikjas tölt var idag allt annat än ren, hon e lustig för det var ömsom travtakt ömsom passtakt. Men vi fick till ren takt och ett ganska stabilt ökat tempo en sträcka och det kändes häftigt! Funderar på om jag skall rida på som förr ute på tur, låta henne gå hög i formen o fortsätta rulla på i ren takt. Och sedan träna skrölten, de långa bakbensstegen o överlinjen i paddocken och då särskilja de båda tills det sitter o jag kan göra det även ute. Istället för att försöka göra nån sorts halvmesyr ute på vägarna -för uppenbarligen blev det ju mycket taktfel fast hon var inte alls så hög som hon brukat.

Imorn skall jag till VSM och hejja på alla fina ekipage! O vinka till Freyr i mitten. Skall bli kul!

Jag måste ju bara oxå få visa lilla Rá...
wpid-dsc_3367.jpg

Helt seriöst, hon är 10månader gammal, eller 11 är det nu -och kolla in manen! Hon har helt sjukt mycket man :) o den är tjock o fluffig dessutom!

Hon är ju så charmig så de är inte klokt :love:

Fáfnir har oxå lång man, dock inte tjock, men lång! :D
Så ja tänker mig att han ska få sån där lång lång lång man som svallar härligt i vinden :angel:

DSC_1236.jpg

Senast ändrad:

I går gick Jorunn helt galet bra på dressyrlektionen. Hon gick med sjukt bra eftergift och bakbenen var med det var bara att åka häst.
Trände på förvänd öppna.. eller är de slut haha blandar alltid ihop de där 2 övningarn.. Baken mot ridhusväggen iallafall och så ställer man hästen åt vänster men hästen skall gå kvar som vanligt med kroppen.

Sjukt svårt men ujuj vad fin hon vrt efter några varv.
Började även träna lite på ett L:C progrm för tänkte tävla Jorunn i dressyr här snart. Klurigt men de ska jag nog få in i skallen hahaha.

I dag tränade jag lite tölt och de gick sjukt bra sikka ökningar hon gjorde, det var nog de bästa töltökningarna hon hittils har gjort, måste vara övningarna i dressyren i går som har gjort henen så lösgjord s hon även blir så br i tölten som är"boven"=)

Min lilla guling:love:

Om hon går med bakbenen på spåret och framdelen innanför, men ställd i rörelseriktningen så är det en förvänd sluta. Går hon däremot med framdelen på spåret, bakdelen innanför och ställd mot väggen så är det en förvänd öppna. Självklart även böjd för samma skänkel som hon är ställd.

KL

Hinni har varit här i 3 dagar och kursat för oss och det är alltid lika kul och lärorikt. Álfadís och Brenna fick vara med och Brenna (4 år) imponerade stort, superkul nu sak hon få sommarlov.

KL

Åh, vad det då är härligt med sommar. 12 grader, vind och regn har det åtminstone varit här idag, men drog mig ändå till stallet. Ridplanen var i så dåligt skick att det jag på vägen istället. Dimma var stundvis helt superfin, fick vissa stumpar där rumpan kom ganska bra med, medan det sen kom stumpar då hon bara försökte göra som hon själv ville.
Var på onsdag och tävlade på en kvällstävling som främst ordnas med tanke på de som inte ännu har kvalat till FM, men åkte själv dit mest bara för att träna. Galoppen är jag mest nöjd över då hon har gått framåt ganska mycket på en kort tid. Vi fick nu av två domare 1 poäng mer för galopp än vad de hade givit för två veckor sen på en tävling. Resten av gångarterna var på ganska samma nivå/lite sämre. Behöver nu egentligen bara träna på att få baken under mycket bättre. Framdelen är riktigt fin och lösgjord, men bakdelen är som från en helt annan häst.
Nå men, här kommer några lite somrigare bilder tagen på onsdagen.

IMG_6656.jpg

Glad tjej påväg till gröna hagen.
Fick på fb denna kommentar av en icke-hästinsatt vän
först bara: "men...va?"
sedan: "nu sitter jag här och fnissar för mig själv på jobbet åt den mentala bilden av en heppa med en påse på huvudet som typ springer in i en vägg elr nåt..."

IMG_6688.jpg

IMG_6696.jpg

Killarna tittar avundsjukt på den andra flocken som får vara och äta grönt

IMG_6727.jpg

IMG_6749.jpg

Fina Gyllir

IMG_6962.jpg

Dimma med sina tjejkompisar

IMG_6988.jpg

IMG_7115.jpg

*KL*

I onsdags fyllde Laukur 5 år! Tänk att jag haft honom i 4 år redan, tiden går otroligt fort :) Hoppas på många år till med denna underbara häst :)

Han börjar komma ifrån sitt unghästutseende och ser mer ut som en vuxen häst nu :)

Idag tog vi ett tömkörningspass, en bild från innan det :) Här ser ni hur färgerna i stallet blev också.

168509_3218383505439_1441933077_32201661_283824361_n.jpg

Jo just det!
Jag har ju nämnt att jag letar häst och nu börjar det hända grejer, har två ston på g, inget av dem är ridbart (ett ungsto och ett dräktigt avelssto), men väldigt intressanta på andra vis. Ska kolla på det ena imorgon. Det känns kul!

Jag vill också ha fler!! Har dock två (båda ridbara) och är lite för snål för flera. Skulle ha råd men kanske inte ska lägga alla pengar på hästar. Bara nästan :angel: :laugh:

Kanske borde fundera på att skaffa egen gård så kan jag skaffa flera :D

Stor fet SUCK!!! :(

Jag som för första gången på jag vet inte hur länge faktiskt hade pengar över efter att jag betalat allt nödvändigt! Hade ju massa hål som skulle behövas fyllas, men näää istället blir det till att betala för veterinärbesök. :cry:
Jag ville ju inte ens göra något kul för pengarna, jag ville ju bara fixa till saker som har behövts lagas eller fixas i snart ett år. Tycker gott att jag kunde fått lägga pengarna på det istället. :mad:

Sol fick en knöl på juvret för några veckor sen, trodde det var ett bett av något slag. De senaste två veckorna har juvret ökat och ökat och nu är det tre gånger så stort. Pratade med vet. förra veckan när det hade ökat till det dubbla och de trodde bara det var ett bett.
Men nu ringde jag och bokade en tid på kliniken istället, djurvårdaren som svarade i telefonen denna gången höll med mig om att det inte lät normalt alls.

Så nu återstår att se vad det är som jävlas med oss denna gången. Lagom tills Sol äntligen börjar utvecklas framåt igen. Självklart måste det komma något ivägen.

Enda positiva är väl att det inte hunnit gå över till ny självriskperiod, så det blir förhoppningsvis inte såååå dyrt.

Ja fy, känns lite nervöst.

Men kom på att jag glömde skriva dagens höjdpunkt: Sol gick på transporten alldeles själv! Så nu hoppas jag det funkar bra med lastningen imorgon. Var lite klantig som inte tog på transportskydden när vi skulle träna, men hon har haft dem på tidigare och de var ingen fara, så förhoppningsvis bryr hon sig inte om dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 601
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 457
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar