Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

För att det är ett betydligt mer komplicerat och riskfyllt ingrepp att kastrera ett sto. Då måste du söva helt på klinik och öppna upp hästen för att operera, medan du ofta kan kastrera en hingst på hemmaplan, stående. Det handlar väl om ekonomin också, det är ju inte direkt gratis att kastrera ett sto, så det gör man nog inte i onödan. Själv har jag bara träffat på ett sto som hade problem med brunsten (i grunden var det väl något hormonfel), annars har jag aldrig träffat nåt sto som sprungit runt och varit stressad av att brunsta. Så det kan ju inte vara så extremt vanligt heller. Sen blir ju inte ston rivaler vid brunst, så det påverkar ju inte deras livskvalitet på samma sätt som hingstar, i normala fall.

*kl*

Men kom igen!
Hästar är inte alltid ston, valacker eller hingstar -de är individer! Oavsett kön.
Visst kan man sucka över "stooon" och "märrfasoner" ibland, men jag har träffat/ägt valackar och hingstar med mera/lika mycket "fasoner" och saker för sig som vilket sto som helst.

Jag hade valacker i många år och så en dag råkade det sig att jag stod där och ägde 3 ston och ingen valack.
Idag har jag ett sto och en valack. Och de är individer mer än ett kön.

/Malin

Kan bara hålla med, min gamle valack hade mer humör och var grinigare än Sol. Enda som händer med henne vid brunst är att hon har lite mindre energi och kan bli lite mindre fokuserad. Några tjurigheter har jag aldrig upplevt och inget skrikande mer än vanligt "prat" med hagkompisarna, väldigt tight och go flock.

Förstår inte heller riktigt den här stodebatten. Jag har aldrig varit med om att nåt av mina ston skulle visa extra humör vid brunst. De kan lukta lite fränt men jag märker ingen skillnad i hanteringen, de är lika snälla eller besvärliga året om;) Tror jag äger det tjejigaste sto jag någonsin haft just nu, hon är verkligen feminin. Men är samtidigt den mest lydiga och tjänstvilliga häst jag tränat. Vilket jag tror har mer att göra med att jag utvecklats som hästtränare, än att hon skulle ha nån särskild sto-gen som gör att hon skiljer sig från en hingst eller valack.

Jag har aldrig sett Sol stå och skvätta och hon har aldrig varit kletig.
Och hon är också ett väldigt tjejigt sto. Ibland ska man väl ha lite tur också ;)

I förra stallet stod alla ston och pissade så det stänkte mitt i gången minst 3-4 gånger medan de sadlade. Där gällde det att ta ut svängarna när man gick förbi. :angel: Och de var griniga som attan också, ena riktiga tjurkärringar. Stod och högg, skrek och sparkade i väggarna, ett jäkla liv var det alltid.

Så jag känner mig rätt lyckligt lottad som fått en Solstråle. :love:

Jag får hålla med er ovanstående. Kveikja är oxå så "o-märrig" hon kan bli. Ok hon stinker när hon brunstar men det är oxå enda sättet att märka det på. Hon är alltid go o gla'!

Jag kommer snart ha 6 ston hemma o bara två vallacker. Blir spännande att se hur dom andra är! O mina småtjejer, hur dom skall komma bli!

Kan tillägga att min inte är stressad, hon är snarare jätteglad! Fullt ridbar, men flörtar så fort hon möter någon.

Du tror inte att det skulle bli lite hästbrist om man bara avlade på visade ston?

Jag hade ju lätt försökt köpa hästen om han betyder så mkt för dig.
Låter ju som det förhållandet jag har till min Thengill och jag hade aldrig kunnat förmå mig att inte köpa honom då hade försökt fixa pengar på något sätt det går väl alltid på något sätt?

Om det bara vore så lätt, jag borde ju börja studera på hösten och då skulle det nog vara mission impossible att ha häst.
Pengarna fanns/finns helt enkelt inte, får helt enkelt lära mig leva med det. :)

kul! ska du till Fjärdhundra? funderar på att åka och kika lite.=) Men man vet ju inte med vädret! Inge kul med ösregn. Lycka till!

KL

Idag har jag pratat med veterinären och det låter så pass lovande att imorgon får Skuggzor gå ut i hage igen :love:
Han får fortfarande inte röra sig, såklart, men han får gå ut i liten hage!
Mitt hjärta, han har varit så ledsen och har försökt smyga ut ur boxen :devil: när man inte ser. Något han förövrigt aldrig gjort förut.

Nåväl, när veterinären godkände så satt jag här på jobbet med tårar i ögonen.. En jäkla mes är jag, men jag är så kär i den här hästen :love:

529894_10151002383612542_359885668_n.jpg

Det finaste jag har!

Ja och är det någon som jag fått väldigt nära band till så var det just mitt sto. Jag har haft ett sto och resten har blivit valacker pga vi aldrig fått något stoföl.:crazy:

Ja och är det någon som jag fått väldigt nära band till så var det just mitt sto. Jag har haft ett sto och resten har blivit valacker pga vi aldrig fått något stoföl.:crazy:

Det där känner jag igen!
Hingstföl efter hingstföl har fötts på gården. Äntligen verkar trenden ha vänt och vi har tre ston som är födda på gården i vår ägo. Helt otroligt!

Apropå valacker versus ston osv. Tycker diskussionen är rätt fånig, hästarna är individer och just vilken sort de är av är det som jag tycker påverkar minst. Har haft både ston, hingstar och valacker och sett alla typer utav beteenden. Har dock aldrig märkt av någon förändring på mina ston under brunst. Har heller aldrig haft något sto som springer sig pinnsmal under betäckningssäsongen.
När hingstar tappar under vår-sommar, så beror det i mina ögon på att man inte varit förutseende nog under vintern.

Ser ingen som helst anledning till att kastrera ston. De är ett väldigt mycket mer avancerat ingrepp och fyller ingen funktion. Ett sto kan gå hela livet utan att bli dräktig och ändå ha ett helt vanligt hästliv, en hingst däremot går ofta själv stora delar om året, ibland hela och många påverkas mycket utav hormonerna på vår och sommar. Dessutom är det en ökad risk att ha hingst på en gård, alla har inte staket nog eller hingstvana för den delen, var med om för några veckor sedan när jag skulle hämta två hästar, att den gårdens hingst hoppade över staketet och försökte betäcka ett sto som passerade..

Hemma igen från djurkliniken och Sol är "skendräktig". Hon hade satt juver på ena sidan, det var därför det var svullet. Men det fanns ingen mjölk... än. Så jag ska hålla koll så det inte blir hårt och hon blir öm eller får feber. Annars var det tydligen ingen fara.

Känns skönt att det inte var något konstigare än så, även om de sa att det inte var normalt att bara sätta på en sida. Men hur kul är det att vara normal?

Lastningen hem gick kanon, direkt på bara! När jag skulle lasta på henne hemma tog det en timma innan jag äntligen fattade vad det var som var fel. Hon ville stå på andra sidan :angel: Så fort jag flyttade mellanväggen gick hon på hur snällt som helst. Så hade man bråkat i en timma bara för en sån sak :rofl:

När vi kom hem kunde hon inte krypa ur grimman fort nog när jag tog in henne i paddocken. Ojoj vad mycket spring hon hade i benen efter att ha varit duktig och hållt sig så lugn och stilla hela dagen. Den nya veterinärenstudenten som var med blev lite imponerad över hur cool hon var och att hon inte ens reagerade när de stack henne. Min duktiga lilla Solstråle! :love:

Senast ändrad:

*kl*

Idag var det betessläpp för pållarna.
Glada tokiga pållar fort omkring i hagen, glada som aldrig förr!

Dock har vi fått två nya sommarhästar som Odinn är så däääär förtjust i, mest tror jag det är för att han aldrig kommer åt att hälsa på dem, de springer iväg direkt (mamma + 1årig fölunge) och han blir tokig på att dom är så tajta (har aldrig gått med andra hästar, bara dem två) och de är som om det bara är en kropp med två huvuden och 8 ben, han blir skit frustrerad. Försöker sära på dem hela tiden, när han lyckas blir han nöjdare....knäppis!

CSC_0151.jpg

Nykomplingarna
CSC_0128.jpg

Tjohej va roligt tycker Fáfnir!
DSC_0011.jpg

CSC_0735.jpg

CSC_0736.jpg

DSC_0021-1.jpg

DSC_0231-1.jpg

DSC_0134-1.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 993
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 565
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 433
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Laseroperation