Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

+1 på den.

Jag har nästan bara haft ston i mina ägor (slump) och aldrig har någon varit "märrig". Med märrig antar jag att folk menar humörig/envis/tjurskallig?

Har heller aldrig förstått uttrycket att man "skickar in en blanket" till ett sto om man vill få henne att göra något. Ni vet... "en valack ber man, en hingst....osv".

Och valackar i min omgivning har haft humör så jag tror absolut det handlar om individen och inte könet!

kl
Jag har också bara haft ston, och aldrig haft problem vid brunst.
Förrän nu den här sommaren!
Hon skriker, piper, kissar och är helt oridbar. Hemskt jobbigt...

*kl*

Men kom igen!
Hästar är inte alltid ston, valacker eller hingstar -de är individer! Oavsett kön.
Visst kan man sucka över "stooon" och "märrfasoner" ibland, men jag har träffat/ägt valackar och hingstar med mera/lika mycket "fasoner" och saker för sig som vilket sto som helst.

Jag hade valacker i många år och så en dag råkade det sig att jag stod där och ägde 3 ston och ingen valack.
Idag har jag ett sto och en valack. Och de är individer mer än ett kön.

/Malin

GIVETVIS! Det är klart det är så. Dock har jag i allmänhet sett samma drag hos de flesta ston jag träffat, precis som jag sett samma tendenser hos vallacker och hingstar. Ston, enligt mig, har ofta ett helt annorlunda humör än framförallt kastrater och det är något jag inte alls tycker om. Precis som jag inte går ihop med de vallacker som enligt mig är typiska för att vara kastrater (bland vilken art den än handlar om) att de blir lite loja och "borta". Sen har ju jag en vallack som är precis raka motsatsen, så givetvis handlar det om individer, men det finns ju ändock liknande drag som märker könet tycker jag iallafall.

kul! ska du till Fjärdhundra? funderar på att åka och kika lite.=) Men man vet ju inte med vädret! Inge kul med ösregn. Lycka till!

Ja det var där vi var och vi hade tur med vädret, Bara 2 småskurar sedan var det antingen bara mulet eller sol=)
Jorunn skötte sig helt galet bra ryttaren fick en miss så det vart galopp i traven men bara det att Jorunn gick på UTAN att bråka var bara de en seger. Så vi är så nöjda så.

Hon gick in i släpet som om det var hennes box både dit och på väg hem så imorogn blir det en skön uteritt om det inte står som spön i backen=(

*kl*
Idag har vi lasttränat, jag och Eros. Eros har de senaste gångerna blivit mer och mer skeptisk till transporten, så vi fick börja om från början innan problemen skulle bli alltför stora.
Det tog 1,5-2 timmar i spöregn innan han gick på helt frivilligt, gick att backa ut och gå på om och om igen. Inget tvång eller våld inblandat (tycker det är väldigt vanligt att se vid lastning annars), men han fick jobba en del och välja själv. Bästa sättet! Ska upprepa det några dagar och tror att problemet kommer vara ur världen sedan. Är inget roligt att ha problem vid lastning, som sagt, vill kunna lasta alla mina hästar själv utan minsta fundering. Åker ju en hel del med dem och nästan alltid ensam.
Tror förövrigt att det blir fölning vilken dag som helst, kul!

Så är det ju, egentligen. Jag har dock fått för mig att valacker är tråkiga, vilket de ju inte alls är eftersom alla valacker jag lär känna är lika personliga som ston :)

härliga bilder, men var inte fafnir hingst? och fölet som går med mamman, 1år? och går med stoet? betäcker inte den då?
och fafnir går ihop med ston?

jag som haft hingst, började fundera lite hihi.

Angående detta könssnack.. bara okunnigt folk pratar så anser jag.. att jag ska aaaldrig ha ett sto eller valack för de är si eller så.

Nej... det är individer och DET avgör. Så säg istället.. jag vill INTE ha en typ av personlighet ist för kön.

Jag har ett sto och att hon brunstar märks aldrig av.Igår åkte hon i samma släp som en hingts. Gick hur bra som helst.

Hon går ihop med precis allt och alla supersnäll, men själva hästen har en personlighet som sådan att hon har lite fixideer för sig.Och de skulle hon ha även om hon var hingts eller vallack.

Att man inte vill ha hingst är ju oftast inte för man inte gillar dom i deras personlighet utan att det kan va svårt att få dom inhyrda om man inte har egen gård.
¨

Jag menar först måste man ju sätta sig ner och fundera över vad för häst man vill ha.

vill man tävla och bli bäst är det gångarterna man ska kolla efter sedan vad det är för kön är ju rätt ointressant då.

Vill man bara mysrida ja då är ju gångarterna rätt ointresssant medans psyket är av större intresse.

Vill man ha bägge så får man leta efter de.

Köp den häst man fastnar för och gå inte efter kön.. för då kan du missa hästen med stort H!

Det sägs ju att vi lever i ett könlöst samhälle:D

jag har ett sto, som Inte skall kunna bli dräktig då hon blev betäckt av en valack och fick infektion, och med detta en inaktiv livmoder. detta hände 00-01 har ja för mej förra ägaren sa.
Hon kom ihop sej med min 2 åring 1 dag(!) förra sommaren. och jag kan nästan 100 säga att inget hände!
Hon veterinärbesiktades den 23 maj, och då så vet att hon va i mkt fint hull och var super fräsh i kroppen, en liten helt normal gräsmage, men absolut inte för tjock eller fet!
541987_10151557652590057_1413535458_n.jpg

visst hade hon mage, men bara neråt. sån gräsmage. här gick hon på bete, åt hö på kvällarna och kraftfoder

igår när ja skulle ta in henne så tycker ja hon har blivit Väldigt stor!
16 år i sverige och aldrig visat en tendens till att klia, och så helt plötsligt för 2 veckor sen börja hon klia sig i manen, inga sår, men uppskavt. Hon står oxå alltid för sej själv i hagen. så har de heller aldrig vart, hon har allltid varit me de andra. men inte nu. så va tvungen att fota magen.
Och jag har bilder från andra sommrar när hon är FET! och då är hon fet över hela kroppen! Hals, bog, mage o rupmpen. men tycker inte att de e så nu!? :confused:
540503_10151797853545057_1052958876_n.jpg

527231_10151797518480057_865934414_n.jpg

556487_10151797494425057_712575701_n.jpg

182856_10151797468720057_670662710_n.jpg

kan de som skall va omöjligt ha hänt??!

magen är oxå stenhård, och hon andas tungt. men har inga juver eller så:confused:

Nej... det är individer och DET avgör. Så säg istället.. jag vill INTE ha en typ av personlighet ist för kön.

...............

Att man inte vill ha hingst är ju oftast inte för man inte gillar dom i deras personlighet utan att det kan va svårt att få dom inhyrda om man inte har egen gård.

Nu säger du ju emot dig själv? Det är ju samma sak men andra ord? ;)

Jag tror ingen här inne menar att de helt förkastar hästar pga kön, utan enligt erfarenhet så sållar man ju bland de egenskaper som passar bäst för en själv. Jag har aldrig mött en hingst som inte någon gång känts som en hingst, även om hästen i sig är underbar och lätthanterad, för att ta ett exempel. Av samma anledning så kollar jag främst efter vallacker om jag vill ha en häst eftersom det är av min erfarenhet att jag trivs bäst med dylika. Jag tittar gärna på ston i andra hand, om det är ston som inte har minsta "stotendenser" eller som man märker av blir brunstiga. Så enkelt är det för min del!

Här är en till som med spänning väntar på vad för besked ni får av veterinären! För den magen ser ju lagom rund och go ut. :D

Igår tog jag examen och kallar mig numer för Hälsocoach!:bump:
Redan idag blev det direkt ruljans i stallet när jag fick visa glad ägare att hennes häst tog examen i kursen "Lättlastad".
270853_10150845878431814_246713255_n.jpg

Jag fick mig en ny, spännande träningshäst.
560322_10150845890251814_699251904_n.jpg

Och hade ett perfekt pass med Hnokki på banan.
318062_10150845872896814_1132596021_n.jpg

Igår tog jag examen och kallar mig numer för Hälsocoach!:bump:
318062_10150845872896814_1132596021_n.jpg

Stort grattis! Du får när som helst komma hit och lära mig vad "hälsosam" riktigt betyder, jag är säkert den mest ohälsosamma människan på jorden! :p

Och vilken underbar bild på dig och Hnokki!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 986
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 557
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 558
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 430
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar