Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

angående skänklar som ska ligga "om".
jag har med varit rätt slarvig med det eller fått för mig att hästen blir mer känslig om man inte ligger intill med skänkeln hela tiden.

Glampi har jag undvikit att störa genom att inte ligga intill men nu får jag träna på just detta för nu vill han att jag håller om och ger han stöd och mod, funkar jättebra när man slappnar av i låren och håller om med skänkeln då tänker han framåt och känner att jag är med honom så att säga.
Men spänner man sig/blir osäker själv så blir han det med så det är egentligen väldigt bra träning för mig.

vad synd du ska sälja men har du inte lust så varför ska du ha kvar henne så du tar nog rätt beslut då, finns någon där ute som kommer ha massa gläjde tillsammans med henne istället för att du ska ha dåligt samvete.
Vet hur det är med barn, dålig ekonomi, dåligt samvete.
Men jag skulle aldrig klara mig utan hästarna psykiskt.

angående skänklar som ska ligga "om".
jag har med varit rätt slarvig med det eller fått för mig att hästen blir mer känslig om man inte ligger intill med skänkeln hela tiden.

Jag får känslan att hästar som inte är vana att skänkeln ligger om (hur bär man sig egentligen åt för att inte låta skänklarna ligga om, utan att spänna sig i låren?:eek:) kan bli lite rädda för skänkeln väl man använder den.

Jag tycker själv att jag sitter ganska avslappnat och låter underskänkeln hänga avslappnad och då blir effekten pga hästens rörelser att underskänkeln "gungar" lite mot hästen i takt med stegen. Inget som jag upplevt att hästarna blivit störda av.

Lånade ut Karl igår. Det var inte meningen och jag tycker lite synd om mig själv som inte fick rida honom...
men det kom en tjej förbi som lånat häst av min ena kompis, och hästen hade bestämt sig för vem som bestämde. Och det var inte ryttaren. Alls. Hästen ställde sig och vägrade gå, trots försiktiga petande med spö.
Så vi bytte häst. Jag städade till den andra (har ridit den hästen mycket fram tills för ett år sedan) och tjejen fick njuta av Karl-ridning.
Enda trösten för mig var att se att han rör sig lite bättre än jag trott.

Såg dessutom under ryttare att han är rätt överbyggd. Kommer väl att höja sig ytterligare någon cm i mankhöjd, då.

KL

Hej på er! Är inte så aktiv här inne, läser desto mer:)
Skulle vilja bolla en sak med er angående hästköp.

Tog bort min fina isis tidigare i april i år efter 2½ års kämpande med diverse olater och skador. Är nu på jakt efter en ny häst (och man kan ju lugnt säga att det är köparens marknad). Har hittills tittat på/provridit 8 st i sällskap med en vän som är mycker mer avancerad ryttare än mig, vi har verkligen fått se både det ena och det andra... (Blir en egen tråd av det egentligen;))

Nu har jag hittat en som fyller alla mina kriterier med råge! Ålder, utbildning, gångarter, lynne, pris och till och med färg!
Problemet är att den finns ca 50 mil från mig...
Har kontakt med en duktig islandsryttare på orten som skall provrida den i ett första steg, har även fått filmer på alla gångarter (behöver väl inte tala om att jag är heeelt såld) och har haft kontakt inte bara med nuvarande säljare utan även tidigare säljare som hade den under en mycket lång tid.

En del av min impulsiva hjärna säger: besiktiga den och sätt den på transport hem till mig. Go all in!

Min vuxna (nåja) och strukturerade del av hjärnan säger: sätt dig på ett flyg dit, provrid, känn efter bla bla bla......

Skulle nu vilja höra era tankar och gärna egna erfarenheter, har ni nånsin gått all in och hur gick det?:)

Ska du ha den som enda häst så är det viktigt att kemin stämmer, då är det en billig försäkring att åka och titta på hästen. Det kan vara världens underbaraste häst för någon annan men inte fungera med dig eller tvärt om.

Men 50 mil var väl inte speciellt långt? Jag menar hur ofta köper man häst ?

50 mil är det lätt värt! Den som var längst bort när jag provred var längre bort än ca, vi körde över 200 mil totalt.

Senast ändrad:

*kl*

Någon som har ett tips på hur jag kan lösa en litet galopproblem jag har...:confused:

Mitt sto är 5gångare med stark pass (e: Mjölnir fra Dalbae...) Hon går riktigt fint i galoppen på volt. Ren takt och med underbar bärighet. Men på rakt spår blir hon framtung, passaktig och tråkig... Faller lätt över i pass.
Hur ska jag hantera detta?
Har försökt att succesivt öka volten och göra den lite oval för att få lite raksträcka men tycker inte att det hälper. Det går bättre i vänstervarv på raksträcka medan höger funkar bättre på volt.

Några ideer?

Hur blir det om du ställer och ev. böjer henne lite, typ en sluta/öppna vilket som känns bäst? (svag sluta tycker jag brukar vara enklast i galoppen.)

Hur blir det om du tränar fattningar på rakt spår? Alltså bara galopperar några steg åt gången?
Hur blir det om du kortar och länger stegen så att det händer något. Inte länga för mycket bara om hon tenderar att bli lite flack. Men låta henne trycka ifrån nåt steg för att sen lyfta igen och korta upp, tryck fram, korta....

Nåt litet hinder som hon får springar över? En låg galoppbom kanske?

Hinder funkade helt underbart på Godi, och att gasa på lite extra. Men på Sol är det precis tvärtom, hon får bäst galopp när hon går med korta steg och nästan helt lös tygel, bara mjukt släppa fram med sitsen så rullar hon på av sig självt. Sen kan man göra hur många övergångar man vill, bara hon får sitt "space". :p
Om man driver fram henne med sitsen eller tar minsta lilla för mycket i tygeln i fattningen så blir det pass istället.

Jag har en 4,5 gångare, alltså ingen användbar pass direkt så det här kanske inte hjälper dig alls, men henne måste jag korta upp extremt mycket och gärna ställa lite lätt för att få en bra galopp.

Äh, åk och provrid, är den så bra är det värt det. Klickar det inte så är det ännu mer värt det.

...eller så fortsätter han vara överbyggd. Många isisar som är det.

Hur blir det om du ställer och ev. böjer henne lite, typ en sluta/öppna vilket som känns bäst? (svag sluta tycker jag brukar vara enklast i galoppen.)
Har faktikst inte provat ha rumpan lite innanför på rakt spår... Ska provas i morgon! Har provat att ställa innåt/öppna men det har bara blivit klockren pass...

Hur blir det om du tränar fattningar på rakt spår? Alltså bara galopperar några steg åt gången?
När jag rider på grusvägen och fattar galopp är det något bättre. Men då blir hon oxå lång och framtung men det är lättare att bryta med lite friskare tempo. Ska prova att galoppera kortare bitar rakt fram.

Hur blir det om du kortar och länger stegen så att det händer något. Inte länga för mycket bara om hon tenderar att bli lite flack. Men låta henne trycka ifrån nåt steg för att sen lyfta igen och korta upp, tryck fram, korta....
När jag beh henne trycka på gör hon det framåt-neråt.... Och sen kortar hon fint

Nåt litet hinder som hon får springar över? En låg galoppbom kanske?
Har provat att galoppera över bommar idag faktiskt och det gör jag inte om :eek: Dumma lilla häst bryr sig inte ett dugg om skräpet matte har asat ut på banan och lagt i vägen:devil: trodde hon skulle bryta benen... :crazy:

Hinder funkade helt underbart på Godi, och att gasa på lite extra. Men på Sol är det precis tvärtom, hon får bäst galopp när hon går med korta steg och nästan helt lös tygel, bara mjukt släppa fram med sitsen så rullar hon på av sig självt. Sen kan man göra hur många övergångar man vill, bara hon får sitt "space". :p
Om man driver fram henne med sitsen eller tar minsta lilla för mycket i tygeln i fattningen så blir det pass istället.

tio tio tio

Ja, det är verkligen inte lätt att hitta det alltid.

Sol har ju i perioder varit mer eller mindre svår i galoppen. Hon gör precis samma som din, lägger sig fint och stadigt i framvikt och springer på i fyrtakt. :angel:
Hon går som bäst när hon får helt lösa tyglar och får göra ett tiotal övergångar och "nästanövergångar" där jag ber henne stanna och precis när hon börjat bromsa upp (men innan hon hinner lägga sig ner på framdelen:angel:) så hoppar vi fram igen. Alltså en halvhalt fast lite mer. Då brukar hon få med sig bakdelen. Sen har hon ju inget jättelyft i galoppen när den är bra heller, men sålänge hon inte hänger på framdelen är jag nöjd. Det andra kommer sen. :D

Red en sjukt bra ridtur idag på Thengill fick verkligen sånt riktigt glädjerus och lyckokänsla han är så himla roligt att rida när han är såhär positiv och framåt jag känner verkligen hur han kan röra sig igen precis som han vill med denna sadel.
Vi red på i bra tempo och busade till det men endå med krav, gick super.
man måste hlet enkelt vara väldigt bestämd mot den hästen och han får aldrig aldrig ens tveka en sekund vad gäller framåtviljan när han väl fattar att jag ger mig inte så bara släpper allt och han släpper handbromsen.
vi red ner till paddocken och idag var första gången någonsinn jag verkligen kände vilja framåt i paddocken och kände att jag kunde ju göra något utan att behöva bära runt hästen.
och han busade till och med det har jag aldrig varit med om under våra 6år å paddock han tyckte t.o.m att det var roligt helt sjukt härlig känsla.
vi kunde galoppera runt flera varv på 4 kanten och träna galoppfattningar i båda varven och även träna arbetstempo tölt i sluta och han gick på i ett mycket friskt och bra tempo jag behövde bara peta till honom om han funderade på att sega så var han PÅ igen.
är så himla glad för fortsätter det såhär så kan jag glömma hur hemsk han varit i paddock där man suttit och skänklar och spöat och allt vad man haft men han har inte rört sig ur fläcken utan sniglat sig fram och jag får panik på det blir verkligen riktigt besviken och ledsen för man kan verkligen inte gör något åt det.
men jag tror jag hittat nyckeln nu på denna kluriga svåra hästar och det handlar troligen om ledarskapet även i ridningen där jag trodde jag hade koll men troligen har han bara kört med mig där.
från marken är han som en hund men från ryggen har jag missuppfattat snällheten med att han smiter undan och kan sega precis hur mkt han vill.
men nu när jag är på honom att det kvittar vilket håll som är hemåt man ska vara lika pigg och gå på lika bra åt båda håll, då är han ju sig själv en pigg och glad häst så jag förstår inte riktigt vad han fått ut av att sega haha för han älskar ju att springa.

är så glad att jag hittat lösningen jäkla häst alltså men som det känns nu så är det inte helt omöjligt att vi skulle kunna tävla någon mer gång och verkligen kunna visa hur fin han är en gång för alla.

vi har ridit på i ordentligt tempo i tölten för att få upp viljan och inte accepeta någon form av slöa ner sig.
och innan när jag tagit mer i tyglarna och försökt samla lite så har han blivit passig men idag när jag testade igen...
jag höll på att tappa hakan satt med öppen mun kände jag efter ett tag hahaha sååå jävla sjuk tölt helt ärligt vet inte hur jag ska beskriva men det var verkligen lyckorus nr 1 gud vad fin han var.
jag kände verkligen hur han höjde hela ryggen helt klockren böljande tölt i arbetestempo och den där alldeles perfekta avslappnade men höga nacken formad.
vid några tillfällen föll han ner i för låg form och jag kände direkt hur han hamnade på framdelen då så han behöver ha den lite högre formen och de tvar så himla tydligt att jag verkligen kände vart jag skulle hålla honom.

det är så häftigt att lära sig ihop med hästen.
snart ska det bli bilder på detta säger jag bara.
låter knäppt men jag har sadeln att tacka för mkt av detta, jag har en glad och lycklig häst igen med en matte som inte får ont efter varje ridtur.

Det finns inga bilder i mitt arkiv som kan mäta sig med ens i närheten av hur han gick idag, så ska bli himla spännande att se hur han ser ut på bild.

nu ska han vila en vecka vilket känns lite sådär vill rida mer NU men då får han fundera över detta så det kan nog bli himla bra endå.
jag ska hem till Östergötland och hälsa på.

Idag var jag ute och red med ett gäng stallkompisar, knäppte tyglarna i nosgrimman idag också och Sol gick precis lika snällt och lydigt med tre heta damer bredvid sig. Inga som helst problem.

Fattar inte varför jag varit så rädd för att prova att rida utan bett, vet inte riktigt varför jag trodde att det skulle sluta nånstans ute på en åker, men om det nån gång gör det så är jag övertyglad om att jag skulle slutat där med bett också. :angel:

Mitt sto Inga Vala kom hem från träningen idag =) varit iväg i en månad.
va i stort sett bara insutten å riden rakt fram på island. knappt ridbar. men nu så:)
och sååå fin hon blivit!!! massa tölt o braaa trav =)
156254_10151717982600057_733515056_23979150_821519305_n.jpg

545840_10151717986270057_733515056_23979172_702572874_n.jpg

531346_10151717990235057_733515056_23979190_635402121_n.jpg

543262_10151717999290057_733515056_23979224_830516245_n.jpg

*kl*
Min häst är en riktigt olycksfågel - tar det aldrig någonsin stopp på oturen?!
Idag bröt hon av en stor del av sin hov som varit väldigt svag pga skadan hon fick förra året och det resulterade i blockhälta. Jag älskar att vara hästägare!
sinfo+ekeby+2.jpg

sinfo+halv+hov.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar