Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är helt vidrigt @zassoo :cry: Båda har levt i brutal misär i många år så det kan vara det som ligger bakom det plötsliga dödsfallet, men Kalle var den som varit finast i pälsen haft bäst tänder osv Hannes har haft magbesvär, behöver tandvård (vilket hon så klart ska få) och är den vi oroat oss för, så att Kalle bara dog sådär är verkligen en chock.

Hannes är dessutom skygg och har haft så mycket stöd i Kalle så vi får se hur det går med henne. Hoppas hon kan komma över Kalle och kanske tom ty sig lite mer till människor men just nu verkar Kalle vara det enda som snurrar i hennes värld :cry:

Ja, det var vad katthemmet gissade på @zassoo , just eftersom han inte visade ngra tecken innan och att han tycks ha dött fridfullt i sömnen.

@Gimlan Åh nej! :eek: Förstår att det blev en chock! Jag beklagar, var han gammal? :(

*kl*

Nu känner man sig värdefull! :D Lekte med Alice med da bird leksaken när jag gick ifrån en stund för att göra något, lämnade leksaken så hon skulle få leka med den under tiden och hon älskar verkligen den. Men när jag vänder mig om så har hon följt efter mig! Känner mig glad över att veta att jag står över da bird i popularitetslistan hos henne :love:

@Gimlan Åh nej! :eek: Förstår att det blev en chock! Jag beklagar, var han gammal? :(
Han var ungefär sju år, så han var inte särskilt gammal. Dock levt inspärrad med ett stort antal andra katter under flera år med för lite mat och hemsk miljö så han var säkert betydligt äldre fysiskt pga det.

@Gimlan Det är iallafall en fin död som är få förunnade tycker jag :cry: Men stackars Hannes, finns det någon möjlighet att hon(?) kanske kan få ett annat fint kattstöd?

Ja, jag försöker tänka att han fick ett fint sista halvår med allt en liten stackare kan önska sig och att han slapp lida utan bara fick somna in stilla och fint (vad man kunde uttyda iaf), det är ju ändå det bästa sättet, när det nu skulle sluta så här.

Jadu, @Asko , jag vet inte hur det kommer gå med Hannes (som mycket riktigt är en hon). Vi, jag och kontaktpersonen på katthemmet, har fattat beslutet att avvakta och se hur hon reagerar.

Hon och Kalle har kamperat ihop i många år så vi misstänker att det kanske inte skulle vara helt lätt att tussa ihop henne med nån annan katt, men samtidigt kan det vara en nödvändighet för henne med en kattkompis, men det vet vi inte än. Självklart kommer vi leta rätt på en kompis åt henne om det är vad hon behöver, även om det kan bli svårt :/

@Gimlan Jag tänker på att man ibland hittar såna guldklimpar på katthemmen som de flesta katter tycker om och är trygga med, och att en sån kanske skulle passa henne. Men ni vet såklart bäst och jag hoppas att det kommer att gå bra med Hannes! :bump:

Min syster hade en katt som blev gammal och han somnade in i sömnen (i hennes garderob :crazy:), men det kändes riktigt fint än att behöva åka och avliva ens katt i en främmande miljö hos vetten (som många har behövt göra).

Det kan nog vara så att hon behöver en kattkompis @Asko och det kommer vi tillgodose i sånt fall, absolut! Men nu finns det lite rutiga, randiga och prickiga skäl till att avvakta, men visar det sig att hon tacklar minsta så kommer vi hitta en lösning. Att hon mår bra är så klart viktigast. Hon är just nu lugn men letar regelbundet genom lägenheten och ropar på Kalle.

@Gimlan Inte konstigt, djur behöver också sin tid för att sörja sina vänner :cry:

(Ps, vill bara säga ifall du uppfattade klumpiga mig så lite grann; jag ville inte anklaga på något vis att ni tänkte ha en ensam katt, min katt är också ensam. Ds.)

Tråkigt med din katt:(
Det här kanske är en dum fråga men gick inte den andra katten fram till katten som avled och på så vis förstod att den var död? Min katt jamade och letade nämligen efter sin vän, min hund när hon gick bort så jag lät henne nosa på hunden. Efteråt slutade hon jama och leta, det var som om hon förstod.
En liten take bara, hoppas du inte tar illa upp.

Hon har nog varit framme vid kroppen innan jag kom hem, hon är dessutom oväntat lugn så hon förstår nog nånting...

Hmm.. Alice har börjat bitas :meh: hade inga problem med förra katten då vi kom överens om att när hon visade klorna så var det slut (var nämligen rädd för att bli riven). Men Alice bemödar sig aldrig med sina klor och eftersom tänder gör mindre ont så reagerar jag inte lika snabbt.

Nyss feltolkade jag hennes signaler så tre gånger började jag klappa henne men hon bet alla tre gångerna. De två första gångerna slutade jag att klappa tills hon såg ok ut igen (hon lade sig faktiskt ned igen en gång när jag började klappa henne) och den tredje gången var jag nog för sen någon sekund men jag puttade henne lätt ned från mitt knä. Alltså det gör inte ont (än) men jag vill ju inte att hon ska få vanan att bitas :crazy: Eller är det tonårsfasoner (hon är ju snart 10 månader)? :meh: Hur gör ni när (om) era katter bits vid kel?

Tillägg: Jag undrar mest pga jag vill att hon förstår att händer är absolut inga leksaker (inget rivande eller bitande alls) men låter henne leka med fötterna. Hon kan väl skilja på händer och fötter? :o

Äh, hon kom tillbaka efter en stund och då var hon kelig som sjutton igen :grin: Hon är nog i början på tonåren! :D

@Asko Jag har samma princip som du: händer är inga leksaker. Det värsta jag vet är katter som börjar bitas när man klappar dem! Otroligt nog får jag informera nästan varje besökare att de inte får låta katterna jaga händerna, de flesta blir förvånade.

Sessan skulle aldrig bitas, om hon inte var fruktansvärt trängd och provocerad och hon verkligen inte kunde ta sig därifrån. Så där är det inga problem. Tesla är otroligt vänlig, men kan lägga tänderna emot om hon verkligen inte har lust att gosa. Händer ganska sällan dock. Det bästa är ju om man märker det och kan låta katten vara ifred, men ibland blir det fel. Bits hon så brukar jag säga "nej" lite argt och lyfta bort henne. Har gjort så ända sedan hon var liten, samt såklart aldrig låtit henne leka med händerna.
Det har säkert lite med slyngelåldern att göra, fortsätt bara som du gjort och var konsekvent. Vet inte om de kan skilja mellan händer och fötter men du får väl avgöra om du vill bli biten i fötterna :D

@zassoo Min förra katt var likadan som dina, hon skulle aldrig bitas om hon inte var på riktigt dåligt humör :p Tyvärr lekte mina föräldrar mycket med händerna på den katten när hon var liten fastän jag inte ville det :meh: Men hon lärde sig ändå att jag var annorlunda och det räckte med att hon krafsade efter mig för att vi skulle sluta, ömsesidig respekt liksom :love:

Visst är det konstigt hur många som inte förstår varför man inte vill att de ska leka med händerna! :confused: T.o.m mina föräldrar förstår inte det ibland :meh: Är så tacksam att Alice inte är ett dugg intresserad av att leka med händerna. Hon rivs aldrig med klorna (misstag händer såklart men aldrig medvetet) utan använder tänderna om hon vill säga till att jag ska sluta med något, inget mig emot, är fortfarande mera rädd för klorna :p

Men betryggande att höra att du gör ungefär likadant, då fortsätter jag så och hoppas att slyngelåldern blir kort :angel: Jag har dock försökt hålla kvar handen men med en platt handflata vänd mot henne så hon inte riktigt får tag någonstans. Men det kanske inte funkar så bra? :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 398
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama