Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har en liten jourhemskatta som levt i vidrig misär i början åt hon ALLT: Pesto, palak paneer, Digestive, riskakor, knäckebröd, müsli... Ja allt! Sen lärde jag mig att inte ha ngt framme och nu har hon slutat och äter mer normala kattgrejer, typ smör är en favvo.

Tänk bara på att katterna är laktosintolleranta så de inte blir dåliga!

Jag har hört det förut men jag är också laktosintolerant så hon har bara fått laktosfritt ändå (förutom smöret, men det har hon inte smakat av en enda gång) :D

Apropå att bli dålig i magen ... Kan gaser i magen (hos katten alltså) lukta illa om de blir dåliga i magen? Bajset brukar normalt sett vara i små klumpar men nu är det mera korvar som sitter ihop, vilket kan väl också betyda att hon får bättre med vätska i sig?

Kan det smittas mellan djur och människor? Mina föräldrar har varit lite dåliga i magen de senaste veckorna, och jag kan inte märka av det då jag vanligen är ibland dålig i magen, men kanske Alice har blivit smittad av vad-än-det-är också?

Mina katter äter allt. :D vi håller igen på mjölkprodukter åt Sauron, han blir inte dålig men inte så bra som det kan vara heller, medan Sixten klarar det mesta utan problem. Han har bland annat satt i sig(försökt, jag stoppade honom såklart) böngryta och broccolisoppa. Kommer heller aldrig glömma när jag lämnade en stackars apelsinmarmeladmacka obevakad i typ 30 sekunder, när jag kom tillbaka var det en smörmacka... :cautious:

Tassa slickar gärna i sig bearnaisesås och tzatziki. Missia är mer tveksam, hon håller sig i allmänhet till det som är till för katter :D

De är dessutom väldigt kinkiga, de kan rata puts från älgfilé om de är på det humöret O_o

Tassa slickar gärna i sig bearnaisesås och tzatziki. Missia är mer tveksam, hon håller sig i allmänhet till det som är till för katter :D

De är dessutom väldigt kinkiga, de kan rata puts från älgfilé om de är på det humöret O_o

-Visst stämmer det att honkatter i allmänhet är lite mer kräsna än hanar? Kanske för att inte få i sig något giftigt då dom är dräktiga, och så är dom det även då dom inte är det... Jag har haft en kastrerad hane för länge sedan som var en sådandär glufs-glufs till katt, medan mina honor varit mer eller mindre kräsna.

-Visst stämmer det att honkatter i allmänhet är lite mer kräsna än hanar? Kanske för att inte få i sig något giftigt då dom är dräktiga, och så är dom det även då dom inte är det... Jag har haft en kastrerad hane för länge sedan som var en sådandär glufs-glufs till katt, medan mina honor varit mer eller mindre kräsna.

Och våra kastrater är extremt kräsna, ratar både kyckling och köttfärs samt de flesta foder. Äter kalkon med nöje dock (grillad).
Haft problem med att hitta ett foder som båda äter med nöje(vilket vi äntligen hittat) även vanligt kattgodis som "alla" ska älska har de ratat. Nu även hittat godis som de äter, lycka. Räcker med att ropa killarna så kommer de skott! =)

Mammas kastrerade hona är lite kräsen, och hon tar ordentlig tid på sig att bestämma sig. Det ska nosas i all evinnerlighet innan hon tar en smakbit, om hon gör det alls. :p

Knapplån, eller vad det nu blir. Bara allmänt liksom.
Sixten kom inte hem i måndags kväll. Första natten någonsin som han inte kom in. Vi var naturligtvis skitoroliga, så igår var vi till våra två nära grannar och letade i förråden. Ingen Sixten. I morse gick jag en timme i skogen och gastade. Ingen Sixten, varken uppäten eller levande. Åkte till polisen och anmälde honom försvunnen. Lånade en skrivare och på väg hem stoppade jag ett A4 med bild och info i alla avlägsna grannars brevlådor. Kör sista 300 m hem. Och då sitter han där. Så här har jag gått omkring och fulgrinat två hela dagar och föreställt mig alla möjliga otrevligheter, slagit larm överallt, och så har han bara varit ute och roat sig. :meh:;)
(Vi är naturligtvis så jävla glada att han är hemma, det är det enda som betyder något. Önskar mer än någonsin att han kunde vara lycklig inomhus, fy fasen vilken ångest. Han är lite tovig och luktar skog nå jävulskt, och hungrig var han, annars är han i prima skick.)

Mammas kastrerade hona är lite kräsen, och hon tar ordentlig tid på sig att bestämma sig. Det ska nosas i all evinnerlighet innan hon tar en smakbit, om hon gör det alls. :p

Knapplån, eller vad det nu blir. Bara allmänt liksom.
Sixten kom inte hem i måndags kväll. Första natten någonsin som han inte kom in. Vi var naturligtvis skitoroliga, så igår var vi till våra två nära grannar och letade i förråden. Ingen Sixten. I morse gick jag en timme i skogen och gastade. Ingen Sixten, varken uppäten eller levande. Åkte till polisen och anmälde honom försvunnen. Lånade en skrivare och på väg hem stoppade jag ett A4 med bild och info i alla avlägsna grannars brevlådor. Kör sista 300 m hem. Och då sitter han där. Så här har jag gått omkring och fulgrinat två hela dagar och föreställt mig alla möjliga otrevligheter, slagit larm överallt, och så har han bara varit ute och roat sig. :meh:;)
(Vi är naturligtvis så jävla glada att han är hemma, det är det enda som betyder något. Önskar mer än någonsin att han kunde vara lycklig inomhus, fy fasen vilken ångest. Han är lite tovig och luktar skog nå jävulskt, och hungrig var han, annars är han i prima skick.)

Vilken skön känsla när man får hem dom!

Sådär gjorde vår hankatt ofta, var borta hela nätter och sen kom han alltid på morgonen. Han gick ut i lördags eftermiddag och var borta hela natten. Var ute och ropade sent efter honom men ingen Sickan.. På söndag morgon ropade vi och gick ut och letade överallt men han kom aldrig.. Efter några timmar gick vi ut igen och letade och då när vi gick förbi en granne 2 hus ifrån frågade hon om vi letade efter en gråspräcklig katt och det gjorde vi ju... Då hände det som absolut inte fick hända.. Hon hade hittat en påkörd katt på vägen.. Och där låg han, likstel och blodig inlindad i en handduk.. :( Allt bara brast hos mig, jag slutade inte gråta på hela dagen..
Helt ofattbart att han är borta... :cry:
Vi har en hona på 4 år, den katten vi förlorade var 2 år.. Hon är nu jätteledsen och går och letar efter honom hela tiden.. Tror han ska komma hem när som helst.. Och jag vill knappt släppa ut henne nu, är så rädd det ska hända henne ngt..
Tänk så mycket man älskar dessa små liv... Och så fort de kan ryckas ifrån en...

@BusBarro
Beklagar. :( Det var ju precis ett sånt scenario vi var så rädda för, alternativt instängd och ihjälsvulten, en olycka händer ju så lätt.

Tack.. Ja jag förstår det.. Det är ju tyvärr en risk man får ta när man har utekatter..
Just nu är jag bara rädd att honan vi har blir jättedeprimerad. Hon har inte varit sig själv sen han försvann. Men det kanske blir bättre med tiden, hon har säkert också hjärtesorg just nu. Man får vara glad varje dag man får ha dem hos sig..

@BusBarro : beklagar :(. Som sagt tyvärr något man får räkna med när man har utekatt.

För övrigt på tal om det här med mat till katterna. Jag har tre katter. En av katterna har jag byggt en utfodringslåda till för hon är fertil och behöver fri tillgång på mat. Vi försöker dessutom banta en av de andra, så numera får de begränsad tillgång på torrfoder + blötfoder. Katten som behöver gå ner i vikt är inget fan av blötmat men är det gott torrfoder så hetsäter hon så inte katt 2 får något. Hon hetsäter inte på samma sätt om hon inte tycker att maten är så god.

Hur skulle ni göra? Jag vet att det bästa är endast blötmat men katterna är kräsna gällande blötmat så det skulle inte vara ekonomiskt hållbart att ge fri tillgång. Känner mig ju taskig om jag ska försöka ha en "äcklig" mat för att tjockisen inte ska hetsäta :(.

@BusBarro : beklagar :(. Som sagt tyvärr något man får räkna med när man har utekatt.

För övrigt på tal om det här med mat till katterna. Jag har tre katter. En av katterna har jag byggt en utfodringslåda till för hon är fertil och behöver fri tillgång på mat. Vi försöker dessutom banta en av de andra, så numera får de begränsad tillgång på torrfoder + blötfoder. Katten som behöver gå ner i vikt är inget fan av blötmat men är det gott torrfoder så hetsäter hon så inte katt 2 får något. Hon hetsäter inte på samma sätt om hon inte tycker att maten är så god.

Hur skulle ni göra? Jag vet att det bästa är endast blötmat men katterna är kräsna gällande blötmat så det skulle inte vara ekonomiskt hållbart att ge fri tillgång. Känner mig ju taskig om jag ska försöka ha en "äcklig" mat för att tjockisen inte ska hetsäta :(.
Har du testat ett fodertorn? Då går det inte att hetsäta :)
Catit gör dom här: (jag hade en bok som vikt ovanifrån för att hon inte skulle lyckas välta det i början när hon var lite väl ivrig)
lscn0291.jpg

Har du testat ett fodertorn? Då går det inte att hetsäta :)
Catit gör dom här: (jag hade en bok som vikt ovanifrån för att hon inte skulle lyckas välta det i början när hon var lite väl ivrig)
lscn0291.jpg
Det har jag faktiskt inte ens tänkt på. Nu är ju tjockisen otroligt smart och tyvärr är den andra inte lika smart så jag vet inte om hon skulle fatta. Men hon gillar förvisso blötmat så hon kanske skulle få i sig tillräckligt ändå. Bra tips!

Nästa helg kommer en otroligt söt liten sköldpadds färgad flicka flytta hem hit! :love:

Har i princip beställt hem det mesta som behövs nu precis vid hemflytt men måste bestämma mig för mat och vatten skål :) Lite leksaker ska inhandlas samt foder. Just nu äter hon både torrfoder och blötmat. Kommer få med foder som hon är van vid för att vänja över till annat. Men jag har ingen aning vad man ska välja, har ni här tips att dela med er av?

Gärna även namnförslag, vill ha ett namn som är lätt att säga, gärna kort, ovanligt och helst inte ett människonamn. Har tänkt på några men ruskigt svårt att bestämma sig, just nu kallas hon bara tösen :P

Ett sånt torn har jag! De lär sej, även om de inte är den skarpaste kniven i lådan.
Vår lilla kom på att man kan krångla till det för sig och försöka plocka ut maten uppifrån... Varför inte? Hon fick jobba ordentligt för varje smula i alla fall :D

På tal om att äta saker.
Vi hade grillat korv o sånt häromdan. Lagt allt på tallrikar på köksbordet och börjat göra iordning. Katta hoppar upp på bordet, tassar målmedvetet fram till närmsta korv och.. Börjar slicka i sig av den extra starka senapen O_o

Samma katt äter isbergssallad, bostongurka, kaffesump, äggkartong och äpple. Man måste verkligen tänka på vad som ligger framme..
Hon ratar färsk kyckling, men torkad är gott.

Och vad är det med katter och riva ner saker? Fattar inte grejen med att bara knuffa ner allt man kommer åt och sen gå därifrån.. Berikning och aktivering av matte kanske? Det funkar, har alltid nåt att plocka upp..

Jag har beställt en liknande aktiveringsgrej nu. Den är inget torn men kissarna får pilla ut maten från sidorna. Hoppas att alla ska förstå den, så att de inte svälter sig :p

Och vad är det med katter och riva ner saker? Fattar inte grejen med att bara knuffa ner allt man kommer åt och sen gå därifrån.. Berikning och aktivering av matte kanske? Det funkar, har alltid nåt att plocka upp..

Det är nästan ofelbart att de dras till (speciellt nya) saker man lägger ifrån sig. Tidigare idag hade jag hämtat ett paket, packat upp varorna men glömt att lägga undan kartongen och bubbelplasten. Hör några minuter senare misstänkta ljud från köket och jo, en av odågorna har hittat dit och är i färd med att välta ner dem på golvet. Samma sak med några hårspännen jag glömde häromdagen på skrivbordet. Minuter senare befinner de sig på golvet. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 398
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama