Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är förmodligen ingen fara om det inte är väldigt irriterat eller ser ut som det blivit ett "färskt" sår, men ring vet och fråga. Som sagt, lite kan det ju öppna sig i själva huden eftersom stygnen ligger under.
Mina är likadana när det gäller protester. De kan morra, hota, tjura och verkar som världens farligaste katter men ingen av de tjuriga honorna har någonsin använt varken tänder eller klor som vapen ens när de varit riktigt pressade och/eller haft vrålont.
De fertila hanarna kan bita till i farten om något är riktigt jobbigt för dem men inte heller där är det tal om att bråka om något, utan det verkar som att det ligger ett reflexmässigt bitande när till hands i den testosteronstinna hjärnan.
Ta en bild på det och lägg upp här om du kan, så är det enklare att se om det ser normalt ut än utifrån en textbeskrivning
Om inte febern gått ner (hon låg på 40grader, ska tempa henne snart tänkte jag) så är det antagligen en infektion och då ska jag ge henne antibiotika. Annars då hon inte så mycket vad det kunde vara. Men Singha är ju ganska liten och tydligen kan de bli väldigt medtagna av narkosen ibland. De tycker dock att det är lite konstigt att det inte märktes ordentligt förrän en vecka efteråt. De hade haft en katt med liknande symtom som kom in fem dagar efter kastrering, den var lite bättre skick än singha och hade klarat sig.
Hon har ätit lite mer blötmat nu och jag har tvingat i henne lite näringspasta. Har mest legat i en bädd på toa, men nu har hon tagit sig till matsalen utanför och legat på mattan där och nyss satte hon sig upp och kika lite. Woho, nu äter hon tom torrfoder ser jag! Konstigt att hon inte kissat än dock. Dom tryckte ju i henne ganska bra med vätska.
Just de, hon ska få en dos smärtstillande varje morgon tom lördag också.
Ser det ok ut så är det förmodligen ok. Nerviga mattar har en tendens att se det värsta ju
Jag kan lugna dig med att när jag kastrerade min senaste hona hade hon två hemmaboende söner på 16 veckor. De var nog på och bökade på såret ett par gånger trots body... Hon har också fixat ett kejsarsnitt med långt ärr och 5 diande ungar utan problem med såret. Vid snitt är hygienen inte riktigt lika bra som vid kastrering, man vill inte sprita för att inte förstöra diandet för ungarna (de kan ha svårt att acceptera spenarna om det luktar sprit istället för mjölk).
Är hon försäkrad? Kolla med ditt försäkringsbolag!
Mitt (Folksam) så betalar jag självrisk + 20% av kostnaden.
Komplikationer efter ingrepp som inte täcks av försäkring (tex kastrering) är det många bolag som inte ersätter så man ska inte vara för säker på det.