Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Ta en bild på det och lägg upp här om du kan, så är det enklare att se om det ser normalt ut än utifrån en textbeskrivning :)

Det är förmodligen ingen fara om det inte är väldigt irriterat eller ser ut som det blivit ett "färskt" sår, men ring vet och fråga. Som sagt, lite kan det ju öppna sig i själva huden eftersom stygnen ligger under.

Mina är likadana när det gäller protester. De kan morra, hota, tjura och verkar som världens farligaste katter men ingen av de tjuriga honorna har någonsin använt varken tänder eller klor som vapen ens när de varit riktigt pressade och/eller haft vrålont.

De fertila hanarna kan bita till i farten om något är riktigt jobbigt för dem men inte heller där är det tal om att bråka om något, utan det verkar som att det ligger ett reflexmässigt bitande när till hands i den testosteronstinna hjärnan.

Nej det såg inte så färskt ut, det översta hudlagret såg torrt och fint ut och den undre vet jag inte riktigt som vad :p Var mest förvånad och lite förskräckt hur mycket det förändrades på en dag, den kanske faktiskt var så svullen i en vecka. Nu är iallafall bodyn ren och fräschare än den förra. Tror att jag väntar lite och ser om katten inte rör såret, imorgon ska jag se till det mera ordentligt.
Tack iallafall att du lugnade mig! :)

Ta en bild på det och lägg upp här om du kan, så är det enklare att se om det ser normalt ut än utifrån en textbeskrivning :)

Huh. Jag tänkte se om jag kunde ta en bild men då var det lite annorlunda igen :arghh: nu hade det översta hudlagret dragit ihop sig, jag ville ju inte råka dra det itu igen så jag lät det vara.
Men kanske jag hade råkat se det när Alice hade precis slickat sig intill det (hon slickar ibland pälsen/spenen närmast såret) så det hade dragits itu lite. Men att det håller på att läker..? Jag vill inte sätta på henne kragen för hon blev så olycklig av den, så jag hoppas att den läker då hon inte slickar rakt på den :nailbiting:

(Nervig matte intalar sig själv: det kommer att läka, det SKA läka)

Senast ändrad:

Ser det ok ut så är det förmodligen ok. Nerviga mattar har en tendens att se det värsta ju ;)

Jag kan lugna dig med att när jag kastrerade min senaste hona hade hon två hemmaboende söner på 16 veckor. De var nog på och bökade på såret ett par gånger trots body... Hon har också fixat ett kejsarsnitt med långt ärr och 5 diande ungar utan problem med såret. Vid snitt är hygienen inte riktigt lika bra som vid kastrering, man vill inte sprita för att inte förstöra diandet för ungarna (de kan ha svårt att acceptera spenarna om det luktar sprit istället för mjölk).

Om inte febern gått ner (hon låg på 40grader, ska tempa henne snart tänkte jag) så är det antagligen en infektion och då ska jag ge henne antibiotika. Annars då hon inte så mycket vad det kunde vara. Men Singha är ju ganska liten och tydligen kan de bli väldigt medtagna av narkosen ibland. De tycker dock att det är lite konstigt att det inte märktes ordentligt förrän en vecka efteråt. De hade haft en katt med liknande symtom som kom in fem dagar efter kastrering, den var lite bättre skick än singha och hade klarat sig.

Hon har ätit lite mer blötmat nu och jag har tvingat i henne lite näringspasta. Har mest legat i en bädd på toa, men nu har hon tagit sig till matsalen utanför och legat på mattan där och nyss satte hon sig upp och kika lite. Woho, nu äter hon tom torrfoder ser jag! Konstigt att hon inte kissat än dock. Dom tryckte ju i henne ganska bra med vätska.

Just de, hon ska få en dos smärtstillande varje morgon tom lördag också.

Det är inte så konstigt att hon inte har kissat än. Om kroppen var uttorkad så tar kroppen hand om vätskan själv i första hand. Så förklarade iallafall min veterinär när jag var in med en katt som förmodligen hade blivit instängd i några dagar och kom fram i uselt skick. Hon fick 2 liter vätska under huden (hon väger i normala fall knappt 2kg så hon är väldigt liten) och det tog över ett dygn innan hon kissade och då först efter att ha druckit själv.

Hoppas att hon kryar på sig snabbt. Får de väl vätska så brukar de ju piggna till ganska snabbt om det inte är någon infektion som ligger bakom men då har du ju antibiotikan att ta till om det skulle behövas.

Försök få i henne blötfoder i första hand för hon behöver vätska så att systemen kommer igång igen. Får hon dessutom näringspasta också så har hon ju alla möjligheter att ta sig igen.

Lycka till med lilla kissen!

Ser det ok ut så är det förmodligen ok. Nerviga mattar har en tendens att se det värsta ju ;)

Jag kan lugna dig med att när jag kastrerade min senaste hona hade hon två hemmaboende söner på 16 veckor. De var nog på och bökade på såret ett par gånger trots body... Hon har också fixat ett kejsarsnitt med långt ärr och 5 diande ungar utan problem med såret. Vid snitt är hygienen inte riktigt lika bra som vid kastrering, man vill inte sprita för att inte förstöra diandet för ungarna (de kan ha svårt att acceptera spenarna om det luktar sprit istället för mjölk).

:up::up::up:
Tack! :D

Nerviga mattar som inbillar sig ond bråd död har jag aldrig hört talats om :angel:
Och ändå är jag den coolaste här hemma, det kan ni inte tro va? :cool: Ni skulle ha sett mina föräldrar efter operationen och ni kan tro att det var farsan som daltade värst med henne :D

Senast ändrad:

*kl*
Just nu känner jag att livet är orättvist mot min kisse.

Hon blev ju som sagt av med febern onsdag kväll och var aningen piggare. Torsdag morgon samma där, men framåt dagen låg hon mest igen. Tempade och det låg på 39,3 så fortfarande ingen feber. Men hon låg mycket hela dagen och när jag spanade in hennes stygn på kvällen var hon väldigt svullen så jag ringde till vet och kollade om jag skulle ge antibiotika trots att febern var borta. Det tyckte vet att jag skulle göra. Nu i morse när jag kom hem efter att ha jobbat natten (husse sov hemma så dom var inte själva) så mötte hon mig i dörren för första gången på länge och hälsade på mig med ett jamande :love:. Fick ju fortsatt smärtstillande och antibiotika. Hon har ätit och druckit, tom tog hon ut en liten köttbit ur matskålen och börja leka med. Fortfarande svullen dock. Hade tid bokad hos vet för koll och stygntagning och allt kändes väldig bra, förutom just svullnaden.

När vi kom till vet så tyckte hon att Singha såg mycket piggare ut. Men när vi skulle ta stygnen började det vara massor. Hon tryckte ut en hel del var. Nu är det bara att hålla tummarna att antibiotikan gör sitt, ev ska hon få starkare dos. Men usch vad tråkigt. Hon känns väldigt pigg nu, men allt det där varet är ju inte bra alltså :cry:

:eek::eek::yuck::nailbiting::(

När jag läste det där sneglade jag mot min kisse ... :cautious:

Men usch det låter inte trevligt asså :( hoppas att allt var är borta nu och att hon kryar på sig snabbt!

Edit: Så paranoid som jag är så kunde jag inte låta bli att ta en titt efter ha läst det där, fick säga åt mig själv att det ser fint ut :D men när jag tryckte försiktigt lite runt såret så jamade hon till. :eek: tänkte jag, har hon ont?? Men så tryckte jag lite på andra ställen på magen och hon jamade varenda gång, hon protesterade bara för att skrämma upp matte lite jue :meh:

Senast ändrad:

*halv knapp*

Sambon åkte in med henne till veterinären ikväll, nu ska vi åka till Jönköping för att operera henne :(.

Ni som har lite koll,
Jag har inte behövt stå för någonting de här besöken hon har varit inne, eftersom det varit en komplikation till kastreringen. Men nu när vi byter klinik (varit hos Distriktsveterinärerna i Falköping, vet inte om det blir distriktsveterinärerna i Jönköping eller om vi ska in till djursjukhuset där) ska jag räkna med att stå för kostnaderna själv?

Nej vad tråkigt :( Hoppas att allt går bra!

Jag skulle räkna med att behöva betala själv i det läget

Sambon sa att vet där prata om att dom kanske kunde stå för självrisken. Får hoppas det. Men det viktigaste är såklart att hon blir bra!

Är hon försäkrad? Kolla med ditt försäkringsbolag!
Mitt (Folksam) så betalar jag självrisk + 20% av kostnaden.

Ja, alltså hon är försäkrad och jag har en fast självrisk på 2500. Men eftersom det var komplikationer från kastreringen var frågan om kliniken som opererade betalar det. Och enligt sambon så hade kvällens vet sagt att de kanske kunde stå för självrisken. Men deras klinikchef och som även kastrera katterna är utomlands just nu, de skulle ta upp de med henne.

Jag känner mig så himla trött nu. Det har varit oro, uppgivenhet och hoppfullhet upp och ner sen tisdags natt nu. Känns skönt att hon är inlagd nu iaf. Bara vänta och se hur det går, och slippa se henne bara ligga här hemma.

Usch så hemskt :cry: Hoppas verkligen att operationen går bra och att hon får återvända hem snabbt!

*kl*
Fy för lilla Alice att skrämma mig sådär :mad: kliade henne under huvudet när hon plötsligt stelnade och verkade nästan kippa efter andan :eek: när hon plötsligt NÖS.
...
Nervig matte var det ja :meh:

Är hon försäkrad? Kolla med ditt försäkringsbolag!
Mitt (Folksam) så betalar jag självrisk + 20% av kostnaden.

Komplikationer efter ingrepp som inte täcks av försäkring (tex kastrering) är det många bolag som inte ersätter så man ska inte vara för säker på det.

Det får jag verkligen hålla tummarna för att de gör, annars blir det ingen rolig historia det här. Ska ju såklart alltid vara helg när det händer någonting också :banghead:

De skulle ringa inatt om operationen Inte gick bra , men de har de inte gjort som tur är. Skulle ringa mellan 11-13 annars. Får hoppas att Singhas lilla kropp orkar återhämta sig efter allt det här.

Hjälp! Min lilla sötnos har bytts ut till ett monster! :eek:

När jag gick ut i badrummet såg jag en liten sandstorm utanför lådan som verkade dessutom lite blött så jag tänkte att hon kanske hade råkat kissa över kanten. Så jag sopade upp allt och torkade av med trasa, men när jag tänkte kolla på Alice om hon hade råkat få kiss på bodyn så trädde monstret fram :eek:

Kanske jag råkade väcka henne på rejält fel sida men så fort jag rörde hennes mage jamade hon högt, ljudligt och protesterande. Hon t.o.m bet mig ett par gånger och försökte ett par gånger till också. Blev förskräckt och tänkte att hon kanske har ont?? Vilket verkade lite märkligt då det gått tio dagar nu sen operationen. Så jag försökte ta en titt och ... tja, hon var inte samarbetsvillig :o
Förvånad över att jag inte väckte någon annan här hemma då hon riktigt långjamade, ibland djupt nerifrån bröstet, och nästan fräste ett par gånger, vilket gjorde ju mig bara oroligare och det blev som en ond cirkel med en allt nervigare matte och en allt mer irriterad katt :meh:

Men jag provade faktiskt att trycka lite längre fram på magen också, och även om hon inte protesterade med bett så jamade hon irriterat. Provade även att trycka lite uppepå benet ovanför såret medans hon blängde på mig, där var det iallafall ingen reaktion. Kollade maten och blev lite förskräckt när jag insåg att hon inte hade ätit idag, hon t.o.m lämnade lite av blötfodret vid middan (vilket hon gjorde igår också), så jag vägde henne. Men hon vägde precis lika mycket som när vi vägde henne innan operationen. Och så har hon sovit rätt mycket idag också :nailbiting:

Lät henne ned (då hon försökte bita mig igen då jag håller min hand under hennes mage när jag gör det) och tryckte lite försiktigt på sidorna, försökte även lite under magen, hon jamade lite irriterat men inte lika ihållande som innan.

Tänker iallafall låta det här tills imorgon och se om det var bara ett väldigt dåligt humör då jag hållit på lite extra med magen den här veckan ... hoppas det! :crazy:

Kan det ha hänt nåt med såret efter 8-10 dagar efter operationen?

Senast ändrad:

Puuh, lät henne vara och tryckte sedan försiktigt på olika ställen (längre in på magen efter hand) när hon lagt sig någonstans och sov. Inga protester!

Hoppas nu att det bara var matte-noja och irriterad katt; ta det lite piano matte :p

Herregudars, efter ha tittat ordentligt på såret idag åkte vi med ilfart till albanos djursjukhus och inläggen om Singha rusade runt i mitt huvud :nailbiting:

Men när vi kom dit så tittade en sjuksköterska på såret och sa att det såg jättefint ut och att bullen under såret (som vi såg och tänkte "infektion!!") kan dröja kvar upp till en månad. Att hon kanske råkade vara lite för aktiv eller något. Så nu ska hon minsann få all mat hon kan tänkas vilja ha (då hon inte verkat ha någon aptit igår) och dessutom slippa bodyn :D

Hoppas verkligen att det bara var en rejäl skrämselhicka!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 396
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama